Led niet voluit?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,273
Locatie
Assen
Ik ben wat aan het spelen met mijn verlichting (instellen in de tc420) en er staat me iets van bij dat ik hier ergens heb gelezen dat het beter zou zijn om ledverlichting niet op 100% te laten branden. Kan een van de techneuten hier me de achterliggende reden van uitleggen en aangeven wat een goede sterkte is?

Ik heb wel wat vermogen over, want ik heb net twee Daytime modules bijgeplaatst om ook rood/blauw te hebben. Ik had 5400lm, wat fel zat was, en nu 7600lm (fabrieksopgave van 3 x 1800 en 2 x 1100).
 
heeft misschien met de temp te maken maar ik ben geen kenner. Dus wellicht dat een ander lid je dat beter kan zeggen.
 
Minder fel laten branden is idd minder warmte ontwikkeling wat de levensduur ten goede komt.
 
Kijk de expert heeft de roep gehoord:D.
 
mijn leds van Tmc branden al 6 jaar volluit van s'middags 1 uur tot s'nachts half 1 zonder problemen
 
mijn leds van Tmc branden al 6 jaar volluit van s'middags 1 uur tot s'nachts half 1 zonder problemen
Misschien zijn jouw leds al "begrenst"..
Ze worden ontworpen om met een bepaalde drive current te lopen als 100% last.
Als de bouwer van jouw systeem heeft gekozen om de leds op 50% van de drive current te laten lopen zijn je lampen al "begrenst" op 50% en zullen ze dus minder warmte ontwikkelen en dus langer mee gaan.

@tuinkabouter: Maakt het dan nog wat uit hoe ver ik ze dim? Heb nu voor maximaal 80% gekozen.
Kan, maar maakt denk ik niet echt veel uit
 
Wat je daar zegt over begrenzing is wel interessant. Daytime geeft 60000 uur aan als levensduur, kan ik dat dan ook als realistisch aannemen?
 
Dat denk ik wel.
Zou heel goed kunnen hoor dat de fabrikant van jouw systeem niet het maximale vraagt van de leds terwijl jij 100% vermogen hebt ingesteld op je controller
 
Ah. Dan ben ik dus mogelijk mooi voor niks aan het dimmen. ;) Moet zeggen dat voor dat geld ze ook wel een betrouwbare levensduur mogen geven. :)
 
Yep, en dan kan ik met een gerust hart de boel weer iets feller zetten als het nodig is. :)
 
Ah. Dan ben ik dus mogelijk mooi voor niks aan het dimmen. ;) Moet zeggen dat voor dat geld ze ook wel een betrouwbare levensduur mogen geven. :)

precies! Je zou mogen verwachten dat jouw 100% al een veilige marge ingebouwd heeft gekregen door de producent.
 
Terug
Bovenaan