Lekker eten, recepten en tips.


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
In het Goede Morgen Topic hebben we het vaak over eten. Er zijn meerdere hobbykoks op het forum, en nou leek het mij leuk om een topic te maken waarin iedereen recepten en tips kan delen. Vooral in deze tijd word ik zelf ook graag op ideeen gebracht. En veel mensen kampen met Coronakilo’s die ze graag kwijt willen

.
AA8C0126-6675-42BA-B532-D04D288EB6DB.jpeg

Ik ben zelf bijvoorbeeld overgevoelig voor gluten, suiker en lactose, dus ik kan niet alles eten. Vlees en gevogelte eet ik ook nietMaar wat ik eet maak ik altijd heel mooi klaar, alsof ik in een restaurant ben. Bovenstaande foto is van een brunch zoals die er op mijn bord uit ziet: twee Yam desem boterhammen belegd met tahin, tijm, sesamzaad, pompoenpitten, tomaat, geraspte geitenkaas en olijven, 10 minuten in de oven op 150 graden, en daarbij zelfgemaakte hummus gegarneerd met zevenblad uit de tuin, op een bedje van sla. Ik was met de Kerstdagen toch 1,5 kg gegroeid, maar dat ben ik nu weer kwijt.
 
Wat een leuk idee @Giebeltje! En je bord ziet er fantastisch uit!
Ik zet 'm voort met een van mijn recepten (recept is een groot woord).
Dit is echt een recept voor de luie kok, denk ik. Soms ben ik dat gewoon.
Het komt neer op groenten en water, het is simpel, en snel klaar; een recept voor supersimpele zelfgemaakte broccolisoep!

🥦!

Wat heb je nodig:
- broccoli, zo veel als je maar lust
- een paprika (ik neem vaak rood want dat is wat zoeter, maar andere kleuren werken ook wel prima als je ze even aan bakt).
- water
- een bouillonblokje voor het gemak wat een beetje in verhouding staat tot het water wat je gebruikt
- beetje zout, beetje peper, misschien wat nootmuskaat, en ik gebruik graag ook ve-tsin vanwege de umami-smaak
- als je zin hebt om moeite te doen, een gesnipperd uitje, met misschien wat knoflook(poeder).
- een pan
- een staafmixer

Wat doe je:
Broccoli in roosjes/stukjes in een pan doen, en koken in een laagje water met het/de bouillonblokje(s). Ongeveer zo veel water dat de broccoli er nog wat bovenuit steekt, zodat je niet hoeft af te gieten.
Op dit punt heb je eigenlijk twee keuzes.
De luie keus: je scheurt de paprika in stukjes en werpt 'm bij de broccoli tijdens het koken.
De minder luie keus, je fruit de ui samen met de paprika even aan (want dan geeft de paprika wat meer smaak af), en werpt het mengsel daarna bij de broccoli in de pan. Of je fruit eerst de ui met paprika aan in de pan waar je later de broccoli en het kookwater bij voegt (scheelt afwas).
Als de broccoli gekookt is en dus makkelijk prakbaar zet je het vuur uit, grijp je de staafmixer erbij, en mixen maar, tot je een gebonden soep over houdt. Een externe bindfactor hoeft er niet bij in, de broccoli regelt dat allemaal zelf (als je er niet teveel water bij gedaan hebt tenminste).
Dan even proeven, en zout/peper/ve-tsin naar eigen inzicht toevoegen, de boel afmixen, snufje nootmuskaat er op als het zo'n dag is, en klaar!
Eventueel rasp je er nog wat parmezaan in of een lepel crème fraîche.
De paprika kun je ook inwisselen voor tomaat.
 
Yummie, dat lijkt me heel lekker! Echt iets voor een koude winterdag.

Als je van umamismaak houdt en je wilt geen VeTsin gebruiken (E621, MSG), kun je er ook wat champignons of shi-itake doorheen doen voor je gaat pureren. En als je weinig lactose verdraagt kun je de parmezaanse kaas vervangen door pecorino (harde schapenkaas. weinig lactose) of edelgistvlokken(biologisch, is geen bakkersgist).
 
Yummie, dat lijkt me heel lekker! Echt iets voor een koude winterdag.

Als je van umamismaak houdt en je wilt geen VeTsin gebruiken (E621, MSG), kun je er ook wat champignons of shi-itake doorheen doen voor je gaat pureren. En als je weinig lactose verdraagt kun je de parmezaanse kaas vervangen door pecorino (harde schapenkaas. weinig lactose) of edelgistvlokken(biologisch, is geen bakkersgist).
Wat een goede aanvulling! Top!
 
Vandaag heb ik pizza gemaakt, en omat een pizza valt of staat met de saus volgt hier het recept. Deze saus is speciaal omdat er ook Kurkuma in zit, wat ontstekingsremmend werkt en goed is voor de weerstand.

Nodig:
1 pizzabodem, al dan niet zelfgemaakt
Olijfolie
1 teen knoflook
1
1 theelepel kurkuma
Zout
Peper
Fenegriek
Tomatenpuree
Water
Oregano naar smaak
Champignons, broccoli, courgette, paprika en wat je nog meer op een pizza lust
Geraspte of zachte kaas naar keuze

Doe wat olijfolie in een pannetje, fruit knoflook en ui samen met kurkuma, zout, peper en fenegriek. Voeg de tomatenpuree toe en verdun met water. Voeg oregano toe naar smaak en laat even koken. Beleg de pizzabodem met een dikke laag saus en vervolgens met de groenten. Bestrooi met geraspte kaas en bak de pizza af in een voorverwarmde oven op 210 graden. Eet smakelijk!
3476AA26-569A-4C7A-8BF6-5EACF8D4FA94.jpeg
739983E1-1458-4908-BBF5-40FC2501B5D3.jpeg
A196B6B1-01A0-41B5-8284-F1343B4F6192.jpeg
86B1C59F-A8FD-460C-B932-1C1492F9E6CF.jpeg
 
Mjammie! Dat ziet er echt heerlijk uit! Ga ik eens proberen!
Hoeveel tomatenpuree doe je erbij in?
 
Ik gebruik voor 2 pizza's van 25 cm doorsnede een potje tomatenpuree van Demeter (200 g), en spoel het potje om met iets meer dan de helft van de inhoud aan water.
 
Gisteren onderstaand gerecht weer eens gemaakt, gelukkig kon ik hem nog terugvinden 😀

Tarte Tatin van Pompoen

AC2C5CDA-98CA-479E-BD4B-4A59C37518FD.jpeg

Ik had een pompoen die nodig op moest, en vond nog 4 bladerdeegplakjes in de vriezer. Dit heb ik ermee gedaan:

Tarte Tatin van pompoen

Nodig: 1 pompoen, 1 (rode) ui, olijfolie, balsamico azijn, pecorino (harde schapenkaas, andere harde kaas kan ook), bladerdeegplakjes.
Tarte tatin pan of koekenpan en ovenschaal.

Snijd de pompoen in dunne reepjes. Doe de olie in de Tarte Tatin pan of koekenpan, snijd de ui in dunne ringetjes en laat even fruiten in de olie. Besprenkel met balsamico azijn. Schik de pompoenreepjes erop als je met een Tarte Tatin pan werkt, en laat even sudderen. Of schik de uienringetjes op de bodem van een ovenschaal en schik de pompoenreepjes erop. Laat de pan of schaal onderin de oven op 180 graden garen. Haal hem er uit en laat iets afkoelen. Rasp de kaas eroverheen en bedek met bladerdeegplakjes. Prik gaatjes in de bovenkant van het deeg en bak de taart 10-15 minuten af op 200 graden. Keer hem op een schaal of plank en serveer met salade
 
Ingrediententen voor 2 pizza's.

Deeg:
250gr bloem, 150gr water (kamertemperatuur), 2,5gr gist, 5gr zout, 5gr suiker, 10gr olijfolie.

Tomatensaus:
San Marzano tomaten blik 425gr (AH), 3 teentjes gehakte of geperste knoflook, of 1 a 2 tl knoflookpoeder, 5gr zout

Vulling vast:
1 bolletje mozzarella kaas
Wat geraspte parmezaanse kaas
Eventueel een paar blaadjes Basilicum

Vulling variabel indien gewenst 1 kiezen naar smaak:
Champions
Salami
Etc

Nodig:
Plaat voor in oven, of liever pizzasteen/gietijzeren pizzaplaat.
Oven met minimaal temperatuur 250gr, liefst meer.
Houten plaat om pizza mee in de oven te schuiven, groot genoeg voor hele pizza
Eventueel deegroller voor uitrollen deeg.
Wat extra bloem (ongeveer 50 tot 100gr)

Oven voorverwarmen 15 tot 30 minuten voor het bakken, op minimaal 250 graden, liever 300 graden. Bij pizzasteen/plaat voorverwarmen volgens voorschrift.

Bereiden deeg:
Water mengen met suiker en gist, doorroeren tot opgelost.
Bloem mengen met zout.

Watermengsel en olie toevoegen aan bloemmengsel en ongeveer 5 minuten kneden tot het deeg glad, zacht en soepel is. Verdelen in 2 ballen, deze onder plastic ongeveer een uurtje laten rijzen op kamertemperatuur, of bijvoorbeeld op het aquarium (temp 20-25gr).

Bereiden saus:

Tomaten uit blik in schaal, zout plus gehakte/geperste knoflook of knoflookpoeder toevoegen. Tomaten met hand fijnknijpen of met staafmixer fijn maken.

Mozzarella uit vocht halen en in 10 plakjes of brokjes verdelen. Parmezaanse kaas raspen.


Nu per pizza klaarmaken en bakken.

Aardig wat bloem op houten plaat waarmee pizza in oven gaat, bij de hand houden.

Zorg dat alle ingrediënten voor pizza bij de hand zijn.

Op plat oppervlak 1 bal deeg uitrollen of met de hand uitrekken tot pizzavorm 25-30cm, buitenrandje iets dikker laten.

Pizza overleggen op houten bebloemde plaat. Nu heb je ongeveer 5 minuten om de ingrediënten op de pizza te leggen, zonder dat hij vastkleeft aan de houten plaat.

Naar smaak tomatensaus, met bolle kant lepel uitsmeren/verdelen, niet teveel, buitenste rand beetje vrijlaten

5 Mozzarella plakjes/brokjes verdelen over pizza, keuze-ingredient toevoegen, helft parmezaanse kaas verdelen over pizza, eventueel paar blaadjes basilicum verdelen over pizza.

Schuif pizza in 1 keer op plaat in de oven.

Ongeveer 5 tot 10 minuten bakken, afhankelijk van de temperatuur van de oven. Aan de kleur van de buitenste rand kan je zien of hij klaar is.
 
Voor bij het warme weer: hier een receptje voor een supersimpele smeltproof salade (bijgerecht), voor bij je bbq bijvoorbeeld. Of bij de pizza van @Drup of de tarte tartin van @Giebeltje (leest er allebei heerlijk uit en ga ik eens proberen te maken!).
Het is een versimpelde griekse salade, zonder dressing of olie, allemaal niet nodig. De ingrediënten zelf doen het werk.

Wat heb je nodig:
- (cherry) tomaten of (rode) paprika
- komkommer
- lente-ui, of rode ui, gewone ui kan ook
- (beetje zout), beetje peper

- optioneel:
- feta en zwarte olijven (dan wordt ie grieks).
- een splash olijfolie als je dat graag lust (maar dit is niet nodig!)

Alle ingrediënten in verhouding tot elkaar naar eigen inzicht. Houd je van veel komkommer, neem veel komkommer! Ik zelf doe vaak een komkommer + 250g cherrytomaten + 2 lenteuitjes (fijne ringen).
De cherrytomaten vind ik wat smaakvoller dan normale tomaten. Maar met gewone lukt dit ook prima!

Wat doe je met al die ingrediënten:
Alles in kleine blokjes/snippers snijden, in een kom doen, en door elkaar husselen. Klaar. ;)
Beetje zout en peper erover kan, hoeft eigenlijk niet eens!
Als je gevoelig bent voor tomaat kun je die vervangen door rode paprika.
 
Heerlijk! Als je twee kopjes burghul( voor glutenvrij te vervangen door beetgaar gekookte boekweit), platte peterselie limoen- of citroensap en een bosje fijngeknipte munt toevoegt, heb je een originele maaltijdsalade uit het Midden Oosten: Tabouleh. Laat zich gemakkelijk meenemen in de koelbox voor picknick of BBQ:)
 
Vegan chocolade-cake en vegan citroencake.
Wordt laag, als brownies. Geen hoge cake.

Oven voorverwarmen op 175-180 graden.
Per cake 1 schaal nodig, ongeveer 20 tot 22cm rond of vierkant
Nodig halve eetlepel extra olie voor invetten ovenschaal.

Droge ingrediënten:
200gr bloem,
175gr suiker,
30-35 gr. Cacaopoeder Droste (AH, 30gr. standaard),
1 zakje bakpoeder,
1 zakje vanillesuiker,
3gr zout.

MENGEN DROOG.

Natte ingrediënten:
220gr water,
60gr plantaardige olie (bijv maiskiem-of rijstolie)
1 eetlepel (halve geperst) vers citroensap (als je ook een citroencake maakt, citroenschil eerst fijn raspen voor persen, schil bewaren).

MENGEN NAT.

Wanneer oven op temperatuur en zowel nat als droog zijn gemengd:

Invetten platte schaal met ½ eetlepel olie. MENGEN DROOG +NAT.
Mengsel in schaal en in 40-45 minuten gaar bakken.
Na 40 minuten testen met cocktailprikker/haak/breinaald in het midden. Als (bijna schoon voor nattige zompig in midden) schoon eruit, cake klaar. Anders nog 5 minuten.




Vegan Citroen cake:

Als chocolade cake, maar ingrediënten (denk aan raspen citroen VOOR doorsnijden en persen) :

Droog:

220gr bloem,
175gr suiker/witte basterdsuiker,
zakje bakpoeder,
evt. Zakje vanillesuiker (niet nodig),
3gr zout.

Nat:

220gr water,
60gr olie,
sap halve citroen (minimaal 1 eetlepel),
geraspte schil van 1 citroen (alleen dun geel laagje, niet wit) .

Droog mengen tot geen klonten.
Nat mengen.
Droog plus nat mengen.

Verder als chocolade cake.
 
Makkelijke fris-zoete salade, erg geschikt bij warm weer:

Per persoon:
1 à 2 stronkjes witlof
1 banaan
Ongeveer kleine eetlepel 1000-island dressing (naar smaak)

Witlof achterkantje en harde pit (binnenin achterkant) verwijderen, naar smaak grof of fijn snijden.
Banaan in plakjes erdoor snijden.
Beetje dressing er door.

Lekker met wat frietjes, bijvoorbeeld uit airfryer.
 

Terug
Bovenaan