Wat is er nieuw

lekkend aquarium kitranden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Harvey
  • Startdatum Startdatum
H

Harvey

Guest
Goedemorgen,

onlangs heeft mn 1.5 meter bak het begeven door ouderdom, Ik heb toen mede vanwege mijn vissen redelijk rap een tweedehandse via mp gekocht die er goed uit zag. helaas merkte ik vandaag bij het opvullen van de laatste 10 cm dat er water aan de zijkant van de voorkant druppelt bij een kitnaad. Gaarne wat advies 🙁

de bak zou circa 5 jaar oud zijn, volglas 200x60x60, 10mm dik glas. als ik de bovenste 8 cm leeg laat druppelt de kitnaad niet. hij druppelt ongeveer 10 cm vanaf boven gemeten. Wat zijn mijn opties aangezien ik noodgedwongen mijn vissen weer op moest halen en de bak nu wel bezet is.

15 cm leeg laten lopen en de buiten- en binnenkant van die naad bijkitten?

Bovenstaande maar ook een zijwand plaatsen met kit om de druk op te vangen?

Elk advies is zeer welkom want 2 lekkende aquaria in 2 weken tijd haalt de lol wel een beetje uit onze leuke hobby (en de portemonnee helaas ook).

Je zegt het al , verlaag de waterstand, wel 20 cm.

Snij voorzichtig de oude kit weg, maak het goed schoon,en zet er nieuw kit in de hoek.

Dan moet het weer goed zijn.

heb je er trekkers in om het glas bij elkaar te houden?

klinkt dom maar wat is een trekker? (nee dus)

Die in het midden van de bak zitten, Dat het glas niet bol gaat staan.

Ah ok, dan ga ik ervanuit dat, dat de glazen spijlen zijn als het ware. Ja heb er 3 zitten op de 200 cm. 10mm dik en 7 cm breed ongeveer, 3 maal. 2 ongeveer 15-20 cm van de zijkanten af en de derde in het midden.

Waarom niet gewoon een nieuee 200 kopen?
Kost je geen 300euro.. 1x lekker terwijl je niet thuis bent kost snel enkele 1000den euros..

Ja, zou ik ook doen. 300 euro of 9 euro voor een tube kit.

dat zou wel heel kl*te zijn, deze net een week geleden aangeschaft en twee weken geleden mn vorige naar de haaien 🙁

Wat een pech joh!
Zit net te denken,bak van 2 meter en 60 hoog waar ze maar 10mm glas voor gebruikt hebben.
Dun glas en lekkage,heb het vermoeden dat de maker niet echt verstand van zaken had en zou zelf de rest van de naden ook niet vertrouwen....

Denk je dat het zelfbouw is? misschien herkent iemand het model?

20150806_085552_zps6p0exq5w.jpg

en inderdaad je hebbt wel gelijk, 60 cm zou minimaal 12 mm moeten zijn.
maar zag er goed uit en dacht dat het van een fabrikant was en geen zelfbbouw.

Twijfel idd of het zelfbouw is maar heb sterk het vermoeden dat de bak veel ouder zal zijn dan die 5 jaar.
Zit er een stalen frame in het meubel?

Is geen zelfbouw, volgens mij.
Zo met die bovenrand(kunststof) en onderkast ,is zelf zo niet te maken.

kellemes zei:
Seabait zei:
Wat een pech joh!
Zit net te denken,bak van 2 meter en 60 hoog waar ze maar 10mm glas
Is die norm dan aangescherpt of zo?
Bij AquariaVeldhuis hebben ze het over 10mm

Zat in mijn hoofd dat bij 60 hoog 12 het minimum was maar net ff gekeken en zie meerdere bouwers met 10 idd.

Seabait zei:
Twijfel idd of het zelfbouw is maar heb sterk het vermoeden dat de bak veel ouder zal zijn dan die 5 jaar.
Zit er een stalen frame in het meubel?

Inderdaad is geen aluminium maar staal zag ik later.

ik vroeg er naar en de verkoper zei dat hij hem 2 jaar had en dat de vorige eigenaars hem nieuw hadden gekocht 2,5 jaar daarvoor. Achja of het de waarheid is is een tweede natuurlijk.

Had misschien beter moeten weten... zijn verlichting waren fabrieks tl buizen in die oude transformator armaturen en zijn verwarmingselement had een kroonsteentjes in het snoer. Samen met dat zijn pomp voor 300 liter aquaria is en het een 720 literbak moet draaien waren op zijn zachts gezegd hints.

Maarja was ff verblind door de bak en de spoed

Och , de rest moet je er zelf bij maken, hoor.
Als de bak maar goed is.

Zat geen lichtkap bij ,zeker?

Die dan zelf maken, waar je de lampen in monteer.

Tja ik ken het,iets te enthousiast en dan te snel kopen.

ja had gelukkig een hele goede verwarming gekocht twee maanden voor mn oude kapot ging, en nieuwe ledinstallatie, die ga ik overzetten.

Vandaar dat ik hoop dat bijkitten voldoende zal zijn. misschien zelf achterwanden over de zijkanten voor de 'zekerheid'

Bertus zei:
Och , de rest moet je er zelf bij maken, hoor.
Als de bak maar goed is.

Zat geen lichtkap bij ,zeker?

Die dan zelf maken, waar je de lampen in monteer.

er zitten van die glazen platen met hetzelfde patroon bbij, vermoed dat de 'lichtbak' lichtelementen op de glazen tussenspijlen was.

Ja, dan liggen de buizen op die platen.

Mooier is het met een kap, he.

Tja maar hoe verder...
Hoe zien de kitnaden er verder uit,zie je luchtbelletjes oid?

Luchtbelletjes vallen mee, maar aan de bovenkant ziet de naad er niet heel goed uit. zag ook dat hij niet zo netjes was met siliconenkit buiten de naad om.

Onderstaand een foto, lijkt nog erger met die flits maar wel duidelijk. Dat witte is de binnenkant van een stukje ducktape waar ik de hoogte van het lek mee heb aangegeven.

20150806_235501_zps7jlq1q55.jpg

Dus van de ducktape naar het water toe is 10 mm

Nou , volgens mij is dat al een eigen oplappertje . Een bak wordt zo niet afgeleverd .
Heel de bak leeghalen , alle kit verwijderen aan de binnenkant (heel secuur, der mag echt nergens niks meer op zitten)
Dat doe je niet even op een uurtje ... kit is van zichzelf vettig ..
Alle naden zorgvuldig ontvetten , ik zou zelf ook paar keer met dreft ontvetten . En daarna pas met aceton aan de gang.
Als je na het ontvetten met aceton nog strepen ziet is het nog niet goed ontvet !
Ik heb trouwens al meerdere weliswaar kleine bakjes ontvet met dreft en die gebruik ik na 10 jaar nog steeds .
Kit op oude kit hecht 0,0 dus begin daar zeker niet mee .
Je kan die bak deftig oplappen , voor weinig geld (enkel de kittubes) , dan kan je weer jaren voorruit .
En anders gewoon een nieuwe kopen !

Dank je voor de tips!

Vraagje alle kit verwijderen, bedoel je daarmee de platen opnieuw plakken? Of alle ruiten loshalen en opnieuw tegen elkaar of alleen de 'externe' kit?

thanks Bertus! Duidelijk filmpje

Dan heb ik werk te doen/ iig niet weer een nieuwe bak 1ste etage een steile trap omhoogtillen

Idd , zo doe je dat .
Ik zou wel de kitranden iets minder breed houden , maar dat is meer persoonlijke voorkeur 🙂

Behangers plakband, he.

Kan mooi strak afgewerkt worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan