leuk testfilmpje oase biomaster 600


Leuk dat je dit post omdat veel filters niet het op gegeven debiet zullen halen in de praktijk, of het nu Eheim,Fluval,Hydor,Oase betreft specificatie kloppen zelden.

Had het filter Oase 850 Thermo al een poosje op het oog om mijn Eheim Pro4+ 600 om te vervangen, het ziet er degelijk uit en de prijs is beter dan van Eheim maar twijfel nog steeds omdat mijn huidig filter Eheim Pro4+ 600 al ruim 4jaar feilloos werkt deze te vervangen.
Oase is ook meer op vijvers gericht en sins een aantal jaar in de Aquarium markt erbij gekomen en na veel revieuws en filmpjes op Youtube te hebben gezien twijfel ik nog steeds.
Prijs is oke en ziet er degelijk uit en zeker met de Heater build in maar toch zegt mij iets dat het op lange termijn problemen gaat geven met de afdichtingen of dat de pomp zelf niet erg hoge kwaliteit magneten worden gebruikt althans de prijs is ook stukje lager en vaak kan dit ten kosten gaan van iets in kwaliteit om de prijs laag te houden.
Denk dat ik nog maar eventjes wacht met aanschaffen van een Oase, wil de resultaten op lange termijn wel eens zien hoe lang ze het vol houden en met name de pomp magneten en afdichtingen.
Verder heb ik ook Hydors en Fluvals en Aquaels bekeken en veel revieuws van gezien op Youtube, je moet echt je best doen om het beste filter ergens tussen uit te pikken.

Eheim heeft zich al ruim 30jaar bewezen top filters te fabriceren met hier en daar ook een matige filter lijn daar niet van maar ook erg makkelijk vervangbare onderdelen die overal verkrijgbaar zijn, ik zet daarom bij Oasen nog vraag tekens met service en onderdelen die makkelijk te verkrijgen zijn.
Van Fluval is het wel bekent slechte service en je kan soms slecht aan onderdelen komen of vervangende sponzen dan via Amazone of een enkele retailer hier in Nederland.
Hydor ben ik niet zo bekent mee maar ook hier beperkte retailers die ze verkopen dus denk ook wel lastig om aan onderdelen te komen of vervangende sponzen.
Aquael is ook mondjes maat in Nederland al worden deze hoog aan geschreven en uit sommige rieviews als beste filter uit de testen en onderhoud, maar dat zegt nog niks over lange termijn gebruik.

Over het algemeen als we het over debiet hebben dan voldoen geen van de merken filters aan het opgegeven liters per uur, daarom is mijn advies ook altijd trek er maar gerust 30-50% af in liters dat zulke filters in de praktijk geven.
 
Laatst bewerkt:
ikzelf heb in het verleden ook de eheim pro.4-600 gehad maar ben ruim 2 jaar geleden overgestapt naar de oase biomaster-600.het filter loopt eigenlijk probleemloos
geen problemen met lekkage of wat dan ook.en tegenover de eheim vind ik de sluitingen en klemmen degelijker dan eheim.onderdelen zijn ook volop leverbaar in nederland b.v. bij aqualeven
 
ikzelf heb in het verleden ook de eheim pro.4-600 gehad maar ben ruim 2 jaar geleden overgestapt naar de oase biomaster-600.het filter loopt eigenlijk probleemloos
geen problemen met lekkage of wat dan ook.en tegenover de eheim vind ik de sluitingen en klemmen degelijker dan eheim.onderdelen zijn ook volop leverbaar in nederland b.v. bij aqualeven
Dat de Slangen Adaptors bij eheim matig zijn dat ben ik helemaal met je eens maar ik heb er gewoon kranen tussen gezet zoals bij de classic serie werkt prima omdat mijn slangen adaptor al na 8 maanden de geest gaf en ook niet meer uit de pompkop is te krijgen.
De Pro 3 serie die waren wel oke maar de Pro 4 en 5 veel te duur voor wat je krijgt, dus zal het toch maar eens gaan overwegen over te stappen naar Oase en hun een kans te geven.,
 
Bij het lezen van deze opmerking
omdat mijn huidig filter Eheim Pro4+ 600 al ruim 4jaar feilloos werkt deze te vervangen.
Komt bij mij de vraag op waarom dan :S :juggle: waarom zal je iets gaan vervangen wat prima voldoet
En dan ook nog met een merk dat nu echt niet uitblinkt in gebruiks-gemak en kwaltijd
Wat de Slangen Adapters van eheim kwestie van goed en regelmatig onderhoud dan doen ze het prima.
 
Bij het lezen van deze opmerking

Komt bij mij de vraag op waarom dan :S :juggle: waarom zal je iets gaan vervangen wat prima voldoet
En dan ook nog met een merk dat nu echt niet uitblinkt in gebruiks-gemak en kwaltijd
Wat de Slangen Adapters van eheim kwestie van goed en regelmatig onderhoud dan doen ze het prima.
Omdat de eheim Pro 4+ filter massa 6 a7 liter heeft en de Oasen 850 Thermo 12liter, dus op de Discus bak wat meer biologische volume is altijd welkom.
Bovendien is mijn slangen adaptor al 3 jaar kapot en krijg hem met geen mogelijk meer uit de pompkop , inwendig iets afgebroken in de adaptor.
+ met de Oase 850 Thermo zit er een heater in dan kan ik mijn 2e heater uit het aquarium halen die in het zicht hangt, die van eheim met heater zijn veel te duur ga geen ruim 500euro betalen voor een filter met heater, want als ik de Pro4+ vervang komt er een Eheim 2080 ofwel de 1200XL en de XLT is mij te duur dan is een Oasen 850 Thermo nog niet zo'n gek idee.
 
Leuk filmpje!
Op een vergelijkbare manier heb ik eens mijn JBL1502 getest die bruto 1400 l/h geeft. Ze geven een netto waarde op van 900 l/h. Tijdens mijn test kwam ik op een waarde van een absoluut schoon filter tegen de 800 l/h ( 795 l/h) maar bij een gemiddeld gebruikt filter zat ik altijd rond de 750 l/h. Soms iets lager soms iets hoger. Hoe dat precies kan weet ik niet. Dat maakt dat ik altijd roep ga uit van de helft van de opgegeven waarde, je zit er dan nooit veel naast.

N.a.v. een eerder gemaakte opmerking: De filters van JBL hebben voor mij het voordeel dat de kwaliteit goed is, alle onderdelen zijn beschikbaar en hier in de buurt verkrijgbaar. Ze worden erg compleet geleverd, je hoeft er dus geen kranen o.i.d. bij te kopen. De prijs is acceptabel.
 
Omdat de eheim Pro 4+ filter massa 6 a7 liter heeft en de Oasen 850 Thermo 12liter, dus op de Discus bak wat meer biologische volume is altijd welkom.
Bovendien is mijn slangen adaptor al 3 jaar kapot en krijg hem met geen mogelijk meer uit de pompkop , inwendig iets afgebroken in de adaptor.
+ met de Oase 850 Thermo zit er een heater in dan kan ik mijn 2e heater uit het aquarium halen die in het zicht hangt, die van eheim met heater zijn veel te duur ga geen ruim 500euro betalen voor een filter met heater, want als ik de Pro4+ vervang komt er een Eheim 2080 ofwel de 1200XL en de XLT is mij te duur dan is een Oasen 850 Thermo nog niet zo'n gek idee.
Is maar de vraag of het veel verschil gaat maken 7 liter of 12 liter misschien iets later schoonmaken filter
Da slang adapter is gewoon los te koop dus dat is ook op te lossen 7428718
Kwestie van pomp kop even open halen en slang adapter er uit vissen.
oplossing van het verwarming in het filter lijkt leuk maar is niet handig als om 1 of andere rede (valse Lucht trekken) het filter droog loopt dag aardlek en zekering en verwarmings-element
Probleem met deze oplossing je kan met geen mogelijkheid zien of het element goed in het water steekt
Tot slot als het om media gaat dan misschien een de fluval fx 6 overwegen
 
Laatst bewerkt:
Is maar de vraag of het veel verschil gaat maken 7 liter of 12 liter misschien iets later schoonmaken filter
Da slang adapter is gewoon los te koop dus dat is ook op te lossen 7428718
Kwestie van pomp kop even open halen en slang adapter er uit vissen.
oplossing van het verwarming in het filter lijkt leuk maar is niet handig als om 1 of andere rede (valse Lucht trekken) het filter droog loopt dag aardlek en zekering en verwarmings-element
Probleem met deze oplossing je kan met geen mogelijkheid zien of het element goed in het water steekt
Tot slot als het om media gaat dan misschien een de fluval fx 6 overwegen
7 of 12liter kan verschil maken in onderhoud ,denk niet dat het biologische veel inpact zal maken omdat anders mijn filter de bioload niet aan kan er veel problemen met ammonia zouden opleveren.
Die Adaptor ook al zou ik hem er uit krijgen en een nieuwe plaatsen geeft geen garantie dat die heel blijft omdat het een zwak punt blijft bij de Pro 4+ serie en ik ben niet de enigste die dit probleem heeft.

Verwarming in een filter zie ik geen probleem in, zolang je zorgd dat je na een reinigings beurt het filter eerst vol laat lopen met water en het filter eerst opstart voordat je de stekker van de verwarming in de verdeel doos steeekt.. Werkt bij eheim ook prima die al jaren heaters in zijn filters heeft gebouwd.
Valse lucht zuigen hoor je aan de pomp maar een logische mens controleerd toch ook of het filter na op starten of hij niet lekt of lucht blijft pompen ?
Een potfilter met slangen met alles dat daar tussen en in zit is altijd een risico met kans op lekken of mechanische fouten ?
Maar beetje ervaren aquariaan let daar wel op en controleer vrijwel elke dag het filter op lekkage en om eerlijk te zijn, ik heb in al die jaren nog nooit een lekkend filter gehad of een pomp die er mee stopte of een stop/zekering heeft door laten knallen.
Maar stel zeg als we zo angstig zijn en je filter gaat toch lekken of er schiet een slang af en je bent niet thuis dan komt je verwarming in het aquarium ook na een poos lekken droog te staan en kan door branden toch..
Dus zorg en veiligheid ligt aan de gebruiker en gewoon geen filter met heater met een droog of niet draaiend filter de stekker er in stoppen van de heater dan kan er weinig fout gaan.
 
Werkt bij eheim ook prima die al jaren heaters in zijn filters heeft gebouwd.
Nou kan ik me vergissen hoor maar het systeem van eheim verwarming is toch wel wat anders als het Oase gebeuren.
voor de rest succes gewenst.
 
Nou kan ik me vergissen hoor maar het systeem van eheim verwarming is toch wel wat anders als het Oase gebeuren.
voor de rest succes gewenst.
Ja en dat kan niet kapot gaan volgens jou ?
SunSun heeft ook filters met de zelfde opstelling als die van Oase en heb daar weinig klachten gezien van kapote heaters net als bij Oase die ook al vanaf 2016 op de markt zijn.
Bij Juwel zit de heater ook in het interne filter al is dat wat veiliger maar ook hier als je water gaat verversen moet je wel de stekker eruit trekken en eerst het aquarium weer vullen voordat je pomp en heater weer in bedrijf steld.
Ook bij eheim gaan ze wel eens in gebouwde heaters kapot maar de temperatuur regeling van Eheim is wel nauw keuriger af te stellen dat is een feit omdat het electronische wordt gemeten en geregeld + overhittings beveiliging in plaats van beam-metaal dat bij een bepaalde temperatuur terug buigd en zo geen contact meer maakt en dat werkt on nauw keuriger dan een meet sonde en elctronica.
Dus het blijft kwestie van opletten en neem veiligheids regels in acht bij onderhoud zoals bij elk elektrische apparaat en onderhoud.
Al 7 jaren heeft een Juwel heater zonder falen gedaan in de rio 180 en werkt nu nog steeds, kan ook verhalen van dure Eheim heaters die al na 1 a 2 jaar de geest hadden gegeven.
De echte dure met titanium heaters en aparte controller zijn natuurlijk het ultieme maar ik heb geen 200-500euro over voor enkel een heater, en waarom zou ik omdat in mijn Discus bak 1xJuwel 300Watt en 1x Oase 300Watt het water perfect op 28.5graden houden en kost maar een fractie van een dure heaters en gaat die kapot..poeh peoh voor 20euro heb ik een nieuwe en ik heb er altijd wel eentje liggen als reserve.
Er is hier in die 30jaar misschien 1x een heater overleden en zelf eentje laten klappen omdat ik dacht dat de stekker eruit was in een emmer met te weinig water, verder heb ik nog 2x een Eihem 2213 uit 1989 die onder naam nu Classic gaat die filters doen het nu nog steeds.
Dus ik weet niet waar jij zo bang voor bent maar over het algemeen zie ik op youtube zat filmpjes van de Oase Thermo en heb nog geen negatieve revieuws gezien dat de heater door brand of gaat lekken of vacuum gaat zuigen.
Zo lang de afdichtingen deugen is het lek dicht en zo ook bij alle andere filters of ze nu 100euro kosten of 600euro kosten ze zijn allemaal afhankelijk van goede afdichtingen tegen lekkage en vacuum zuigen van lucht.
Dus ja ik zie niet echt een probleem met Oase met ingebouwde heater ook al zou een Eheim 1200XLT stuk degelijker zijn en nauw keuriger met een prijs van ruim 500euro tegen de Oase 850 Thermo van 300-350 euro.
Op Amazone en Aliexpress staan ook SunSun filters met heaters en die zijn nog stukken goedkoper en hoor weinig mensen klagen over deze filters dan dat het filter volume minder is als van doorgaande andere merken.
Maar ieder zijn merk en bedenkingen natuurlijk wat hij zij acht dat het beste is.
 

Terug
Bovenaan