Wat is er nieuw

Ledstrips laten meten...review en uitslag...pak een kop koffie erbij!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter EdwinLelystad
  • Startdatum Startdatum
E

EdwinLelystad

Guest
Nou..tadaratadadaaaa.

Vandaag mijn zelfbouw led verlichting laten nameten bij Tendris te Almere

Eerst maar even wat Tendris ongeveer doet:
(ja..dit is schaamteloze reclame voor het bedrijf maar daar lees je maar even doorheen,ze hebben me echt super vriendelijk geholpen)

Tendris

Ontwikkeld,maakt en onderzoekt diverse led technieken,waaronder en voornamelijk de groei van algen met ledverlichting.

Deze algen worden dan gebruikt voor zeer veel doeleinde zoals energiewinning,dierenvoer,natuurbeheer.
Ze zijn ook de grondleggers ,in Nederland,van de led straatverlichting die je steeds meer ziet opkomen.

Hier wat fototjes van hun algen/led test installaties.
Een kleine testtank waar ze onderzoek doen naar optimale algengroei met behulp van led verlichting (sorry..foto is beetje wazig geworden)
139264pene_0_84_kleinetank.jpg


Hier de grotere tank:
748154pene_0_84_grote_tank.jpg


En in Lelystad hebben ze ,ik dacht, een 20.000 liter tank staan.
Ook doen ze de ontwikkeling en eigen productie van led units specifiek voor de groei van gewassen.
Hier een klein stukje van hun eigen ontwikkelde led-units...
367494pene_0_84_groei_led_units.jpg

Als je heeeeel goed kijkt zie je dat er een paar zilveren(blauwe) leds tussen zitten.

Dhr.Taco Neeb is de eigenaar en met hem heb ik contact opgenomen.
Hij was uiterst behulpzaam en vermelde ook dat als er vanuit het forum vragen komen mbt het meten van led verlichting dan mocht ik zijn mail gegevens doorgeven.

Dhr Suresh Christopher heeft de testen uitgevoerd.

Ok..tot zover de schaamte loze reclame voor het bedrijf.

In deze bol werd te test uitgevoerd:
961781pene_0_84_meetbol.jpg


Ik had beter 3 stukjes ledstrip aan een kabeltje kunnen solderen en die meenemen,dan had het IN de bol gepast en was de meting helemaal 100% betrouwbaar.

Maar met wat vindingrijkheid hebben we een deel van mijn verlichting kunnen testen.
467286pene_0_84_opstelling.jpg


En hier zoals het er in de bol uitziet en het aantal leds wat we getest hebben:
785987pene_0_84_geteste_leds.jpg


Eindresultaat van de intensiteit moet dus herberekend worden maar de afwijking door deze opstelling is ,voor een aquarium, verwaarloosbaar.


Ok...may I have your results please!!

Grote foto anders is het niet te lezen
441162pene_0_84_grafiek.jpg


Het kleurenspectrum is nog niet eens zo verkeerd.
Je ziet 3 lijnen omdat ik 3 modus instellingen geprogrammeerd had voor de test.

Fullled- alle leds op 100%
RGB- alleen de rgb strip op 100%
White only-zowel warmwit als coolwit tegelijk op 100%

Een mooie piek bij de 450 en 650...

Ik dacht altijd dat het tussen de 400 en 700 NM moest liggen maar ik kreeg te horen dat 700 echt wel het maximale is wat planten gebruiken.
Dus qua kleuren zijn mijn leds helemaal niet verkeerd.
*volgende keer moest ik maar mijn laptop met software meenemen zodat we exact het percentage blauw/rood konden afstellen wat optimaal was*

Maar dan....de intensiteit...of wel...de hoeveelheid licht.
Om dat ECHT goed te meten zou de ledbalk boven een bak water gehangen moeten worden waarbij de sensoren op de bodem liggen.
Dit voornamelijk omdat bij elke cm waterdiepte de golflengte van de kleuren maar ook de intensiteit drastisch afneemt.

Maar uit deze huidige opstelling konden we al heeeeeel snel zien dat dat voor mij geen nut heeft.

Weer de grafiek maar nu met wat gegevens eronder:
539179pene_0_84_led_data_.jpg


OK...Scan 1 en 2 moet je vergeten..dat was tijdens het opwarmen van de leds.

Scan3 is alles aan 100%.....76.4 lumen
Scan4 is rgb aan 100%.......11.4 lumen
Scan5 is White's 100%.......67.5 lumen.

Dit zijn de waardes van de GETESTE LEDS!!!! dus alleen die paar die op de foto hierboven staan.

Als ik dan omreken van het aantal geteste leds naar het aantal leds wat ik in totaal heb dan is het plaatje als volgt:

Rgb geeft 141 lumen per meter
White's geeft 1363.5 lumen per 4 meter (heb 4 keer 1 meter erin zitten)

Opgeteld geeft mijn verlichting dus maar 1504.5 lumen voor de HELE BAK!!!!!

hahaha das een lachertje!!!

Met led verlichting kun je uitgaan van 15 lumen per liter water (bij een bak van 40 tot 45 cm diepte)
Dat zou bij mijn rio180 neerkomen op een 2700 lumen wat ik nodig heb.

Dus ik kom minimaal 1200 lumen tekort bij mijn zelf gemaakte led verlichting.En dan heb ik het verlies door de waterhoogte nog niet eens meegerekend.

Affijn....
Om een verhaal nog wat langer te maken..Mijn ledstrips komen ergens uit de omgeving van China en op de verkoop site stond duidelijk 35-40 lumen per led..Pure B.S dus (voor degeen die het niet weet..B.S staat voor BULLSHIT)


Conclusie:

Kun je zelf de juiste led verlichting voor je bak maken::
JA!!!!!!! geen enkel probleem.

Mits je de juiste ledstrips aanschaft en niet de onbetrouwbare ledstrips uit Chinatown,Pekingeend of Taiwancity

Natuurlijk ben je er zelf bij als je ledstrips daarvandaan laat komen.
Als ik kijk naar originele Samsung highpower ledstrips dan vind ik ze niet onder de 35 euro per meter (niet waterdichte versie)
Dus echt verbazen doet het mij niet dat mijn strips van 10 euro per 5 meter!!!!! prutzooi is.

Ik heb expres mijn tl armatuur niet aangepast dus voor mij is het nu een kwestie van naar de zolder lopen,tl armatuur uit de doos halen en terugplaatsen boven aquarium en probleem opgelost.
Ik heb 2 keer splinter nieuwe NATURE JUWEL T5 buizen erin zitten.Dus zal starten met een paar uurtjes per dag die aan te zetten.

Van de week ga ik dan een manier verzinnen om alsnog te werken met ledstrips icm t5 buizen.Ik vind de t5 verlichting te irritant met tv kijken savonds..(mijn vriend ziet tl-buizen altijd knipperen wat hoofdpijn/duizeligheid veroorzaakt)

Wil iets verzinnen waardoor smorgens de bak opstart met ochtendgloed van de leds,
dan langzaam komen 2 strips coolwhite erbij zodat de bak langzaam lichter wordt...
Tot alles op 90% draait..
dan springt de t5 verlichting erbij aan en gaan de leds uit....
Na 8 tot 10 uurtjes komt de led er weer bij....gaat de t5 verlichting uit..
En dan middels de led de zonsondergang en avond blauw in de bak.
En precies alles zo inregelen dat de tl buizen uitgaan rond 19.15 uur als wij net gaan eten/journaal kijken.

So...succes met lezen...als er vragen zijn dan hoor ik ze graag.

P.S. ik heb ook een tabel met alle gegevens zodat je precies kunt zien bij welke golflengte de radiant flux hoort....hier klein stukje ervan....wil je meer zien...laat het me weten dan post ik die lange lijst.

481936pene_0_84_mwlijst.jpg
 
Wauw! Chinees voor mij maar het ziet er bijzonder gelikt uit allemaal, wat een project!
 
Voor mij is het meerendeel ook Chinees maar voor de wat technische mensen onder ons wel interessant om te lezen denk ik.
Ik wist niet eens dat het testen op deze wijze mogelijk was.
 
Voor een dubbeltje op de eerste rij gaat
Hier ook niet op zie je wel 🙂
 
Ik denk zeker dat de prijs in relatie staat tot de kwaliteit.
Ik heb zelf ooit zo n goedkoop stripje gehad voor de 60cm bak, maar die voldeed totaal dus niet.
Alle waar is naar zn geld zegt men weleens 😉.
 
oja zeker hoor...Ik wist dat het een grote GROTE gok zou worden.

Zoals ik zei...een high power ledstrip van 1 meter kost al snel �39
Ik had strips die nog geen �10 euro voor 5 meter koste!!!! hahaha.

Zuinige Nederlander he.hahahaha...

Maar.....Ik gebruik redelijk veel led verlichting in huis dus al die meters zijn alweer elders in gebruik(tuin verlichting,verlichting langs het tuinpad,verlichting onder de dakpannen rand etc etc)..dus in mijn geval is het geen weggegooid geld...
Anders had ik het ook nooit gedaan.

Vandaag eens wezen kijken naar SUPERFISH led bar...�59 voor 1 meter gekleurde ledbuis en �54 voor de witte versie.
Nu nog even verder onderzoek doen daarnaar.

Hoop in elk geval dat mensen iets aan dit topic hebben...
 
Ja dat zijn andere prijzen zeg.
Zo zijn wij Nederlanders nou eenmaal denk ik. Lekker zuinig proberen te zijn 😉.
 
Mijnheer Superfish importeert bijna alles uit het verre oosten, dus welke garantie is er dan dat DIT wel de juiste kwaliteit heeft?
 
Superfish geeft ook NERGENS aan wat het kleurenspectrum van hun ledbuizen is.
(hoeveel rood/blauw licht voor je plantengroei)
En de hoeveelheid licht(aantal lumen) staat ook nergens aangegeven.
En hun een mail sturen lijkt ook onmogelijk omdat ze geen eigen site schijnen te hebben.

Dus nog maar even verder neuzen....tot die tijd gaat mijn ouderwetse t5 balk er gewoon in.
 
Erg leuk om te lezen!
 
Interessant hoor, wat moest je betalen voor die test?
 
Orionpax

Normaal is hun uurloon �70 ex btw...tenminste dat is mij telefonisch doorgegeven.

Tot nu toe heb ik nog geen rekening ontvangen van hun ...dus ben benieuwd.hahaha.

Nou hoor ik mensen denken...DAMND �70 ex btw per uur..das een dure meting...
Ja klopt...maar het was nog duurder geweest om om de 2 maanden nieuwe planten te moeten kopen of altijd je bak vol alg te hebben omdat je DENKT goede led verlichting te hebben.

Als ik het inregelen van de apparatuur en het monteren van de ledstrip etc etc niet meereken dan duurde de test opzich een minuut of 20..Dus dat valt dan best nog wel mee qua uurloon.

En ooit moet er 1 iemand zo gek zijn om geld uit te geven om iets te testen waar anderen dan ook weer wat aan hebben.
(zoals nu dus GEEN CHINA LEDS kopen via grote sites!!!)

Volgende keer doe ik wel een crowd funding onder de forum leden die soortgelijke ledjes hebben...dan delen we de kosten.hahah.

*****************************************************************************************************************

Mijn nieuwe ledverlichting gaat zodadelijk besteld worden.
Mag ik hier de naam noemen?? geen idee...zoniet dan aub moderator even aanpassen.

Hvpaqua

En dan 2 cool-witte ledstrips en 1 rgb ledstrip.

Totaal ben ik dan �164 kwijt maar heb dan wel....4576lumen in de rio180 bak schijnen (die ik uiteraard ga dimmen met de controller die ik al bezit)

Ik heb deze firma gisteravond via facebook een bericht gestuurd over hun leds en of het aantal lumen van hun website klopt etc en vanmorgen kreeg ik al netjes een berichtje terug.

Ze gebruiken EPISTAR leds en na wat onderzoek op het net zag ik dat dat niet de beste leds zijn die momenteel te koop zijn maar ze voldoen prima voor aquarium verlichting.
(Cree leds zijn bijvoorbeeld weer een stuk beter/duurder)
Diverse Amerikaanse testen hebben bewezen dat Epistar leds na 30.000 branduren 50% licht-intensie kwijt zijn geraakt.

Hier maak ik wel een persoonlijke opmerking bij dat
Epistar van Taiwan komt en Cree leds uit de usa...en de amerikanen kennende is alles wat uit HUN land komt altijd beter dan andere landen dus die Amerikaanse testen vind ik altijd een beetje politiek gekleurd als het over hun eigen producten gaat!!!!

30.000 uur komt neer op ongeveer 8.5 jaar aquarium verlichting als je 10 uur per dag de lampen op 100% hebt staan.

100% zou bij mij betekenen dat de vissen een zonnebril op moeten hebben dus mijn leds worden flink gedimd waardoor ze minder warm worden en ook 2 keer zo lang meegaan.

Dus voor mijn voldoen Epistad leds meer dan voldoende.
 
Hoeveel ledjes heb je nu uiteindelijk getest in de bol dan? want dat vind ik nergens terug? of heb je de hele strip in de bol geplaatst?

En hoe berekenen ze dan Lumen? want als ze op 1 punt meten (het gat waar je doorheen kijkt) zou je in LUX moeten rekenen, niet Lumen volgens mij.

Ben benieuwd 🙂 interessant onderwerp
 
De hele strip paste helaas niet in de bol.
Ze hadden verwacht dat ik met een STUKJE ledstrip zou komen ipv met de hele lichtbalk.
Was een miscommunicatie helaas.
Voor de meting maakte dat niet uit want ze hebben meerdere mogelijkheden met die bol om licht te testen.

Op 1 foto is het aantal ledjes te zien welke getest zijn.
9 coolwhite
10 warm white
5 rgb

De uitgestraalde lumen worden berekend door de computer/meetbol...er straalt een bundel licht naar binnen en met allerlei sensoren in de bol komt er aan het einde van de test een mooie lijst uit met alle test resultaten.

De lichtbundel ZELF wordt dus niet gemeten maar de hoeveelheid licht die in de witte bol rond kaatst tussen de sensoren wel.
Heel veel dieper kan ik er ook niet op ingaan want daar heb ik geen verstand van.
Daarom was ik nou juist bij een bedrijf wat er WEL verstand van heeft en ook diverse malen onderscheiden is om hun werk.

Zoals ik al aangaf in mijn review hebben we geen betere onderwater licht intensiteits test (lumen-test) meer gedaan.
Omdat we middels de boltest al konden zien dat deze 24 ledjes samen slechts 76.4 lumen opleverde.
Middels een ingewikkelde formule heeft de computer toen berekend wat het totaal lumen zou zijn van de hele ledstrip.
En die zou dan dus 1504 lumen zijn voor ,bij elkaar geteld,2 meter cool white,2 meter warm white,1 meter rgb.

en nogmaals...dat zijn DROGE testen...zodra je onder water gaat meten wordt het heel snel heel veel minder.
Ik begreep dat elke 5 cm water de lichtintensiteit met 50% verminderd,maar hier ben ik niet verder op ingegaan.

Het heeft dus voor mij ook geen zin om er nog meer ledstrips bij te gaan hangen van deze kwaliteit want de led's zijn gewoonweg te zwak om tot de bodem te komen.

* zoals ik ook in een andere topic zei...niet ALLE Chinese ledstrips zijn van slechte kwaliteit,maar zodra je onder de xx euro per meter zit kun je ervanuit gaan dat je niet de waardes krijgt die men beloofd*
 
Mooi dat ze toch ff wat tijd voor je hebben kunnen vrijmaken. :thumbs:

Er voor de rest is het gewoon een hobby en dat mag wel wat kosten 😉

Ben het voor de rest wel eens met de uitspraken die je doet in het andere topic.
En dan bedoel ik dat je met de A-merken wel een besparing kunt krijgen qua verbruik.
 
Dus we kunnen zeker wel stellen dat de goedkope strips die in de handel zijn niet een aanrader zijn.
Hier is goedkoop duurkoop denk ik zo.
 
@ Edwin,

Goed dat je de leds hebt laten meten. Dit geeft een stuk meer duidelijkheid, alhoewel ik er al achter was. Ik hoop dat meer mensen het nu snappen, om teleurstelling te voorkomen.

Hoe doen de LEDs van HVP aqua het tov de led strips? Ik heb ze op een beurs gezien, maar was niet echt onder de indruk. Kwa intensiteit ongeveer hetzelfde als kitelight. Heb je goede assimilatie?

Update.
Kan je het stroomverbruik eens meten van 1 HVP aqua LED? Zie net op de site dat het wattage wel heel hoog is voor een armatuur van 14 x 7 mm. Moet aardig warm worden.

Heel veel LED strips worden ook aangeboden als 14,4 watt per meter terwijl 5050 strips vaak maar 5-7,2 watt per meter zijn.
 
Tot nu toe ben ik erg tevreden over de led verlichting van hvp.
Ja er zijn betere op de markt die nog meer licht geven, maar dan betaal je ook meer. En voor mijn gezelschap bak zou dit voldoende moeten zijn.

Hoe ze zijn tov andere merken weet ik niet..ik ken de andere merken niet.

Ik merk wel dat ik wat meer alg groei krijg, wat voor mij een teken is dat de verlichting dusdanig hoog is dat er een gebrek aan voedingsstoffen is ontstaan...
Wat in dit geval dan weer positief is want dan is de verlichting beter dan de oude.hahaha.

Stroomverbruik kan ik niet per ledstrip meten...alles is aangesloten op de controller en heb alleen een verbruiksmeters voor een stopcontact.

Mijn totale verlichting verbruik is 34.7watt.
wel even aan denken dat
rood op 60% staat
blauw op 20%
groen op 15%
de witte strips op 80%


Extreem warm worden de ledstrips niet hoor...ja...tuurlijk wel warm maar lang niet zo warm als mijn vorige goedkope ledstrips.
Ik heb 2 thermometers tegen de alluminium behuizing van een strip gehouden.
De digitale gaf 38.7 graden aan
vleesthermometer gaf na 15 minuten 40 graden aan.
(Nog even en de kibbeling is gaar en kunnen we gaan eten)
prima temperatuur dus..

Als je bang bent dat het toch te heet wordt zou ik aanraden om de strips op een alluminium profiel vast te zetten...
 
hoeveel hadden ze dan beloofd? 1500 lumen is gemeten, had moeten zijn .....
 
Hoeveel wat had wie beloofd?...


Ik denk dat je de chinatown leds bedoelde.....

Op de verkoopsite stond 40/45 lumen per led.
 
ok, dat komt dan neer op 12x minder dan beloofd? dat is wel triest!!! ik heb het ook net aangeschaft.... toch maar proberen.... ik ga er vanuit dat ik zo'n verschil in hoeveelheid licht wel zie, toch????
 
Goed om te weten Edwin! Bedankt!

Na het lezen van dit topic, besloten om toch maar even verder te kijken dan China.
Die hvpaqua lijken mij ook wel wat, ik vind het dan alleen wel lastig in te schatten hoeveel led balken ik nodig heb. Heb je een idee? Het gaat om een aquarium van 120x50x60cm (lengte x breedte x hoogte).

En als ik het goed begrijp heb je wel een Chinese controller zoals deze gebruikt ipv die van hvpaqua? Scheelt namelijk aanzienlijk in prijs!
En welke adapter zou ik er dan nog bij moeten kopen?

Hoor het graag 😀
 
Dag Coos.

Bij hvpaqua kun je op de site kijken..daar staat precies aangegeven hoeveel je nodig hebt voor de lengte bak.
(andere verkopende sites hebben dat ook vaak trouwens)
Je kunt volgens mij zelfs complete sets kopen voor de lengte bak die je hebt, net zo makkelijk.

Ik heb wel de chinese controller...maar vergis je niet...99% van de controllers komen uit China en zijn ook allemaal hetzelfde...sommige Nederlandse bedrijven plakken hun eigen stickertje erop maar thats it.
Tis dus aan jezelf of je de Nederlandse prijs wilt betalen of dat je de controller uit China laat komen.
Let in dat laatste geval dan wel op de invoerkosten...Electronica word vrijwel altijd gecontroleerd en je krijgt dan alsnog je btw kosten etc etc..en dan is de Nederlandse webwinkel vaak niet eens meer zoveel duurder.

De adapter die je moet kopen is weer afhankelijk van hoeveel leds/watts je gaat gebruiken..dus daar kan ik zo niks op zeggen.

Nogmaals...kijk even rond op de verkopende sites...de meeste hebben complete sets waar je dan veel info uit kunt halen als je zelf onderdelen wilt bestellen.

Ik ben nog steeds ERG tevreden over mijn led verlichting...ik moet het zelfs zwaar dimmen en de tijd verkorten omdat er anders gewoon teveel andere voedingsstoffen gevraagd gaan worden en de planten te snel gaan groeien.
 
Leuke test met nuttige info, bedankt dat je dit met ons deelt 🙂

Wat voor type led heb je eigenlijk? Aan de foto te zien heb je de 5050 of niet?

Ik heb even zitten snuffelen en kom bij een kwaliteitsfabrikant de volgende info tegen:
LED Lumen Flux Power Draw
3528 LED 6-8 lumens 20-30 mA @ 2.8-3.4 Volts
5050 LED 16-22 lumens 60 mA @ 2.8-3.4 Volts
5630 LED 45-50 lumens 150 mA @ 2.8-3.4 Volts

0-mkJapjaeBvaaLV7Zh5ixk6dfIOsO0L.jpeg


Zelf heb ik in mijn Rio 180 in totaal 3m helder wit 2m warm wit en 2m RGB hangen van wat jij Chinese rommel noemt. Dat is dan wel de 5630 SMD. Als ik dat allemaal op 100% laat draaien wordt het veel te warm, maar dan heb je ook het idee dat je je zonnebril op moet zetten zo veel licht komt er van af. Ik trek dan ook ruim 70W uit het net om de leds te voeden. Het lijkt mij dan ook sterk dat dit niet toereikend zou zijn.

Ik heb zelf de boel maar op 40 tot 50 % draaien (wit) en de RGB op 70%. De plantjes groeien als kool en ik heb geen last van algen. Ik ben dus totaal niet ontevreden, al heb ik een andere opstelling.
 
Ik had warmwit de 5050 leds en coolwhite de 5630 leds...en rgb de (weet ik al niet eens meer) leds.Jij hebt ook meer leds erin verwerkt dan ik had zie ik...bijna 3 meter meer als ik even snel kijk.

Ik heb ook niet gezegd dat ALLE Chinese leds rommel zijn hoor!!!
Het was alleen een tip/hint/waarschuwing/opmerking dat je grote kans hebt dat als je DENKT goedkoop uit te zijn door ze in China te bestellen je vaak bedrogen uitkomt omdat de info gewoon niet klopt.

Er zit in kwaliteit en prijs duidelijk verschil tussen de kwaliteits leveranciers, en de prijsvechters..maar ja...dat is met alles zo toch??

En jij hebt dan waarschijnlijk een betere/ duurdere kwaliteit besteld.
De type aanduidingen 3528-5050-5630 geven geen garantie op de opbrengst...officieel wel maar hey..>China is niet voor niks het land van de kopie fabrieken....

Met mijn huidige hvp verlichting heb ik geen last van warmte..maar..ook die heb ik maar op 70% staan ongeveer..en dan overdag een paar uur op slechts 10 %.
 
EdwinLelystad zei:
Ik had warmwit de 5050 leds en coolwhite de 5630 leds...en rgb de (weet ik al niet eens meer) leds.Jij hebt ook meer leds erin verwerkt dan ik had zie ik...bijna 3 meter meer als ik even snel kijk.

Ik heb ook niet gezegd dat ALLE Chinese leds rommel zijn hoor!!!
Het was alleen een tip/hint/waarschuwing/opmerking dat je grote kans hebt dat als je DENKT goedkoop uit te zijn door ze in China te bestellen je vaak bedrogen uitkomt omdat de info gewoon niet klopt.

Er zit in kwaliteit en prijs duidelijk verschil tussen de kwaliteits leveranciers, en de prijsvechters..maar ja...dat is met alles zo toch??

En jij hebt dan waarschijnlijk een betere/ duurdere kwaliteit besteld.
De type aanduidingen 3528-5050-5630 geven geen garantie op de opbrengst...officieel wel maar hey..>China is niet voor niks het land van de kopie fabrieken....

Met mijn huidige hvp verlichting heb ik geen last van warmte..maar..ook die heb ik maar op 70% staan ongeveer..en dan overdag een paar uur op slechts 10 %.
Oh, maar ik geloof ook gerust dat de leds die ik heb gekocht in het rijkdom der leds ook rommel zijn hoor 🙂
Maar dat is idd aan de prijs af te zien. Dat is ook de reden dat ik de zaak zwaar over-gedimensioneerd heb. Ik had al snel in de smiezen dat de 5050 eigenlijk niet zo geschikt is gezien de geringe ruimte beschikbaar in de lichtkap en ben daarom voor de 5630 gegaan. Daarbij is het aantal leds per meter ook nog eens een belangrijke factor.

Ik denk dat jouw test daarom bijzonder nuttig is om aan te tonen dat als je zelf gaat klussen dat je er erg bewust van moet zijn wat je precies koopt. Als je voor de 5050 led gaat heb je ruim 2x zo veel leds nodig als met de 5630.
 
Als aanvulling op je correcte reactie.

de aanduiding 5050 of 5630 is GEEN GARANTIE dat je daarmee goede verlichting koopt!
het is puur het modelnummer van de ledunit.

(5050 is vierkant, 5630 is rechthoeking)
de 5630 hoort meer lichtopbrengst te hebben dan de 5050 MAAR het blijft altijd afhankelijk van de fabriek die ze maakt.

Er staat op youtube een filmpje van een Engelsman die een heel mooi vergelijk heeft.(kan de link zo snel niet vinden)

hij heeft 2 meter 5050 leds....1meter goedkope en 1 meter dure Samsung.
Hij heeft 2 meter 5630 leds....1meter goedkope en 1 meter dure Samsung.
Allemaal professionele test apparatuur erbij in een laboratorium.
Conclusie was.
De DUURDERE Samsung 5050 leds gaven meer licht (lees lumen/lux/intensiteit) dan de goedkope 5630.
 
EdwinLelystad zei:
Dag Coos.

Bij hvpaqua kun je op de site kijken..daar staat precies aangegeven hoeveel je nodig hebt voor de lengte bak.
(andere verkopende sites hebben dat ook vaak trouwens)
Je kunt volgens mij zelfs complete sets kopen voor de lengte bak die je hebt, net zo makkelijk.

Ik heb wel de chinese controller...maar vergis je niet...99% van de controllers komen uit China en zijn ook allemaal hetzelfde...sommige Nederlandse bedrijven plakken hun eigen stickertje erop maar thats it.
Tis dus aan jezelf of je de Nederlandse prijs wilt betalen of dat je de controller uit China laat komen.
Let in dat laatste geval dan wel op de invoerkosten...Electronica word vrijwel altijd gecontroleerd en je krijgt dan alsnog je btw kosten etc etc..en dan is de Nederlandse webwinkel vaak niet eens meer zoveel duurder.

De adapter die je moet kopen is weer afhankelijk van hoeveel leds/watts je gaat gebruiken..dus daar kan ik zo niks op zeggen.

Nogmaals...kijk even rond op de verkopende sites...de meeste hebben complete sets waar je dan veel info uit kunt halen als je zelf onderdelen wilt bestellen.

Ik ben nog steeds ERG tevreden over mijn led verlichting...ik moet het zelfs zwaar dimmen en de tijd verkorten omdat er anders gewoon teveel andere voedingsstoffen gevraagd gaan worden en de planten te snel gaan groeien.

Ok dat klinkt allemaal helder Edwin, bedankt.
Maar weet jij of het ook een optie is om een oude laptop of pc voeding te gebruiken ipv die dure van hvpaqua? Ik zag dat ze een leuke kabel connector set verkopen...
 
Ik heb wel meer gelezen dat mensen laptop/pc voedingen gebruiken.
Maar ik ben daar niet in thuis dus kan je daar eerlijk gezegd ook geen goed advies in geven..sorry.
 
Interessante post!

Voor goede led strips uit china even kijken bij ledsee.com, achter deze webwinkel zit een Nederlander die goede kwaliteit verkoopt. Volgens mij ook de Samsung leds. Niels van ledsee.com gaf me de tip om ledstrips op aluminium te plakken om warmte af te voeren en ook om de aansluitspanning eventueel te verlagen naar 11 volt. Dit om de levensduur van de leds te verlengen.
 
Mega interessant dit! Ik heb zelf ook een aantal meter Chinese "High power" *kuch* Leds klaar liggen, dus dit is een goede basis voor mij om mezelf in te lezen.

Echter wil ik wel graag nog een kanttekening zetten bij het hele verhaal. Een hele belangrijke! Tharealmb noemde het al eerder, maar ik wil er wel iets verder op ingaan.

tharealmb zei:
En hoe berekenen ze dan Lumen? want als ze op 1 punt meten (het gat waar je doorheen kijkt) zou je in LUX moeten rekenen, niet Lumen volgens mij.

Er word hier constant gesproken over LUMEN en met geen woord gerept over LUX. Toch is dit wel van belang.

- Lumen is de hoeveelheid licht die door een bron word uitgestraald, ongeacht welke richting.

- Lux is de hoeveelheid licht die op een oppervlakte word gemeten waar het licht op valt.

Simpel gezegd als een led 45 lumen uitzend in een hoek van 180� geeft deze heel weinig lux op een oppervlakte van 1cm2 over een afstand van 50 cm. terwijl een led die 45 lumen uitstraalt met een hoek van 15� zal een veelvoud van licht op dat zelfde oppervlakte doen schijnen!

Dus ook de hoek waarin de leds schijnen is van groot belang!

Een mooi voorbeeld is een ouderwetse TL lamp waarvan de lichtopbrengst bijna word verdubbeld door er een reflector achter te plaatsen. Die reflector maakt niet je TL lamp ineens twee keer zo sterk/fel, maar verhoogt wel de hoeveelheid licht die op de bodem van je aquarium schijnt!

Ik hoop dat dit voor iedereen duidelijk is, en dat je er iets aan hebt als je zogenaamde 'chinese rommel' wilt bestellen op AliExpress
 
wat is er mis met ali?

Ik vind het trouwens wat kort door de bocht om alles wat chinees is als rommel te bestempelen.... kijk eens rond in je huis 😉

Maar ben wel met je eens dat je niet altijd voor het goedkoopste moet gaan omdat er, vooral in die prijs regionen, wel meuk van slechte kwaliteit bij zit.
 
Ik zie het verschil ook niet zo tussen Ali en Banggood, maar ben er wel van overtuigd dat er veel verschil kan
zitten tussen de verschillende leds.
Heb dit weekend nog in een 5w led gekeken bij de bouwmarkt, heb daarna een half uur sterretjes gezien :stars:
De vraag is alleen waar heb je veel lux/watt tegen en lage prijs.
Die cijfers die ze opgeven zeggen me niet zo veel, kijk maar naar Volkswagen :sorry:
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan