Led lampen ophangen.


Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
85
Leeftijd
46
Hallo,

Ik heb een aqualantis 120*50*70cm aquarium. Nu heb ik daar momenteel 1 fluval plant led lamp boven liggen maar wil er een 2e lamp bij hebben.

Nu heb ik het probleem (en dat hebben hoogstwaarschijnlijk meerdere mensen dat de lamp vochtig wordt en er kalkaanslag op komt. Dit zal de lichtintensiteit vermoedelijk niet goed doen.

Nu dat ik er aan te denken op steunen te gaan aanschaffen en de lampen bijvoorbeeld 20cm boven het water oppervlak te hangen. Ik denk dat ik dan geen tot veel minder last heb van kalkaanslag op de led balk.

Verder zal het wel zo zijn dat ik meer water ga verdampen als er geen kap meer op het aquarium ligt, maar dat zal qua hoeveelheid ook wel meevallen.

Heeft iemand ervaring met led lamp verder van het wateroppervlak te monteren of is mijn idee toch niet zo goed....?

Ik hoor graag van jullie.

Bedankt alvast

 
Ik heb op een van mijn bakken twee plexiglas platen gelegd en daarboven de Fluval lamp. Bij de bouwmarkt hadden ze geen platen van 120 cm, dus moest ik twee kleinere nemen. Als je handig bent kun je er een hoekje uitzagen voor de in- en uitlaat. Ik heb dat niet gedaan waardoor ik aan die kant een opening heb over de hele breedte. Misschien is dat wel beter voor gasuitwisseling tussen lucht en water? Dit is geen Aquatlantis bak, mijn bak heeft voor en achter een strook glas waar de platen op rusten. Volgens mij heeft de Aquatlantis alleen een strook glas in het midden?
DEB32183-0B18-46B6-81CB-BF7F63D044E2.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Kan heel goed. Inderdaad is bovenop een glasplaat/plexiglas leggen een prima optie. Dat heb ik op twee bakken. Al kun je dan wel krijgen dat er water opspat tegen de dekplaat i.p.v. op de lamp, met hetzelfde dempende effect op het licht.

Bij de bak op de foto heb ik de lamp op een cm of 25/30 boven de bak, dat werkt best goed. Het enige ding is dat zo'n lamp dan deels boven de bak uit gaat schijnen, de kamer in of in je gezicht als je naar de bak staat te kijken. Ik heb dat opgelost door aan de zijkant schilderstape te plakken.

20240526_222125.jpg
 
Even een vraag tussendoor: Waarmee kun je zo’n lamp ontkalken?
 
Om te ontkalken kun je prima natuur of schoonmaakazijn gebruiken.
 
Met een plaat ertussen zit de kalk gewoon een stukje verderop. Zo'n lamp zou redelijk waterdicht moeten zijn. Dus gewoon af en toe onkalken met azijn zou eigenlijk genoeg moeten zijn.
 

Terug
Bovenaan