Levend voer als populatie in aquarium?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi!
Het lijkt mij wel wat om een paar keer levend voer te geven, waarvan een deel zich dan permanent in het aquarium huisvest, in het substraat. Een "perma-cultuur".
Wie heeft hier ervaring mee?
Met welke beestjes?
Ik las op een amerikaans forum dat het gedaan werd met Lumbriculus variegatus (broze slibworm) en tubifex. Dan kunnen de corydoras af en toe zelf een wormpje snacken.
Groeten
Robert
 
Laatst bewerkt:
Kan het even zo gauw niet vinden maar recentelijk heeft iemand een topic gestart over bodemleven in een aquarium wat daarvoor geschikt zou zijn en hoe je daar dan aankomt, waren best wat reacties op gekomen toen
 
Die zijn op een paar dagen allemaal verorberd .
Weet je hoe tubifex zich gedraagd in de bodem ?
 
Die steken voor een groot gedeelte boven de bodem uit en filteren zo het water , bij de minste beweging trekken ze in , maar daar heeft een cory geen moeite mee hoor , laat ze maar dabben šŸ˜‰
 
Ik ga het proberen met een flinke populatie zwaarddragers. Die krijgen (veel) jonkies, waarvan de maanvissen en de wimpelalen mogen snacken. Maar het moet nog gaan gebeuren, dus kan je nog niet zeggen wat het resultaat is...
 
Tubifex in sloten enzo zie je gewoon zitten , dat zijn grote rood-roze wolken op de bodem , toen ik nog kweekte met cory's zat mijn eigen sloot er vol mee , omdat er af en toe wel eens wat mee in de afvoer gingen . In mijn vijver zitten ze nog altijd in de bak waar de trickle filter staat , onnoemlijke plakkaten in het slib .
 
Dat zouden we dus in eigen vijvers ook kunnen kweken?
Wat heeft tubifex nodig om te groeien? Wat voor omstandigheden?
 
Dat zouden we dus in eigen vijvers ook kunnen kweken?
Wat heeft tubifex nodig om te groeien? Wat voor omstandigheden?
Ja , dat gaat vanzelf , vervuiling/slib en geen vissen .
Bij mij zitten ze in een bak van +-1.2mx90cm , onder de trickle filter , die staat los van de vijver en kan in principe geen vis in .
Weet je waar ze zaten in de sloot ? Bij de afvoer van de sceptische put van de buren šŸ˜ƒ daar zat een plakkaat van 2 meter lang . Nu zie ik er trouwens geen meer (alles weggegraven denk ik met kraantje bij onderhoud .
 
mmmm... dus op een visvrij plekje het vieze kattengrit (biologisch afbreekbaar) dumpen en dan krijg je vanzelf tubifex....Valt te overwegen, behalve dan dat ik er ook in zwem en dat klinkt toch iets minder fris.
 
Californian Blackworms zijn bij bijna elke speciaalzaak als levendvoer te krijgen. Als je ze met een pijpje naar het zand/grind leid dan vestigen ze zich prima.
Acellus Aquaticus (Waterezeltjes) zijn ook prima, maar die moeten genoeg schuilplaatsen krijgen. Deze kan je tussen april en juli in bijna elk neerlands water uit het slijk opduiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
mmmm... dus op een visvrij plekje het vieze kattengrit (biologisch afbreekbaar) dumpen en dan krijg je vanzelf tubifex....Valt te overwegen, behalve dan dat ik er ook in zwem en dat klinkt toch iets minder fris.
Was jij niet van plan om met een beekloop enzo te gaan werken , dan kan je dat makkelijk aanleggen , ergens tussenin een "tussenvijvertje" maken dat 10-30cm diep is . Dan hoef je dat kattengrit niet te dumpen , in een natuurlijke vijver met genoeg planten zal dit wel lukken , die maken genoeg organisch afval aan met de jaren .
 
Hoe groot zou dat moeten zijn? En stroming of juist niet?
Stroming mag wel hoor . Hoeft niet veel te zijn , zijn filterdieren he , zeven vanalle fijn spul uit de waterkolom .
Groot hoeft denk ik niet , het zal alleen moeilijk zijn om ze er daadwerkelijk te houden , ze zoeken zelf het meest ideale plakje op , in de sloot bij mij hebben ze 120 meter afgelegd (van mijn waterafvoer naar die van de buren)
 
Hoi!
Het lijkt mij wel wat om een paar keer levend voer te geven, waarvan een deel zich dan permanent in het aquarium huisvest, in het substraat. Een "perma-cultuur".
Wie heeft hier ervaring mee?
Met welke beestjes?
Ik las op een amerikaans forum dat het gedaan werd met Lumbriculus variegatus (broze slibworm) en tubifex. Dan kunnen de corydoras af en toe zelf een wormpje snacken.
Groeten
Robert
Moet je je maar eens goed gaan verdiepen in permacultuur en ook in het zelf kweken van voedsel voor aquariumvis.
 
Ik ga dit in mijn achterhoofd houden en wie weet...
Regenwormen zijn ook geschikt levend voer en muggenlarven zullen ook niet zo lastig te kweken te zijn en daar hoef ik niets speciaals voor te doen.
 
Moet je je maar eens goed gaan verdiepen in permacultuur en ook in het zelf kweken van voedsel voor aquariumvis.
Dit is nog altijd het TOPVOER voor opkweek en onderhoudsvoer zoetwatervis en zoutwatervis !
Filmpjes zijn van mezelf . Let op dit is geen microscoopbeeld , maar een zaklamp boven kweekvijvers .
Daar kan echt geen enkel voer tegenop mits de kweek goed wordt gevoerd (dat is moeilijk , en zeer arbeidsintensief)
Elke zieke vis (en echt dramatische gevallen zonder vinnen of herkenbare bekken ) hersteld binnen enkele dagen erop (destijds veelvuldig aangeboden voor de verse import van zeewatervissen , uitval ervan bijna 0 ! , maakt niet uit welke soorten , elke vis eet dit als ie er slecht aan toe is en ook geen gewenning nodig ) en belangrijkste : GEEN medicijnen nodig bij import !

Oja , ga nu niet gelijk een zakje halen in de handel , want die hebben geen voedingswaarde , wel geschikt als startcultuur , maar dan is het aan jezelf om er wat van te maken ...



 
Laatst bewerkt:
Hoe hou jij dit op een simpele manier?
er is geen simpele manier om dit goed te kweken , alles hangt af van het voedsel wat je deze beestjes geeft , en dat is bijna een dagtaak .
Alles hangt af van EPA en DHA van de plankton en de hoeveelheid bacterien en kiezelalgen in het watersysteem .
 
Hoe kan dat dan nuttig zijn.
Het lijkt meer op moeilijk doenšŸ˜€
Moeilijk doen niet , doen wat nodig is om er resultaat mee te boeken . Ik en anderen hebben echt met verstomming staan kijken op al weken opgegeven vissen die binnen een week bijna volledig herstelden (dat waren moeilijke eters uit zoutwater)
Je moet eens weten hoeveel rapporten ik erover heb gelezen om dit op een goede manier te kweken zodat ze alles bevatten wat een vis nodig heeft ...
En dat gaat bijna enkel over bacterien en plankton kweken . lijkt makkelijk , maar er komt zoveel bij kijken , eens je dat onder de knie hebt en vol kunt houden ....na 2 jaar was ik zelf ook wel een beetje "op" .
Waarom denk je dat dit niet algemeen in grote getallen te koop is ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een zakje levende tubifex gekocht. Nog niet in het aquarium gedaan.
Hoe groot is het gevaar op ziekteoverdracht nu eigenlijk?
 
Californian Blackworms zijn bij bijna elke speciaalzaak als levendvoer te krijgen. Als je ze met een pijpje naar het zand/grind leid dan vestigen ze zich prima.
Acellus Aquaticus (Waterezeltjes) zijn ook prima, maar die moeten genoeg schuilplaatsen krijgen. Deze kan je tussen april en juli in bijna elk neerlands water uit het slijk opduiken.
Was het topic waar Gino het over had van jou? Want dan lees ik dat graag terug.
De dierenwinkel waar ik net langsging had helaas geen blackworms, maar ik vind ze nog wel.
 
Ik heb net een zakje levende tubifex gekocht. Nog niet in het aquarium gedaan.
Hoe groot is het gevaar op ziekteoverdracht nu eigenlijk?
Als je je levend voer uit de winkel haalt: vrij klein.
Als je je levend voer uit de sloot haalt: toch wel uitkijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik heb ooit wat teveel tubifex gevoerd; klein aquarium en groot zakje voer...

Toen zag ik denk ik 1 maand lang tubifex uit de bodem steken. Maar langer dan dat hielden ze het niet vol met mn 3 kuhli's op de bodem
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Was het topic waar Gino het over had van jou? Want dan lees ik dat graag terug.
De dierenwinkel waar ik net langsging had helaas geen blackworms, maar ik vind ze nog wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Terug
Bovenaan