Led knippert

K

Kapti

Guest
Beste leden,

Een aantal maanden geleden heb ik een aquarium inc led verlichting en controller overgekocht, wat de eerste 4 maanden allemaal goed gegaan is.

Nou kwam ik vandaag thuis en zag ik dat de voorste van de 2 led strips knippert. Soms gaat hij voor de helft uit, en daarna weer even aan op halve kracht. De andere ledststrip lijkt het wel goed te doen. Ze zitten beide ook op het zelfde kanaal op de controller.

Nou ben ik zelf een complete leek op het gebied van led en weet ik niet zo goed wat ik nu moet doen. Moet ik de volledige ledverlichting gaan vervangen of is dat niet nodig?

Bedankt alvast!
 
Gok op een TC420 als controller?

Zijn de schroefjes waarmee de bekabeling vast zit goed aangedraaid?

Als je met de bekabeling wiebeld gaat je lamp dan knipperen?
 
Contact, voeding of controller
 
Gok op een TC420 als controller?

Zijn de schroefjes waarmee de bekabeling vast zit goed aangedraaid?

Als je met de bekabeling wiebeld gaat je lamp dan knipperen?

Dat is hem inderdaad! In het begin daarmee veel gezeik gehad inderdaad, maar dit lijkt toch een ander probleem.

Het valt me nu ook op dat beide leds niet goed werken. Soms valt ook alleen de rechtse kant weg, heel vreemd
 
Zo ziet het er nu meestal uit, rechtse kant donker, links wat licht. Soms branden beide kanten, maar dan niet op volle kracht.

6A9D2DAB-59E8-40DE-9FE0-5785CD7AFF6B.jpeg
 
Als het condens is ga je dat niet verhelpen.

Maar dat is vrij simpel te controleren door de lampen goed te inspecteren op vocht in de lamp en eventueel zwart geblakerde componenten
 
Als het condens is ga je dat niet verhelpen.

Maar dat is vrij simpel te controleren door de lampen goed te inspecteren op vocht in de lamp en eventueel zwart geblakerde componenten

Zal straks is even controleren, als het vocht is moet ik ze vervangen dus? Wel vreemd dat beide leds opeens vocht hebben of heb ik dat nou?
 
Ik heb nog even gekeken, ik zie geen zwarte componenten of condens op de strips.
Wat ik ook vreemd vind is dat beide led strips kuren vertonen, bij condens zou het logischer zijn als er 1 strip kapot zou zijn?
Ook blijft het licht links wel branden, maar de hoeveelheid licht in totaal lijkt wel op 10% te staan.

Iemand ideeën?
 
Wanneer je aan de draden zit, een beetje frunneken, wiebelen, gebeurd er dan ook iets? Zit je gnd (aarde) draad goed vast?
 
Wanneer je aan de draden zit, een beetje frunneken, wiebelen, gebeurd er dan ook iets? Zit je gnd (aarde) draad goed vast?

De draden bij de controller veranderden niks als je eraan zat.
 
Toch heb ik het vermoeden dat het probleem in de controller zit. Zelf zou ik proberen om de led rechtstreeks aan te sluiten dus de controller er tussen uit te halen. Denkelijk heb je die mogelijkheid niet? Je zou dan passende, voedingsadapters en uiteraard stekkertjes aan je ledbalken moeten hebben. Als alles dan werkt weet je dat het probleem in de controller zit. Ik lees overigens dat je leds spatwaterdicht, niet waterdicht zijn. Condens zoals ook anderen al opperden is daarom niet uitgesloten.
 
Toch heb ik het vermoeden dat het probleem in de controller zit. Zelf zou ik proberen om de led rechtstreeks aan te sluiten dus de controller er tussen uit te halen. Denkelijk heb je die mogelijkheid niet? Je zou dan passende, voedingsadapters en uiteraard stekkertjes aan je ledbalken moeten hebben. Als alles dan werkt weet je dat het probleem in de controller zit. Ik lees overigens dat je leds spatwaterdicht, niet waterdicht zijn. Condens zoals ook anderen al opperden is daarom niet uitgesloten.

Bedankt voor je reactie!
Ik heb net de leds uit het ophangsysteem gehaald en merkte toch wat condens op in de buis. Heb ze maar even op de verwarming gelegd. Maar het is toch merkwaardig dat beide ledbuizen er dan opeens mee stoppen door condens?

Hoe ik precies de led aan kan krijgen zonder de controller moet ik dan nog even uitvogelen, ben echt een leek op dat gebied haha
 
Heb je een foto van hoe de verlichting is aangesloten?
 
Bedankt voor je reactie!
Ik heb net de leds uit het ophangsysteem gehaald en merkte toch wat condens op in de buis. Heb ze maar even op de verwarming gelegd. Maar het is toch merkwaardig dat beide ledbuizen er dan opeens mee stoppen door condens?

Hoe ik precies de led aan kan krijgen zonder de controller moet ik dan nog even uitvogelen, ben echt een leek op dat gebied haha
Nee, dat is niet raar want zoals je vertelde zitten beide buizen op één kanaal, toch?
De led aan krijgen zonder controller is op zich niet zo'n kunst mits je stekkertje (male) aan je buizen hebt zitten en dezelfde (female) stekkertjes aan je 12V voedingsadapter. (Veel mensen knippen die stekkertjes eraf wanneer ze een controller gebruiken, hetgeen trouwens niet slim is.) Je zet de adapter gewoon rechtstreeks aan je buizen. En de adapter komt dan in je stopkontakt. Maar waarschijnlijk heb je de oplossing al!
 
Nee, dat is niet raar want zoals je vertelde zitten beide buizen op één kanaal, toch?
De led aan krijgen zonder controller is op zich niet zo'n kunst mits je stekkertje (male) aan je buizen hebt zitten en dezelfde (female) stekkertjes aan je 12V voedingsadapter. (Veel mensen knippen die stekkertjes eraf wanneer ze een controller gebruiken, hetgeen trouwens niet slim is.) Je zet de adapter gewoon rechtstreeks aan je buizen. En de adapter komt dan in je stopkontakt. Maar waarschijnlijk heb je de oplossing al!

Mocht het de condens zijn, is dit dan nog te verhelpen door ze te laten drogen op de verwarming of is dit een kansloze missie?
 
Mocht het de condens zijn, is dit dan nog te verhelpen door ze te laten drogen op de verwarming of is dit een kansloze missie?
Proberen kan geen kwaad. Kansloos is het niet, denk ik. Als je condens in je buis hebt is het misschien nog wel zaak om te zien waar het binnenkomt. Zodat je niet dadelijk weer hetzelfde probleem krijgt.
 
Ik ben net weer thuis, had even getest hoe 1 balk reageerde als ik die aansloot, die brandde direct fel, terwijl als ik de andere balk er alleen aanhang deze maar 10% licht geeft. Het zal dus inderdaad aan die ene balk met condens liggen.

Ik heb nu als tijdelijke oplossing 1 ledbalk boven het aquarium hangen. Ik laat de andere even op de verwarming liggen en dan probeer ik die morgen weer als de condens weg is.

In ieder geval allemaal erg bedankt voor het meedenken!
 
Op de verwarming is ook niet heel slim, dan gaat het nog meer condenseren namelijk.
 
Yep, op een droge plaats leggen is het beste.
 
Yep, op een droge plaats leggen is het beste.
Op een droge plaats leggen kan natuurlijk maar zal dan wel erg lang gaan duren. Hoeft niet altijd. Omdat Ts geen waterdichte maar spatwaterdichte buizen heeft kan de damp wel weg c/q zich verplaatsen. Je geeft in feite een warmte boost. Misschien maakt het de contact plekken wat droger en dus beter. Het zou natuurlijk beter zijn wanneer je iets open zou kunnen maken maar dat zal voor Ts te veel zijn, denkelijk?
 
Op een droge plaats leggen kan natuurlijk maar zal dan wel erg lang gaan duren. Hoeft niet altijd. Omdat Ts geen waterdichte maar spatwaterdichte buizen heeft kan de damp wel weg c/q zich verplaatsen. Je geeft in feite een warmte boost. Misschien maakt het de contact plekken wat droger en dus beter. Het zou natuurlijk beter zijn wanneer je iets open zou kunnen maken maar dat zal voor Ts te veel zijn, denkelijk?

Ik laat de buis gewoonff liggen, aquarium draait nu op 1 buis en zie amper verschil.

Zo ziet het eruit als ik de balk met vocht aanzet;

FDCD0B9F-C8A6-440D-A872-413AD0A0DBD3.jpeg
 
Ben bang dat ie aan vervanging toe is

Ben er ook bang voor, moet zeggen dat t aquarium met 1 led ook goed draait, zie amper verschil.

Zit nog te twijfelen of ik een buis erbij haal, en zo ja welke kleur. Geen idee welke ik nu heb hangen
 
Ben er ook bang voor, moet zeggen dat t aquarium met 1 led ook goed draait, zie amper verschil.

Zit nog te twijfelen of ik een buis erbij haal, en zo ja welke kleur. Geen idee welke ik nu heb hangen
Als je er iets bij gaat kopen ga dan voor kwaliteit. Dit soort producten zullen altijd problemen veroorzaken. Slechte leds, vochtproblemen noem het maar op. Kijk naar de norm IP68, hetgeen staat voor waterdicht. Wat overigens niet wil zeggen dat het onderwaterproducten zijn. Kwaliteits led balken zijn uiteraard duurder maar gaan probleemloos jaren mee.
 
Als je er iets bij gaat kopen ga dan voor kwaliteit. Dit soort producten zullen altijd problemen veroorzaken. Slechte leds, vochtproblemen noem het maar op. Kijk naar de norm IP68, hetgeen staat voor waterdicht. Wat overigens niet wil zeggen dat het onderwaterproducten zijn. Kwaliteits led balken zijn uiteraard duurder maar gaan probleemloos jaren mee.

En IP65? Zie dat de leds op de webshop die norm hebben, hoeveel scheelt dat?
 
En IP65? Zie dat de leds op de webshop die norm hebben, hoeveel scheelt dat?

IP65 is een norm die wel wordt gebruikt in bijvoorbeeld badkamer verlichting. Het betekend dat het product "plensdicht" is. Maar het neemt wel condens ed. op. Dat nu gebeurd bij ledverlichting omdat een led warm wordt en zorgt voor waterverdamping. IP66 en IP67 is al wat beter maar voor led balken is beslist de norm IP68 noodzakelijk wil je wat langer van je leds genieten.
Deze URL geeft wat meer informatie.
https://www.letsleds.nl/blog/ip-waarde-oftewel-ingress-protection/

Verder is het zo dat ook de leds zelf verschillende kwaliteiten kennen. Ze geven allemaal licht maar juist voor ons doel is het van belang dat een goede lichtintensiteit ook de bodem in ons aquarium bereikt.
Tenslotte doet de kleur iets. In een aquarium worden daarom de kleuren rood blauw en wit, en mengvormen daarvan, vaak toegepast.

Bij een goede kwaliteit ledverlichting is hier al rekening mee gehouden.
 
IP65 is een norm die wel wordt gebruikt in bijvoorbeeld badkamer verlichting. Het betekend dat het product "plensdicht" is. Maar het neemt wel condens ed. op. Dat nu gebeurd bij ledverlichting omdat een led warm wordt en zorgt voor waterverdamping. IP66 en IP67 is al wat beter maar voor led balken is beslist de norm IP68 noodzakelijk wil je wat langer van je leds genieten.
Deze URL geeft wat meer informatie.
https://www.letsleds.nl/blog/ip-waarde-oftewel-ingress-protection/

Verder is het zo dat ook de leds zelf verschillende kwaliteiten kennen. Ze geven allemaal licht maar juist voor ons doel is het van belang dat een goede lichtintensiteit ook de bodem in ons aquarium bereikt.
Tenslotte doet de kleur iets. In een aquarium worden daarom de kleuren rood blauw en wit, en mengvormen daarvan, vaak toegepast.

Bij een goede kwaliteit ledverlichting is hier al rekening mee gehouden.

Hartstikke bedankt voor de uitleg! Ga straks is even die site doorlezen.

Nog een vraagje, voorheen hing aan dit loshangend stuk de aansluiting van de andere ledbalk. Omdat deze nu weg is hangt deze nu gewoon kaal. Mijn vraag is of dit kwaad kan? De andere ledbalk had ook zo’n uiteinde en dat was gewoon jaren goed gegaan?

857ECCD9-23D6-47B7-ADEB-BCB684FA4595.jpeg
 
Hartstikke bedankt voor de uitleg! Ga straks is even die site doorlezen.

Nog een vraagje, voorheen hing aan dit loshangend stuk de aansluiting van de andere ledbalk. Omdat deze nu weg is hangt deze nu gewoon kaal. Mijn vraag is of dit kwaad kan? De andere ledbalk had ook zo’n uiteinde en dat was gewoon jaren goed gegaan?

Bekijk bijlage 83965
Dat loshangende stuk is een (male-)stekkertje waar normaal de voeding en/of een controller op wordt aangesloten. (Waardoor de ledbalk brand.) Als de balk er niet meer zit kan dat verder geen kwaad maar ik zou het dan ook maar weghalen. Het verweerd dan niet en kan later weer gebruikt worden... Want dunne plakkies ist behold van 'n wos... zeggen ze in Twente, oftewel zuinigheid met vlijt bouwt....;););)
 
Dat loshangende stuk is een (male-)stekkertje waar normaal de voeding en/of een controller op wordt aangesloten. (Waardoor de ledbalk brand.) Als de balk er niet meer zit kan dat verder geen kwaad maar ik zou het dan ook maar weghalen. Het verweerd dan niet en kan later weer gebruikt worden... Want dunne plakkies ist behold van 'n wos... zeggen ze in Twente, oftewel zuinigheid met vlijt bouwt....;););)

Haha maar goed dat je het vertaalde want ik snapte er maar wennig van!
Ik ga van de week maar is kijken voor een extra ledbuis. Ik heb nu een wit/blauwe hangen, nog tips qua kleur/merk om dit aan te vullen?
 
Terug
Bovenaan