Hoi Allemaal,
Even een vraag:
Hoe bereid ik lavasteen het beste voor voor mijn aquarium? Uiteraard zal ik het afspoelen en een beetje borstelen om het vuil eraf te halen, maar ik lees veel dat je de stenen ook moet "ontsmetten" omdat er bacterien e.d. in het poreuze gesteende kunnen zitten die je niet in de bak wil.
Nou heb ik eigenlijk 2 methodes gelezen online:
Het gaat om erg veel stenen (20 kg).
Hebben jullie nog tips/methoden?
Hoe doen / deden jullie het?
Ik hoor het graag!
Even een vraag:
Hoe bereid ik lavasteen het beste voor voor mijn aquarium? Uiteraard zal ik het afspoelen en een beetje borstelen om het vuil eraf te halen, maar ik lees veel dat je de stenen ook moet "ontsmetten" omdat er bacterien e.d. in het poreuze gesteende kunnen zitten die je niet in de bak wil.
Nou heb ik eigenlijk 2 methodes gelezen online:
- De stenen koken. - Dit lijkt me een heel slecht idee ivm ontploffingsgevaar van de stenen. zeker bij lavasteen zit er veel lucht in de steen. Wellicht kan ik ze wel overgieten met gekookt water, maar is dat voldoende?
- De stenen in een kuip doen met een bleek oplossing en een tijd laten staan. - vraag is dan alleen wel hoe ik het beste de resten bleek er weer uit krijg. Ik zit te denken aan afspoelen en daarna 24 uur in een waterbak doen met veel watervoorbereider erin, volgens mij moet dit oa bleekresten verhelpen.
Het gaat om erg veel stenen (20 kg).
Hebben jullie nog tips/methoden?
Hoe doen / deden jullie het?
Ik hoor het graag!