Led in Rekord 600/700

W

Wolkers

Guest
Hallo,

ik heb vorige week een Juwel rekord 700 gekocht en wil daar LED verlichting in gaan aanbrengen met een dag/nacht simulatie.

Ik heb hier bij Kitelight spullen voor gezien maar vraag me af of er wel genoeg ruimte in de kap is om aan beide zijden van de tl balk de led aan vast te klikken.

Heeft er hier iemand ervaring met LED verlichting inbouwen in de Rekord 600 of 700 kap en/of weet er iemand mooie alternatieven voor de in mijn ogen wat dure kitelight oplossing?

Alle input is welkom!!

Rekord 700 kap
 
Foto's van de verlichting zijn trouwens meer dan welkom.
 
Ik heb geen ervaring met de led in een record bak.
Wel heb ik de ledverlichting van kitelight in mijn Ciano aquarium, en dat bevat me prima.

Ik heb de ledverlichting sinds februari/maart, maar ik heb een zelfgemaakt aluminium armentuur waarop ze gemonteerd zitten.

Als ik de site van kitelight bekijk, zie ik dat er 2 leds op 1 t5/t8 balk kunnen.

Als je uiot omgeving Rotterdam komt, raad ik je aan om persoonlijk langs te gaan ipv bestellen.

kitelight bevestigingsclips
 
Led verlichting

Controller:

Controller

1jtvSIOIjXxOHQuPoJ1KIfxdFP4b5bg5.jpeg


driver:

driver

1jtvSIOIjXxOHQuPoJ1KIfxdFP4b5bg5.jpeg


Of

driver

1jtvSIOIjXxOHQuPoJ1KIfxdFP4b5bg5.jpeg




Ledbar:

bar

1jtvSIOIjXxOHQuPoJ1KIfxdFP4b5bg5.jpeg


Jb Malawi
 
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe het spul er ge�nstalleerd uit ziet. Ik weet wat ik nodig heb maar betwijfel of eea past in de kap.
 
Hoe lang is de lamp die je erin hebt hangen?
Een rgb en een smd led van 52cm zal er vast wel inpassen.
Plaatst anders ook even een foto van je lichtkap hier?
 
De lamp die erin hangt is ongeveer 44 cm lang. Zoals je op de foto's hieronder kunt zien zit de tl balk vast aan de deksel en beweegt dus mee met open en dicht doen. De opening van de deksel is maar 50cm dus een 52cm LED unit gaat helaas niet passen. Verder zie je op de foto's dat er aan ��n kant vd de tl balk een schuin gedeelte zit. Ik vraag me serieus of er hier wel genoeg ruimte is voor een led unit.

Ik zit overigens nu aan de volgende opstelling te denken:

- 2x Kitelight RGB LED UNIT 17cm/ 9 RGB 5050
- 1x led buis cool wit 5630
- 1x Kitelight wifi controller
- 2x CLICK-ON EASY MONTAGE SYSTEEM VOOR LED UNITS
- Bedrading en voeding.

Zal dit voldoende licht opleveren (voor de plantjes)?


5MPbTSsKBOf9ogWA-JsAWcvpWWaPiD_s.jpeg


5MPbTSsKBOf9ogWA-JsAWcvpWWaPiD_s.jpeg


5MPbTSsKBOf9ogWA-JsAWcvpWWaPiD_s.jpeg
 
Zal dit voldoende licht opleveren (voor de plantjes)?
Je kan beter te weinig licht dan teveel hebben.
Als je veel licht hebt zit je al gauw vast aan CO2 toevoegingen.

Ligt er ook aan welke plantjes je bedoelt.
 
Met de controller kan ik de hoeveelheid natuurlijk terugschroeven. Je hebt de rbg toch nodig om plantjes beter te laten groeien?
 
Aqualantis heeft hele mooie led verlichting die past op de plaats van een tl. Wel erg prijzig.
http://www.aquaplantsonline.nl/c/79_646 ... rlichting/

Heb het zelf overwogen, maar vond het nog te duur voor mn rekord.
Heb hier nu twee aquaria met ledverlichting en dat bevalt me prima.
 
Wolkers zei:
Met de controller kan ik de hoeveelheid natuurlijk terugschroeven. Je hebt de rbg toch nodig om plantjes beter te laten groeien?
Als je veel plantjes wilt, zou ik het licht niet terug schroeven, maar co2 gaan bemesten.
 
Je kan het beter andersom doen, omhoogschroeven als planten te weinig licht krijgen.
Anders ben je een van de vele die eerst algen krijgt en dan verlichting gaat verminderen.
Dit helpt bijna niets.

Algen zijn snelgroeiers en meesters in aanpassing van verlichting en waterwaarden.
Daardoor als je eenmaal alg hebt is het moeilijk om er vanaf te komen.
 
darter zei:
Wolkers zei:
Met de controller kan ik de hoeveelheid natuurlijk terugschroeven. Je hebt de rbg toch nodig om plantjes beter te laten groeien?
Als je veel plantjes wilt, zou ik het licht niet terug schroeven, maar co2 gaan bemesten.
Of je zoekt veel plantjes die met wat minder licht wegkomen ;)
(en die zijn er meer dan voldoende)

CO2 bemesten is en blijft namelijk nog veel makkelijker geschreven dan daadwerkelijk gedaan.

~ Ivo
 
Wat vermoeden jullie wat ik nodig heb qua LEDs; de 5050 of de 5630?
 
Zoveel zielen zo veel meningen. Ik ga hier die discussie niet aan, want er zijn vele goede manieren. Maar om je antwoord iets te nuanceren kan je in het vervolg beter aangeven dat jij van mening bent dat je het beter andersom kunt doen. Nu spreek je direct mijn advies tegen en dat komt over als een aanval. Ik begrijp dat dat niet de bedoeling is hoor.

Ik weet niet hoeveel ervaring de topicstarter heeft, wat voor bak hij voor ogen heeft, maar als hij een volle plantenbak wil met veel planten, raad ik hem vooral aan om in het forum bij plantenbemesting te kijken. Er staan daar verschillende methodes uitgebreid beschreven. Dan kan je zelf kiezen welke methode het best past.

Persoonlijk zou ik nog steeds zorgen voor voldoende licht, zodat licht niet een beperkende factor is. Maar andere zullen daar uiteraard iets anders van vinden.
 
Ik ga niet met CO2 werken. Ik ga hier qua planten ook rekening mee houden.
 
Dan inderdaad niet te veel licht.
 
Even ter verduidelijking:
Ik heb een alternatief ('of') willen even en desnoods zie je het als een aanvulling: een volle plantenbak kan ook zonder veel licht en CO2 (dus naast de optie van wel meer licht en CO2).

~ Ivo
 
Heren, denk om het hart! Beide input wordt gewaardeerd :)

dus met de kennis van nu een 5050 led of 5630?
 
Mmijn opmerking was tegen frankentank ;)
Dat van jou zag ik inderdaad als advies, maar zag ik pas toen ik mijn opmerking al geschreven had.
 
Oke, miscommunicatie dus :) Ik pas mijn vorige bericht even aan, dan heeft het weinig nut er bepaalde dingen in te laten staan :)

Wolkers zei:
dus met de kennis van nu een 5050 led of 5630?
De keuze was 'of' ?

In je bericht van 12:49 maakte je iets dat ik interpreteerde als opsomming en daarin staan zowel een 5050 als een 5630.

~ Ivo
 
Wolkers zei:
Heren, denk om het hart! Beide input wordt gewaardeerd :)

dus met de kennis van nu een 5050 led of 5630?
Kan je kort aangeven wat het verschil tussen 5050 en 5630?
 
Oh excuus. Ik bedoel voor de witte led unit. De hoogte van het aquarium is 46cm en vroeg me of de 5050 genoeg opbrengst heeft om goed tot de bodem te komen.

Het gaat hier om de lichtopbrengst.
 
Als de ene rgb is en de ander wit, zou ik voor de rgb gaan. Dit geeft een heel mooi warm licht, terwijl witte leds wat kil zijn. Planten hebben ook graag een volledig spectrum van kleuren, maar ik denk dat ze met de witte leds ook wel moeten groeien.

Zelf heb ik trouwens ook RGB.
 
ik zat te denk aan beide te nemen. met alleen rgb ga ik het volgens mij niet redden denk ik.
 
Als je geen CO2 wilt gebruiken zou ik gewoon de goedkoopste en minst sterke verlichting nemen.
Daarbij een plantenkeuze die niet zoveel CO2 verlangt. (drijvers/echinos/varens/anubias/etc)
 
5050 geeft niet genoeg licht om normale planten op te laten groeien.

Je kunt het wel als overgangsverlichting gebruiken.
 
@Tom zei:
Je kunt het wel als overgangsverlichting gebruiken.

Wat versta je onder overgangverlichting?
 
Als een zonsondergang en opkomst.
 
De verlichting is binnen maar heb hier een beetje pech mee. De controller was defect en heb deze terug moeten sturen. De nieuwe is inmiddels binnen. Een prima service van aqualed.org, een aanrader om hier te bestellen.

De LED buis heb ik ergens anders besteld maar bleek niet de juiste dikte en wordt ook vervangen. Hier wat foto's van de setup.

9Yipu3ccPCLM6hH11nvjXq8i4Aj4c4lr.jpeg


9Yipu3ccPCLM6hH11nvjXq8i4Aj4c4lr.jpeg
 
Vandaag zelf de easy leds van tecatlantis gekocht. Geeft heeeeeeel veel licht.
 
Eindelijk de juiste LED buis ontvangen en gemonteerd. Nu het dag en nacht programma nog wat finetunen en dan zit m'n LED project erop.

Clu5gQX1gR77kFSKv8NQRwwz6B4fKcYh.jpeg


Met TL verlichting net na vullen van het aquarium. Het water is hier dus nog wel redelijk troebel.
Clu5gQX1gR77kFSKv8NQRwwz6B4fKcYh.jpeg


Met LED verlichting op 90% sterkte.
Clu5gQX1gR77kFSKv8NQRwwz6B4fKcYh.jpeg


Er is weinig verschil in lichtsterkte te merken, de LED verlichting is iets sterieler van kleur. De foto's zijn beide ook wat verschillend van kwaliteit dus beeld vertekend enigszins. Ik ben erg blij met de gekozen oplossing.
 
Welke LED balk heb je nu in je bak dan? Waar heb je die besteld? Wordt deze aangesloten via de tl buis aansluiting of heb je losse draden naar deze buis.

Ik ben namelijk ook aan het kijken welke in ik mij bak wil en de opstelling die jij hebt is wel zo netjes.
 
Terug
Bovenaan