Wat is er nieuw

Lek aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eefje73
  • Startdatum Startdatum
E

Eefje73

Guest
He getver...kom ik gisteren laat thuis van een leuk dagje uit: aquarium lek! En hard...! (manlief heeft hele avond gedweild..). Qua schade aan de (laminaat) vloer lijkt alles mee te vallen gelukkig...

Dus nog tot half 1 vannacht bezig geweest met rest van water uit aqua te halen en de visjes en garnalen en slakken maar snel overgezet in twee emmers: planten in andere emmer met water. Alle aqua-water gebruikt wat nog mogelijk was.

De visjes-emmer (2 neons, 4 cory's en 8 lichtoogjes) heeft ook de aquariumfilter; garnalen en slakken zouden tijdelijk zonder moeten kunnen...

Morgen heb ik tijd om een nieuw aquarium kopen (nooit meer tweedehands voor mij.. had deze net een jaar of zo), wss juwel rekord 800. (had nu juwel 60 cm).

Zijn er nog andere niet al te dure aquaria van 80 cm? En kan ik mijn zand weer hergebruiken?

Alvast bedankt!

Als je man wat handig is.
Tube glaskit kost 8-9 euro.

As hij daar waar het lekt de kit wegsnijd, goed ontvet,kan er zo een kitzoom gelegd worden.

Zand zou je moeten kunnen hergebruiken. Als het door glasbreuk komt, let wel op dat er geen glas in het zand zit. Ik heb hier een dubai80 staan. Voor 90 euro via mp kunnen overkopen met onderstel. Mooie bak en mocht je een externe filter willen dan kan deze zonder aanpassing op de bak door de uitsparingen in de kap. Volgens mij kan dit bij juwel niet en is er alleen ruimte voor enkele kabels. Tevens zit de filter los in de Dubai en deze is dan ook makkelijk te verwijderen indien nodig. Mooi dat je gelijk groter gaat! Zullen je vissen blij mee zijn!

Killerfish zei:
Volgens mij kan dit bij juwel niet en is er alleen ruimte voor enkele kabels.

Ik heb geen ervaring met een Juwel Rekord, maar bij mijn Juwel Rio 180 (en ook bij de voorganger, Rio 125) zitten twee uitsparingen die best ruim zijn voor alleen een paar kabeltjes, 3 bij 6cm ofzo? Is dat niet genoeg voor een beetje extern filter?

Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de juwelaquaria wat povertjes. Vooral de lichtkappen. Ik zou liever een Cayman kopen of een Akvastabil. De laatste is een Deens kwaliteitsmerk. Ze zijn wat duurder maar dan heb je ook een erg goed aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut

Heyhey,

Net een Juwel rekord 800 gekocht. Oude aquarium bleek geen echte juwel...alleen juwel kap... ..!!

Aquarium gevuld met (deels) oud zand, deels nieuw zand, oude en nieuwe planten en deels oud aquariumwater. Heb de spons van het oude filter uitgeknepen boven het nieuwe filter. Zo hoop ik zoveel mogelijk bacteriecultuur "mee te nemen".

Nu afwachten tot het grootste gedeelte van de "mist" wegtrekt en dan kunnen de visjes in hun nieuwe bak..!! (tot nu toe leven ze allemaal nog!!)

...ook goed: LSF-meneer zei vooral EERST eens rustig mijn bestaande visjes over te zetten, ze voorlopig niet teveel te voeren (om de dag) en rustig paar weekjes af te wachten voordat ik er evt. nieuwe bij zet..! Dat is wat mij betreft een goede LSF!!

Ik houd jullie op de hoogte!

Zou dan toch eerst de waterwaarden meten.
Met uitknijpen van een spons en gedeelte oud zand, moet toch eerst bacterie opgebouwd worden.
En no2 0 zijn.en blijven.

En ,geen echte? Glas is glas,toch?

Ja, glas is glas, maar er zit wel verschil in kwaliteit en ouderdom van het aquarium...

Dank voor het advies qua waterwaarden! Ga ik zeker doen!

Is alleen lastig om mijn visjes nog lang in een emmer te houden... Liefst zo kort mogelijk..!!

Ouderdom, is waar, maar ik heb ook nog bakken staan van , Denk 10 jaar.
Zien er ook nog wel goed uit.

Dan 2 aan 2 terug zetten. voor
Ps, daar hadden wij een schelpen zandbak voor.

Gebruikten we, bij opschonen.

Is een goeie tip voor de toekomst, dat schelpenbadje...! Thnx!

Klinkt als een goede LFS (niet lsf 😀 , LFS staat voor LifeFishStore enof LocalFishStore). Weet jr al naar welk bestand je wilt gaan werken als je bak goed ingedraaid is?

Eefje73 zei:
...ook goed: LSF-meneer zei vooral EERST eens rustig mijn bestaande visjes over te zetten, ze voorlopig niet teveel te voeren (om de dag) en rustig paar weekjes af te wachten voordat ik er evt. nieuwe bij zet..! Dat is wat mij betreft een goede LSF!!
De groothandels gaan nu ook dicht ivm de zomervakantie. En de laatste maand hebben ze ook al minder laten komen. Medio september zitten de winkelbakken weer vol met nieuwe import vis. De keuze is dan ook ws groter.

Idd Killerfish..! Typefoutjes... :sorry:

Weet nog niet naar welk bestand ik ga werken...

Heb nu:
- vuurtjes
- 4 corydoras aeneus (1tje ging vorige week dood)
- 8 afrikaanse lichtoogjes
- twee (oude) neons
- 1 oude appelslak
- 1 zebraslak

Wilde er in mijn 60 bakje ringbandsnoekjes bij... Maar nu kan er wat meer wellicht..?!

Ideeen zijn welkom!

Eefje73 zei:
Heyhey,

Net een Juwel rekord 800 gekocht. Oude aquarium bleek geen echte juwel...alleen juwel kap... ..!!

Aquarium gevuld met (deels) oud zand, deels nieuw zand, oude en nieuwe planten en deels oud aquariumwater. Heb de spons van het oude filter uitgeknepen boven het nieuwe filter. Zo hoop ik zoveel mogelijk bacteriecultuur "mee te nemen".

Nu afwachten tot het grootste gedeelte van de "mist" wegtrekt en dan kunnen de visjes in hun nieuwe bak..!! (tot nu toe leven ze allemaal nog!!)

Ik houd jullie op de hoogte!

Was het geen optie om de filtermaterialen over te plaatsen in het nieuwe filter?

Het groepje Corydoras zou ik uitbreiden, 8 stuks is wel een mooi aantal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan