ledverlichting in bak lengte groter dan 1,8m

Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Berichten
185
Leeftijd
41
Hallo,

Ik vroeg me terloops het volgende af:

Welke verlichting zouden jullie toepassen op een bak met afwijkende maten (lees iets in de grootorde van 1,8 tot 3 meter? Nu zag ik onlangs de Ledverlichting Kessil A360We Tuna Sun. Deze kan je hier bezichtigen.

Het aquarium zou een rimless bak worden, dus geen plastieken bovenranden en geen lampenkap, open dus en vol glas.
 
Sowieso meerdere units dan inderdaad; maar vraag is ook hoe diep je bak wordt, wordt het een hightech setup of lowtech etc etc. Chihiros, ONF, ADA hebben ook pendant lampen die je naast elkaar kunt hangen om die afstand te overbruggen, maar de een heeft een ander prijskaartje dan de ander.
 
oké, het zou een Hightech setup worden, maar dat is voor binnen enkele jaren.

Meer uitleg volgt.
 
Hallo,

Ik vroeg me terloops het volgende af:

Welke verlichting zouden jullie toepassen op een bak met afwijkende maten (lees iets in de grootorde van 1,8 tot 3 meter? Nu zag ik onlangs de Ledverlichting Kessil A360We Tuna Sun. Deze kan je hier bezichtigen.

Het aquarium zou een rimless bak worden, dus geen plastieken bovenranden en geen lampenkap, open dus en vol glas.
Je hebt er ongeveer 1 per 50cm nodig dacht ik.
Dus een 2m bak heb je er 4 nodig om het evenredig te belichten
Dacht dat ze ook ongeveer 25cm boven de waterlijn horen te hangen (fabrikant advies)

Maar diy kan ook leuk zijn gezien je nog aan het plannen bent
 
ik ben er nog lang niet, maar ik dacht bij mijzelf, eens horen bij de aquarianen... dit zegt tenslotte véél meer dan een verkoper... eerst nieuw huisje laten bouwen, klaar in maart 2022, daarna nog een jaar wachten ivm schilderwerken en het huis dat zich nog moet 'zetten' en dan pas beginnen...
Het zal een duur project worden vermoed ik. Maar waarom niet? Zelf dacht ik aan een Zuid-Amerikaans gerichte bak wat visjes betreft en planten mogen van overal komen, zou weer een scapje worden of Z-Amerika biotoopje.
 
De Kessil spots lijken me ook wel wat, maar ze zijn nogal prijzig, alhoewel, welke mooie ledverlichting is dat niet? :) (van die afmetingen...)
 
Daar het er voorlopig toch nog niet van komt, zou ik eens gaan kijken in Amersfoort bij Utaka, daar werken ze in de kelder met zo'n setup op hun bakken, ziet er lekker mysterieus uit.
 
En waarom niet zelf iets maken?
 
alle opties liggen nog open mensen, maar ik ben me al aan het 'oriënteren'.
 
Vergeet natuurlijk ook niet de hoogte, als je een 70cm bak met planten zou willen zal je natuurlijk meer nodig hebben dan een bak van 50cm hoog.
Ik werk hier met Sera leds en ben hier zeer tevreden mee, ik heb 5 verschillende soorten balken maar allemaal van 1420mm (ik heb een 2m bak) en wat ook voor mij ook belangrijk is dat ik ze allemaal kan dimmen.
 
Terug
Bovenaan