Wat is er nieuw

leeftijd japonica garnaal

Mikyboy40

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2015
Hallo mensen,

Ik heb een jaar of 7 geleden een stuk of 8 japonica garnalen in mn aquarium gedaan. Na 7 jaar dacht ik dat ze wel allemaal gehemeld zoude zijn, totdat ik gisteren een garnaal op mn anubias zag zitten. Dus mijn vraag is: kunnen japonica harnalen zo oud worden? Ik kan me ook niet voorstellen dat ze in gewoon leidingwater babygarnaaltjes hebben gekregen... Kortom ik sta voor een raadsel

ja het kan net qua leeftijd. Bij mij zijn er destijds ook sommige wel 6 jaar geworden.

In bepaalde omstandigheden kunnen ze 10+ worden..
Veelal in zwaar beplante pure garnalen-bakken waar men weinig tot niet ververst, van die natuurlijke bakken.. en waar de temperaturen ook aan de lage kant liggen.
Meestal worden ze zo niet gehouden en dan is om en nabij de 5 jaar al heel wat.

Ja, dat kan. Jarenlang zaten 3 overblijvers in mijn bak(ken). Twee gingen met 8 jaar dood. De laatste bleef het in zijn eentje nog een jaar volhouden. Vorig jaar juni ging hij dood, 9 jaar oud. Zie dit topic.

4 Japonicas had ik voor het eerst in mijn leven in een gezelschapsaquarium zitten. Een aquarium met alleen Corydoras soorten (5 stuks) in een bak met teveel algen (kon op den duur niet meer het aquarium inkijken, verwaarloosd enigszins met af en toe een waterverversing of aanvulling). De verhuizing hebben ze samen met de Corydorassen prima overleefd (vangen was even een dingetje maar met tips van dit forum ging het goed).
En ze hebben zeker 12 jaar met elkaar een goed garnalenleven gehad met een holle nep boomstam (zo'n kant-en-klaar ding) waar alleen de garnalen in pasten zodat ze zich terug konden trekken. Heel veel drijfplanten (argentijnse waterpest) en een temperatuur van gemiddeld 23 graden met een uitschieter naar 30 graden wanneer het een bloedhete zomer was. Bak vangt en ving nooit volle zon. Sinds vorig jaar nadat de vier vlak achter elkaar gingen hemelen, 6 nieuwe Japonica's gekocht waarvan 1 een mannetje is met dus 5 vrouwen (die allen toen ze net in de bak zaten, regelmatig eitjes bij zich droegen waar dus niks van kwam omdat het een zoetwateraquarium is en geen brakwater bevat).

Moeten Japonica garnalen dan eigenlijk in brakwater zitten ?

De volwassen garnalen leven in zoetwater. Het vrouwtje draagt de eitjes aan de onderkant van haar lichaam, waar ze ongeveer 6 weken blijven zitten. De hoeveelheid eitjes kan wel oplopen tot 2000. Jonge garnalen groeien gedurende 8 a 10 weken op in brak water, dan gaan ze weer naar het zoete water. Ze zijn dan ongeveer 10 mm groot. Volwassen garnalen kunnen niet lang tegen brak water.

Moeten Japonica garnalen dan eigenlijk in brakwater zitten ?
Nee hoor.
Dat is allleen waarcde larven heen drijven en opgroeien.
Zodra ze groot genoeg zijn gaan ze weer richting zoet.

Nee hoor.
Dat is allleen waarcde larven heen drijven en opgroeien.
Zodra ze groot genoeg zijn gaan ze weer richting zoet.
Ik zit er al een hele tijd aan te denken om Japonica garnalen en waaierhand garnalen te houden (is nog niet 100% zeker)en dacht al dat ik ze niet in mijn zoetwaterbak kon houden.

Dus als je de jonge Japonica garnalen in het zoetwater zou houden dan sterven ze gewoon ?

De Japonica die je in de winkel koopt ook al zijn ze jong kunnen gewoon op kraanwater,gaat dus enkel over de eerste 8 a 10 weken na hun geboorte dat ze op brak moeten.

De Japonica die je in de winkel koopt ook al zijn ze jong kunnen gewoon op kraanwater,gaat dus enkel over de eerste 8 a 10 weken na hun geboorte dat ze op brak moeten.
Bedankt John.

Waar een oud topic al niet goed voor is😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan