Led verlichting juwel vision 240

Wat begon als een 'simpele' vraag over ledjes mondt hier uit in een ware natuurkundeles die me helemaal terugneemt naar de middelbare school. Super bedankt voor alle info! Ik vind het helemaal gaaf dat ik me lekker kan verdiepen deze week in allemaal artikelen. Ik hou jullie op de hoogte!
 
In eerste instantie snapte ik de uitleg van Ben over het wattage en dat je dan meer lichtopbrengst hebt en dus een hogere piek.
Maar als ik wat verder ga kijken en ze vergelijk dan is op de eerste foto de piek groen lager dan rood maar bij de tweede eronder is juist de groene piek hoger dan rood.
Als in beide het aandeel groen gelijk zou zijn (met beide dezelfde kelvin) dan zou bij beide toch groen lager moeten zijn zoals de eerste foto laat zien?
Beide zijn ik dacht 5500K maar bij de een is groen hoger dan rood en bij de ander is groen weer lager dan rood. Dan denk ik achteraf toch dat in beide het aandeel groen niet gelijk is. Nou ja ingewikkeld hoor maar interessant.
De dezelfde grafieklijn wordt omhoog gehaald bij verandering van de lichtsterkte. Maar verhoudingsgewijs tot elkaar blijven de kleuren gelijk. Als hierboven al geschreven:
Kleuren hebben wel degelijk een gekende precieze gedefinieerde golflengte en dus een een numerieke kelvin waarde.
Een mooi voorbeeld vind ik altijd, maar misschien ga ik nu te ver, is het Doppler effect wat we ook kennen in licht. Maar ook in geluid dat maakt het wat duidelijker, misschien. Wanneer je een ziekenwagen met geluidssignalen hoort naderen heeft dit een geluid wat telkens iets hoger wordt. Is de wagen voorbij je positie dan hoor je de tonen veel lager. Dat heeft te maken met de golflengte van dat geluid welk in elkaar gedrukt wordt bij nadering naar je toe maar uit elkaar getrokken wordt wanneer het geluid zich van je verwijderd. De golven worden dan langer. In het licht zie je hetzelfde. Dat gebruikt met in de ruimte bijvoorbeeld. We weten dat het heelal zich van ons verwijderd. Dat meet men met het licht, roodverschuiving, dat zich van ons verwijderd waardoor de golflengte, net als bij geluid langer wordt en het licht dus meer naar rood gaat. Waarom km ik daar nu op: Wel om dit soort metingen überhaupt te kunnen doen moet je definities van kleuren hebben. En die hebben we, elke golflengte van licht is echt precies vastgelegd, ondanks andere mogelijke gedachten, ook in numerieke waardes.
 
Laatst bewerkt:
Wat begon als een 'simpele' vraag over ledjes mondt hier uit in een ware natuurkundeles die me helemaal terugneemt naar de middelbare school. Super bedankt voor alle info! Ik vind het helemaal gaaf dat ik me lekker kan verdiepen deze week in allemaal artikelen. Ik hou jullie op de hoogte!
Nou ik hoop dat je eruit gaat komen want ik zal om alles te begrijpen eerst een spoedcursus moeten doen denk ik;)
 
Kleuren hebben wel degelijk een gekende precieze gedefinieerde golflengte en dus een een numerieke kelvin waarde. Maar je kan een discussie voeren over waar nu precies het rood begint. Is oranje rood ook horende bij rood en is heel donkerrood nu rood ?
Ja, ik begrijp het nu wat beter inderdaad, bedankt voor de extra uitleg. 600 zal meer in het oranje spectrum liggen en 750 is echt donkerrood.

Ik vond online nog een interessante wiki pagina over de Kruithof curve https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kruithof_curve
Extra leuk omdat het een Nederland was die hier onderzoek naar deed. Hij maakte een curve waarmee hij Kelvin en Lux combineerde en keek wat prettig was om naar te kijken. Maar er was best wat kritiek op het onderzoek, en het kijkt alleen naar het menselijke oog.

Ik zou ook wel eens willen weten wat een vis nu precies prettig vind. Recent keek ik een documentaire van David Attenborough op Netflix, de titel was life in colour. Daarbij keken ze ook onder water naar wat vissen nu precies zagen en daaruit bleek dat er best wat vissen waren die UV licht konden zien, en er zelf in uv licht compleet anders uit zagen.

 
Ja, ik begrijp het nu wat beter inderdaad, bedankt voor de extra uitleg. 600 zal meer in het oranje spectrum liggen en 750 is echt donkerrood.

Ik vond online nog een interessante wiki pagina over de Kruithof curve https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kruithof_curve
Extra leuk omdat het een Nederland was die hier onderzoek naar deed. Hij maakte een curve waarmee hij Kelvin en Lux combineerde en keek wat prettig was om naar te kijken. Maar er was best wat kritiek op het onderzoek, en het kijkt alleen naar het menselijke oog.

Ik zou ook wel eens willen weten wat een vis nu precies prettig vind. Recent keek ik een documentaire van David Attenborough op Netflix, de titel was life in colour. Daarbij keken ze ook onder water naar wat vissen nu precies zagen en daaruit bleek dat er best wat vissen waren die UV licht konden zien, en er zelf in uv licht compleet anders uit zagen.


Isaak Newton heeft wel kleurdefinities gegeven en rood gaf hij aan met een golflengte van 690 nm. En blauw bijvoorbeeld met 470 nm. Maar we moeten, denk ik, ook niet vergeten dat de menselijke perceptie van kleuren natuurlijk verschilt van persoon tot persoon.
 
Naar te TS. toe: sorry, ik ben door mijn enthousiasme, te ver gegaan in jouw topic. Terug dus naar jouw topic!
 
Naar te TS. toe: sorry, ik ben door mijn enthousiasme, te ver gegaan in jouw topic. Terug dus naar jouw topic!
Nee hoor geen sorry! Ik heb ervan genoten!

Begreep ook dat er nog wel verschil is in behoefte van planten boven en onder water op het gebied van licht (om het allemaal nog makkelijker te maken).

Het lijkt me bijna een onderwerp voor een profielwerkstuk: welke kleur doet wat op het gebied van onderwater plantkleur
 
Als we er dan toch over doordraven ;)...
Dit is de enige echte definitie van kleur temperatuur:
bbcoltemp.gif

Dat is dus het kleurenspectrum wat bijvoorbeeld een gloeilamp zou uitstralen bij een bepaalde temperatuur.
Zoals je ziet zijn alle eerder genoemde verdelingen van LEDs behoorlijk anders dan dit. Elke voor een LED lamp genoemde kleurtemperatuur is dus, zoals al door meerdere leden genoemd, een benadering. Je zult merken dat bepaalde kleuren meer en andere weer minder zijn dan op de hier getoonde grafiek.
De mate waarin de feitelijke kleurverdeling afwijkt van het hier getoonde spectrum wordt uitgedrukt in CRI. Voor verlichting van interieuren en winkels is dit belangrijk. Voor aquaria minder, omdat daar niet elke kleur even aanwezig hoeft te zijn voor een mooi plaatje en een goede plantengroei.
 
Terug
Bovenaan