led sonar stinger plant en daglicht en een tc420 dimmer

M

manfrozaandam

Guest
Ik ben al een paar dagen bezig deze dimmer aan de praat te krijgen. Het inladen van gemaakt programma gaat prima, ik ben er achter dat 100% licht 0% op de dimmer is en andersom maar van een prachtige zonsopkomst of zonsondergang is nog steeds geen sprake. Het licht gaat gewoon op het eind van het half uur in 1 keer aan en in de avond in 1 keer uit. Ik heb inmiddels aardig wat tips gezien op internet ook hier maar ik wil eigenlijk weten of deze dimmer werkt zonder aanpassingen want anders gaat hij terug.
 

Bijlagen

  • 20200923_161510.jpg
    20200923_161510.jpg
    66.2 KB · Weergaven: 66
  • 20200923_161528.jpg
    20200923_161528.jpg
    93.8 KB · Weergaven: 63
  • 20200925_214522.jpg
    20200925_214522.jpg
    100.6 KB · Weergaven: 56
Ja er zaten speciale snoertjes bij de voedingen van de lampen om een dimmer aan te sluiten er is ook een aparte ingang ip de voeding voor.
 
Ok, hoe zit het dus aangesloten?
Heb je nu driver>tc420>lamp gedaan?
Of zit het driver>lamp met de tc420 op een speciale dim ingang op de driver?
 
Ik zie inderdaad te weinig kabels in de tc420?

Voeding op de input V+ en V-

De ledstrip heeft een gecombineerde kabel lijkt me. Als je deze op de tc420 wil aansluiten, moet je uitzoeken wat elk kabeltje doet: aarding/rood/groen/blauw/wit. Dan kan je deze aankoppellen aan de outputs van de tc420.
 
Ik zie inderdaad te weinig kabels in de tc420?

Voeding op de input V+ en V-

De ledstrip heeft een gecombineerde kabel lijkt me. Als je deze op de tc420 wil aansluiten, moet je uitzoeken wat elk kabeltje doet: aarding/rood/groen/blauw/wit. Dan kan je deze aankoppellen aan de outputs van de tc420.
Als je kijkt op de voeding zie je staan dat het een constant current driver is, dat gaat niet werken met een tc420
 
Als je kijkt op de voeding zie je staan dat het een constant current driver is, dat gaat niet werken met een tc420

Het verschil was me niet duidelijk, zelfs na wat googlen nog niet helemaal. Maar dat is meteen een antwoord op de vraag van de topicstarter. :petjeaf:De dimmer die je van het merk zelf kan kopen zal dan op een andere manier werken...
 
Bedankt, jammer dat de winkel aangeeft dat het wel gaat werken, de voeding zat trouwens aan de andere kant met gewoon stekkertje.
 
Welke winkel?
Maar heb je ff scherpe foto’s van de driver met alle stekkers etc?
Het is namelijk een dimbare driver dus als er geen “dim” aansluiting op zit kan je er van uit gaan dat deze dimbaar is middels fase aan/af snijding
 
Welke winkel?
Maar heb je ff scherpe foto’s van de driver met alle stekkers etc?
Het is namelijk een dimbare driver dus als er geen “dim” aansluiting op zit kan je er van uit gaan dat deze dimbaar is middels fase aan/af snijding
Ledstripxl zijn deze foto's beter, ik heb een vrij goedkoop toestelletje. Er zitten speciale snoertjes bij voor aansluiting op een dimmer heeft de vorige eigenaar mij verteld, met aan uiteinde plugje met 2 gaatjes. Dus ene kant aansluiten voor 220 volt en andere kant juiste spanning voor ledbalken en extra aansluiting voor dimmen? Ecolux heeft zelf ook een dimmer op de markt maar die heeft volgens mij een 6 pins aansluiting, waarschijnlijk heb ik een oud modelletje. Moet toch wel ergens iets te vinden zijn dat wel werkt?
 

Bijlagen

  • 20200929_135853.jpg
    20200929_135853.jpg
    77.4 KB · Weergaven: 46
  • 20200929_135859.jpg
    20200929_135859.jpg
    197.1 KB · Weergaven: 50
  • 20200929_140107(1).jpg
    20200929_140107(1).jpg
    232.2 KB · Weergaven: 51
  • 20200929_140624.jpg
    20200929_140624.jpg
    60.7 KB · Weergaven: 53
Nee is vet simpel vandaag.
Je dimmer gebruikt een 0-10v analoog signaal (0v=0%, 10v=100%)

Watvoor voeding heb je bij je tc420?
 
Er zat geen voeding bij tc420 dus ik heb een oude 12v adapter gepakt, want de winkel beweerde dat hij zou draaien op de voeding van de lampen maar dat was niet zo.
 
Ok.
De 12v sluit je aan op de + en - van de tc420.
Ch1 en de - van je uitgaande kant sluit je aan op de “dim” van je driver en klaar.
Enige wat ik niet weet is of de driver gevoelig is voor polariteit.
Heeft het dimsnoertje kleuren op de aders?

enige waarop je moet letten is dat je in de programma van de TC420 niet hoger gaat dan 80%
dus je dimcurve loopt van 0%-80%-0% net hoe jij het wilt indelen
 
Er zit aan de andere kant van de TC420 ook een aansluiting voor de voeding met stekkertje ipv losse draden, die gebruik ik.
Dimsnoerje heeft bruine en blauwe draad.
 
Bruin is + en blauw is -
Weet niet zeker of de output ook goed werkt als je de plug gebruikt dat zal je ff moeten meten dan
 
Volgens de gebruiksaanwjizing maakt het niets uit welke aansluiting te gebruiken. Kleuren lampen zaten wel omgedraaid.
 
Mooi dat het niet uit maakt.
Maar aan de lamp kant zou ik de polariteit niet omdraaien, niet alle lampen kunnen daar even goed tegen
 
het lijkt wel of hij nu helemaal niet meer uitgaat, de vissen blijven zo wel heel lang op. Ben toch bang dat het niet gaat werken met deze dimmer, zal morgenvroeg nog even kijken.
 
Jammer dat het niet werkt.
Ook niet met de tc420 op 50% ofzo?
Zou natuurlijk ook kunnen zijn dat ik het verkeerd heb en dat de 0-10v andersom werkt.
Dus 0v 100% en 10v 0%
 
dat klopt geloof ik wel daar heb ik al mee lopen experimenteren en voor de poolwisseling was het ook zo maar nogmaals ik ben niet heel technisch dus ik weet niet of die poolwisseling invloed heeft op 0-100 of 100-0.
 
Ik zou het ook zo gauw niet weten.
Maar als je de polariteit hetzelfde laat en de tc420 op 80% zet gaat dan het licht uit?
 
Als er geen andere dimmer voorhanden is die deze balken aan kan sturen is misschien idee er 1 ter vangen door RGB ledstrip en die grbruiken voor zonsopgang/ondergang.
 
bij 80% gaat hij wel uit ja. Wel weer kleuren teruggewisseld want toen deed hij niks meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bij 80% gaat hij wel uit ja. Wel weer kleuren teruggewisseld want toen deed hij niks meer.
Ok dan is dus 10v 0% en 0v 100%
Dan aansluiten zoals je het had hoe het werkte en je dimcurve instellen van 80%-0%-80% en zou het moeten werken naar wens
 
helaas van 80 naar 0 gaat niet fadend maar hij springt gewoon aan, soort dure schakelklok. Ik ga nu nog proberen of wellicht de standen jump en faden ook omgewisseld zijn door dat 10 V verhaal en anders geef ik het op. Kennelijk is er geen andere dimmer te koop die wel werkt op deze led balken?
 
Jammer dat het niet werkt.
Ook niet met de tc420 op 50% ofzo?
Zou natuurlijk ook kunnen zijn dat ik het verkeerd heb en dat de 0-10v andersom werkt.
Dus 0v 100% en 10v 0%

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar mijn zelfbouw TL balk heeft ook een dim ballast erin, deze wordt ook door 10volt aangestuurd om te dimmen,
Als ik de 2 draden van de 10volt niet aansluit dan branden de lampen 100%, als ik de dim draad wel aan zou sluiten, dan neem ik aan dat hoe meer volt hoe minder de lampen gaan branden, dus 10volt is dan idd 0% en 0 volt 100%.
Of klopt mijn redenering niet?
 
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar mijn zelfbouw TL balk heeft ook een dim ballast erin, deze wordt ook door 10volt aangestuurd om te dimmen,
Als ik de 2 draden van de 10volt niet aansluit dan branden de lampen 100%, als ik de dim draad wel aan zou sluiten, dan neem ik aan dat hoe meer volt hoe minder de lampen gaan branden, dus 10volt is dan idd 0% en 0 volt 100%.
Of klopt mijn redenering niet?
Nee dat klopt dan wel
 
80% op de dimmer is uit en 0% is aan dus het zal wel omgedraaid zijn, fade en jump omwisselen had ook geen effect.
 
Ok dan is dus 10v 0% en 0v 100%
Dan aansluiten zoals je het had hoe het werkte en je dimcurve instellen van 80%-0%-80% en zou het moeten werken naar wens
Ik heb alle berichten hier niet gevolgd maar heeft dat niet te make met het feit dat een TC 420 over de min dimt?
 
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar mijn zelfbouw TL balk heeft ook een dim ballast erin, deze wordt ook door 10volt aangestuurd om te dimmen,
Als ik de 2 draden van de 10volt niet aansluit dan branden de lampen 100%, als ik de dim draad wel aan zou sluiten, dan neem ik aan dat hoe meer volt hoe minder de lampen gaan branden, dus 10volt is dan idd 0% en 0 volt 100%.
Of klopt mijn redenering niet?
Volgens mij is het in jouw geval zo dat wanneer je de dim draad niet aansluit er geen stuurspanning is en dus de TL altijd vol brand. De dimdraad, een maal aangesloten bepaald middels de stuurspanning de lichtintensiteit.
 
Ik heb alle berichten hier niet gevolgd maar heeft dat niet te make met het feit dat een TC 420 over de min dimt?
Zou verwachten van niet.
Dim signaal is 0-10v en het maakt mijn inziens niet uit aan welke kant van de keten je de spanning verlaagt
 
kan een tc420 wel dimmen op deze manier?
Ik dacht destijds toen ik de TL balk gemaakt had te weten dat ik die niet met een TC420 kan dimmen, vandaar dat ik toen een flora mate heb aangeschaft.
 
Bedankt voor alle tips, ik ga gewoon maar een RGB strip kopen en die op de TC420 zetten en de 2 ledbalken dan via schakelklok uurtje later aan.
 
Terug
Bovenaan