Ledstrips laten meten...review en uitslag...pak een kop koffie erbij!!

OrionPax zei:
wat is er mis met ali?

Ik vind het trouwens wat kort door de bocht om alles wat chinees is als rommel te bestempelen.... kijk eens rond in je huis ;)

Maar ben wel met je eens dat je niet altijd voor het goedkoopste moet gaan omdat er, vooral in die prijs regionen, wel meuk van slechte kwaliteit bij zit.

Dat klopt, maar een fabrikant heeft meestal diverse kwaliteitslijnen.

Op de ene band gebruiken ze hoogwaardige kwaliteitsonderdelen, op de andere goedkope meuk.

Wanneer de afgewerkte producten van de band rollen, dan kunnen ze ogenschijnlijk dezelfde kwaliteit hebben, maar het kan alsnog een wereld van verschil zijn.

Heb ik zelf in diverse fabrieken gezien. Van voedselverwerking en elektronica tot de productie van autobanden. Is bijna met alles zo.

Gebruik gerust de prijs als kwaliteitsindicator.

Het is simpel eh, als pakweg de paar euro kostende pH diodes van Ali echt-echt-echt goed zouden zijn, evenwaardig aan wat pakweg Sera, JBL, Dennerle e.a. leveren, dan zou niemand nog die laatste producten kopen want ze zijn 10 tot 15 keer duurder.

Een beetje Nederlander met een heerlijke VOC-mentaliteit zet die diodes dan in de markt aan de helft van de prijs van JBL e.a. en wordt slapend rijk. Jammer maar helaas, dat gaat dus niet gebeuren.
 
Goedkope meuk bestaat niet, het enige dat "hoge kwaliteit" leds doet onderscheiden aan "lage kwaliteit" leds is de tolerantie grens die door de fabrikant word vastgesteld. Wanneer je leds uit China besteld zijn deze precies het zelfde als die je hier koopt alleen gebruiken sommige leds meer stroom of spanning om aan de gewenste lichtsterkte te komen. Dit is bij bekende fabrikanten vaak een probleem omdat hun een voltage van bijv 3 t/m 3.4 op geven. Dan kunnen ze geen leds verkopen die 3.5 of 2.9 volt gebruiken om aan het maximum vermogen te komen.

Daarom worden die leds allemaal na gemeten wat dus ook tijd en geld kost en daardoor de prijs omhoog gaat. Voor deze prijs kun je zelf uit China bijv 100 leds halen en deze zelf selecteren op verbruik en je eigen toleranties gebruiken. Zo heb ik ook mij 88 leds voor mijn aquarium getest en geselecteerd. Heb nu nog z'n 40 leds over en zit nog ver onder de prijs die je hier in Nederland zou betalen. Kies je voor gemak dan betaal je daar ook voor.

Conclusie:
Wil je geen gedoe en meer tijd besteden dan betaal je meer, heb je tijd genoeg om alles zelf te meten dan ben je goedkoper uit met leds uit China.

Ledstrips zou ik zoizo noooit doen omdat hier een veel grotere tolerantie op zit en wanneer 1 ledje kapot is je deze niet kunt vervangen. Daarbij komt dat een led koeling nodig heeft en dit kan een strip niet bieden die omhulst is met silicone
 
Stefanfr zei:
Goedkope meuk bestaat niet, het enige dat "hoge kwaliteit" leds doet onderscheiden aan "lage kwaliteit" leds is de tolerantie grens die door de fabrikant word vastgesteld. Wanneer je leds uit China besteld zijn deze precies het zelfde als die je hier koopt alleen gebruiken sommige leds meer stroom of spanning om aan de gewenste lichtsterkte te komen. Dit is bij bekende fabrikanten vaak een probleem omdat hun een voltage van bijv 3 t/m 3.4 op geven. Dan kunnen ze geen leds verkopen die 3.5 of 2.9 volt gebruiken om aan het maximum vermogen te komen.

Daarom worden die leds allemaal na gemeten wat dus ook tijd en geld kost en daardoor de prijs omhoog gaat. Voor deze prijs kun je zelf uit China bijv 100 leds halen en deze zelf selecteren op verbruik en je eigen toleranties gebruiken. Zo heb ik ook mij 88 leds voor mijn aquarium getest en geselecteerd. Heb nu nog z'n 40 leds over en zit nog ver onder de prijs die je hier in Nederland zou betalen. Kies je voor gemak dan betaal je daar ook voor.

Conclusie:
Wil je geen gedoe en meer tijd besteden dan betaal je meer, heb je tijd genoeg om alles zelf te meten dan ben je goedkoper uit met leds uit China.

Ledstrips zou ik zoizo noooit doen omdat hier een veel grotere tolerantie op zit en wanneer 1 ledje kapot is je deze niet kunt vervangen. Daarbij komt dat een led koeling nodig heeft en dit kan een strip niet bieden die omhulst is met silicone

Dat kan misschien zo zijn voor LED's. En zelfs daar geef je aan dat er voorafgaand een kwaliteitsselectie is, waardoor in the end het ene apparaat beter zal presteren dan het andere.

Ze besparen op van alles en nog wat om een gelijkaardig product toch goedkoper te kunnen leveren. Dat kan gaan van kwaliteitsselectie zoals bij jouw LED's, maar het kan ook fysiek verschillen. Daarom zie je dat als gewone consument nog niet altijd, want het bevindt zich dikwijls onder de motorkap.

Bv. al dan niet vergulde aansluitingen gebruiken, dikkere of dunnere kabeltjes gebruiken, motorische onderdelen van hoog- of laagwaardige kwaliteit gebruiken, goedkopere of duurdere toetsenbord en knopjes oplossingen, etc...

Soms zie en voel je het fysiek. Het plastic is wat harder of net iets meer ergonomisch uitgewerkt.

Ik heb vroeger aan medische printers gewerkt. Meestal kwamen de printerkoppen van Toshiba. Kwaliteit was hoogstaand. Af en toe kwam het van 'de Chinees'. Tijdens QA werden er daar beduidend meer van afgekeurd. Ook qua duurzaamheid was er een verschil. Maar ogenschijnlijk leken ze wel identiek.

Ik ben het er wel mee eens dat het land van herkomst voor het bouwen van een LED of gelijk ander onderdeel volgens dezelfde specificaties als 'hier', er geen verschil in kwaliteit is (tenzij ze achteraf meer samples testen en grotere loten afkeuren).

In China kunnen ze echt wel hoogwaardig materiaal produceren. Maar ze zijn ook wel erg goed in het leveren van rommel.
 
Klopt er zal gerust een hoop rommel te koop zijn, maar dat is ook hier het geval. Zie bijvoorbeeld de action, lekker goedkoop maar je mag blij zijn als het spul een jaar mee gaat.
En er zal altijd in de bouw van een product verschillen zitten een maar vaak waar "made in china" op staat kun je ook daadwerkelijk beter in china bestellen ben je echt een stuk voordeliger uit zelfs als 1/3 "rommel" is
 
Stefanfr zei:
Klopt er zal gerust een hoop rommel te koop zijn, maar dat is ook hier het geval. Zie bijvoorbeeld de action, lekker goedkoop maar je mag blij zijn als het spul een jaar mee gaat.
En er zal altijd in de bouw van een product verschillen zitten een maar vaak waar "made in china" op staat kun je ook daadwerkelijk beter in china bestellen ben je echt een stuk voordeliger uit zelfs als 1/3 "rommel" is

Stefan, jij hebt de kennis en de goesting om al die LED'jes ��n voor ��n te testen. Die kennis ontbreekt bij de meeste en de goesting zal er ook niet altijd zijn.

Ik snap best dat wanneer jij een grote zak LED'jes koopt, de pitten eruit haalt, dat jij dan nog voordeliger uit bent.

Terwijl ik wel voordeliger uit ben, maar gewoon een kwalitatief minder LED balk zal hebben.

In Europa produceren ze ook rommel, maar iets minder dan in China. We kunnen niet met hun vechten qua prijs, wel met kwaliteit. Maar dat neemt niet weg dat ze OOK in China kwaliteit kunnen bouwen.

Apple laat daar toch maar het gros van zijn spullen bouwen. En die staan niet bekend voor hun lage kwaliteit.
 
Hier heb je zeker gelijk in en niet iedereen heeft de zelfde kennis om een goede led balk samen te kunnen stellen. Dit neemt niet weg dat de genen die niet over deze kennis beschikken een product als rommel kan bestempelen. Ik zeg niet dat jij dit doet ik noem het even in zijn algemeen. Ik denk dat voor die mensen die deze mening over deze producten hebben zich beter de vraag kunnen stellen hoe ze er voor kunnen zorgen dat ze van een goedkoop (grote tolerantie) product een zeer duurzaam en kwalitatief product kunnen maken. Ik ben best bereid mensen te helpen met het maken van hun verlichting mits hier natuurlijk vraag naar is.

Ik denk ook wanneer meer mensen gaan beseffen dat het stukken goedkoper kan en ook berijd zijn om producten te testen dat de winstmarges hier ook zullen dalen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat wij klanten de prijzen van de producten zelf omhoog laten gaan, de leverancier profiteert hier natuurlijk met plezier van.

Dit neemt niet weg dat een degelijk licht systeem met led veel geld blijft kosten dit komt voornamelijk door de software in de controllers. Ik ben zelf een software ontwikkelaar en prijzen van 3 a 4000 euro zijn hierin zeer re�el en dan nog niet gesproken over de bijhorende onderhoudscontracten die zijn ook niet mis
 
Stefan,

Dat is zo. Wij bepalen de prijs, door te kopen. Als we stoppen met kopen, dan zakken de prijzen.

Jij weet beter dan ik dat er 2 keer niks in zo'n pH controller zit. En toch vraagt Sera 300 a 400 euro voor de zijne. En de andere grote merken zijn al niet veel goedkoper. Die mannen lopen dus lachend naar de bank, die pakken daar winst op, niet normaal.

In China kan je die dingen kopen voor 50 euro. Voor die prijs moet je als leek niet aan een Arduino oplossing sleutelen. Toch niet voor het geld. Voor de lol is een andere zaak.
 
Zoals met alles, zijn nieuwe snufjes duur. De nerds kopen eerst voor de volle MEP en daarna vormt zich een lagere consumentenprijs. Gewoon een kwestie van geduld.
 
volgens mij is dit dan een bevestiging van hetgeen je eigenlijk al wist.
Wel grappig dat dit zo te testen valt, ik kende dit helemaal niet.

Ik mag er vanuit gaan dat je geen EI volgt, want volgens die methode hoef je niets te meten....;-) of is dat te ...;-)

en nienepien, dat noemen ze geen Nerds, maar early adapters....
maar ik voel me verder niet aangesproken,...hinnik, hinnik...
 
Bij de EI hoef je in feite niks te meten als je bak goed draait en de hoeveelheid voeding voldoende is. Omdat je wekelijks 20/2 mg/L toevoegt heb je daar altijd wel voldoende door in je water en daarnaast moet je ook de plantenvoeding niet vergeten.
Maar nitraat en fosfaat meten is dan niet meer nodig en zelf doe ik heel af en toe voor de zekerheid even.
 
Terug
Bovenaan