Leeuwenkop witte slierten?


A

Anunnaki

Guest
Hallo, ik ben hier nieuw.

Ik zocht naar wat informatie over mijn Leeuwenkop en kwam op dit forum terecht dus ik denk ik vraag het hier even.

Hij heeft een soort witte (katoenachtige?) slierten aan zijn wen hangen, dit heeft die al een tijdje maar hij ziet er naar mijn mening verder nog super goed uit en eet ook prima, maar ik vond het toch hoog tijd om uit te zoeken wat het nou is, ik heb er ook niet zo super veel verstand van. Op de foto's kun je het misschien niet heel goed zien maar ze zijn wel eens langer geweest, de sliertjes zitten bovenop, hij heeft ze ook wel vaker aan de zijkant van zijn wen gehad, is dit een ziekte, schimmel of is het iets onschuldigs?

Hij zit in een bak van 60L met een zandbodem en verder geen andere vissen, er staat 1 plantje in.

xaoj99dg722p.jpg
8h5uqd.jpg
oi3x3lry.jpg
 
Ik kan op de foto niet echt iets zien, zou de wen gewoon aan het groeien zijn?
Bedankt voor je reactie, dat zou heel goed kunnen maar hij zal nu zo'n 2 tot 3 jaar oud zijn groeit die dan nog steeds?

Ook mijn schuld want ik heb besloten hier ook echt onderzoek naar te doen wanneer je het niet zo goed meer kan zien.. die witte puntjes bovenop de wen hangen soms aan de zijkant als een soort sliert, ze komen er tussenuit als het ware vandaar dat ik het met je eens ben dat het misschien met de groei te maken heeft, aangezien hij het ook al ongeveer een jaar heeft als het niet meer is.
 
Al eens gezien hoe groot dit soort vissen worden onder de juiste condities?

Bekijk bijlage 262165
Mensen lachen mij altijd uit als ik het heb over minimaal 150-200 liter per goudvis in een aquarium, op de lange termijn. Helaas is het nog heel vanzelfsprekend om er makkelijker over te denken.
 
Voor een sluier is 150-200l een beetje overdreven. Maar een 50l met een bak maat van min een meter en sterke filtering is wel aan te bevelen
 
Voor een sluier is 150-200l een beetje overdreven. Maar een 50l met een bak maat van min een meter en sterke filtering is wel aan te bevelen
Een meterbak is nochtans al gauw 150-200L ;)
 
Al eens gezien hoe groot dit soort vissen worden onder de juiste condities?

Bekijk bijlage 262165

Mensen lachen mij altijd uit als ik het heb over minimaal 150-200 liter per goudvis in een aquarium, op de lange termijn. Helaas is het nog heel vanzelfsprekend om er makkelijker over te denken.
Ik lach je zeker niet uit, gelijk heb je, maar ik heb nou eenmaal geen plek of geld voor een 200l aquarium voor een goudvis, hij heeft wel in een 160l bak gezeten maar hier zitten nu andere vissen in en heb de Leeuwenkop toen cadeau gekregen ;)

En voor zover ik weet is die foto van 1 die ze ergens in een rivier vonden, dat is geen Leeuwenkop die bij iemand thuis is opgegroeid, ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben hier jullie zullen er wel meer verstand van hebben dan ik.
Ik wist dat de wen na zo 4 maand begint te groeien (hoor het graag als dit niet klopt), maar was er niet van op de hoogte dat ze ook BLIJVEN groeien wanneer die de heletijd in een 60l bak heeft gezeten.. lijkt mij dat die dan pas weer groeit zodra ik een grotere aanschaf? Wat ik trouwens al wel van plan was dus vrees niet, dit kereltje word voorzien van goeie omstandigheden en is ook zeer netjes opgegroeit, hij zal zo'n 5/6cm geweest zijn toen ik hem kreeg (Editje: hij is nu zo'n 12/13cm), groeide toen die tijd ook niet meer want werd zeer gestresst in de bak waar die zat, werd aangevallen door de andere vissen.

Als voer geef ik hem trouwens al sinds ik hem heb dit:
042055052344-Goldfish-Lionhead-Sinking-Mini-350g-12.3oz-05234-469x800.jpg


Werd mij verteld door een bekende dat dit goeie voeding is, of weet iemand een betere?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ze stoppen met groeien komt omdat d ebak te klein is, echter groeien ze van binnen wel door waardoor alles pijnlijker word voor het diertje en op termijn dodelijk is (1 van de redenen waarom goudvissen in een kom max 2 jaar worden terwijl als ze de ruimte krijgen met gemak 15 jaar worden)
 
De witte slierten zijn stukjes slijmhuid, inderdaad wengroei. Is normaal.

Hij/zij kan niet bij andere vissen. Omdat het sociale vissen zijn zal een sluier maatje wel op prijs gesteld worden maar niet in de 60 liter. wellicht eens op marktplaats kijken. Vooral als het een vrouwtje is een mannetje erbij. Vrouwtjes hebben eieren en mannetje helpt eieren er uit te beuken. Mannetje herken je aan witte rij stippen op borstvin en kieuwdeksels/kop. Lijkt op stip.

Hikari goed merk. De foto stimuleert de wengroei. Niet altijd aan te raden want wen kan voor de ogen gaan groeien. De hikari groen en paars ook goed. Je geef meerdere malen per dag wat eten. Niet wat ze in 5 minuten op kunnen want dan vreten ze zich dood. geblancheerde doperwten zonder velletje ook op menu zetten. Voorkom je darm problemen mee.
 
De witte slierten zijn stukjes slijmhuid, inderdaad wengroei. Is normaal.

Hij/zij kan niet bij andere vissen. Omdat het sociale vissen zijn zal een sluier maatje wel op prijs gesteld worden maar niet in de 60 liter. wellicht eens op marktplaats kijken. Vooral als het een vrouwtje is een mannetje erbij. Vrouwtjes hebben eieren en mannetje helpt eieren er uit te beuken. Mannetje herken je aan witte rij stippen op borstvin en kieuwdeksels/kop. Lijkt op stip.

Hikari goed merk. De foto stimuleert de wengroei. Niet altijd aan te raden want wen kan voor de ogen gaan groeien. De hikari groen en paars ook goed. Je geef meerdere malen per dag wat eten. Niet wat ze in 5 minuten op kunnen want dan vreten ze zich dood. geblancheerde doperwten zonder velletje ook op menu zetten. Voorkom je darm problemen mee.
Top bedankt, dan weet ik dat.

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of het een vrouwtje of mannetje is want ik heb er nooit aan gedacht om er nog 1 bij te doen ivm de kleine bak, maar als ik het zo bekijk is het een vrouwtje.. ben al opzoek naar een grotere bak. Dat de wen voor de ogen kan groeien heb ik inderdaad wat over gelezen en het viel me op dat het wel redelijk snel groeit, nog niet voor de ogen maar heb het gevoel dat het er wel aan zit te komen, kan ik dit stoppen met ander voer? of moet ik het gewoon laten? Qua eten probeer ik hem zo'n 3/4 keer per dag wat te geven, en zoals je zegt niet al te veel want volgens mij kan die de hele zak wel op in 5 minuten haha, daarbij eet ie zich ook nog vol met het plantje. Dat van die doperwten zal ik onthouden. Bedankt!
 
Je kan de wengroei niet stoppen. Dit hoort nu eenmaal bij het soort. Ik zou daarom geen hikari lion head voer geven want dit voer is juist om dit te stimuleren. Voor de ogen groeien en/of te groot en daar door te zwaar vind ik zielig maar het is net wat je wil. Sommige kiezen juist dit soort om een mega kop te laten groeien.

Ik heb er zelf eentje gehad met een hele grote zware kop en de ogen dicht waardoor hij blind was. Ik vond dat zielig en heb de wen bij de ogen getrimt. Daardoor ontsteking en maanden lang in medicatie en heb hem ten slotte uit zijn lijden verlost. Geheel was een bijna traumatische ervaring voor mij dus ik wil dat nooit meer.

Hikari vrij duur dus ja dat zakje als je hem zijn zin geeft in paar dagen op. Bij zooplus heb je bij vijvervissen voer grote zakken mix en sticks. Kost meen ik een tientje en doe je heel lang mee. Kan je een beetje afwisselen. Alle dagen wat groenvoer vinden ze ook lekker. Brocolie, spruit, tuinbonen zonder vel etc. even in magnetron kook erover.
 
ik heb op youtube wel eens wat filmpjes gezien dat ze de wen bij trimmen net of je met de vis naar de kapper gaat. zou het zelf niet snel doen omdat ik voor dezelfde gevolgen vrees als Michelle heeft gehad.
 
Bij mijn sluierstaart laten die fluisjes op een gegeven moment ook los. Ik was eerst bang dat het schimmel was, maar het lijkt echt uit zijn kop te "groeien".

fluis.jpg
 

Terug
Bovenaan