Wat is er nieuw

lekkage, hoe op te lossen? en waar?

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Hallo aquarianen.

sinds enkele maanden heb ik een 2e hands aquarium. alles begon lekker in te draaien en alles leek prima. maar nu kwam ik vandaag thuis en nu lag er een plas water onder het aquarium.

de slangen zijn niet het probleem. het filter lekt ook niet (staat in een emmer en zit geen water in).
ik heb geen water toegevoegd de laatste week. ik heb gister alleen de planten gesnoeid. daarbij hen ik een pincet vallen. dat is het enige wat ik mij kan bedenken.

ik heb het aquarium nu half leeg, en alles droog gemaakt. na een uur lijkt er nog niks te lekken....

waar moet ik nu gaan zoeken? en hoe kan da het makkelijkst zonder dat ik het aquarium straks opnieuw moet indraaien??

Lastig hoor,nu dat de bak half leeg is en er (nog) niks lekt wil niet zeggen dat het probleem in het gedeelte boven het waterniveau zit.
De druk op het glas en kit is nu minder omdat het voor de helft leeg is dus kan dat net het verschil zijn dat de lekkage gestopt is.

Als je zeker bent dat het echt lekkage is en niet door de slangen oid komt zou ik zelf al gelijk klaar zijn met de bak en een andere bak nemen.
Zoveel mogelijk oud water overzetten en het filter niet schoonmaken dan kan je zo alles overzetten zonder in te draaien.

kksQROWCNoAsqfbgA0B6MBdxVhoThvKr.jpeg

dit is de bodem, voor zover ik die zandvrij heb kunnen krijgen. Er lijkt nog druppelsgewijs water weg te lopen. ik heb er nu even bakjes onder liggen.

Helaas heb ik geen groot genoeg aquarium om de vissen tijdelijk in te doen. een nieuw aquarium is prijzig (dit is een 260 liter. Juwel vision 260). 2e hands met haast is vaak geen goede combi. ga nog even kijken wat handig is. tips zijn welkom!

Stukje glas over de lekkage kitten zou een oplossing kunnen zijn. Nu alleen een oplossing om de vissen tijdelijk op te vangen. Speciekuipen een idee?

hoe kom ik er achter waar die precies lekt? ik "voel" niet ergens iets. maar op de foto lijkt er wel lekkage te zijn.

speciekuip kan. evt bij een vriend ksn ook, maar dan moeten zijn schildpadjes even ergens anders.... anders houd ik geen vis over. misschien morgen even bij viswinkels langs kijken of daar nog wat te koop is. online zit ik rond de 350 euro voor een juwel 240 (vierkant) of 300 voor een Trofis Colisa. die laatste is met meubel, maar wil toch dit meubel blijven gebruiken eigenlijk.

vannacht de wekker maar zetten en kijken hoe het gaat.

Op de foto lijkt het inderdaad op lekkage maar als je niets voelt is het wel lastig...

Vanochtend helemaal kurkdroog, dus halfvol lekt die totaal niet. Denk dat er een litertje water gisteren op de grond lag. De visjes doen het nog prima dus dat lijkt geen probleem nog.

Na het werk maar eens weer een stukje vullen, en kijken wat er dan gebeurt. Zal toch het lek moeten opsporen, maar geen idee hoe en waar het zit.

Kan het ook zijn dat ik hem te vol heb gehad? er zit geen maximaalstreepje op. Meestal vul ik hem zo ver dat ik geen lucht meer kan zien (Vision 260). Maar zou hij daardoor misschien water kwijt zijn geraakt?

Is er geen water over de rand geslagen? Dat probleem heb ik ooit eens gehad wanneer ik mijn bak te vol had met een flinke stroming.

Dat gevoel krijg ik stiekem een beetje... toen ik alles ging opdrogen met handdoeken leek de plas zich te verspreiden... daarna lekte het nauwelijks meer.... kwam alleen wat vocht onder de bak weg... en omdat het enkel aan de voorkant zit.

ik heb een spraybar gericht naar de voorruit net onder het wateroppervlak. kan me niet voorstellen dat die het water zo ver opspuiten, maar als het de hele dag net op de rand staat ofzo...

vanavond ga ik testen 😀 dan horen jullie meer

Halfvol, kurkdroog
bijna vol, onder de zwarte rand nog (minder vol dan je hem normaal doet) lekt die.

het lijkt met de druk te maken te hebben.
langs de middelste bodemstrip zie je een druppeltje ontstaan onder het aquarium. maar waar het water langsloopt kan ik niet zien!

5e3O6Cu9otA8L2nPAeqmmIFId7SaKz9i.jpeg

dit was gister, met de pijl zie je het druppeltje
vandaag zat het druppeltje aan de andere kant van de strip.

zou het aan de kit kunnen liggen aan de voorruit? waar de voorruit en de bodem samen komen? die lijkt niet helemaal meer strak tegen het aquarium te zitten.

5e3O6Cu9otA8L2nPAeqmmIFId7SaKz9i.jpeg

blauw is de strip van de foto. Rood is waar het water onder het zquarium weg komt. dit gaat heel langzaam dus het is alleen vochtig, waarna het naar beneden druppelt.

Heb je er over nagedacht om het aquarium gewoon opnieuw te laten kitten? Scheelt misschien in de kosten.

Daar heb ik zeker over nagedacht. Maar dat betekend dat ik mijn vissen een tijdje in een andere bak moet doen, die ik (nog) niet heb. Daar komt nog bij dat dit aquarium ook best bekrast is. Ik kan nu een X bedrag steken in het opknappen van dit aquarium en hopen dat het goed gaat. Of een nieuw aquarium waarmee ik dat gedoe allemaal niet heb, krasvrij glas heb en als er AL iets mee gebeurt ik me kan beroepen op garantie (lekkage kitnaad bijvoorbeeld).

Dus ja, ik heb er over nagedacht en bedankt dat je mij de kosten wil besparen, maar ik (en mijn vriendin) heb al genoeg gedoe gehad met het aquarium. Dus ik doe het liever nu meteen goed. Sowieso was dit aquarium al bedoeld om te kijken of het bevalt en of ik het na een tegenslag nog leuk zou vinden. Nou de tegenslagen heb ik genoeg gehad 😉 veel van geleerd!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan