Led bekabeling

F

fish lover

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb al een tijdje 2 led stripjes in mijn aquarium
en deze zijn aangesloten op een controller T420
Alleen zijn de kabeltjes van de led strips naar de controller erg kort. Weet iemand hoe ik deze kan verlengen ?
Nu legt het namelijk op de deksel.
Kan ik hier gewoon gekleurde elektra kabeltje voor gebruiken ? en deze verlengen met een kroonsteentje ?

Edit : nog even een foto van hoe het nu is.

732381jeff87_0_84_aqua_led.jpg
 
Ik zou de kabeltjes gewoon langer strippen in elkaar draaien en met isolatieband omwikkelen, of eventueel aan elkaar solderen en met isolatieband omwikkelen.
 
heb geen soldeer apparaat. dus dat kan helaas niet.
de kabbeltjes zijn nu niet lang genoeg om in de kast te komen :(
 
Ik bedoel de uiteinde van de bestaande kabel en de verleng kabel strippen en in elkaar draaien daarna om wikkelen met isolatietape.
 
o zo dus geen kroon steentje echt alleen maar in elkaar draaien.
Ik had contact gehad met de leverancier maar die zij uiteraard dat het niet verlengt kon worden.
 
Een kroonsteentje is een extra belasting voor de kabel, dat je leverancier anders informeert heeft te maken met het feit dat hij zijn product zo prima vindt en geen verlenging wil hebben, maar ik zie niet in dat het ook maar enige kwaad kan die kleine extra belasting moet het kunnen hebben tenslotte zullen het geen meters zijn.
 
nee nog geen meter :p
dus het aan elkaar draaien van de kabels is beter dan een kroonsteen ok� weer wat geleerd :p
 
Voor de zekerheid zou ik toch een kroonsteentje gebruiken..
 
Sinds wanneer wordt draden aan elkaar draaien als veilig beschouwd?
Nooit doen. Zeer gevaarlijk, zelfs met laagspanning.
 
O? En waarom gebruikt een electrici�n dan Lasdoppen/verbindingsklemmen om kabels te verlengen als het niet veilig zou zijn?
 
Fozzy zei:
O? En waarom gebruikt een electrici�n dan Lasdoppen om kabels te verlengen als het niet veilig zou zijn?

Dat is toch al een 20 jaar geleden of zo.
Tegenwoordig gebruiken ze kabelklemmen zoals deze:
AT8rGOSGqbcEEISalhDXuwIXGSMZ242_.jpeg


Voor soepele draad gebruiken ze zoiets:
wago_222_-_5_draden_1_1.gif


lasdoppen als deze hoor je niet meer te gebruiken:
AT8rGOSGqbcEEISalhDXuwIXGSMZ242_.jpeg


Gewoon aan elkaar draaien en wat afplakken met elektrische tape is al helemaal uit den boze.
 
En waarom worden die dan nog wel verkocht in de bouwmarkten?
Lasdop Gamma

En ja, er zijn nieuwere die zijn hier ook gebruikt bij het klussen.
 
Gebruik jij ze maar. Mij niet gelaten.
In mijn huis komen ze niet meer binnen.

Onnoemelijk veel kortsluitingen komen door dergelijke doppen die los komen.
Heb hier zelf van geluk mogen spreken dat mijn huis nooit afgebrand is.
 
Lasdoppen, mits goed gebruikt, zijn niet gevaarlijker als kabelklemmen. Kabelklemmen zijn wel handiger en sneller te gebruiken. Vandaar de invoering �n het huidige gebruik.


Groet,
Ben.
 
Maar deze discussie is naast de kwestie.
Het ging hem erover dat je niet zomaar draden aan elkaar draait en wat tape overheen doet:

TonHageraats zei:
Ik bedoel de uiteinde van de bestaande kabel en de verleng kabel strippen en in elkaar draaien daarna om wikkelen met isolatietape.
 
Een soldeerbout kost nog geen 2 tientjes. Verlengen, solderen en afwerken met krimpkous geeft een stevige verbinding die ook goed bestand is tegen een vochtige omgeving en ook prima tegen wat geknoeid water kan.
 
Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. Wat fish lover schrijft en nodig is zijn z.g. zwakstroomverbinders. Een soort "klemmetjes" waar je de draden met de gestripte kanten inlegt en dicht klikt. Klaar de verbinding is gemaakt. Die dingen zijn hiervoor gemaakt en kosten nauwelijks iets. Zou je ze extra willen isoleren is dat gemakkelijk te doen met bijvoorbeeld krimkous. Als voorbeeld:

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?se ... earch=8647


Groet,
Ben.
 
Die klemmetjes, zogenaamd "scotch-block", zou ik al helemaal niet gebruiken.
Handig zijn ze wel maar het contactoppervlak met de kabel is heel erg klein. Kans is groot dat het weerstand gaat geven. In de autowereld zijn die dingen 9 van de 10x de oorzaak van storingen.

Kroonsteen is op zich een goede en veilige elektrische verbinder. In nagenoeg elke plafondlamp zitten ze, in elektrische apparaten en gereedschap vind je ze ook. Goedgekeurd en wel. Je moet alleen opletten dat je de koperdraadjes niet fijnmaalt met het schroefje en dat alle adertjes erin zitten.
De betere kroonsteen heeft een plaatje ingebouwd.

Lasdoppen (draai of steek) zijn voor massieve draden zoals je huisinstallatie.
Die met oranje hevel kan je wel gebruiken om soepele draden te verbinden maar dan moeten ze wel dik genoeg zijn anders klemt het niet goed.

In elkaar draaien en tapen : alleen in nood want verre van stevig.

Krimpverbinders (AMP stekkers) kan ook maar daarvoor moet je weer de juiste krimptang hebben.

Solderen blijft tenslotte altijd beste verbinding.
 
Terug
Bovenaan