Ledlamp vermogen boven nano-aquarium


A

Anniedrew

Guest
Beste aquarianen,

Momenteel heb ik via Aliexpress een tweetal leds gekocht met respectievelijk 5 en 10 Watt uit onderstaande link:

https://nl.aliexpress.com/item/Supe..._expid=1ba135fb-4ba3-496e-b2e0-dd24a6c261e5-6

Nu twijfel ik of de 10 Watt misschien niet een beetje overkill is voor de bak, al heeft deze wel mijn voorkeur.
Mocht dit inderdaad een kleine overdaad zijn is het dan ook verstandig deze te dimmen met bijvoorbeeld drijfplanten?

Momenteel heb ik wat betreft planten alleen een stek waterpest, vallisneria, mos en mosbollen.

Daarnaast ben ik benieuwd of andere mensen ook ervaringen hebben met deze verlichtingen!

Andries.
 
Ja, die heb ik ook. Geeft erg veel licht de 10W.
Weet niet hoe groot je bakje is, maar op een 24 liter ging het bij mij goed. Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik veel ervaring heb en weet dus direct in te grijpen als ik problemen tegenkom.

Met drijvers, een ruim plantenbestand, een koolstofbron met daarbij een goede soil zou je probleemloos kunnen draaien.
Bij een grindbodem, weinig planten en een incomplete aanbod van plantenvoeding is de kans op alg erg groot!

EDIT: ik heb het ook gebruikt op een mosbakje van 12L. Maar deze had genoeg plantmassa om alg geen kans te geven.

lichtLEDclip.png
 
Laatst bewerkt:
Ja, die heb ik ook. Geeft erg veel licht.
Weet niet hoe groot je bakje is, maar op een 24 liter ging het bij mij goed. Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik veel ervaring heb en weet dus direct in te grijpen als ik problemen tegenkom.

Met drijvers, een ruim plantenbestand, een koolstofbron met daarbij een goede soil zou je probleemloos kunnen draaien.
Bij een grindbodem, weinig planten en een incomplete aanbod van plantenvoeding is de kans op alg erg groot!


Cornelius, je scapes zijn werkelijk prachtig! Stiekem even op je pagina gesneupt!;)

Mijn nano-bakje is een Cocoon 5 van 21.5 L met Dennerle verwarming en hoekfilter. Toevallig net vandaag de voedingsbodem verwijderd ivm vervuiling door mijn constante rescaping e.d, dus op dit moment alleen grind. Wel voeg ik 1 maal wekelijks Co2, plantenvoeding en ijzer toe als zijnde vloeibaar en staat de verlichting nu op 9 uren per dag.

De bak ik nog niet ''live'' met echte garnaaltjes, dus ik durf nog wel een beetje experimenteren en mijn neus te stoten. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jouw ''tapijtje'', heb je daar een voedingsbodem voor nodig of volstaat een grindbodem?

hieronder nog een foto van mijn nano voor de beeldvorming:

20181019_210209.jpg
 
Als je een tapijtje wilt adviseer ik je toch een aquasoil, en dan een 'powder versie'. Andere vormen van bodems zijn te grof
voor het fijne wortelgestel van Micranthemum Monte Carlo. En daarbij zit een soil barstensvol met voeding die plantjes nodig hebben.
Maar om een mooi tapijtje hiervan te krijgen is het bijna een vereiste om een CO2 systeem te gebruiken. Daarmee vergroot je wel de kans op succes. Je gebruikt nu wel een koolstofbron maar is niet goed genoeg voor een tapijtje zoals in mijn album.

Als je geen CO2 in gasvorm wilt zou je ook kunnen kiezen voor Eleocharis sp. mini. Dit naaldgras groeit ook goed zonder CO2, alleen erg langzaam.
 
Ik weet niet wat je wil verder maar op deze bakjes heb ik led van 3.5 W en met makkelijke plantjes gaat dat prima zonder extra toevoegingen. Wil je scapen dan is het iets anders.
 
Thanks voor jullie input. Intussen weer een kleine update! In het kader, laten we er geen gras over groeien vandaag een JBL Proffesional Testing Laboratory aangeschaft. Voor deze uitgebreide set gegaan omdat deze in de aanbieding was bij de LFS en het verschil met een kleine testset dusdanig weinig was. Kostte alsnog een rib maar ook een beetje met het oog op de toekomst!
uiteraard nog een klein handeltje kunnen doen en er een gratis rood plantje bij gescoord (denk dat ik een nieuwe vaste klant ben!;)).

Als klap op de vuurpijl nog een drijfplantje besteld die aanstaande dinsdag binnenkomt; het vlotvarentje, een lekkere woekeraar! Deze wil ik op de linkerkant van het aquarium laten drijven d.m.v. uitstroom van het filter. Ook denk ik er nog aan om een kleine strook mos op de achterwant de laten groeien met behulp van rvs gaasjes (weten jullie of dit invloed heeft op de waterwaarden?)

Dan nu het plan van de bak: Ik wil de bak de komende tijd eerst lekker laten woekeren om het goed in te draaien. Het hoofddoel is nog steeds garnaaltjes en het hen zo'n plezierig mogelijk verblijf maken. Persoonlijk denk ik dat ik op deze manier op de goede weg ben. Uiteraard zijn tips en tools meer dan welkom! Ik zoek bijvoorbeeld nog een klein plantje voor rechtsvoor in de bak, bij voorkeur roodkleurig.

Nu eerst verdiepen in de testset..

Kleine foto update:

een aquarium close-up en een overzichtsfoto van de eethoek, het totaalplaatje (wel een beetje rommelig).

20181020_130311.jpg


20181020_130330.jpg
 
Thanks voor jullie input. Intussen weer een kleine update! In het kader, laten we er geen gras over groeien vandaag een JBL Proffesional Testing Laboratory aangeschaft. Voor deze uitgebreide set gegaan omdat deze in de aanbieding was bij de LFS en het verschil met een kleine testset dusdanig weinig was. Kostte alsnog een rib maar ook een beetje met het oog op de toekomst!
uiteraard nog een klein handeltje kunnen doen en er een gratis rood plantje bij gescoord (denk dat ik een nieuwe vaste klant ben!;)).

Als klap op de vuurpijl nog een drijfplantje besteld die aanstaande dinsdag binnenkomt; het vlotvarentje, een lekkere woekeraar! Deze wil ik op de linkerkant van het aquarium laten drijven d.m.v. uitstroom van het filter. Ook denk ik er nog aan om een kleine strook mos op de achterwant de laten groeien met behulp van rvs gaasjes (weten jullie of dit invloed heeft op de waterwaarden?)

Dan nu het plan van de bak: Ik wil de bak de komende tijd eerst lekker laten woekeren om het goed in te draaien. Het hoofddoel is nog steeds garnaaltjes en het hen zo'n plezierig mogelijk verblijf maken. Persoonlijk denk ik dat ik op deze manier op de goede weg ben. Uiteraard zijn tips en tools meer dan welkom! Ik zoek bijvoorbeeld nog een klein plantje voor rechtsvoor in de bak, bij voorkeur roodkleurig.

Nu eerst verdiepen in de testset..

Kleine foto update:

een aquarium close-up en een overzichtsfoto van de eethoek, het totaalplaatje (wel een beetje rommelig).
 

Terug
Bovenaan