Wat is er nieuw

Lek in aquarium. Kan dit gerepareerd worden?

R

Riki

Guest
Dag iedereen,

er speelt zich een drama af bij ons... Afgelopen weekend hebben we een tweedehands aquarium gekocht, een �rg grote (het is een hoekaquarium 90x90x110). Bij het verhuizen is hij op ��n van de hoeken terechtgekomen, waarbij er enkele stukjes af gekomen zijn en heel wat barstjes in de hoek te zien zijn. We hebben deze in eerste instantie met siliconen proberen op z'n plaats te houden en ook van binnenuit verstevigd met siliconen. Vandaag begonnen we hem te vullen, en blijkt die hoek toch nog te lekken.

Ik lees her en der online dat ik er een kunststofhoek tegen zou kunnen kitten. Maar ik maak me toch zorgen: kan een hoekje in een aquarium van deze grootte die druk wel aan? Wat denken jullie? Hebben jullie nog ander advies?
Het is een hele karwei geweest om het aquarium tot hier te krijgen (6 uur voor gereden, en heel wat hijswerk gehad) en zouden het ontzettend jammer vinden om hem gewoon te moeten weg gooien...

Wat een pech! Hopelijk valt het te repareren. Heb je foto's van de schade? Dan is het makkelijker te oordelen of het valt te maken..

Repareren kun je alles natuurlijk maar of het nog zin heeft....

Een foto helpt daar indd bij.

Nee dat wordt kit verwijderen, schoonmaken, afplakken en opnieuw kitten. Alleen heeft de TS ook over barstjes in de hoek. Zolang die niet erger worden zou je eventueel die hoek ook kunnen verstevigen met glas er tegen aan kitten. Dan kan het ook niet meer lekken in dat hoekje..

Ik zou eens bij je inboedelverzekering gaan informeren. Reparaties van hoekaquaria blijven altijd lastig en je zit niet te wachten op glasbreuk of een waterval in je kamer. Scheurtjes willen namelijk best eens groter worden.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Ik snap je drama, heb nog gelijkaardige dingen meegemaakt. Zoals hier al aangegeven valt dit niet zo makkelijk op te lossen. Ik zou je ook aanraden om in die hoek alle aanwezige siliconen te verwijderen. Opnieuw plakken en enkele glasstukken er in plakken ter versteviging.Zeker zo ver als de barsten lopen. Eens de bak onder druk staat is het namelijk goed mogelijk dat kleine barstjes grote scheuren worden.

Zou toch eerst een foto willen zien.

En de hoek dan los snijden en eventueel eerst met hars behandelen(polyester) met stukje mat. daarna pas opnieuw kitten.

En , wat JOS Hut zegt, lopen de scheurtjes omhoog ,is het over.
Kunnen doorscheuren, onder druk.

En als niets helpt kan je er altijd nog een terrarium van maken.😉

Dit is de TS zijn/haar eerste en enige post. Dus hoop niet dat hij/zij zit te wachten op mail over dat er reacties zijn geplaatst. Kan is groot dat die optie niet heeft aangeklikt..

Bertus zei:
Botia zei:
En als niets helpt kan je er altijd nog een terrarium van maken.😉

Dat is ook mooi, maar wel met water onderop, dus toch repareren.
Met water heb je een paludarium dat heb je niet met een terrarium. Wel zou ik voor de zekerheid rubber vijverfolie op de bodem aanbrengen.

bedankt voor de vele en snelle reactie, daar haal ik echt al veel steun uit!

Hier zijn enkele foto's. Beter dan dat kon ik ze niet maken. Het is vooral het redelijk witte stuk dat gebarsten is (het witte dat je ziet zijn de silliconen). De krassen die hoger zitten zijn echt puur oppervlakkige krassen, dat zijn geen barsten.

http://imgur.com/a/TmnCj

Ik vrees dat deze voor de glascontainer is.
Hier kan je niet veel goeds meer van maken of je moet hem helemaal uit elkaar snijden, nieuw glas nemen en terug plakken.
Voor dat geld ben je na wat zoeken goedkoper af met een andere mooie tweedehandsbak.

Trouwens, wist je dat je houten plaat waar je bak op staat te klein is? en nu zeker met in de hoek de problemen, die hoek is zwak geworden en steunt niet meer, een goeie combinatie om te lekken.
Een bak moet je sowieso altijd en over de hele bodemoppervlakte laten steunen.

Ja, die is goed gekneusd.

Wat je nog zou kunnen doen is een stukje 6 mm schuin tegen de ruit te zetten ZO 45 graden....zo./I. 6 of 7 cm hoog.
Kit dat vast ,met zwart, en is dat opgesteven, spuit het gat vol met kit.

Als er dan nog water door komt, eet ik mjn hoed op. (heb ik niet).
😀
En ,die tafel, is die wel sterk genoeg? Zo op 4 poten?

Bertus zei:
Ja, die is goed gekneusd.

Wat je nog zou kunnen doen is een stukje 6 mm schuin tegen de ruit te zetten ZO 45 graden....zo./I. 6 of 7 cm hoog.
Kit dat vast ,met zwart, en is dat opgesteven, spuit het gat vol met kit.

Als er dan nog water door komt, eet ik mjn hoed op. (heb ik niet).

Moet ik eerlijk zijn Bertus?
Moet je zout en peper hebben voor je toekomstige hoed die je gaat eten?

Het zou zoals je zegt kunnen lukken, alleen, wil je zoiets in het zicht hebben en blijft hij dan 100% dicht?
Ik heb hier de grootste twijfel aan en zou het risico niet willen nemen.

Heb een vraagje aan de TS, hoeveel heb je voor deze bak gegeven?

Zo ik zie, zit het opzij.
In de bak gaat er 3/4 zand tegenaan.

Druk zal altijd tegen dat stukje zijn. De kit die ingespoten is, sluit het gat af.
Ja, zou het zelf wel aan durven.

Ze kunnen altijd een lektest doen,he.

Proberen kan altijd natuurlijk. Maar ik vindt het een beetje tricky.

wel erg naar dat je dit moet overkomen hoor.

luc zei:

We hebben er nog 70 euro voor betaald...

Ik heb 'm intussen gratis te geef gezet op facebook. Misschien vind ik nog een ge�nteresseerde die er een terrarium van wil maken. Dan hoef ik 'm al niet zelf naar beneden (vanop de derde verdieping met de trap) en naar de glasbak te zeulen...

Riki zei:
luc zei:

We hebben er nog 70 euro voor betaald...

Ik heb 'm intussen gratis te geef gezet op facebook. Misschien vind ik nog een ge�nteresseerde die er een terrarium van wil maken. Dan hoef ik 'm al niet zelf naar beneden (vanop de derde verdieping met de trap) en naar de glasbak te zeulen...

Helaas, maar wel de beste optie denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan