Leuke beginvissen die bij elkaar kunnen


Tijn.a

Member
Lid geworden
10 juni 2020
Berichten
24
Leeftijd
22
Hoii,

graag zou ik mij goed willen informeren over leuke begin vissen die ik in mijn eerste aquarium van 50l kan doen. Wil graag variatie in soorten vissen die bijv bij guppies kunnen want die lijken mij sowieso geschikt als begin vis. Verder graag suggesties voor wat bijzonderders dan de standaard vis, ben benieuwd ?
 
Kijk, dáár houd ik nou van!
Eerst advies vragen en dan pas plannen gaan maken.

Alleen: dat aquarium, van 50 liter (30 x 30 x 55 cm?), heb je al?
Dat zou jammer zijn, want mijn allereerste advies zou zijn net een maatje groter te beginnen. Bijvoorbeeld 80 x 30 x 40 cm (l x b x h), dus zo'n 80 tot 100 liter. En dit om 2 redenen.
Ten eerste heeft op een klein volume een kleine verandering in de omstandigheden al gauw grote gevolgen, hoe meer water hoe beter het te beheersen is.
En ten tweede is 50 liter gewoon best weinig voor vissen en is de keuze qua soorten daardoor heel beperkt. Zelfs voor guppen is dit klein.

Goed, laat ik om te beginnen eens van die 50 liter uit gaan.
Dan moet je het echt gaan zoeken in micro-visjes. Bijvoorbeeld Boraras brigittae of B. maculatus, Heterandria formosa, Hyphessobrycon amandae (vuurtetra), Nannostomus marginatus (dwergpotloodvis) of Poecilia wingei (Endler-gup). Of labyrinthvissen als (Betta splendens (siamese kempvis, beter niet combineren met andere soorten) of Trichopsis (= Parasphromenos) pumila, maar dat zou ik niet direct beginnersvissen willen noemen.

Bij een lengte van 80 cm is heel veel meer mogelijk. Als dat nog steeds een optie is, wil ik daarvoor ook best een lijstje maken.

Groet, Patrick
 
Kijk, dáár houd ik nou van!
Eerst advies vragen en dan pas plannen gaan maken.

Alleen: dat aquarium, van 50 liter (30 x 30 x 55 cm?), heb je al?
Dat zou jammer zijn, want mijn allereerste advies zou zijn net een maatje groter te beginnen. Bijvoorbeeld 80 x 30 x 40 cm (l x b x h), dus zo'n 80 tot 100 liter. En dit om 2 redenen.
Ten eerste heeft op een klein volume een kleine verandering in de omstandigheden al gauw grote gevolgen, hoe meer water hoe beter het te beheersen is.
En ten tweede is 50 liter gewoon best weinig voor vissen en is de keuze qua soorten daardoor heel beperkt. Zelfs voor guppen is dit klein.

Goed, laat ik om te beginnen eens van die 50 liter uit gaan.
Dan moet je het echt gaan zoeken in micro-visjes. Bijvoorbeeld Boraras brigittae of B. maculatus, Heterandria formosa, Hyphessobrycon amandae (vuurtetra), Nannostomus marginatus (dwergpotloodvis) of Poecilia wingei (Endler-gup). Of labyrinthvissen als (Betta splendens (siamese kempvis, beter niet combineren met andere soorten) of Trichopsis (= Parasphromenos) pumila, maar dat zou ik niet direct beginnersvissen willen noemen.

Bij een lengte van 80 cm is heel veel meer mogelijk. Als dat nog steeds een optie is, wil ik daarvoor ook best een lijstje maken.

Groet, Patrick


Hoi Patrick,

Jaa ik dacht eerst even goed informeren voor ik dadelijk verkeerde vissen neem.
Nu heb ik mijn 50l bak al 1,5/2 week staan (indraaien) als je toch echt adviseert om een groter aquarium te nemen dan ga ik dat gewoon doen alleen kan ik dan mijn filter overzetten op die andere bak en een deel van mijn grind en planten ook om zo, zo min mogelijk bacteriën te verliezen. zou het namelijk zonde vinden om het indraaien opnieuw te moeten doen..

Gr Tijn
 
Het is aan jouw de keuze of je wel of niet voor een grotere bak alsnog gaat. Je instelling is in ieder geval goed, dus als je je blijft inlezen lukt een kleinere bak vast ook!

Mocht je toch voor groter gaan kun je inderdaad je filter en bodem meeverhuizen. Je neemt dan in ieder geval iets van de al gekweekte bacteriën mee. Heel veel korter indraaien betwijfel ik. Zou de huidige indraaitijd dan misschien voor de helft meetellen bij het grotere aquarium.
 
Weet niet wat voor filter je hebt maar mocht je groter gaan wel eerst even kijken of dit filter dan geschikt is.
 
opzichzelf kan een klein aquarium prima, mits je het ook behandeld als een klein aquarium.
Het is vaak verleidelijk om meerdere soorten bij elkaar te steken, het liefst met felle kleuren maar eigenlijk net iets te groot etc. In een klein aquarium wordt je daar vrij direct voor afgestraft met algen, ziektes en dooie vis. Grotere bakken zijn iets vergevingsgezinder in dat opzicht. Omgekeerd ga je fouten maken, zijn er vaardigheden die je onder de knie moet krijgen als beginnend aquariumhouder. Het is minder kostbaar en minder werk in een wat kleiner aquarium.

wat wel en niet kan kwa vis combinaties is deels afhankelijk van persoonlijke inzichten en indviduele omstandigheden. Er zijn geen keiharde grenzen in dat opzicht, maar als je de grenzen opzoekt,zit je in het gebied waar de problemen beginnen. Het is imo beter om te kijken naar wat verstandig is, ipv wat zou kunnen.

Ik vind het altijd verstandig om onder de 30 liter geen vis te houden, vanaf 30 liter max 1 soort, vanaf 60 liter max 2 soorten, vanaf 120 liter 3 soorten, en zo verder bij elke verdubbeling een extra soort. Combineren met dwerggarnalen en of slakken kan daarbij vaak wel, zeker in bakken met kleine visjes.

voor een 50 liter zou ik het dus bij 1 soort vis houden.
guppen hebben het nadeel dat ze wat groot worden en zich heel snel vermeerderen waardoor je al snel een overbevolkte bak hebt.

visjes die het goed doen op doorsnee kraanwater en passen is 50 liter, met kraanwater, planten en een grindbodem zijn bijv.

Oryzias woworae, kleurrijk, gemakkelijke eter, goed na te kweken als je dat wilt maar vermeerdert zich niet explosief.
Sawbwa resplendens, kleurrijke mannen, voor iets koeler water, verwarming is in niet nodig.
 
opzichzelf kan een klein aquarium prima, mits je het ook behandeld als een klein aquarium.
Het is vaak verleidelijk om meerdere soorten bij elkaar te steken, het liefst met felle kleuren maar eigenlijk net iets te groot etc. In een klein aquarium wordt je daar vrij direct voor afgestraft met algen, ziektes en dooie vis. Grotere bakken zijn iets vergevingsgezinder in dat opzicht. Omgekeerd ga je fouten maken, zijn er vaardigheden die je onder de knie moet krijgen als beginnend aquariumhouder. Het is minder kostbaar en minder werk in een wat kleiner aquarium.

wat wel en niet kan kwa vis combinaties is deels afhankelijk van persoonlijke inzichten en indviduele omstandigheden. Er zijn geen keiharde grenzen in dat opzicht, maar als je de grenzen opzoekt,zit je in het gebied waar de problemen beginnen. Het is imo beter om te kijken naar wat verstandig is, ipv wat zou kunnen.

Ik vind het altijd verstandig om onder de 30 liter geen vis te houden, vanaf 30 liter max 1 soort, vanaf 60 liter max 2 soorten, vanaf 120 liter 3 soorten, en zo verder bij elke verdubbeling een extra soort. Combineren met dwerggarnalen en of slakken kan daarbij vaak wel, zeker in bakken met kleine visjes.

voor een 50 liter zou ik het dus bij 1 soort vis houden.
guppen hebben het nadeel dat ze wat groot worden en zich heel snel vermeerderen waardoor je al snel een overbevolkte bak hebt.

visjes die het goed doen op doorsnee kraanwater en passen is 50 liter, met kraanwater, planten en een grindbodem zijn bijv.

Oryzias woworae, kleurrijk, gemakkelijke eter, goed na te kweken als je dat wilt maar vermeerdert zich niet explosief.
Sawbwa resplendens, kleurrijke mannen, voor iets koeler water, verwarming is in niet nodig.

Bedankt, je hebt me erg goed geholpen!
 
Ik zou overigens gewoon doorzetten met die 50 liter. Er komt altijd wel weer iemand langs die zegt 'Ja maar 125 liter is ook nooit groot genoeg' of je krijgt zelf een idee van 'was het niet beter geweest als' en waar houdt het op? Gewoon door gaan en er een leuk bakje van maken, ervaring op doen en in de toekomst is er altijd ruimte om te wisselen of er een extra aquarium bij te plaatsen.
 
Ik zou overigens gewoon doorzetten met die 50 liter. Er komt altijd wel weer iemand langs die zegt 'Ja maar 125 liter is ook nooit groot genoeg' of je krijgt zelf een idee van 'was het niet beter geweest als' en waar houdt het op? Gewoon door gaan en er een leuk bakje van maken, ervaring op doen en in de toekomst is er altijd ruimte om te wisselen of er een extra aquarium bij te plaatsen.

Helemaal gelijk in! was ook van plan om deze 50l inderdaad gewoon op te starten en kijken hoe ik het ga vinden. (y)
 
Zelf heb ik in mijn 60 liter 10 Boraras merah, 10 Corydoras habrosus en een mooie groep Neocaridina garnalen. Mits je een goed filter hebt, lijkt me dat een prima combinatie. In plaats van de Boraras merah kun je ook B. brigittae of B. maculatus nemen. of je kunt kijken naar de Hyphessobrycon amandae, maar die hebben naar mijn idee iets meer ruimte nodig.
 
Kuhli is idd een hele leuke vis, staat ook op mijn 'vis-verlanglijstje'. Maar dan moet je wel goed letten op plekken waar hij vast kan komen te zitten vgm
 
Kuhli is idd een hele leuke vis, staat ook op mijn 'vis-verlanglijstje'. Maar dan moet je wel goed letten op plekken waar hij vast kan komen te zitten vgm
En die graaft graag in de bodem, wat eigenlijk een zandbodem wel weer een soort van noodzakelijk maakt. Net als corydoras overigens, waarbij de corydoras panda ook erg leuk is op de bodem. Ook deze heeft echter zand nodig vanwege hun eetgedrag (zand zeven door de kieuwen en zo eten)
 
of Trichopsis (= Parasphromenos) pumila, maar dat zou ik niet direct beginnersvissen willen noemen
Trichopsis pumila is prima als beginnersvis, Parosphromenus inderdaad niet. Maar Trichopsis en Parosphromenus zijn ook 2 compleet verschillende geslachten die hele andere waardes nodig hebben.

Trichopsis pumila is trouwens wel een hele leuke vis voor dit bakje, ze hebben een leuke persoonlijkheid, mooie kleuren, leuk gedrag... Een groepje van 5 zou goed in dit bakje passen.
 

Terug
Bovenaan