Leeuwenkoppen


Paulina09

Member
Lid geworden
7 maart 2024
Berichten
21
Leeftijd
20
Hoi hoi, ik ben net begonnen met een aquarium ( eerst drie weken laten rusten met de planten er in voor ik de vissen heb genomen ) ik heb twee leeuwenkopjes in mijn aquarium ( aquarium van 100L met wat planten waar ze aan mogen knabbelen ) ik vroeg mij nu dus af of het normaal is dat ze weinig doen ze liggen samen vooral tussen de planten. Als het tijd is om te voeren ( wat ik op vaste momenten doe ) komen ze naar de voor grond ( gebruik voer dat zinkt want wil niet dat ze te veel lucht binnen krijgen ) is dit normaal gedrag of moet ik iets gaan veranderen in mijn aquarium? De vissen heten trouwens knabbel en babbel.
IMG_4801.jpeg
 
Volgens mij zijn dat Oranda s. Wij hebben er ook 1 maar die is de hele dag hyper actief. Je bodem is ook niet de beste volgens mij gelet op het formaat maar ik denk dat bv @roberto1983 je wel wat meer kan vertellen of @Gino88 .
Wat is de maat van je bak want ze adviseren ook 50 liter per vis en wat voor filtering heb je?
 
Dat zijn idd 2 oranda's, ook wel leeuwenkop genoemd ja, een red cap en een panda zo te zien. Hoewel sluiers soms op de bodem liggen te chillen horen ze natuurlijk voornamelijk wel rond te zwemmen. Ik zie een verwarming in je bak geloof ik? Hoe warm heb je het water? Je bodem is inderdaad niet ideaal en kan op ten duur voor problemen gaan zorgen. En 100 liter schrijf je, wat zijn de maten van je bak? Houd er rekening mee dat een oranda makkelijk 20cm groot kan worden. En ben ook wel benieuwd naar je filter. Leuk stelletje is het! 😁
 
Mijn bak is 80 x 31,5 xh 46,5 cm en ik heb een Superfish aqua flow 100 aquarium filter. Ik wil alleen nog wel een grotere/ betere filter halen. Weet alleen niet wat goed is 😅 heb zoveel mogelijk informatie geprobeerd te vinden maar iedereen zegt iets anders ( en naar mensen van pets Place luister ik niet meer want die zeiden dat een pak van 40L genoeg was voor deze twee )
 
En deze bak is voor maximaal een jaar daarna komt er een bak van 150 cm breed.
 
Ik heb de verwarming op 17 staan omdat hij op zonder staat en het daar soms heel koud is en ik las dat ze niet tegen temperatuur schommelingen kunnen
 
ai dat is idd niet zo goed advies van pets place ☹️ Hoelang heb je het aquarium al, en hoe lang heb je de visjes er al in zitten? Ik denk inderdaad dat je filter sowieso niet sterk genoeg is voor ze.
 
Ik heb de vissen nu een week en het aquarium 4 weken
 
En wat voor filter is beter voor ze? Wil ze namelijk wel het beste van het beste geven en dat ze natuurlijk groot, oud en gezond worden!!
 
Volgens mij zijn dat Oranda s. Wij hebben er ook 1 maar die is de hele dag hyper actief. Je bodem is ook niet de beste volgens mij gelet op het formaat maar ik denk dat bv @roberto1983 je wel wat meer kan vertellen of @Gino88 .
Wat is de maat van je bak want ze adviseren ook 50 liter per vis en wat voor filtering heb je?
Welke bodem is beter voor ze ?
 
Een hele fijne zoals een zandbodem. Wij gebruiken een korrel van 0,4-0,8mm.
Zo n klein binnenfilter stelt niets voor bij deze visjes en ik zou echt een sterk buitenfilter nemen. Het zijn flinke vervuilers namelijk.
Op een bak van 100 liter zou ik denken aan bv een JBL 901. Wij hebben op 240 liter de 1502 maar dat is al krap vindt ik met 3 sluiers. Ook is het van belang om wekelijks de helft te verversen.
 
Een hele fijne zoals een zandbodem. Wij gebruiken een korrel van 0,4-0,8mm.
Zo n klein binnenfilter stelt niets voor bij deze visjes en ik zou echt een sterk buitenfilter nemen. Het zijn flinke vervuilers namelijk.
Op een bak van 100 liter zou ik denken aan bv een JBL 901. Wij hebben op 240 liter de 1502 maar dat is al krap vindt ik met 3 sluiers. Ook is het van belang om wekelijks de helft te verversen.
Ja het verversen van het water heb ik gisteren gedaan.
 
Goed dat je het aquarium 3 weken hebt opgestart, maar 3 weken is wel krap, en het kan zijn dat je aquarium daar nog niet klaar mee is. Heb je tests in huis waarmee je het water kunt testen?
Hoe doe je het met water verversen? Wat betreft bodem is kiezel niet handig, daar valt voer en poep tussen en dat gaat op ten duur rotten.
Wat betreft filter, zeker als je van plan bent groter aquarium te nemen, hoe groter hoe beter, maar met een 80cm moet je wel een beetje opletten dat je het water je aquarium niet uitblaast.
Persoonlijk zou ik zeggen, kijk naar een oase biomaster 600, die heeft geen extreme flow, daardoor kun je een flink filter op een relatief kleine bak kwijt, en die later aanvullen met een 2e
onder een groter aquarium.
 
Een hele fijne zoals een zandbodem. Wij gebruiken een korrel van 0,4-0,8mm.
Zo n klein binnenfilter stelt niets voor bij deze visjes en ik zou echt een sterk buitenfilter nemen. Het zijn flinke vervuilers namelijk.
Op een bak van 100 liter zou ik denken aan bv een JBL 901. Wij hebben op 240 liter de 1502 maar dat is al krap vindt ik met 3 sluiers. Ook is het van belang om wekelijks de helft te verversen.
En als ik de bodem wil veranderen kan ze er dan uithalen zodat ik dat vervang of is dat te veel stress voor hun ?
 
En als ik de bodem wil veranderen kan ze er dan uithalen zodat ik dat vervang of is dat te veel stress voor hun ?

Ik zou ze er dan zeker tijdelijk uithalen, bodem vervangen geeft een behoorlijke puinhoop in de bak.
 
Ik zou ze er dan zeker tijdelijk uithalen, bodem vervangen geeft een behoorlijke puinhoop in de bak.
Klopt maar ik denk dat dit nu doen met alleen zo n Aquaflow 100 wel riskant is want in zo n filter zitten amper bacterien. Misschien eerst een ander ruim filter erop laten indraaien en dan de bodem aanpakken.
 
Goed dat je het aquarium 3 weken hebt opgestart, maar 3 weken is wel krap, en het kan zijn dat je aquarium daar nog niet klaar mee is. Heb je tests in huis waarmee je het water kunt testen?
Hoe doe je het met water verversen? Wat betreft bodem is kiezel niet handig, daar valt voer en poep tussen en dat gaat op ten duur rotten.
Wat betreft filter, zeker als je van plan bent groter aquarium te nemen, hoe groter hoe beter, maar met een 80cm moet je wel een beetje opletten dat je het water je aquarium niet uitblaast.
Persoonlijk zou ik zeggen, kijk naar een oase biomaster 600, die heeft geen extreme flow, daardoor kun je een flink filter op een relatief kleine bak kwijt, en die later aanvullen met een 2e
onder een groter aquarium.
Ik heb het water getest voor de vissen kwamen en voor het verschonen van het water ik heb zo’n ding die je door het grind kan halen zodat de rotzooi er tussen uit gaat. Maar ik ga nu dus wel kijken naar ander bodem materiaal en een andere filter.
 
Klopt maar ik denk dat dit nu doen met alleen zo n Aquaflow 100 wel riskant is want in zo n filter zitten amper bacterien. Misschien eerst een ander ruim filter erop laten indraaien en dan de bodem aanpakken.

Zeker, die bodem kan nog wel eventjes, hoogste noodzaak is nu een ingedraaid filter zien te krijgen.
 
Merkte je daarna verandering in gedrag?
Ja na het verversen zijn ze vooral in de hoek gaan zitten van het aquarium bij de verwarming terwijl ik heb gezorgd voor water met de zelfde temperatuur.
 
Ik heb het water getest voor de vissen kwamen en voor het verschonen van het water ik heb zo’n ding die je door het grind kan halen zodat de rotzooi er tussen uit gaat. Maar ik ga nu dus wel kijken naar ander bodem materiaal en een andere filter.

Goed dat je het water hebt getest maar dat geeft geen 100% zekerheid, tenzij je daarvoor ook al pieken in je metingen hebt gehad? Daar wacht je namelijk op, kan best zijn dat op het moment dat je getest hebt je aquarium
nog niet zover was, maar dat nu alles aan het pieken is waardoor je vissen ongezond water hebben. Zou je het water nog een keer kunnen testen?
 
Goed dat je het water hebt getest maar dat geeft geen 100% zekerheid, tenzij je daarvoor ook al pieken in je metingen hebt gehad? Daar wacht je namelijk op, kan best zijn dat op het moment dat je getest hebt je aquarium
nog niet zover was, maar dat nu alles aan het pieken is waardoor je vissen ongezond water hebben.
Voor de vissen kwamen was mijn ph waarde verhoogd voor de rest was alles binnen de normen.
 
Goed dat je het water hebt getest maar dat geeft geen 100% zekerheid, tenzij je daarvoor ook al pieken in je metingen hebt gehad? Daar wacht je namelijk op, kan best zijn dat op het moment dat je getest hebt je aquarium
nog niet zover was, maar dat nu alles aan het pieken is waardoor je vissen ongezond water hebben. Zou je het water nog een keer kunnen testen?
Op dit moment
NO3—> 0
NO2—>0
GH—>tussen de 4 en 8
KH—> 6
PH—>6.8
CL2–> 0.8

Volgens de rest is het goed…… denk ik
 
En van het verleden van hun weet ik niet veel alleen dat ze met veel te veel in een te kleine bak zaten……. Bij de winkel
 
Voor de vissen kwamen was mijn ph waarde verhoogd voor de rest was alles binnen de normen.

Een verhoging van PH zegt niet zoveel over het indraaien van het aquarium, daarvoor wil je een piek hebben gemeten in nitriet. De waardes die je meet zijn goed zo te zien,
maar het zou toch, zeker na nog maar 3 weken, kunnen dat je aquarium nog niet goed ingedraaid is, zeker gezien het kleine filtertje dat je hebt. Kans is aanwezig dat sinds je
de vissen hebt toegevoegd, hun nieuw aan het kleine ecosysteem in je aquarium toegevoegde ontlasting, voor problemen zorgt. Ik denk dat je er verstandig aan doet het
filter zo snel mogelijk te vervangen, vervelend maar zul je op ten duur toch moeten, kun je het net zo goed maar meteen doen. Je gaat dan in feite je aquarium opstarten met
vissen er al in, dat wordt wel vaker gedaan en is ook zeker mogelijk, maar wel wat meer werk. Je kunt hier op het forum daar wel veel informatie over vinden.
 
Een verhoging van PH zegt niet zoveel over het indraaien van het aquarium, daarvoor wil je een piek hebben gemeten in nitriet. De waardes die je meet zijn goed zo te zien,
maar het zou toch, zeker na nog maar 3 weken, kunnen dat je aquarium nog niet goed ingedraaid is, zeker gezien het kleine filtertje dat je hebt. Kans is aanwezig dat sinds je
de vissen hebt toegevoegd, hun nieuw aan het kleine ecosysteem in je aquarium toegevoegde ontlasting, voor problemen zorgt. Ik denk dat je er verstandig aan doet het
filter zo snel mogelijk te vervangen, vervelend maar zul je op ten duur toch moeten, kun je het net zo goed maar meteen doen. Je gaat dan in feite je aquarium opstarten met
vissen er al in, dat wordt wel vaker gedaan en is ook zeker mogelijk, maar wel wat meer werk. Je kunt hier op het forum daar wel veel informatie over vinden.
Ahh top ga zo gelijk op zoek naar een ander filter. En dat het veel werk kost is dan maar zo. Ik vind dat als je vissen neemt je er ook veel tijd en werk aan moet besteden en kun je dat niet neem dan geen vissen 😉
 
Ahh top ga zo gelijk op zoek naar een ander filter. En dat het veel werk kost is dan maar zo. Ik vind dat als je vissen neemt je er ook veel tijd en werk aan moet besteden en kun je dat niet neem dan geen vissen 😉

Zeker, uiteindelijk is dat ook onderdeel van de hobby 😊 Complimenten voor hoe je het allemaal doet, en houd gerust een topic bij over het hele proces als je dat fijn vindt, dan kunnen nog meer mensen
je hier helpen tijdens het opstarten ✌️
 
Ahh top ga zo gelijk op zoek naar een ander filter. En dat het veel werk kost is dan maar zo. Ik vind dat als je vissen neemt je er ook veel tijd en werk aan moet besteden en kun je dat niet neem dan geen vissen 😉
Een verhoging van PH zegt niet zoveel over het indraaien van het aquarium, daarvoor wil je een piek hebben gemeten in nitriet. De waardes die je meet zijn goed zo te zien,
maar het zou toch, zeker na nog maar 3 weken, kunnen dat je aquarium nog niet goed ingedraaid is, zeker gezien het kleine filtertje dat je hebt. Kans is aanwezig dat sinds je
de vissen hebt toegevoegd, hun nieuw aan het kleine ecosysteem in je aquarium toegevoegde ontlasting, voor problemen zorgt. Ik denk dat je er verstandig aan doet het
filter zo snel mogelijk te vervangen, vervelend maar zul je op ten duur toch moeten, kun je het net zo goed maar meteen doen. Je gaat dan in feite je aquarium opstarten met
vissen er al in, dat wordt wel vaker gedaan en is ook zeker mogelijk, maar wel wat meer werk. Je kunt hier op het forum daar wel veel informatie over vinden.
Heel fijn dat jullie mee denken waardeer ik enorm ❤️
 
Als je de filter gaat vervangen dan zou ik het water goed monitoren omdat je risico hebt op nitriet en als je dat meet moet je veel verversen gaan.
 
Zeker, uiteindelijk is dat ook onderdeel van de hobby 😊 Complimenten voor hoe je het allemaal doet, en houd gerust een topic bij over het hele proces als je dat fijn vindt, dan kunnen nog meer mensen
je hier helpen tijdens het opstarten ✌️
Dankjewel ja mijn moeder zegt dat het een goede voorbereiding is voorals ik kinderen wil ( want die kosten nog meer tijd en energie )
 
Dankjewel ja mijn moeder zegt dat het een goede voorbereiding is voorals ik kinderen wil ( want die kosten nog meer tijd en energie )

Haha nou vergis je maar niet in het houden en verzorgen van sluierstaarten! (nee grapje hoor, kinderen zullen uiteindelijk duurder zijn, mits je ze naar school laat gaan en kleedt en zo 😋)
 
Dankjewel ja mijn moeder zegt dat het een goede voorbereiding is voorals ik kinderen wil ( want die kosten nog meer tijd en energie )
Het lijkt me niet zo slim om kinderen in een bak met water te stoppen.....

Afgezien daarvan:
Je zegt dat je naar een 150 cm wilt. Waarom niet meteen?
Dan kun je er meteen het goede zand in doen, een flink filter op laten draaien. Plantjes verhuizen, vissen erin en dan dagelijks verversen tot je filter is ingedraaid. En dan gebruik je de 80 cm bak voor quarantaine, of andere visjes of je verkoopt 'm.
Dat is nu een wat grotere uitgave, maar dan heb je ze wel meteen goed zitten. En als je dat toch van plan bent.....

Overigens kun je vaak bij andere aquarianen die bij je in de buurt wonen wel wat filtertroep van een ingedraaid filter krijgen. Dat geeft je nieuwe filter een hele flinke boost.
 

Terug
Bovenaan