led verlichting of daglicht?


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Goedemorgen. Ik vroeg me af wat nou eigenlijk de optimale lichtbron zou zijn voor mijn vissen. Is dat de led-verlichting? Of is daglicht het beste? Specificaties van led verlichting:
Verlichting: Retro LED bright verlichting
Voltage: 12 Volt
Vermogen: 18 Watt
PAR-waarde: 167
 
Bedoel je met daglicht alleen het licht van buiten als in zonlicht? Afhankelijk van waar je bak staat krijg je dan ws een vrij donker aquarium, en rechtstreeks zonlicht op je bak is vragen om alg. Verlichting erboven is wel zo handig, ook voor eventuele plantengroei, en daar is led tegenwoordig wel ongeveer de standaard voor ja.
 
Ik zou een bak ook niet in de zon zetten en daglicht is in de regel erg weinig en niet voldoende en daarbij zie je niet heel veel in de bak met alleen daglicht denk ik.
 
Voor vissen maakt de hoeveelheid licht niet uit. De meeste vissen houden niet van fel licht en doen het op gedempter licht of geen lamp boven de bak prima. In de natuur zwemmen ze meestal ook niet in fel licht.
Mensen hebben aquariumverlichting boven hun bak voor de plantengroei en omdat ze dan hun vissen goed kunnen zien.
 
Ja met daglicht bedoel ik licht zoals licht op een bewolkte dag. Mijn aquarium staat naast een groot raam. Wanneer de zon schijnt gaan de gordijnen standaard dicht, maar op een bewolkte dag gwn open. Is dan op die manier daglicht beter of lamp?
 
Mja, wat is beter...wat vind je zelf mooier? Denk dat het vrij donker wordt zonder lamp erboven, zeker op bewolkte dagen. Ik vind mooie leds juist heel veel toevoegen.
 
Ja, als je vraagt wat ik mooier vind zeg ik natuurlijk led. Maar mijn vraag was eigenlijk wat beter is voor de plantengroei.
 
Voor de planten sowieso verlichting boven je bak. Let hierbij vooral op de Kelvin waarde (kleur van het licht) en de lumen (totale hoeveelheid licht) in combinatie met de lichtduur. Afhankelijk van je gekozen planten zijn de lumen belangerijk. lichtduur heeft een relatie tot de beschikbare voedingsstoffen voor de planten.
 
Ik denk dat het ook afhangt van de lichtbehoefte van je planten maar ik zou gewoon verlichting erboven nemen.
 
Je vroeg wat beter was voor de vissen hoor, maar goed, voor planten is daglicht zeker niet genoeg. Gaan de gordijnen automatisch dicht bij zon? De beste en vaak ook mooiste plaats is weg van de ramen.
 
Ook dit kun je testen. Aquariumverlichting ( beetje goed) is t best, maar als je dat te duur vindt, probeer je het met daglicht. Als je planten het doen zit je goed. Doen ze het niet, pas je wat aan.
 
Ik heb jaren geleden ooit vrij lang een slakken kweekbak op de vensterbank in de keuken gehad, een klein open aquariumpje met een klein filtertje en 25 watt verwarming.
Grindbodempje en stukje hout. De zon scheen tot smiddags door dat raam. Ik haalde er elke week een tros draadalg uit en dan zagen de ramen ook weer volledig groen.
Ik heb er na verloop van tijd een tiental Rasbora brigittae in gehad, deden het daar super in! ze waren echt knalrood.
Er groeide eens een Hygrophila stengel uit het bakje, een halve meter boven het water met bloemetjes erin. Er stond ook een graslelie in met zijn wortels.
Het was dus zeker leuk, maar het bakje zag er de meeste dagen flink bealgd uit.
 

Terug
Bovenaan