Wat is er nieuw

Lekkage doorvoer bodem aquarium

MariusH

Member
Lid geworden
8 december 2025
Leeftijd
41
Hallo allemaal,

Allereerst nog de beter wensen. Ik ben zelf het jaar gestart met een kleine domper.

Vandaag, na zorgvuldig voorbereiden, eindelijk tijd genomen om m’n (tweedehands) Oase Highline 125 aquarium te vullen. In de bodem zit een doorvoer. Na het deels vullen van het aquarium kwam ik erachter dat er een klein beetje water lekte uit de doorvoer in de bodem. Ik heb daarop vanaf onder de ‘bout’ nog wat harder aangedraaid. Hierdoor werd het lekken minder,‘ maar voorkom je niet dat er elke minuut 1 of 2 druppels in m’n aquarium kast lekken.

Nu zit ik met een dilemma. Het lijkt om een minimaal lek te gaan. Bovendien heb ik m’n doorvoer weggewerkt onder substraat en hout (verzwaard met brede leisteen plaatjes). Het daardoor lastig om m’n doorvoer even uit te graven en te inspecteren.

Nu speel ik met het idee om de ring aan de ‘buitenkant’ van het aquarium te bedekken met een laag epoxy pasta (zelfs geschikt voor onderwater) om daarmee het lek te dichten. Veruit de makkelijkste oplossing.

Lijkt jullie dit een werkbare oplossing? Of komt daar op termijn alleen maar grotere ellende van?

Ik hoor graag jullie tips. Alvast enorm bedankt!

Heeft de doorvoer geen rubber of iets wat je kan vervangen ?
Misschien een foto van hoe het eruit ziet ?
Ja, er zitten 2 ringen als ik me niet vergis. De ring aan de binnenkant kan ik zien op de foto (door aquariumglas heen). De ring aan de buitenkant kan ik niet zien of voelen met m’n nagel.

Punt blijft wel dat ik dan m’n doorvoer er uit- en in moet, met alle gedoe van dien. Is niet onmogelijk, wel heel irritant 😉

Foto is niet super scherp, maar dit is het beste dat ik kan doen.

Bijlagen

• IMG_0729.mov
    361.2 KB
  • IMG_0728.jpeg
    IMG_0728.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 22
Correctie: er zit 1 ring aan de binnenkant en dat hoort zo

Laatst bewerkt:
Dikke kans dat er een paar zandkorreltjes tussen zitten. Beter vrijmaken en loshalen. Ring goed schoonmaken eventueel vervangen( doe ik zelf altijd bij tweedehands aquarium).

Dikke kans dat er een paar zandkorreltjes tussen zitten. Beter vrijmaken en loshalen. Ring goed schoonmaken eventueel vervangen( doe ik zelf altijd bij tweedehands aquarium).
Dat zal het geweest zijn. Ik heb het water nu uit de bak. Ik ga nieuwe afdichtring (3,5 week wachttijd, wel balen) aanschaffen en dan de bak even ‘testen’ zonder substraat. Als dat goed is laat ik het weer leeglopen. Nieuwe bodem leggen en opnieuw oroberen.

Het is even niet anders helaas.

3,5 week wachttijd? Geen LFs of bijv. Wildkamp in de buurt? Even de oude ring meenemen en kijken of je een vervanger kunt vinden daar.
Oase heeft de hinderlijke neiging om alles net in afwijkende maten te maken. Waarschijnlijk zodat je geen generieke reserve onderdelen kunt kopen. Maar ben nu dusdanig getraumatiseerd ( 😉 ) dat ik echt precies de juiste onderdelen wil.

De standaard nieuwe doorvoer set is overal goed verkrijgbaar. Maar dan koop je dus alles voor de in- en uitvoer. Dat is al gauw 80 euro. Ollibetta verkoopt de vervangende ringen voor 6 euro voor 3, maar die hebben voor dit onderdeel een lange levertijd.

Een van m’n LFS verkoopt veel Oase spullen (ook aquaria). Rij daar straks even langs

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een aquarium met bodeminlaat en ben er achteraf niet zo blij mee. Als ik het filter verschuif of eruit haal waardoor de slangen wat bewegen dan gaat het soms al druppelen. Als alles weer op zijn plek staat draai ik de sluiting weer vast.

MariusH

Volgens mij heb je beide afdicht ringen omgewisseld.
De rubber afdichting hoort in de bak af te dichten, een meestal wat hardere ring van kunststof zit onder de bak.

Oase heeft de hinderlijke neiging om alles net in afwijkende maten te maken. Waarschijnlijk zodat je geen generieke reserve onderdelen kunt kopen. Maar ben nu dusdanig getraumatiseerd ( 😉 ) dat ik echt precies de juiste onderdelen wil.

De standaard nieuwe doorvoer set is overal goed verkrijgbaar. Maar dan koop je dus alles voor de in- en uitvoer. Dat is al gauw 80 euro. Ollibetta verkoopt de vervangende ringen voor 6 euro voor 3, maar die hebben voor dit onderdeel een lange levertijd.

Een van m’n LFS verkoopt veel Oase spullen (ook aquaria). Rij daar straks even langs
Ik heb sinds een paar weken een oase hl 400 staan. De doorvoer lijkt sprekend op die van jou. Het klopt dat de maat ongebruikelijk is, maar na wat schade en schande weet ik nu dat de maat 1 duim is. Ja duim, dat is nog een gebruikelijke maat in de loodgieterij, blijkbaar. En let op, het wordt aangegeven met het “ (inch) tekentje.

Nou ja, voor mij was het alvast nieuw. En ik heb dus eerst 1 1/4 duim besteld omdat 1 duim ongeveer 1 1/4 inch is.

Bij handelsonderneming Smolders hebben ze veel in 1 duim.

Ik he er dus een 1 duim kogelkraan besteld met een 20mm slanguitloop omdat ik 19/25 slangen heb en oase standaard uitgaat van 16mm binnen diameter. De kogelkraan ertussen kan ik aanraden. Dan kun je het dichtdraaien als er onverhoopt iets met de filters moet gebeuren zonder dat de inhoud van de bak in je huis ligt.

Ik heb sinds een paar weken een oase hl 400 staan. De doorvoer lijkt sprekend op die van jou. Het klopt dat de maat ongebruikelijk is, maar na wat schade en schande weet ik nu dat de maat 1 duim is. Ja duim, dat is nog een gebruikelijke maat in de loodgieterij, blijkbaar. En let op, het wordt aangegeven met het “ (inch) tekentje.

Nou ja, voor mij was het alvast nieuw. En ik heb dus eerst 1 1/4 duim besteld omdat 1 duim ongeveer 1 1/4 inch is.

Bij handelsonderneming Smolders hebben ze veel in 1 duim.

Ik he er dus een 1 duim kogelkraan besteld met een 20mm slanguitloop omdat ik 19/25 slangen heb en oase standaard uitgaat van 16mm binnen diameter. De kogelkraan ertussen kan ik aanraden. Dan kun je het dichtdraaien als er onverhoopt iets met de filters moet gebeuren zonder dat de inhoud van de bak in je huis ligt.
Oh en ik was van plan teflon tape voor water te gebruiken.

een duim en inch zijn gelijk 25,4mm (kijk maar eens op een oude timmermans duimstok
maar voor bepaald loodgieterswerk gebruiken ze de binnenkant van de buis als aanduiding en kan een ring dus groter zijn als 25,4mm
voor een duims pijp

Kortste klap is inderdaad langs de wildkamp, die hebben wel passende rubbers.
Heb je die ring er trouwens droog tussen gedaan? Even invetten met zuurvrije vaseline of siliconenvet is eigenlijk wel aan te raden.
Als je geen beschadigingen ziet aan het rubber dan zal invetten waarschijnlijk de lekkage wel verhelpen.

Epoxy of kit werkt niet, hecht niet.

https://www.wildkamp.nl/product/vdl-afdichtingsring-voor-doorvoer-viton-vlak-groen-1/15007216

https://www.wildkamp.nl/product/vdl-afdichtingsring-voor-kraagbus-epdm-vlak-40-mm/716249

Gewoon meenemen wat je hebt dan kunnen ze je daar wel helpen.

Is gewoon een standaard witlof doorvoer 25 mm pvc. Met daarop een Oase aansluiting. Die kun bij wildkamp of vijver zaak halen.

Ik heb deze specifieke doorvoer niet in mijn handen gehad, maar 3,5 week wachten op een onderdeel?! 😳Dat klinkt onhandig voor zoiets belangrijks als een doorvoer. Als daar iets mee is, ligt je bak misschien wel stil...

Is er niet iets te knippen en plakken met dingen die wél verkrijgbaar zijn? Bijvoorbeeld als je maat X niet hebt, maak het door maat Y bij te schaven / op te vullen etc.

Of ik hier op het forum een winkel kan adviseren dat weet ik niet, maar als dit bericht blijft staan kun je bij Wesdijk vijvers online in Barendrecht precies bestellen wat je nodig hebt, ze hebben daar een groot assortiment PVC en doorvoeren.
Even op de site kijken of hun een vraag stellen of meteen de juiste doorvoer bestellen.

Ik heb deze specifieke doorvoer niet in mijn handen gehad, maar 3,5 week wachten op een onderdeel?! 😳Dat klinkt onhandig voor zoiets belangrijks als een doorvoer. Als daar iets mee is, ligt je bak misschien wel stil...

Is er niet iets te knippen en plakken met dingen die wél verkrijgbaar zijn? Bijvoorbeeld als je maat X niet hebt, maak het door maat Y bij te schaven / op te vullen etc.
Uit een stuk silicone met een holpijpset of sterke schaar wat knippen is redelijk te doen ben ik inmiddels achter.

Maar gwn ff met de doorvoer naar wildkamp/warmteservice oid gaan en vragen om passende ringen is makkelijker en sneller

MariusH

Volgens mij heb je beide afdicht ringen omgewisseld.
De rubber afdichting hoort in de bak af te dichten, een meestal wat hardere ring van kunststof zit onder de bak.
Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik beide ringen op elkaar aan de binnenkant van het aquarium had zitten. Snap ook niet hoe ik zo oerdom heb kunnen zijn.

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik beide ringen op elkaar aan de binnenkant van het aquarium had zitten. Snap ook niet hoe ik zo oerdom heb kunnen zijn.
Ach we maken allemaal wel eens fouten en daar leer je ook weer van. Gelukkig ben je er achter gekomen en is het opgelost toch :thumbs:

Ach we maken allemaal wel eens fouten en daar leer je ook weer van. Gelukkig ben je er achter gekomen en is het opgelost toch :thumbs:
Haha dat is ook wel zo. Maar ik voelde me wel een enorme oen, om het zo maar te zeggen.

Misschien is het ook maar beter zo. Moet later dit jaar een paar maanden m’n huis uit ivm verbouwing, en dan moet de bak mee. Ben er nu achter gekomen dat ik met dit aquarium (met een doorvoer onderin) echt geen zin heb om dit te gaan vervoeren met substraat en hardscape erin. Veel te kwetsbaar allemaal.

Als de verbouwing achter de rug is zet ik de bak op om vervolgens nooit meer (hoop ik) aan die verdomde doorvoer te moeten zitten.

Dus daar kan je beter nu achter komen dan me een draaiend aquarium + vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan