Leidingwerk bioloog.


F

fish lover

Guest
Hi iedereen mijn aquarium draait nu bijna 1 jaar.

Nog altijd draait mijn aquarium op twee filters pot en bioloog.
Nu heb ik in mijn bioloog een opvoerpomp welke via een normale flexibele buis van een oude pot filter zijn weg naar het aquarium vind. Nu heb ik twee keer stroom uitvalt gehad waarbij er gelukkig iemand thuis was.

Nu wil ik dit probleem oplossen maar ben hier niet helemaal in thuis.
Ik wilde met pvc gaan werken en daar tussen een "terugslag ventiel" ?

Liefst sluit ik dit aan op de bestaande flexibele slang ivm trillingen.

Welke maat moet ik dan hebben en wat voor terugslag ventiel
?

Ik hoor graag van jullie.
 
Je zou al geen probleem moeten hebben denk ik.

Die flexibele slang moet je niet te diep in je aquarium steken. Dus bv maar 5 cm in het water. Als de stroom dan wegvalt, dan loopt enkel die 5 cm leeg. Als je dus genoeg ruimte over hebt in je sump, loopt die niet over.
Kleppen zijn niet nodig tenzij je die flexibele pijp echt heel diep steekt of als je sump al vol zit.
 
Helaas stroomt hij wel over

En aangezien de vakantie periode er aankomt wil ik dit natuurlijk voorkomen.
 
Je gaat debiet verliezen doordat je ook kracht nodig hebt om de klep open te duwen. Daarnaast zijn terugslagkleppen ook niet onfeilbaar, zeker met aquariumwater. Je krijgt altijd afzetting.

Ik zou de retour net boven het wateroppervlak uit laten komen, en zorgen dat het water uit de retourslang er in de sump nog bijpast wanneer de stroom uitvalt.
 
Je gaat debiet verliezen doordat je ook kracht nodig hebt om de klep open te duwen. Daarnaast zijn terugslagkleppen ook niet onfeilbaar, zeker met aquariumwater. Je krijgt altijd afzetting.

Ik zou de retour net boven het wateroppervlak uit laten komen, en zorgen dat het water uit de retourslang er in de sump nog bijpast wanneer de stroom uitvalt.

Zoals het nu is 5 cm in het water stroomt mijn sump over. Minder water in de sump betekent een droog draaiende opvoerpomp. Ik heb een simpele 2vaks sump van 60x30x30. Ik hoopte dit dus op te lossen door een terugslag ventiel.



Edit: water uit de slang kan er natuurlijk wel gewoon bij.
 
Je kunt ook een klein gaatje net onder de waterspiegel maken. Dan valt het vacuüm en dus het hevel moment weg.
 
Dat wat markie zegt werkt het beste.
Of je maakt het gaatje net boven de waterspiegel weet je zeker dat je goed zit
 
Het idee van Markie klinkt toch wel als het beste... de hevelwerking stopt dan gewoon en heb je geen kleppen ect nodig.
 
Gaatje geboord lijkt te werken.
Je hoort ook gelijk dat er lucht wordt aangezogen. Zal het donderdag uitgebreid testen bij de weekelijkse schoonmaak
 

Terug
Bovenaan