Wat is er nieuw

Lekker dik tapijtje: en nu?

Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Hoi allemaal,

In ongeveer twee maanden tijd heeft zich een mooi tapijtje gevormd op de bodem van mijn aquarium. Het betreft het plantje 'helanthium tenellum'. Het idee van mijn scape was om in het midden een soort 'straatje' te maken dat naar achteren liep door middel van h. tenellum, binnen een muur van cryptocoryne wendtii. Zoals jullie op de foto zien (voor en na) worden de crypto's echter een beetje ondergesneeuwd. Wat vinden jullie: h. tenellum verwijderen om de crypto's meer te benadrukken of komt de huidige stand van zaken de indeling juist ten goede?

Met rood geef ik hier de bedoeling aan qua perspectief:
upload_2019-1-23_16-53-56.png

Voor:
15-12-2018.jpg

Na (2 maanden later):
111.jpg

20190123_162641.jpg

Laatst bewerkt:
Ik vindt persoonlijk de helanthium tenellum te groot/grof in verhouding met de omringende planten. En daarbij geeft het geen goed contrast omdat de omringende planten dezelfde kleurtint hebben.

Zou de volgende keer naaldgras Eleocharis acicularis Mini nemen omdat deze donkerder is van kleur.
Maar, dat is mijn persoonlijke mening en smaken verschillen natuurlijk.

Gelukkig is het in onze hhobby vaak "zoveel hoofden, zoveel zinnen".
Vervang alleen de Crypto's door C. wendtii sp. "Mi Oya", deze is bruinrood en zal mooi contracteren met de H. tenellis. ( zie mijn link hieronder)

Ik vindt persoonlijk de helanthium tenellum te groot/grof in verhouding met de omringende planten. En daarbij geeft het geen goed contrast omdat de omringende planten dezelfde kleurtint hebben.
Daar heb je tweemaal gelijk. Ik had de h. tenellum nog van mijn vorige scape en ik wilde hem niet wegdoen. Toen is het nooit zo'n groot veld geworden en de plantjes bleven wat kleiner (wellicht meer in de schaduw gestaan t.z.t.). Ik had dus verwacht dat ze kleiner zouden blijven en dat de smalle blaadjes genoeg contrast zouden opleveren.
Zou de volgende keer naaldgras Eleocharis acicularis Mini nemen omdat deze donkerder is van kleur.
Maar, dat is mijn persoonlijke mening en smaken verschillen natuurlijk.
Naaldgras vind ik minder mooi omdat het gewoon omhoog staat. Een soort minivarentje zoals de h. tenellum sprak mij meer aan. Misschien dat ik het ooit vervang voor Cuba of zo, maar dat werkt natuurlijk heel anders qua tapijtvorming en kan ook makkelijk misgaan. Ik weet niet of ik daar zin in heb. De h. tenellum is een heel erg makkelijk plantje met extreem lange wortels. Knappe cory die dat lostrekt.
Gelukkig is het in onze hhobby vaak "zoveel hoofden, zoveel zinnen".
Vervang alleen de Crypto's door C. wendtii sp. "Mi Oya", deze is bruinrood en zal mooi contracteren met de H. tenellis. ( zie mijn link hieronder)
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb wat nieuwe crypto's erin gezet (namelijk: Cryptocoryne undulatus 'Red') maar die worden veel groter, zo'n 20-30cm. Ik kijk het nog even aan. Misschien dat ik die wat naar voren haal als ze eenmaal wat verder volgroeid zijn. Dat zijn nu nog mini plantjes (komen uit 'in vitro cups'). Verder wil ik voorlopig niet meer investeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan