led vraag

Knees

Well-known member
Lid geworden
3 juni 2020
Berichten
95
Leeftijd
58
Goedemorgen, ik ben nu 3 maanden bezig met het mijn nieuwe aquarium heb me aardig ingelezen maar het instellen van de ideale licht kleur, tijd etc is pittig
Mijn bak heeft een inhoud van 500 liter meet 95 cm breed en 95 diep en is 65 cm hoog .
De lampset is een Juwel rio smart control en de hele handel kan ik via de computer regelen.
De planten op de bodem doen t best goed maar voor m,n gevoel kan t beter .
De alternanthera doet t prima
de limnophola doet t ook goed
rode rijgerlotus ook goed
de braziliaanse klimop pakt veel alg
en de eustralis stellage doet t gewoon slecht en krijgt op sommige plaatsen penseelalg.
Mijn waterwaardes zijn goed dacht ik
nh3 0
ph 6.9
kh 8
phospate 0
Er zit een dennerle voedingsbodem in en het water loopt via twee oase pompen via een spraybar rechts boven en een uitlaat midden achter met een uitlaat stuk naar rechts gericht
Mocht iemand een tip hebben dan hoor ik t graag
 
Ik denk eerder dat je water waarden nog wat beter kunnen, fosfaat (Po4) mag op 1 staan met een Nitraat (No3) naar 10
 
Ton dank je voor je advies ,
kan je de fosfaat los kopen ik heb nu twee soorten voeding
a complex van aqua synergy
en profito van easy life
de grap is dat je van beide producten geen specs kan vinden, en ik op de verkoper zijn advies heb ingekocht
 
Baardalg kan een vervelend probleem zijn. In dit artikel noemen ze 3 veel voorkomende oorzaken. Misschien kan je kijken of iets hiervan betrekking heeft op jouw aquarium.

 
Fosfaat kun je in flessen kopen van Easylife of je koopt de poeder voor een stockoplossing bij aquariumbemesting.nl
 
Misschien kan je de planten die het minder doen eens verplaatsen en daarbij ook even kijken of ze wel genoeg stroming krijgen. Eustralis is een snelgroeier en doet het goed met veel licht en genoeg voeding in het water. Naast NO3 en PO4 heb je ook andere nutrienten nodig. Voeg je vloeibare voeding toe? Zorg dat er genoeg ijzer beschikbaar is.
Omdat je bak ietsje hoog is zou ik zorgen dat je voldoende rood licht hebt. Dat wordt namelijk door water het eerst weggefilterd.
 
De bemesting zal ik gaan aanschaffen vind het wel handig om te weten wat je erin doet , m,n ijzer is denk ik wel goed die zit in de easy life.
Ik laat m,n bak even een week met rust de goudsluiers zijn momenteel echte stressers dus ik wil ze een beetje ontzien
Is waarschijnlijk of topic maar is dit n eigenschap ?
Ze waren altijd super rustig maar zijn echt toe aan een kuur valdispert of zo
Rood zal ik naar 60 procent schroeven.
Bedankt voor de adviezen
 
Fosfaat kun je in flessen kopen van Easylife of je koopt de poeder voor een stockoplossing bij aquariumbemesting.nl
Als aanvulling: Seachem heeft een brede range aan goede producten, waaronder ook losse fosfaat (Phosphorus), nitraat (Nitrogen) etc.
 
Je kunt die flesjes ook (vaak veel goedkoper) zelf maken met poeders. Het klinkt eng maar als je er eenmaal aan gewend ben wil je niet anders meer.

Voor fosfaat:

Voor nitraat:

Voor micro voeding (ijzers etc):
 
ik wil allen even bedanken voor de snelle support fijn forum is dit ?
 
Aangezien je spreekt over penseelalg zou je ook nog eens goed kunnen kijken naar je waterdistributie en daarmee je bemesting verdeling. (Waterdistributie is waterverdeling en dus iets anders als stroming.)
 
ik heb gister in mijn beleving de distributie aangepast ik wil kijken hoe m’n planten het gaan doen met meer nitraat en de fosfaten op minimaal , ik lees dat dit de (beste methode )gevaarlijke uitspraak op n forum:)mbt alg geeft
 
ik heb gister in mijn beleving de distributie aangepast ik wil kijken hoe m’n planten het gaan doen met meer nitraat en de fosfaten op minimaal , ik lees dat dit de (beste methode )gevaarlijke uitspraak op n forum:)mbt alg geeft
Fosfaattekort leidt ook tot alg hoor. Meestgebruikte verhouding volgens mij is 10-1 nitraat-fosfaat en uiteraard dient ook dat in verhouding te zijn tot de rest van je voedingsschema, belichting, co2 en onderhoud.
 
Terug
Bovenaan