Wat is er nieuw

Leidingwerk

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,274
Locatie
Eelde
Het leidingwerk van mijn 120 cm Tanganyika werkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Het is nu een mix van stukken tuinslang, JBL slang, PVC, Gardena koppelstukken.... Dat is een rommeltje en niet meer netjes in het kastje te krijgen, met knikken als gevolg.....

Tijd voor een meer definitieve oplossing dus. Ik wil er een aantal procedures eenvoudig mee uit kunnen voeren en kom op het volgende schema:
230701 Leidingwerk.jpg
Filter, korf, filteruistroom, "spraybar", kraan en afvoer zijn er al. Het gaat vooral om hoe ze optimaal te verbinden. Zie ik nog wat over het hoofd?
 
Het leidingwerk van mijn 120 cm Tanganyika werkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Het is nu een mix van stukken tuinslang, JBL slang, PVC, Gardena koppelstukken.... Dat is een rommeltje en niet meer netjes in het kastje te krijgen, met knikken als gevolg.....

Tijd voor een meer definitieve oplossing dus. Ik wil er een aantal procedures eenvoudig mee uit kunnen voeren en kom op het volgende schema:
Bekijk bijlage 362129Filter, korf, filteruistroom, "spraybar", kraan en afvoer zijn er al. Het gaat vooral om hoe ze optimaal te verbinden. Zie ik nog wat over het hoofd?
Ziet er vrij logisch uit ja! Je moet alleen altijd goed opletten dat x dicht is tijdens het vullen anders gaat je pomp naar de knoppe 😄
 
Misschien een hele domme vraag (aangezien hij van mij als bedenker zelf komt :-D), maar heb ik kraan A eigenlijk ergens voor nodig? De handelingen die ik noem kunnen ook allemaal zonder volgens mij?
 
Ik denk dat @biljoenblik hier wel op kan amtwoorden met wat tips.
 
Ik denk hier ook dat jij met veel minder afkunt op je filter 1 of 2 kranen en dan heb je helemaal geen ,leidingwerk, nodig.
Gewoon 1invoer en 1 uitvoer daar ben je in120cm wel goed mee weg.
 
Ik denk hier ook dat jij met veel minder afkunt op je filter 1 of 2 kranen en dan heb je helemaal geen ,leidingwerk, nodig.
Gewoon 1invoer en 1 uitvoer daar ben je in120cm wel goed mee weg.
 
Ik denk hier ook dat jij met veel minder afkunt op je filter 1 of 2 kranen en dan heb je helemaal geen ,leidingwerk, nodig.
Gewoon 1invoer en 1 uitvoer daar ben je in120cm wel goed mee weg.
X3
 
Ik denk dat @biljoenblik hier wel op kan amtwoorden met wat tips.
Dank!

Ik denk hier ook dat jij met veel minder afkunt op je filter 1 of 2 kranen en dan heb je helemaal geen ,leidingwerk, nodig.
Gewoon 1invoer en 1 uitvoer daar ben je in120cm wel goed mee weg.
Dank voor het meedenken! Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden, maar kom er niet uit hoe het volgende met minder dan 4 kranen te bereiken:
- Vuil water van de bak naar het filter OF naar de tuinslang/het riool - Moet kunnen switchen.
- Vers water via dezelfde tuinslang naar de spraybar die over het oppervlak spuit - Tuinslang moet kunnen switchen van filterkorf naar spraybar.

Vullen via de spraybar is omdat ik alleen koud water heb en vullen via de korf een veel te koude hoek opleverde waar de vissen zichtbaar niet tegen konden. De spraybar is dus echt alleen voor het vullen bij water verversen en is daarbuiten niet in gebruik.

Wat is de meest efficiente manier om dit te doen?
 
Misschien een hele domme vraag (aangezien hij van mij als bedenker zelf komt :-D), maar heb ik kraan A eigenlijk ergens voor nodig? De handelingen die ik noem kunnen ook allemaal zonder volgens mij?
In theorie klopt het wat je zegt. Maar aan de andere kant, is het ook een fail safe mocht je x vergeten 😄 als het mogelijk is zou ik er wel in investeren. Dan kan je ook altijd dingen aanpassen indien nodig. Ook wat betreft stroomsnelheden
 
Ik neem aan dat je geen bodemdoorvoeren hebt. Dus alle leidingen gaan over de rand van het aquarium.

2x manifold maken in de zuig en pers.

Bestaande uit: pvc buis, Y-stuk, 45 graden bocht, kraan, slang tule, 3/4 aansluiting voor gardena.

Filter is dan permanent aangesloten en kan ook blijven draaien met zowel vullen als legen.
Filter kun je ook uitzetten. Zit toch een terugslagklep in het filter.
Wel voor minimaal 20mm pvc kiezen. Liefst 25mm.

Wil je het luxer, dan 2 kranen extra waar je het filter op aansluit. Zodat je de slangen eraf kunt halen om schoon te maken.

Duurdere kranen kun je aan 2 kanten los schroeven. Dus de slangen kun je van een dichte kraan afschroeven.

Schets maakt het duidelijker.

4809D670-5859-4838-80B3-C7B77FD1CFC5.jpeg
 
Je vraagt ook omleidingwerk, en daar krijg je het dan op alle manieren.

1688670728013256875378.jpg
16886707540171776745874.jpg

Kun je je filter rustig,, laten met makkelijke beetje verversen toch.
Het gemak is ook als we veel minder voeren.dat het schoner blijft
 
Uieindelijk is het toch nog anders geworden. Bij de "lfs" kwamen ze met 2 drie-weg kranen, wat toch wat simpeler is:
230715 Leidingen & Kranen.png


Ik heb alles net in elkaar gelijmd en dan oogt het zo:
2023-07-15 20.15.54.jpg


Nog wel 1 vraag over: Als ik de ringen waarmee je de kranen uit elkaar kunt halen voor onderhoud stevig aandraai, dan wil de kraan niet draaien. Hoort dat zo? Als hij losser moet, hoe weet ik dan wat vast genoeg is om geen lekkage te krijgen?
 
Als het niet lekt, zit het vast genoeg.
 
Haha, ok... Maar inmiddels wel de pest in: het stopt helemaal niet met lekken..... Blijkt in elk geval een O-ring te missen in een van de kranen.....

Alles weer in oorspronkelijke staat terug gebracht. Volgende ronde eerst maar eens aan de waterleiding testen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan