don1262
Well-known member
- Lid geworden
- 16 september 2022
Wat voor turf of klei gebruik je dan het beste als je zelf de samenstellingen wilt maken? Ik kom daar niet zo goed in uit. 😂 Het zand heb ik nu wel bedacht. Ik wil filterzand gebruiken omdat dat verre weg de meeste zuurstof door laat en geen scherpe randjes heeft voor mn corys, van boven naar beneden word het: filterzand, dikke grindlaag (voor de bacteriën en zuurstof doorlating) ik geef er niet om dat het filterzand tussen het grind gaat zitten dan vul ik bij indien mogelijk maar ik wil in iedergeval een mm of 2 aan zand hebben liggen boven op voor mn corys.Het is niet zo dat fosfaat de "oorzaak" van alg is. Maar door fosfaat zo laag mogelijk te houden voorkom je dat het explosief groeit. Je kunt met fosfaat bemesting en ook veel fosfaat bemesting prima een mooie algvrije bak hebben.
Het is gewoon een mengesel van tuinturf, met zand en klei. Een groot deel van de vijverplanten heeft de meeste groene delen boven water en zal in veel gevallen zuurstof uit de lucht naar de wortels kunnen transporteren. Ondergedoken planten (verreweg de meeste planten in het aquarium dus) kunnen dat niet of in veel mindere mate. Voor het aquarium heb je naar mijn idee dan ook beter een meer doorlatende bodem. Natuurlijk kun je extra zand of ander vulmiddel door de vijveraarde mengen. Zelf gebruik ik liever gewoon puur turf, klei etc, geeft meer vrijheid kwa verhoudingen.
De rhizosfeer is daar waar de wortels zitten, topsoil is de bovenste laag aarde waar de meeste biologische processen plaatsvinden. Daar zit een grote overlap idd. Dat daar het meeste organische stof zit klopt maar bedenk wel dat dat relatief is, het gaat maar om enkele procenten. Je hebt dus echt niet veel nodig.
Naar mijn idee is in het aquarium vooral belangrijk dat water gemakkelijk door de bodem kan stromen. het meeste leven heeft zuurstof nodig.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Experimenteren met verschillende samenstellingen kan geen kwaad. Het is ook afhankelijk van wat je wilt kwa inrichting en planten.
Een dunne bodemlaag of oplopend naar tientallen cm's dik achterin, fijne voorgrond plantjes met kleine worteltjes, veel stengelplanten, veel rozetplanten of veel knol/bol planten. Je kunt zelfs verschillen in je bodem aanbrengen afhankelijk van welke planten je er wil.
cryptocorynes houden van wat meer turf, lotussen van wat meer klei.
En daar onder komt de beaarde bodem. Dan zit ik dus heel erg te worstelen wat moet ik nou. 1 of andere youtuber komt met top en pondsoil aanzetten dat ik denk waar heb jij het nou weer over dus dat heb ik nu een beetje duidelijk dankzei jou ook. Maar ik wil een lekker mixje maken het liefst zelf samen stellen 😀
In mn beaarde bodem wil ik misschien gewoon speelzand gaan gebruiken dat heb ik toch nog liggen. Daar komen me corys toch niet bij.
Nu heb ik een uitprobeersel in een bak zitten, een mix met speelzand en tuinaarde 50/50 daar overheen een dunlaagje stro, vallesneria er tussen en daarboven op weer een 50/50 mix tuinaarde speelzand. Met wat kiezels er boven op om de boel bij elkaar te houden. Dat heb ik in een klein bakje gedaan en mn aquarium ingetild.
Ben erg benieuwd of die vallesneria wilt groeien daarin. Heb er niet echt een goeie lamp boven hangen. Erg wit licht is het...