FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hoi Allemaal,

Even een vraag:

Hoe bereid ik lavasteen het beste voor voor mijn aquarium? Uiteraard zal ik het afspoelen en een beetje borstelen om het vuil eraf te halen, maar ik lees veel dat je de stenen ook moet "ontsmetten" omdat er bacterien e.d. in het poreuze gesteende kunnen zitten die je niet in de bak wil.
Nou heb ik eigenlijk 2 methodes gelezen online:

  • De stenen koken. - Dit lijkt me een heel slecht idee ivm ontploffingsgevaar van de stenen. zeker bij lavasteen zit er veel lucht in de steen. Wellicht kan ik ze wel overgieten met gekookt water, maar is dat voldoende?

  • De stenen in een kuip doen met een bleek oplossing en een tijd laten staan. - vraag is dan alleen wel hoe ik het beste de resten bleek er weer uit krijg. Ik zit te denken aan afspoelen en daarna 24 uur in een waterbak doen met veel watervoorbereider erin, volgens mij moet dit oa bleekresten verhelpen.

Het gaat om erg veel stenen (20 kg).
Hebben jullie nog tips/methoden?
Hoe doen / deden jullie het?

Ik hoor het graag!

 
Hier gespoeld en geborsteld om vuil te verwijderen +daarna de ruwe scherpe kanten opgeschuurd laten opdrogen op de radiator om ze daarna met secondelijm( en watten) aan elkaar te kleven.
 
Hier gespoeld en geborsteld om vuil te verwijderen +daarna de ruwe scherpe kanten opgeschuurd laten opdrogen op de radiator om ze daarna met secondelijm( en watten) aan elkaar te kleven.
Thnx, dat was nog een andere vraag idd, hoe ik ze het beste lijm.

Mijn constructie is redelijk stevig/stabiel, maar ik wil graag wat contactpunten lijmen als bescherming tegen aanstoten tijdens onderhoud. Zat zelf te denken aan hier en daar een klodder siliconenkit, dat is ook nog relatief makkelijk weer los te krijgen mocht het er ooit weer uit gaan.
 
Tijdens uitkoken hoef je echt niet bang te zijn dat een steen ontploft hoor.
Daar is wel wat meer voor nodig dan een luchtbelletje die uitzet.
 
Stenen koken is de grootste onzin. Er is geen enkele parasiet die in de tuin gewoon bovenwater in een droge steen zit en vervolgens je vissen kwaad kan doen. Keertje afspuiten met de tuinslang ivm de pissebedden en modder enzo is meer dan genoeg.
 
Ik heb ze meteen in mijn aquarium gedaan bij het begin van het indraaien. Niks afgespoeld.
 
Waar als dat moge zijn, maar kwaad kan het ook niet.
En ontploffen doen ze al helemaal niet.
 
Ontploffen met koken moet wel heel raar lopen aangezien het medium waar ze in liggen een pan met heet water is en de stoom dus nooit veel warmer dan 100 graden kan worden. Ga je ze in open vuur leggen terwijl ze vochtig zijn, ja dan zou het in theorie kunnen ploffen.
 
Lavasteen in een (bioloog)filter snap ik. Maar in het aquarium zou ik ze echt niet meer willen.

Heb ze eerder wel in de bak gehad, maar had toen ook regelmatig l-nummers met gescheurde vinnen.

Zelf zou ik ze nooit meer in het aquarium gebruiken
 
Ze kunnen inderdaad rare en scherpe puntje/uitsteeksels hebben dus dat is inderdaad een punt van aandacht. Zelf gebruik ik ze ook daarom niet behalve ooit eens in een bakje met garnalen dacht ik.
 

Terug
Bovenaan