Wat is er nieuw

Levamisol oplossing

Ralphie

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
44
Hallo

Ik wou s even vragen of iemand in de buurt van posterholt (limburg) levamisol in huis heeft ?
De visjes hier hebben last van wormen ben ik achter gekomen net maar hier is geen 1 dierenarts wat me dat wil verkopen. Alleen op recept wordt er gezegd mja schiet ik niks mee op.
En we hebben en stuk of 10 garnalen in de bak erbij en das best een geote bak en onmogelijk om de garnalen te vangen.
De sera en colombo producten zijn allemaal niet goed voor de garnalen. Dus hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Alvast bedankt

Ja tegenwoordig doen ze moeilijk. Lukt het niet als je zegt dat je het nodig hebt voor geiten of schapen? Ik neem niet aan dat ze gaan controleren toch?
Er is een middel momenteel die het ook bevat maar de naam ben ik kwijt en wellicht dat een ander lid je die kan geven.

Dat stofje is ook het hoofdbestanddeel van Esha-ndx. Dat ligt gewoon in de winkel.

Heb meerdere dierenartsen gebeld hier maar zeiden allemaal hetzelfde..
Ben nu in contact met een vee arts dus even afwachten wat die zegt..

Heb veel gegoogled vandaag en ben toch vaak tegen gekomen dat levamisol het antwoord is tegen de camallus worm en voor de rest veilig is voor alles wat in het aquarium leeft..
Als iemand hier een andere mening over heeft hoor ik dat natuurlijk ook graag

Heb veel gegoogled vandaag en ben toch vaak tegen gekomen dat levamisol het antwoord is tegen de camallus worm en voor de rest veilig is voor alles wat in het aquarium leeft..
Als iemand hier een andere mening over heeft hoor ik dat natuurlijk ook graag
Ik heb het recent ook gebruikt, en had nog Ancistrussen met dooierzak.
Die hebben het vrijwel allemaal goed verdragen.

De veearts kan me nu meteen onderstaand regelen dat heeft die op voorraad
IMG-20210111-WA0005.jpg

Het is hetzelfde spul maar onder een andere oplossing.. hoe zit dat dat met doseren?
De levamisol moet besteld worden en komt dan woensdag pas.

Dilemma dus...

Toch maar wachten tot woensdag denk ik

De gewone is dacht ik de 10% oplossing die ik heb staan maar ja die is al jaren oud en dus ver over de datum. Hoe je dat kan of moet omrekenen durf ik zo niet te zeggen.

Nou de veearts heeft ook even bevestigd dat het dus een 7.5% oplossing is. Dus na wat rekenwerk weet ik dat ik 18.5 ml moet toevoegen op 700 liter. Dus ja ga dat zo even ophalen. Waterwissel doen en toevoegen en hopen op het beste🤞

Ik heb het destijds ook gebruikt en hier werkte het heel snel en waren de vissen zo van de wormen verlost. Succes in elk geval en mooi dat de veearts heeft meegewerkt.

Ik heb het destijds ook gebruikt en hier werkte het heel snel en waren de vissen zo van de wormen verlost. Succes in elk geval en mooi dat de veearts heeft meegewerkt.
Ja dankjewel.. heb goede hoop dus zal wel goedkomen denk ik zo.. de veearts komt het zelfs aan huis brengen..
Heb net 50% water eruit gehaald..nu weer bij aant vullen en het spulletje zal zo wel hier zijn en dan gaan we het zien.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Fijn dat die veearts je zo goed helpt. Zelfs service aan huis. 😀

Haha zeker weten.. die komt toevallig hier uit het dorp .
Maar moet zeggen wordt wel wat zenuwachtig om zometeen zomaar een middel voor vee in het aquarium te gooien😱 mja he..

Ik heb het ook gebruikt en in het door mij aangehaalde topic lees je ook diverse ervaringen dus dat kun je gerust doen met de goede dosering.

Ja dat geloof ik ook wel..
Het zit er inmiddels ook in.. maar goed..
Voelt wat raar he😂

Ik kan me het wel voorstellen hoor maar ja de wetenschap dat het al heel vaak in aquaria is gebruikt stelt je hopelijk wat gerust.

Ik kan me het wel voorstellen hoor maar ja de wetenschap dat het al heel vaak in aquaria is gebruikt stelt je hopelijk wat gerust.
Jazeker.. heb er vertrouwen in anders had ik het niet gedaan he.

Zo.. even een update.
Tot nu leeft alles gelukkig nog.. dat is het grootste pluspunt.
Gisteravond zagen we bij sommige manen toch wat rode rare dingen eruit komen..
Bij een stuk of 3 van de 12 zien we nu nog wat kleine rode uitsteeksels.. maar goed. We houden het in de gaten.
Ze beginnen wel weer wat op kleur te komen maar krijgen volgens mij ook een beetje stress van het luchtpompje wat erin hangt( en ze vinden de bubbels zeer interessant haha).
We zjjn nu toch aant denken dat de synodontissen wat we 18 december erbij hebben gezet iets onder de leden hadden aangezien er al vrij snel 3 dood waren van de 6.. de overige 3 leven nu nog gelukkig en zojnal goed gegroeid.

We houden het in de gaten.

Wil sws over 2 weken een nabehandeling doen.
Maar ben ook aant denken om tussendoor een kuur bactyfec te doen om echt alles uit te sluiten.

Dus dan overmorgen waterwissel 70% dan 2 dagen over kool filteren.
Dan de bactyfec kuur. Dan weer waterwissel en zo en over nieuwe kool filteren en dan over 2 weken nog een levamisol kuurtje..

Zodat we zeker weten dat alles wat niet in de bak thuis hoort eruit..

Zou dit kunnen zo.,?

Heb zelfs de nugget nog gezien vandaag
IMG-20210112-WA0000.jpg

Wat is tie toch mooi he..😍

al de medicijnen met coper er in zijn slecht voor de garnalen die dat nie hebben zijn vaak wel te gebruiken op garnalen

Ik ben geen expert maar hoor wel dat Levamisole erg goed moet werken en ik vraag me af of het dan nodig is om meer medicatie toe te dienen. Hier zag ik de rode uitsteeksels zoals je beschrijft destijds ook hoor. De kans is groot en dat verwacht ik ook dat ze al dood zijn. Ik kan me niet herinneren of ik destijds een herhaling heb gebruikt.

Ja de levamisol werkt ook dat zie ik.. er waren meerdere vissen waar ik de wormen bij zag.. en zag ze gisteravond ook eruit komen.

Toen ik net thuis kwam van het werk zag ik dat er nog 2 of 3 manen nog steeds wat rode uitsteeksels hebben. Maar ga ervan uit dat dit ook weggaat nu de komende dagen.
Dacht sws die nabehandeling over 2 weken omdat ik heb gelezen dat garnalen ook dragen kunnen zijn van de eitjes van de wormen. En heb ook wat gelezen dat sommige mensen om het half jaar gewoon preventief levamisol toevoegen.
Maar goed. Ben zelf ook geen deskundige 😂.
En die baytfec wou ik eigenlijk gewoon voor de zekerheid doen..
Zodat ik ook zeker weet dat er niks verkeerds neer in de bak zit...
Maar die bactyfec helpt ook me filters om zeep dan denk ik dus dat is nog een twijfel geval

Er is toevallig nu een topic over wat voor medicatie je in huis hebt en daar lees ik ook een reactie dat preventief behandelen niet echt handig is. Zo kun je resistentie in de hand werken volgens mij.

Er is toevallig nu een topic over wat voor medicatie je in huis hebt en daar lees ik ook een reactie dat preventief behandelen niet echt handig is. Zo kun je resistentie in de hand werken volgens mij.
Daar zit wel een kern van waarheid in ja

Hallo.
Bedankt voor de reactie. Die had ik okk al.gevonden via internet maar kon zo snel even niet vinden wat dat met garnalen doet.
Heb even voor je gekeken wat er in de bijsluiter staat. De bijsluiter van de Levamicil (Manaus) zegt niets over onverdraagzaamheid door lagere diersoorten. Mijn posthoornslakken verdroegen het prima. Wat betreft garnalen, daar wordt niks over genoemd.
Wel raden ze gebruik bij kraakbeenvissen af, vanwege onvoldoende ervaring.
Het actieve bestanddeel van de levamicil is inderdaad levamisole hydrochloride (60 mg per ml staat er).

Ik heb hier zowel behandeld met dacticyd als met levamicil (tweede ronde, dus de herhaalkuur).
Bij de dacticyd had ik na een paar dagen inderdaad nog wat wormen hangen aan één maanvis. Zodoende levamicil gehaald. Maar die wormen waren na een paar dagen weg, en ik heb sindsdien ook geen wormen meer gezien. Heb het idee dat het inderdaad even kan duren voor alles er uit is. Toch op advies van een aantal forumleden de levamicil ingezet voor ronde 2, in plaats van de dacticyd. En dat lijkt eigenlijk prima te werken.
Na afloop adviseert Manaus om diploral te geven zodat de vissen goed kunnen aansterken.

Veel beterschap aan je vissen!

ben benieuwd hoe het bij Ralphie gaat met de behandeling.

Bij ralphie gaat het naar omstandigheden goed met de behandeling.
We hadden een paar maanvissen waar je duidelijk de camellus worm zag. Die hingen uit de anus en waren duidelijk te zien.
We hadden ook een zeer snel ademende maanvis en die zat de hele tijd in een hoekje en zonderde zig best veel af ten opzichte van de rest.
Dus wat was wijsheid
We hebben dus eerst met lavimisol gehandeld. 1 behandeling gedaan. Deze er na 3 dagen met kool en een waterwissel eruit gehaald. De wormen waren zichtbaar minder. En uiteindelijk zijn die nu helemaal verdwenen gelukkig
Toen even aangekeken met de andere maanvis met de hoogstwaarschijnlijk kiewwormen.
Dit ook door het schuurgedrag en het snelle ademhalen en de spuugbeweging van de vis.
Dus gisteren een behandeling met dactycid gestart voor de hele bak.
We hadden de vis er wel uit kunnen halen en in quarantaine kunnen zetten en daar behandelen. Maar toch besloten om de hele bak a 700 liter te behandelen..

Het is even stressen voor de vissen met medicijnen en waterwissels nu mja.. het is voor een goed doel.

De maanvis met de kiewwormen zwemt nu weer met de rest mee. Hij eet weer. Ademt wel nog snel maar hoop dat dat ook snel overgaat nu..
Over 2 dagen weer een waterwissel en dan beginnen met wat vitamientjes (manaus diploral) en dan over 2 weken denk ik toch nog een nabehandeling met dactycid tegen de overgebleven eitjes van alle ellendige wormen.

Maar goed het ziet er dus tot nu toe veelbelovend uit allemaal..

En voor wie mijn andere topic heeft gelezen met de kleine pas geboren synodontissen.. die leven nog alle 3 👌👌

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan