LEDs branden alleen nog zacht (TC420), probleem adapter?


homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Berichten
567
Locatie
omgeving Kampen
Beste allemaal,

Ik heb een tweetal led strips op een TC420 controller staat, die gevoed wordt door een AC/DC adapter (12V, 3A). Met zo'n ronde plug aan de linkerkant, dus niet via de V-/V+. Nu branden ze alleen nog maar zachtjes, alsof ze de hele dag branden op het avondprogramma. Het geldt voor beide strips en verder draait het lichtprogramma nog gewoon. Mijn gedachte is dus dat de strips en controller nog naar behoren werken, en de adapter de schuldige is. Nu heb ik niet een andere passende adapter liggen om even snel die hypothese te testen, en ze blijken nog beste wat te kosten. Voor ik dus een nieuwe aanschaf zou ik graag wat zekerder willen weten of de adapter inderdaad de boosdoener is. En zo ja, wat is dan de beste koop?

Bedankt alvast voor het meedenken!
 
Beste allemaal,

Ik heb een tweetal led strips op een TC420 controller staat, die gevoed wordt door een AC/DC adapter (12V, 3A). Met zo'n ronde plug aan de linkerkant, dus niet via de V-/V+. Nu branden ze alleen nog maar zachtjes, alsof ze de hele dag branden op het avondprogramma. Het geldt voor beide strips en verder draait het lichtprogramma nog gewoon. Mijn gedachte is dus dat de strips en controller nog naar behoren werken, en de adapter de schuldige is. Nu heb ik niet een andere passende adapter liggen om even snel die hypothese te testen, en ze blijken nog beste wat te kosten. Voor ik dus een nieuwe aanschaf zou ik graag wat zekerder willen weten of de adapter inderdaad de boosdoener is. En zo ja, wat is dan de beste koop?

Bedankt alvast voor het meedenken!
Beste koop is sowieso geen adapter, maar een voeding. De beste (prijs/kwaliteit) zijn van Mean Well. Die sluit je dan niet aan op de ronde aansluiting, maar op de schroefconnectors naast de LED contacten.

Het kan zijn dat je adapter niet meer goed is inderdaad, als die lange tijd vol belast is geweest op het randje van zijn kunnen dan kan het zijn dat hij het niet meer volhoudt.
Het kan ook zijn dat de TC420 de hoge stroom door de jackplug niet zo leuk vind. Ik weet het niet precies, maar ik meen gelezen te hebben dat deze aansluiting gespecificeerd is voor rond de 1A. Mocht er een transistor doorgebrand zijn aan die kant, dan kan dat de zwakke verlichting verklaren.
Testen kan door de adapter rechtstreeks op de led strips aan te sluiten.
 
je kunt de boel natuurlijk doormeten dat weet je vrij snel waar het probleem zit. Multimeter is sowieso een goede koop. Maar ik zou ook beginnen de tc420 er eens tussenuit te gooien, Die laat zich zo gemakkelijk uit sluiten als veroorzaker.
 
je kunt de boel natuurlijk doormeten dat weet je vrij snel waar het probleem zit. Multimeter is sowieso een goede koop. Maar ik zou ook beginnen de tc420 er eens tussenuit te gooien, Die laat zich zo gemakkelijk uit sluiten als veroorzaker.
Ik ben gestopt er vanuit te gaan dat mensen een multimeter hebben en weten hoe die te gebruiken.
Niet iedereen weet hoe dat werkt, zeker niet wanneer je stroom wilt meten.
 
Ik ben gestopt er vanuit te gaan dat mensen een multimeter hebben en weten hoe die te gebruiken.
Niet iedereen weet hoe dat werkt, zeker niet wanneer je stroom wilt meten.
Blijkbaar heeft TS die niet nee. Maar goed een eenvoudige multimeter kost een tientje (of twee?), en youtube heeft duizenden instructie filmpjes, ws ook nog wel eentje in het gronings voor john,
 
TS heeft die wel, maar heeft daar nooit aan gedacht. Dat heeft er mee te maken dat TS nauwelijks weet hoe hij een multimeter moet gebruiken en een heel oude heeft. ;) Hoe dan ook, ik heb hem in de adapter gestoken, op de 50V range, en de waarde die eruit kwam rollen was zo ongeveer 4. Ik ben er dus niet zeker van of het gebruik correct was en ook niet of het apparaatje nog betrouwbaar is, maar ik verwachtte 12.

De LEDs direct op de adapter aansluiten was eigenlijk wel een heel goed idee. En inderdaad, dat gaf hetzelfde matige licht.

Beste koop is sowieso geen adapter, maar een voeding. De beste (prijs/kwaliteit) zijn van Mean Well. Die sluit je dan niet aan op de ronde aansluiting, maar op de schroefconnectors naast de LED contacten.
Wat is de reden dat een voeding beter is in dit geval? Nooit geweten trouwens dat er een verschil is tussen adapter en voeding, naar mijn idee is dat hetzelfde.
En wat is de beste amperage voor een voeding? Het was dus 3A, en dat werkte de afgelopen 3,5 jaar. Dan wil je zeker de specificaties van de strips hebben, en die kan ik nou net niet vinden.

Bedankt allen!
 
TS heeft die wel, maar heeft daar nooit aan gedacht. Dat heeft er mee te maken dat TS nauwelijks weet hoe hij een multimeter moet gebruiken en een heel oude heeft. ;) Hoe dan ook, ik heb hem in de adapter gestoken, op de 50V range, en de waarde die eruit kwam rollen was zo ongeveer 4. Ik ben er dus niet zeker van of het gebruik correct was en ook niet of het apparaatje nog betrouwbaar is, maar ik verwachtte 12.

De LEDs direct op de adapter aansluiten was eigenlijk wel een heel goed idee. En inderdaad, dat gaf hetzelfde matige licht.
[/QUOTE]
Dan weet je daarmee dus dat je adapter het niet meer red.
Het beste is om onder 'load' te meten, dus op de TC420 zelf op de + en - ingang terwijl je programma loopt.
Wat is de reden dat een voeding beter is in dit geval? Nooit geweten trouwens dat er een verschil is tussen adapter en voeding, naar mijn idee is dat hetzelfde.
En wat is de beste amperage voor een voeding? Het was dus 3A, en dat werkte de afgelopen 3,5 jaar. Dan wil je zeker de specificaties van de strips hebben, en die kan ik nou net niet vinden.

Bedankt allen!
Op zich is een adapter ook een voeding, echter zijn het meestal niet de beste voedingen. Goedkope componenten, kleine behuizing dus weinig koeling.
Energie gaat deels verloren tot warmte, en die moet ergens heen. Wanneer je daarbij ook nog goedkope componenten gebruikt, krijg je minder efficiëntie dus meer warmte.
Een goede geschakelde voeding, zoals de Mean Well voedingen kunnen hun warmte goed kwijt, maar zijn ook veel efficiënter door het gebruik van betere componenten.
Een voeding zoals deze zal veel beter werken (in de meeste gevallen) dan de gemiddelde adapter: https://www.conrad.nl/p/mean-well-l...etvoeding-gesloten-42-a-504-w-12-vdc-1439443?
Het enige wat je erbij moet hebben is een netsnoer en je bent helemaal klaar.
 
Led strips zijn boven een bak niet de beste keuze. Die strips hebben gewoonlijk een bepaald wattage, is dit wel bekend? Zijn dit van die strips van 30 leds per meter of 60 leds per meter? Met de wet van ohm is met de juiste gegevens dan e.e.a wel na te rekenen. Ts. vertelt dat e.e.a. goed gedraaid heeft de afgelopen drie en een half jaar op een adapter van 12 volt, drie ampére? Dan zijn vaak adapters die op ledstrips gebruikt worden en er ook dikwijls zo bij geleverd worden. Was dit nu ook zo? Een berekening, U=I x R en P=U x I, vertelt dat zo'n zo'n adapter een vermogen heeft van maximaal 36 watt. (U=Voltage, I=Ampére, R= weerstand in Ohm en P tenslotte is vermogen in Watt) En wat hangt er nu aan qua leds? Tenslotte nog dit: Als er niets veranderd is in het gebruik kan het trouwens ook gewoon zijn dat de leds gewoon op zijn. Door een vochtprobleem bijvoorbeeld. Maar ook kan er een probleem met de adapter zijn.
 
TS heeft die wel, maar heeft daar nooit aan gedacht. Dat heeft er mee te maken dat TS nauwelijks weet hoe hij een multimeter moet gebruiken en een heel oude heeft. ;) Hoe dan ook, ik heb hem in de adapter gestoken, op de 50V range, en de waarde die eruit kwam rollen was zo ongeveer 4. Ik ben er dus niet zeker van of het gebruik correct was en ook niet of het apparaatje nog betrouwbaar is, maar ik verwachtte 12.

De LEDs direct op de adapter aansluiten was eigenlijk wel een heel goed idee. En inderdaad, dat gaf hetzelfde matige licht.


Wat is de reden dat een voeding beter is in dit geval? Nooit geweten trouwens dat er een verschil is tussen adapter en voeding, naar mijn idee is dat hetzelfde.
En wat is de beste amperage voor een voeding? Het was dus 3A, en dat werkte de afgelopen 3,5 jaar. Dan wil je zeker de specificaties van de strips hebben, en die kan ik nou net niet vinden.

Bedankt allen!
Die verwachting was correct.
Maar amperage is hetzelfde als literage, een maat die niet bestaat.
De stroomsterkte moet groter zijn dan 3A, een 50W voeding zoals ben voorstelde is een mooi instap model
 
Oké bedankt, ik ga die voeding proberen.

Maar amperage is hetzelfde als literage, een maat die niet bestaat.

Amperage: hoeveelheid ampères als maat voor de stroomsterkte. Oké, je hebt gelijk, dat is gewoon stroomsterkte en dit soort mixwoordgebruik is gewoonweg irritant.

Het vermogen van de ledstrips weet ik eerlijk waar niet (hé, dat mag wel wattage heten?). Het zijn trouwens ook geen losse strips, ze zitten netjes verwerkt in buizen, zodat het past als vervanging van Juwels T5, 2x 1147mm, 1 RGB, de ander 8000 of 9000K denk ik. Destijds aangeschaft via Marktplaats van iemand die dat kennelijk in elkaar knutselde.
 
Oké bedankt, ik ga die voeding proberen.



Amperage: hoeveelheid ampères als maat voor de stroomsterkte. Oké, je hebt gelijk, dat is gewoon stroomsterkte en dit soort mixwoordgebruik is gewoonweg irritant.

Het vermogen van de ledstrips weet ik eerlijk waar niet (hé, dat mag wel wattage heten?). Het zijn trouwens ook geen losse strips, ze zitten netjes verwerkt in buizen, zodat het past als vervanging van Juwels T5, 2x 1147mm, 1 RGB, de ander 8000 of 9000K denk ik. Destijds aangeschaft via Marktplaats van iemand die dat kennelijk in elkaar knutselde.
Net als voltage, die mag ook :p
Maar wellicht is dat ook meteen de reden dat je adapter de geest heeft gegeven, simpelweg te lang te zwaar belast.
 
Het is wel heel ongebruikelijk dat een adapter dan minder gaat leveren. Het zou logischer zijn als hij er helemaal mee stopt. Weet je zeker dat dat aan de hand is? Al getest met een andere voeding?
 
Het is wel heel ongebruikelijk dat een adapter dan minder gaat leveren. Het zou logischer zijn als hij er helemaal mee stopt. Weet je zeker dat dat aan de hand is? Al getest met een andere voeding?
Een 12v adapter die 4v gaat leveren is wel duidelijk kapot ;)
Als het een transformator voeding is dan kan het heel goed dat er ergens in de trafo een winding echt heet is geworden en zijn laminering heeft weggebrand.

China Inc adapters hebben dat vrij regelmatig.
 

Bijlagen

  • aquariummetledstripsJPG.jpg
    aquariummetledstripsJPG.jpg
    452.8 KB · Weergaven: 93
Een 12v adapter die 4v gaat leveren is wel duidelijk kapot ;)
Als het een transformator voeding is dan kan het heel goed dat er ergens in de trafo een winding echt heet is geworden en zijn laminering heeft weggebrand.

China Inc adapters hebben dat vrij regelmatig.
Of hij is in de stroombegrenzing gegaan omdat er elders een probleem is.

4V is onwaarschijnlijk.
Die 12V LED strips hebben 3 LEDs in serie.
Rode LED heeft ca 1.8V nodig. 3 in serie is 5.4V.
Groene, witte en blauw LEDs hebben 3V nodig, dus 9V
Bij 4V kan die strip helemaal niet aan gaan. Ik denk dat er bij het meten iets is misgegaan.

Bij 4V zou de TC420 ook helemaal niets meer moeten doen. Gaat het scherm nog aan? Ja? Dan is er iets anders aan de hand.

Mogelijk is het printspoor van de TC420 beschadigd doordat er teveel stroom gevraagd is door de ronde busconnector.
Transistor doorgebrand --> onwaarschijnlijk. Een halfgeleider die stuk gaat wordt in principe een heelgeleider (maakt een kortsluiting). Als hij half open zou gaan dan zou dat zoveel warmteontwikkeling meebrengen dat je dat meteen ruikt en ziet.
 
Led strips zijn boven een bak niet de beste keuze.
De ene strip is de andere niet.
Naar mijn mening is de juiste stelling: "op gebied van LED strips is een hoop rommel te koop. Zorg dat je weet wat je koopt."

Er zijn zeer zeker LED strips te koop met een prima lichtopbrengst, levensduur en spectrum. Architecten verwerken deze in grote projecten zoals theaters, winkelcentra ed. Daar kun je je ook niet veroorloven dat het overal een andere kleur heeft en/of steeds stuk gaat. Ik zelf heb een bedrijf in verlichting voor beeldherkenningssystemen (machine vision). Wij gebruiken ze ook in sommige producten. En dat zijn dan niet die strips van de Action, Ikea ed. Onze klanten hebben meetsystemen in productieprocessen in fabrieken. Die moeten het gewoon altijd doen. Een uurtje geen productie kunnen draaien omdat een lampie ermee stopt kan zomaar 10000 euro kosten. Wij zorgen dus ook dat dat niet gebeurt.

Wel belangrijk bij LED strips, eigenlijk alle LED lampen, is dat 12V eigenlijk geen handige spanning is. Als je een 12V LED strip hebt dan gaat er maximaal 9V naar de LEDs. De rest maakt pure warmte. Bij een 24V versie is die verhouding al 21/3. Daarbij is de stroom lager, waardoor je verlies in de kabel ook minder is.
 
Ik bedenk me net nog. Waar heb je die 4V gemeten?
Wat meet je:
Tussen input V- en V+
tussen output V+ en Ch1
tussen output V+ en Ch2
tussen output V+ en Ch3
tussen output V+ en Ch4
tussen output V+ en Ch5
Uitgangen die je niet gebruikt hoef je niet te meten.
 
Ik bedenk me net nog. Waar heb je die 4V gemeten?
Wat meet je:
Tussen input V- en V+
tussen output V+ en Ch1
tussen output V+ en Ch2
tussen output V+ en Ch3
tussen output V+ en Ch4
tussen output V+ en Ch5
Uitgangen die je niet gebruikt hoef je niet te meten.
Volgens mij is het zelfs zo dat je op die uitgangen géén nette gelijkspanning hebt en daarom géén normale multimeter kan gebruiken ?
Dus inderdaad beter om het plugje vd adapter zelf te meten. Als dat gewoon 12 V geeft kan je de plug eraf knippen en gewoon op de V- en V+ schroeven, dan bypass je het interne circuit van de TC420 dat wel eens kapot zou kunnen zijn.
 
Volgens mij is het zelfs zo dat je op die uitgangen géén nette gelijkspanning hebt en daarom géén normale multimeter kan gebruiken ?
Dus inderdaad beter om het plugje vd adapter zelf te meten. Als dat gewoon 12 V geeft kan je de plug eraf knippen en gewoon op de V- en V+ schroeven, dan bypass je het interne circuit van de TC420 dat wel eens kapot zou kunnen zijn.
Een onbelaste adapter meten geeft een onbetrouwbaar beeld. De spanning zakt in wanneer er belasting op komt.
Helemaal wanneer er een defect is kan deze ver inzakken.

Maar aangezien TS de leds al zonder TC420 heeft getest en hetzelfde waarneems lijkt mij de conclusie dat de adapter defect is de juiste.
 
De ene strip is de andere niet.
Naar mijn mening is de juiste stelling: "op gebied van LED strips is een hoop rommel te koop. Zorg dat je weet wat je koopt."

Er zijn zeer zeker LED strips te koop met een prima lichtopbrengst, levensduur en spectrum. Architecten verwerken deze in grote projecten zoals theaters, winkelcentra ed. Daar kun je je ook niet veroorloven dat het overal een andere kleur heeft en/of steeds stuk gaat. Ik zelf heb een bedrijf in verlichting voor beeldherkenningssystemen (machine vision). Wij gebruiken ze ook in sommige producten. En dat zijn dan niet die strips van de Action, Ikea ed. Onze klanten hebben meetsystemen in productieprocessen in fabrieken. Die moeten het gewoon altijd doen. Een uurtje geen productie kunnen draaien omdat een lampie ermee stopt kan zomaar 10000 euro kosten. Wij zorgen dus ook dat dat niet gebeurt.

Wel belangrijk bij LED strips, eigenlijk alle LED lampen, is dat 12V eigenlijk geen handige spanning is. Als je een 12V LED strip hebt dan gaat er maximaal 9V naar de LEDs. De rest maakt pure warmte. Bij een 24V versie is die verhouding al 21/3. Daarbij is de stroom lager, waardoor je verlies in de kabel ook minder is.
Wanneer ik schrijf dat ledstrips boven een aquarium niet de beste keuze is geef ik geen oordeel over de kwaliteit van zo'n strip als zodanig. Wel over de vorm. Wanneer verlichting speciaal gemaakt wordt om boven een bak te hangen wordt de "omverpakking" aangepast aan de omgeving om een langdurige optimale werking mogelijk te maken. Boven mijn planten-kweekbakken heb ik wel gebruik gemaakt van strips. Door vervuiling, ook door vocht, komen de beschrijvingen van Ts. wel meer voor. Ook bij mij. Dat kan dan zorgen dat de spanningsval van de leds verlaagd wordt door vervuilde contacten, bijvoorbeeld, wat dan ook een verminderde stroomtoevoer oplevert wat misschien nog wel genoeg is voor een licht opgrloeien van de led. Door dergelijke oorzaken zie je ook wel dat eerst een in serie geschakeld groepje van drie uitvalt. Gevolgd door meerdere problemen.
 
Laatst bewerkt:
Of hij is in de stroombegrenzing gegaan omdat er elders een probleem is.

4V is onwaarschijnlijk.
Die 12V LED strips hebben 3 LEDs in serie.
Rode LED heeft ca 1.8V nodig. 3 in serie is 5.4V.
Groene, witte en blauw LEDs hebben 3V nodig, dus 9V
Bij 4V kan die strip helemaal niet aan gaan. Ik denk dat er bij het meten iets is misgegaan.

Bij 4V zou de TC420 ook helemaal niets meer moeten doen. Gaat het scherm nog aan? Ja? Dan is er iets anders aan de hand.

Mogelijk is het printspoor van de TC420 beschadigd doordat er teveel stroom gevraagd is door de ronde busconnector.
Transistor doorgebrand --> onwaarschijnlijk. Een halfgeleider die stuk gaat wordt in principe een heelgeleider (maakt een kortsluiting). Als hij half open zou gaan dan zou dat zoveel warmteontwikkeling meebrengen dat je dat meteen ruikt en ziet.
De voltages die je noemt worden de spanningsval genoemd. Leds reageren, gaan branden op een stroomsterkte, in dit geval milliAmpéres dus. Voor een rode led is vaak in die strips een waarde van zo'n 20 mA nodig. En die wordt bereikt bij een spanningsval van ongeveer 2,3 volt. Veel hoger mag dat voltage niveau ook niet worden want bij een zeer geringe verhoging neemt de stroomsterkte aanzienlijk toe. Kom je boven zo'n 40 mA grens dan is het veelal wel gebeurd met de led. Om die grenzen te bewaken worden en dan ook weerstandjes gebruikt , pull-off of pull-on afhankelijk of je die dingen op de plus of min koppelt.
 
Volgens mij is het zelfs zo dat je op die uitgangen géén nette gelijkspanning hebt en daarom géén normale multimeter kan gebruiken ?
Dat klopt. Maar Vin V- en V+ zouden wel altijd 12V moeten geven.
De uitgangen zullen variëren met de ingestelde lichtsterkte. Stel je 100% in dan moet je rond 12V meten.

Dus inderdaad beter om het plugje vd adapter zelf te meten. Als dat gewoon 12 V geeft kan je de plug eraf knippen en gewoon op de V- en V+ schroeven, dan bypass je het interne circuit van de TC420 dat wel eens kapot zou kunnen zijn.
Dat zou wel het beste zijn. Als de adapter stuk is dan kun je hem sowieso niet meer gebruiken, ook zonde TC420 niet. Dus mis je het plugje ook niet meer.

Maar aangezien TS de leds al zonder TC420 heeft getest en hetzelfde waarneems lijkt mij de conclusie dat de adapter defect is de juiste.
Ah! Dat had ik gemist. De conclusie dat de adapter defect is zou ik nog steeds niet meteen trekken. Zie ook onderstaande van Benvo. Maar in elk geval kun je zo de TC420 uitsluiten.

Wanneer ik schrijf dat ledstrips boven een aquarium niet de beste keuze is geef ik geen oordeel over de kwaliteit van zo'n strip als zodanig. Wel over de vorm. Wanneer verlichting speciaal gemaakt wordt om boven een bak te hangen wordt de "omverpakking" aangepast aan de omgeving om een langdurige optimale werking mogelijk te maken. Boven mijn planten-kweekbakken heb ik wel gebruik gemaakt van strips. Door vervuiling, ook door vocht, komen de beschrijvingen van Ts. wel meer voor. Ook bij mij. Dat kan dan zorgen dat de spanningsval van de leds verlaagd wordt door vervuilde contacten, bijvoorbeeld, wat dan ook een verminderde stroomtoevoer oplevert wat misschien nog wel genoeg is voor een licht opgrloeien van de led. Door dergelijke oorzaken zie je ook wel dat eerst een in serie geschakeld groepje van drie uitvalt. Gevolgd door meerdere problemen.
Ja, als je het zo zegt dan heb je gelijk. Je hebt wel de waterdichte versie nodig. Dat is een LED strip in een soort rechthoekige slang. Niet die met het siliconenlaagje. Daar kan ook vocht indringen. En het begin en einde, en ook de solderingen met een degelijke siliconenkit goed afdichten. Doe je dat niet, dan is de kans inderdaad groot dat er al snel stromen gaan lopen waar je ze niet wilt hebben. Met alle gevolgen van dien.

De voltages die je noemt worden de spanningsval genoemd. Leds reageren, gaan branden op een stroomsterkte, in dit geval milliAmpéres dus. Voor een rode led is vaak in die strips een waarde van zo'n 20 mA nodig. En die wordt bereikt bij een spanningsval van ongeveer 2,3 volt. Veel hoger mag dat voltage niveau ook niet worden want bij een zeer geringe verhoging neemt de stroomsterkte aanzienlijk toe. Kom je boven zo'n 40 mA grens dan is het veelal wel gebeurd met de led. Om die grenzen te bewaken worden en dan ook weerstandjes gebruikt , pull-off of pull-on afhankelijk of je die dingen op de plus of min koppelt.
Ja, dat is in theorie zo. Maar om een 3.0V LED naar 2.3V te krijgen moet er echt zeer zeer weinig stroom lopen. Waarschijnlijk ben je er met ordegrootte 1mA al boven. Dan nog is 4V onwaarschijnlijk. Dan kom je op 1.33V per LED. Daar krijg je echt geen noemenswaardig licht meer uit.

Ik zou proberen meer dingen uit te sluiten. Als je die adapter nog met iets anders kunt testen dan dat doen. Anders de LED strips testen met een andere voeding. Dan weet je zeker waar het probleem zit.
 
Volgens mij is het zelfs zo dat je op die uitgangen géén nette gelijkspanning hebt en daarom géén normale multimeter kan gebruiken ?
Dus inderdaad beter om het plugje vd adapter zelf te meten. Als dat gewoon 12 V geeft kan je de plug eraf knippen en gewoon op de V- en V+ schroeven, dan bypass je het interne circuit van de TC420 dat wel eens kapot zou kunnen zijn.
Ja en nee.
De leds worden gedimd middels een PWM signaal.
Met een normale multimeter in DC stand krijg je de som van de duty cycle te zien.
Als je een luxe meter eraan hangt kan je ook de duty cycle en frequentie uitlezen, maar dat zijn meters die richting de €600 gaan en daarvoorbij
 
Ja en nee.
De leds worden gedimd middels een PWM signaal.
Met een normale multimeter in DC stand krijg je de som van de duty cycle te zien.
Als je een luxe meter eraan hangt kan je ook de duty cycle en frequentie uitlezen, maar dat zijn meters die richting de €600 gaan en daarvoorbij
Of een oscilloscope :) Nog mooier.
 
@Ronald_J Ja, dat is in theorie zo. Maar om een 3.0V LED naar 2.3V te krijgen moet er echt zeer zeer weinig stroom lopen. Waarschijnlijk ben je er met ordegrootte 1mA al boven. Dan nog is 4V onwaarschijnlijk. Dan kom je op 1.33V per LED. Daar krijg je echt geen noemenswaardig licht meer uit.

Zo werkt het niet helemaal met led wanneer ik je zin goed lees. Die leds in strips hebben een optimumpunt van 20 mA waarop ze goed branden. En dat bereiken ze bij een goede spanningsval niveau. Een rode led zal een Ampérebereik van zo'n 20 mA hebben bij een spanninsval van 2,3 Volt. De drempelspanning waarde van zo'n led ligt zo rond de 1,8 volt. Dan begint dus het ledje te gloeien bij een paar mA. De maxinale stroomsterkte die dit ledje kan trekken zal niet hoger zijn dan 40 mA. Dat bereikt een rode led al bij een spanningsval van 2,5 volt. Er zijn wel verschillende soorten leds maar in het geval van strips zoals die van Ts zou je het bij een 3 volt spanningsval en een mooi stroomgemiddelde van 20 mA het in ieder geval al over een blauwe led moeten hebben. Die leds hebben een drempelspanning van 2,5 volt en een maximum van, ik denk ergens ronde de 3,2 volt. Het hele verhaal kort: Een led heeft dus een bepaalde gegeven spanningsval (Met een kleine bandbreedte). Wordt de led met die juiste spanning aangestuurd dan onstaat er een stroom in één richting, een led is feitelijk een diode, die led doet opgloeien. Je werkt bij leds in dit geval dus niet met spanning, dat is een gegeven, maar met een stroomsterkte.
 
Als je er zo diep op in wilt gaan. :)

Dat is juist. Een LED is eigenlijk geen spanningsapparaat, maar een stroom apparaat. Om een LED goed te gebruiken moet je sturen op stroom. Niet op spanning.
Maar in de praktijk voeren we de LED strips meestal een vaste spanning, niet een vaste stroom. Hoe doen we dat dan? Naast 3 LEDs in serie is er ook een weerstand. Die weerstand heeft de grootste rol bij het bepalen van de stroom door de LEDs. Voor dat stroom regelen heb je minimaal ongeveer 3V nodig. Dan heb je relatief weinig last van verschillen in de voedingsspanning, en het feit dat de LEDs iets minder spanning nemen als ze opwaren.

Het effect wat je beschrijft, dat de spanning over de LED wel een beetje verschilt bij verschillende stroom, is in de praktijk zeer klein.
De echte drempelspanning (spanning voordat er iets gebeurt) wordt nooit genoemd. Het zijn altijd de werkspanningen. Dus die 1.8V voor rood en 3.0V voor wit, groen, blauw zijn bij de nominale stroom. Wij noemen dat nu 100%.
Het verschil in spanning tussen de 0.5% en 100% van de nominale stroom gaat in de praktijk meestal rond 0.2V blijven. Allemaal afhankelijk van het exacte type natuurlijk, maar de verschillen onderling zijn klein.

Nu is het natuurlijk ook zo dat je al merkbaar licht ziet bij minder dan 1% van de nominale stroom. Maar dat is dan wel zichtbaar minder. Je gaat dus bij 4.5V (3 x 1.5V) echt een minuscuul beetje rood zijn. Vanaf ca 7.5V (3x2.5V) ga je een minuscuul beetje wit zien.
 
Jullie discussiëren nog maar even door, ik heb weer licht. Bedankt!

PXL_20211208_122311658_2.jpg


Als netsnoer heb ik gewoon de opengeknipte snoer van de oude adapter gebruikt. Alleen kon ik niet zo snel terugvinden hoe die dingen werken, of de rode, blauwe en grijze draad een eigen functie hebben. Voor de aarde kan ik me dat voorstellen (mijn gok was grijs), maar die andere twee wisselen toch bij wisselstroom?
 
Jullie discussiëren nog maar even door, ik heb weer licht. Bedankt!

Bekijk bijlage 334860

Als netsnoer heb ik gewoon de opengeknipte snoer van de oude adapter gebruikt. Alleen kon ik niet zo snel terugvinden hoe die dingen werken, of de rode, blauwe en grijze draad een eigen functie hebben. Voor de aarde kan ik me dat voorstellen (mijn gok was grijs), maar die andere twee wisselen toch bij wisselstroom?
Rood/blauw zijn inderdaad voor de stroom, grijs is dan voor de aarde.
 
Jullie discussiëren nog maar even door, ik heb weer licht. Bedankt!

Bekijk bijlage 334860

Als netsnoer heb ik gewoon de opengeknipte snoer van de oude adapter gebruikt. Alleen kon ik niet zo snel terugvinden hoe die dingen werken, of de rode, blauwe en grijze draad een eigen functie hebben. Voor de aarde kan ik me dat voorstellen (mijn gok was grijs), maar die andere twee wisselen toch bij wisselstroom?
Wanneer je het snoertje van je adapter hebt opngeknipt dan heeft dar nooit een wisselstroom (AC) opgestaan maar gelijkstroom (DC). In je adapter zit een gelijkrichter/travo die zorgde voor 230V AC naar 12 V DC. Overigens wisselstroom betekend ook niet dat de spanning naar een andere kleur draad wisselt.
 

Terug
Bovenaan