Leuke nieuwe vissen, maar wat voor soort is het? Meerval?


A

AquafanLisa

Guest
Hoi allemaal!

Laatst heb ik twee nieuwe vissen gehaald bij een aquarium speciaalzaak. Het zijn erg mooie vissen, maar als ik de naam google die bij hun bak in de winkel stond (Glanis), dan krijg ik alleen maar dat het van die gigantische monster meervallen zijn.. Nu hoop ik niet dat ik echt twee van die enorme meervallen heb aangeschaft en dat ze nu gewoon nog baby's zijn.. Vandaar dat ik het hier maar even navraag :thumbs:

xbccL3.jpg

yUPcyK.jpg

mVhI9M.jpg


Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ik ken ze, en weet helaas even niet de juiste naam. Dit zijn echte rovers die je hele bak leeg vreten. Ze worden een cm of 50 dacht ik.
 
Oh jeetje.. En die man van die speciaalzaak maar zeggen dat ze prima in een 80 cm bakje kunnen.. Dacht dat ik in een aquarium speciaalzaak wel kon vertrouwen op de verkopers, maar dat wordt dan maar een vijvertje voor ze zoeken..
 
Het is volgens mij de Meerval Albino - Silurus glanis
Die kan groot worden

Groet John
 
Ook ik denk de Silurus glanis.
Niet geschikt voor je bak dus.
 
En NIET in een vijver zetten. Als je gepakt wordt ,krijg je een boete 100 de prijs van de vissen.
 
Particuliere vijver is geen probleem
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal ze ook zeker niet zomaar in een vijver zetten hoor, Bertus ;) Hopelijk vind ik iemand met een geheel afgesloten vijver in een tuin die ze zou willen overnemen :) Maar bedankt voor de waarschuwing!
 
Het is dus absoluut NIET Silurus glanis maar een Aziaat. Je hebt ze in het grijs, albino en gevlekt. De soortnaam is toevallig ook glanis.

De Silurus glanis die het dus NIET is.Kijk alleen al naar de baarddraden
bSDk-S4rYClbLCxS2-KYVZuGvCn9cN4O.jpeg


AWels2_zpsa916b827.jpg
 
AquafanLisa zei:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal ze ook zeker niet zomaar in een vijver zetten hoor, Bertus ;) Hopelijk vind ik iemand met een geheel afgesloten vijver in een tuin die ze zou willen overnemen :) Maar bedankt voor de waarschuwing!
Het is dus een tropische vis. De rest is in de war met de Europese meerval die het dus niet is!
 
Klopt dat dit de tropische variant is.
Mijn reactie w.b.t. een vijver was puur over het uitzetten, dat het uitzetten van gekochte vis in een particuliere vijver je geen boete oplevert ( mits je toestemming hebt natuurlijk)
 
Volgens mij is dat de Clarias batrachus en dat word een behoorlijk monster.
 
Het is de gevlekte vorm van de Clarias batrachus.

DSCF4982.jpg


f37vcjzxX72kzUkDirSCfaeR5DSifDwz.jpeg


clarias-batrachus_phuketfishingpark-com.jpg


f37vcjzxX72kzUkDirSCfaeR5DSifDwz.jpeg


Tegelijk met de buurman. ;)
 
Wow dat worden inderdaad hele monsters! Ben blij dat ik het hier toch nog maar even heb nagevraagd voor m'n aquarium opgegeten wordt :p
 
Ik zou ze lekker terug brengen waar je ze verdaan heb , het is geen eerlijke verkoop geweest.

Groet John
 
En nu?

Het is een schande dat ze verkocht worden. Maar goed te eten dus als je met kerst iets speciaals wil eten... :p
 
AquafanLisa zei:
Oh jeetje.. En die man van die speciaalzaak maar zeggen dat ze prima in een 80 cm bakje kunnen.. Dacht dat ik in een aquarium speciaalzaak wel kon vertrouwen op de verkopers, maar dat wordt dan maar een vijvertje voor ze zoeken..

Verkopers willen graag verkopen ;) Als je een vis of een ander dier is het altijd handig om eerst informatie op te zoeken voordat je tot aanschaffen overgaat.
 
Dit is toch geen vis die je zo bij elke winkel kan kopen... Jammer dat je dat mee krijgt van een winkelier.
 
Ludger zei:
AquafanLisa zei:
Oh jeetje.. En die man van die speciaalzaak maar zeggen dat ze prima in een 80 cm bakje kunnen.. Dacht dat ik in een aquarium speciaalzaak wel kon vertrouwen op de verkopers, maar dat wordt dan maar een vijvertje voor ze zoeken..

Verkopers willen graag verkopen ;) Als je een vis of een ander dier is het altijd handig om eerst informatie op te zoeken voordat je tot aanschaffen overgaat.

immixronnie zei:
Dit is toch geen vis die je zo bij elke winkel kan kopen... Jammer dat je dat mee krijgt van een winkelier.

Dat blijf je hebben bij die winkels, het advies van ludger is inderdaad ook gewoon wat je moet doen als je geen problemen wilt. Laatst was ik bij de intratuin en toen vroeg ik over een cichlide daar de naam en of die in een 60cm ging en hij zei van wel. Het was de Placidochromis Electra die zo'n 17cm kan worden, daar was ik achtergekomen nadat ik hem thuis had opgezocht.
 
Zulke winkels zouden ze meteen moeten beboeten of zelfs sluiten.
 
Ik heb hier inderdaad weer van geleerd! Nooit meer vertrouwen op wat een verkoper zegt..
 
En wat ga je nu doen?
 
AadMec zei:
Zulke winkels zouden ze meteen moeten beboeten of zelfs sluiten.

Winkels willen graag verkopen, en meestal hebben de medewerkers ook geen verstand van vissen. Volgensmij is het ook niet verboden, maar dat zou het wel moeten worden. Ze horen deze vis niet eens te verkopen. Ik ben het met je eens, maar het zal waarschijnlijk nooit gebeuren.

AquafanLisa zei:
Ik heb hier inderdaad weer van geleerd! Nooit meer vertrouwen op wat een verkoper zegt..
Botia zei:
En wat ga je nu doen?

Net als iedereen ga ik je aanraden hem terug te brengen. Anders zal hij je vissen op eten, terwijl hij veel te snel pijnlijk dood zal gaan door de maten van het aquarium. Als de winkel hem echt niet terug wilt nemen moet je iemand met een vijver zoeken, dat is het beste voor jou en je vissen, maar dat had je inmiddels waarschijnlijk zelf al door :) .
 
De verkoop van vissen en andere dieren en planten die totaal ongeschikt zijn voor de mogelijkheden die de nieuwe eigenaar ze kan bieden, is een onuitroeibaar fenomeen.

Een leonberger, voor op een 2 kamer flatje, zonder balkon 3 hoog....!

Een stel genetkatten die de hele dag in een ren moeten zitten van 1 bij 1,50 mtr.
5 goudvissen in een glazenkom..!

Een Python van 1 mtr lang in een terrarium van 60 cm....!

En ja ook veel vissen in een veel te klein of ongeschikt aquarium, of in water dat gewoon niet deugt voor die soorten.

Deze is ook leuk: Een grijze roodstaart in een parkieten kooi van 50 x 50 x 60 cm.

2 volwassen ganzen in een konijnen( buiten) ren.

Tja, wij mensen doen hele nare dingen met medemensen en medeschepselen, waarom??
Zal ik echt geen antwoord op weten, wordt er wel verdrietig van...!

Greetzz BigSmoke
 
KidNatsu zei:
Als de winkel hem echt niet terug wilt nemen moet je iemand met een vijver zoeken, dat is het beste voor jou en je vissen, maar dat had je inmiddels waarschijnlijk zelf al door :) .
Dit advies kan je beter niet opvolgen. Deze tropische vis zal zeer snel sterven in een buiten vijver. Dus niet doen!
 
Ik heb de winkel gemaild en ik mag ze terug komen brengen gelukkig :) In de mail stond de uitlag dat ze er ook scholieren in dienst hebben die tijdens hun werk daar geschoold worden over de vissen die ze verkopen en ik er dus net eentje te pakken had die er pas net werkte.. Deze verkoper zal er dan ook op worden aangesproken door z'n baas. Maar ik vind dat ze het erg netjes afhandelen!
 
Botia zei:
KidNatsu zei:
Als de winkel hem echt niet terug wilt nemen moet je iemand met een vijver zoeken, dat is het beste voor jou en je vissen, maar dat had je inmiddels waarschijnlijk zelf al door :) .
Dit advies kan je beter niet opvolgen. Deze tropische vis zal zeer snel sterven in een buiten vijver. Dus niet doen!

Ah, daar heb je gelijk in! Had er even niet aan gedacht dat het een tropische vis was. Gewoon terug brengen dus, maar dan kan deze vis opnieuw gekocht worden door iemand die hem in een klein aquarium stopt
 
AquafanLisa zei:
Ik heb de winkel gemaild en ik mag ze terug komen brengen gelukkig :) In de mail stond de uitlag dat ze er ook scholieren in dienst hebben die tijdens hun werk daar geschoold worden over de vissen die ze verkopen en ik er dus net eentje te pakken had die er pas net werkte.. Deze verkoper zal er dan ook op worden aangesproken door z'n baas. Maar ik vind dat ze het erg netjes afhandelen!

"geschoold" betekent hier dus onbegeleid in het diepe geworpen.
Als ze mensen zouden scholen, dan is er een begeleider bij die dit soort stommiteiten voorkomt in mijn optiek. Ze er achteraf op aanspreken heeft niets met scholen te maken.

Buiten het feit dat ze de vis niet eens zouden moeten aanbieden maar alla.

Mooi dat ie terug kan. Kunnen ze weer op zoek naar een volgend slachtoffer.

Sorry voor m'n sarcasme, maar ik word niet goed van dit soort praktijken.
 
Zulke vissen horen niet in een "normale" zaak aanwezig te zijn en verkocht te worden!
 
Nouja ik snap de besteller wel. Mensen lopen tegenwoordig niet meer warm voor een Neon of een Kegelvlekbarbeel. Ze willen iets apart wat de "buurman"niet heeft. En daar wordt op ingespeeld. Dat het veel dierenleed tot gevolg heeft wordt verder niet bij stilgestaan.

Goedkeuren doe ik het niet, maar ik snap het wel.
 
Er wordt wel afgegeven op de lfs, wat ook terecht is, maar ik vind het ook niet kunnen dat mensen een winkel binnen lopen en zeggen oooh dat is een leuke vis doe er maar 2 of .... en gaan dan pas informatie over de vis zoeken. Ik noem dat een inpuls aankoop.
De koper mag van te voren ook best eerst wat informatie in winnen alvorens tot de koop wordt overgegaan. At bespaad hoop ellende voor de vis, maar ook voor de koper.
Zelf van mening dat dit soort vissen nooit verkocht mogen worden, maar dat is mijn mening.
 

Terug
Bovenaan