Wat is er nieuw

Led strips leek vraag..

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Beste,

Ben bezig met de bouw van een nieuw aquarium hier hoort ook verlichting bij. Nu is verlichting iets waar ik altijd enorm over twijfel is dit wel goed etc..

Nu heb ik het volgende gevonden

led strips

Is dat genoeg om zo n strip aan het werk te krijgen of wat heb ik nog nodig?.

Of is er iemand die een complete set weet?.

Groet
Stijn
 
Ik zie niks staan van jou link
 
Het betreft het volgende

Grandi IP65 LED strip 30 LED's/meter 12V 4Meter 6500k

20W 12V LED Trafo IP67

Radiografische LED Dimmer 12/24V
 
Hoi...

Als je wat geld uit wilt/kunt geven...raad ik je aan om eens te kijken op de site van Kitelight: https://www.kitelight.nl/categorie/aqua ... pt6fjptp65

Ik zelf heb een bak van 130 cm lang en 50 cm hoog voorzien van een setje...2x 52 cm SMD en 2x 52 cm RGB...kitelight controller (was toen in de aanbieding vanwege het WK +/- 45 euro)
Het is super plat...veel licht (10.000 kelvin) en de zonsondergang en opkomst is erg leuk om te zien.
Voor mijn 60 liter bakje..heb ik van 2 Led stripjes binnen gekregen van 17 cm...SMD en RGB...deze ga ik in de toekomst...koppelen met een 5 meter kabeltje..met de controller die bij mijn 1 meter bak nu zit 🙂

[video]https://www.youtube.com/watch?v=V0dwuuQJy8g[/video]

Anderen hebben vast hele andere adviezen...dus dat ik even afwachten nog.


Succes!!
 
Bedankt voor de uitleg en filmpje ziet er absoluut goed uit.

Kwam op volgende

2 x1 meter Helder Witte LED Strip 120 LEDs
2 x 2A 12V stroom adapter

Voor 50�

Zal dat genoeg licht geven voor een 160 x 80 x 70 nu wil ik niet extreem veel licht gezien er enkel 3 a 4 javavarens in komen
 
Iemand die me kan vertellen of het voldoende licht afgeeft voor een zuid Amerikaanse bak
 
Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit. Mocht je het in de praktijk te weinig vinden dan hang je er nog wat bij.
Misschien voor het sfeertje van een ZAbak kun je ook nog denken aan een strip(je) met wit/rode leds.
 
Peter bedankt voor de tip.

Zal dan wit - rood/wit - wit op die manier plaatsen ik ga met een halve kap werken van 160 x 30 omdat ik buiten d bak wil werken
 
En zouden jullie voor helder wit of warm wit gaan?
 
Zou boven de planten helder wit plaatsen. Rood/wit in het midden en vooraan warm wit.
Maar is ook kwestie van kijken wat jij het mooist vindt.
 
Ja precies, Maar u denkt dat 3 strips voldoende is heb een set van 5 gevonden met 2 x helder wit 1x warm wit 1x blauw (nacht verlichting en 1 x RGB + controller etc.
 
Je hebt een grote bak. Dus je mag er wel wat bovenhangen 😉
En een RGBled is wel aan te bevelen voor je planten en met de controller kan je ook nog wat gaan "spelen".
Als het binnen je budget past zou ik voor de set van 5 gaan ..
Heb je een linkje naar die set?
 
Peter klopt is geen kleine bak, maar wil niet te veel licht neemt het ZA gevoel weg in mijn ogen.

Budget eerlijk is eerlijk heb ik geen dit is puur traktatie na mijn niertransplantatie van 2 weken geleden (gelukkig een snelle hersteller).

De site is hier te vinden
http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-t ... s-compleet

Zie foto zo wil ik ze plaatsen
987894_0_82_aquarium_kap.jpg


Rode lijn is helder wit
Grijs Warm wit
Blauw de RGB en Blauw
 
Denk eerlijk gezegd dat het niet teveel licht gaat worden.
Met je controller kan je het licht verminderen indien nodig.
Succes!
 
Bedankt peter, Ik kijk het nog even aan of het nut van de gekleurde lampen zie.

En denk inderdaad dat 5 strips niet te overdreven gaat zijn is toch een flinke maat aquarium
 
Zou een zwaardere adapter nemen!

Ik heb opgeteld...1 meter SMD en 1 meter RGB....advies luid...6 A....vanwege het feit..dat ik er dan nog een meter bij kan stoppen...
 
Belangrijk is of je nieuwe aquarium veel planten krijgt. Ik heb net mijn bak naar LED veranderd en had meer strips nodig dan verwacht.
 
Zoals boven aangeven misschien 3 a 4 javavarens dus vandaar dat ik denk dat ik het met 3 wel red. Tevens wordt het een echt ZA aquarium dus niet overbelicht.

Ik neem aan dat zo n winkel niet een adapter verkoopt die het niet aan kan dus zie niet in waarom ik een zwaardere adapter zou moeten aanschaffen. Want meer dan 5 leds gaat het nooit worden eerder minder
 
Hou er rekening mee dat je misschien meer LED nodig hebt dan je denkt.
Ik heb meteen een 6A genomen en ben blij dat ik het gedaan heb.
 
Ik ben het er helemaal mee eens.
 
Ik heb de winkel geemaild of een upgrade in het pakket mogelijk is, Bedankt voor de tip heren/dames en tevens besloten de blauwe uit de set te halen en te vervangen voor een tweede warm wit.

Dus 1 x RGB 2 x helder wit en 2 x warm wit
 
Twijfel is wet toegeslagen..veel video's bekeken en mij valt op de meeste zuid Amerikanen aquariums van mij maat 2 x 150 cm leds strips gebruiken.

Dit is in prijs 60� goedkoper voor een set maar vroeg me af iemand hier die mij kan zeggen of dit werkelijk genoeg licht geeft om.

Wilde dan helder wit(6500k) en warm wit (3-4000k)
 
mss zei:
Twijfel is wet toegeslagen..veel video's bekeken en mij valt op de meeste zuid Amerikanen aquariums van mij maat 2 x 150 cm leds strips gebruiken.

Dit is in prijs 60� goedkoper voor een set maar vroeg me af iemand hier die mij kan zeggen of dit werkelijk genoeg licht geeft om.

Wilde dan helder wit(6500k) en warm wit (3-4000k)

Ik vond het ook moeilijk om wat te kiezen.
Hier zijn nog wat voorbeelden van mijn model LED lampen. De hoeveelheid led verlichting is bij elk aquarium vermeld. Aqualed.org
Ik persoonlijk zou geen warm wit gebruiken.
 
Mueko bedankt voor de link, ik wil waarschijnlijk bij ledkoning bestellen gezien hun gewoon plug and play sets verkopen.

En vanwaar dat je geen warm wit zou gebruiken?
 
mss zei:
Mueko bedankt voor de link, ik wil waarschijnlijk bij ledkoning bestellen gezien hun gewoon plug and play sets verkopen.

En vanwaar dat je geen warm wit zou gebruiken?
Hallo mss,
Mijn set is ook plug&play, mijn kinderen hadden het ook kunnen installeren. De led verlichtingen onder de link zijn allemaal 10.000k led's, mits niet niet anders vermeld. Mijn theorie is, dat warm witte led's volgens mij gewoon witte led's met een (gelige) filter ervoor, waardoor men een warme kleur krijgt. Ik filter mijn aquarium o.a. met turf, hierdoor wordt mijn water ook wat geliger, net als bij warme led's.
Ik heb 10.000k en RGB led's en vind deze combinatie met mijn (gelige) water fijn eruit zien en bevalt mij beter dan met TL verlichting.

PS: Het fijne van mijn led systeem is dat ik d.m.v. een led controller de kleuren naar smaak kan aanpassen.
 
Klopt dat is ook waarom ik voor een set kies gezien hier een time controller bij zit met 5 kanalen etc etc..

Slimme opmerking het wordt een zuid Amerikaanse bak met een bruin tintje dus warm wit zal het enkel donkerde maken..

Even kleine planten vraag als ik voor 2 helder wit ga zal een Java varen daaronder groeien?.
 
mss zei:
Klopt dat is ook waarom ik voor een set kies gezien hier een time controller bij zit met 5 kanalen etc etc..

Slimme opmerking het wordt een zuid Amerikaanse bak met een bruin tintje dus warm wit zal het enkel donkerde maken..

Even kleine planten vraag als ik voor 2 helder wit ga zal een Java varen daaronder groeien?.

Ik kan nog niet zo veel over planten groei vertellen. Mijn setje heb ik nu 4 weken en ik kan alleen zeggen dat mijn planten met 10.000k en RGB heel goed groeien. Kijk onder de link die ik stuurde of daar geen bak met Java varen erbij zit. Ik heb laatst een artikel gelezen die ik helaas net niet bij de hand heb. Het belangrijkste voor je plantengroei is rood en blauw licht. Dit zit in wit licht maar is o.a. een reden waarom je ook RGB bij je setje moet gebruiken.
 
Ik heb wel eens gelezen dat het nog wat anders zit.

Witte leds zouden helemaal niet 'gewoon' wit zijn, maar blauw dat via fosfor wordt omgebogen, zodat er helemaal geen rood in het spectrum zit. En dat is dan de reden dat RGB ook nodig is.
Echter hebben witte leds een groter probleem. Witte LED's zijn blauwe LED's, waar een gedeelte van het licht met fosfor omgebogen wordt naar geel. En planten schijnen nou juist van het rood te genieten... Wat daar dus niet voorkomt
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1266078

~ Ivo
 
Intressant maar dat wil dus zeggen dat ik het beste 1 x rgb en 1 x helder wit kan aanschaffen maar op welke kleur zet je de rgb dan?
 
Ik simuleer dag/nacht licht in het zuid Amerikaans regenwoud.
RGB staat de hele dag aan en dat geeft dan ook een soort van wit licht.
Van 12:00 tot 16:00 uur heb ik alle verlichting uit (regenperiode) en in de nacht heb ik van RGB alleen blauw licht gedimd op 10% als maneschijn.
 
Wilde inderdaad avond periode met blauw en op 10% instellen..zal dus 2 strips van 150 cm bestellen
 
Heb jij je ritme ergens op gebaseerd? Daarmee bedoel ik, heb je ergens concrete cijfers gevonden over hoe de lichtintensiteit daar gedurende de dag verloopt, of is dit gewoon 'op het gevoel? Want, die concrete cijfers zouden wel interessant zijn.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Heb jij je ritme ergens op gebaseerd? Daarmee bedoel ik, heb je ergens concrete cijfers gevonden over hoe de lichtintensiteit daar gedurende de dag verloopt, of is dit gewoon 'op het gevoel? Want, die concrete cijfers zouden wel interessant zijn.

~ Ivo

Als je mij met je vraag bedoeld i.v.m met middags licht uit, ik houd me aan de filosofie van Dennerle.


@mms 2 strips van RGB zou ik niet doen. 1 strip is voldoende.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge Ed
      Terug
      Bovenaan