Lekkende marina lichtkap?


Franklin

Member
Lid geworden
10 december 2020
Berichten
14
Leeftijd
62
Goedemidda/avond, na paar jaar even eruit geweest nu weer gestart met paar 60x30 bakjes en 2 x 80 cm leuk bezig met dwergcichliden

Maar bij 1 bak een marina 60x30 lag 3 weken geleden klein plasje links voor, weg gehaald maar je schrikt
Afgelopen vrijdag ik ben water aan het verschonen in andere bakken, en zie gewoon een slootje aan water uit die marina komen😱😱 van boven bij de lichtkap, ja echt een stroompje, ik dacht direct leeghalen want die bak lekt, maar gauw met handdoek weg gehaald en kap opgetild en toen stopte het.
Gelukkig thuiswerken dus kon het weg halen.

Vandaag druk aan het werk gelukkig thuis, je kijk af en toe bij je bakken, ligt er me toch een plasje water op grond, dus vanuit de stelling 2e bak hoog naar beneden en bij de bak zelf plasje en weer vanaf die Marina bak.
Echt nat. Had er eigenlijk foto van moeten maken of video.

Ik baal hier wel van, want met de andere bakken aqualantis nergens last van.

En nu was ik gelukkig 2 x thuis, maar vandaag (en daarom ook maar even in de pen gekropen) was het echt nat!!


Is dit bekend bij Marina lichtkappen?
Marina bak heb ik afgelopen maand voor eerst gevuld, nadat ik hem 2e hands had gekocht.

Ik heb inmiddels wel de uitstroom onder water gestopt, wellicht te veel condens in de kap?

Hoor graag of hier meer ervaringen mee zijn.



gr.
Franklin
 
Ja dat hoor je vaker bij de 60cm en ik heb dat ook gehad. Niet te hoog vullen wil vaak nog wel helpen.
 
Gebeurd denk ik overal wel eens, maar niet dat het helemaal nat is.
Voelt het wel vochtig aan en kan je zien dat er iets lichtjes gelekt heeft.
 
Ja ok maar dit is wel een klacht die ik veel heb gehoord bij dit type bak destijds.
 
Eigenlijk zit er een fout in het ontwerp van die lichtkap. Het omsluit je bak aan de buitenkant waardoor de condens wel buitenlangs moet lopen. Misschien kan je in de kap een binnenrand maken, een rand dus die over de binnenkant van je aquarium valt. Dat zou het probleem moeten oplossen. Verder zou je een roostertje in de kap kunnen zetten?
't Is maar een idee...
 
Ja ok maar dit is wel een klacht die ik veel heb gehoord bij dit type bak destijds.
Eigenlijk zit er een fout in het ontwerp van die lichtkap. Het omsluit je bak aan de buitenkant waardoor de condens wel buitenlangs moet lopen. Misschien kan je in de kap een binnenrand maken, een rand dus die over de binnenkant van je aquarium valt. Dat zou het probleem moeten oplossen. Verder zou je een roostertje in de kap kunnen zetten?

Oh oke. Die informatie zou eigenlijk tot bij de fabrikant moeten geraken zodat ze er wat aan kunnen doen dan.
 
Heb inmiddels in 2 bakken het waterpeil verlaagt, maar ik vind dat jammer, want nu komt het onder de lichtkap, maar beter dan dat er water uit komt
 
Heb inmiddels in 2 bakken het waterpeil verlaagt, maar ik vind dat jammer, want nu komt het onder de lichtkap, maar beter dan dat er water uit komt
Wanneer je een binnenrand erin lijmt kan je het water weer op niveau zetten een lekt je condens terug in de bak. Is gemakkelijk te maken met PVC hoekprofiel.
Hoekprofiel-Kunststof.jpg
 
Ik heb zoals gezegd het waterpeil laten zakken, en tot gister was het weg. Hopelijk als ik morgen thuis kom dat het nog droog is
 
Ik heb zoals gezegd het waterpeil laten zakken, en tot gister was het weg. Hopelijk als ik morgen thuis kom dat het nog droog is
Dat deed ik destijds ook en volgens mij was 2mm onder de rand al genoeg.
 

Terug
Bovenaan