Levendbarenden en andere vissen buiten: 2019


Lagere temperaturen :S

was nog ff 27 graden hier :D

maar nee zeker 's nachts kan het al flink afkoelen, hoe lang ben je nog van plan ze buiten te houden?
 
Ik heb ze al twee weekjes weer binnen.
Maar dat was ook omdat het algenprobleem in de buitenbak maar niet onder controle kwam.
Dan maar de visjes alvast naar binnen en de buitenbak leeg.

Enne, in de ochtend was het water hier 12 graden.
Dat vinden ook Guppen koud, hoor.
 
Zowel de H. formosa als de A. mento kunnen in elk geval een watertemperatuur van 4*C aan, dus de haast is nog niet groot. Ik denk dat ik ze binnen haal wanneer de dagtemperaturen niet meer boven de 15*C uitkomen of de nachttemperaturen te diep (meerdere dagen 6*C) zakken.
 
Hallo allemaal

ik ben bezig met me te oriënteren op de Heterandria formosa en ik las hier op het forum dat ze in de zomermaanden prima buiten gehouden kunnen worden en dat dit zelfs de voorkeur heeft. Toch zie ik een paar beren op de weg.

De mogelijkheid om ze buiten te houden heb ik, maar ik vroeg me af hoe te handelen als het weer zo'n bloedhete zomer wordt als dit jaar. Met meerdere dagen 38-41 graden achter elkaar en dan ook nachten die royaal boven de 20 graden lagen.
Ik zat te denken aan een kuip (zal netto 75 liter zijn) die ik al enkele jaren heb en alleen voor vissen heb gebruikt, maar koelen van zo'n kuip is eigenlijk niet te doen. Binnen is uiteraard wel te koelen met koelers (ventilators) en dat zal dan ook noodzakelijk zijn hier.

Meest logische lijkt me dus de vis in de kuip naar binnen halen, het probleem van koelen blijft dan. Hebben jullie andere suggesties (op basis van opgedane ervaringen?). Of is een kuip van zo'n 75 liter netto om te beginnen al helemaal geen goed idee?

Alle tips, suggesties, aanbevelingen etc. zijn welkom.
 
Ik heb ook zo'n 75L kuip, ik zorgde ervoor dat ze op de hete dagen bijna de hele dag in de schaduw stonden en dat de bak altijd zo vol mogelijk was met water. Dan warmt ie iets minder snel op en koelt ie minder snel af.

Dit heeft geholpen, want heb de Heterandria's vanochtend binnen gehaald. Heb er 8 in de kuip gedaan en heb er vanochten 28 (!!) uitgehaald :D Dus als je belang hebt, ik woon de in de omgeving van Zuidhorn, Groningen :)
 
Ik heb vorig jaar een 60L kuip met Heterandria formosa buiten gehad. Ik heb de kuip ingegraven, dat helpt met de temperatuur stabiel en koel te houden. Op zich als het moet, kan ik de kuip leeghalen en uit de grond tillen, dus dat is nog steeds een optie. Dit jaar is het er niet van gekomen om er vissen in te doen.
 
Ik heb ook zo'n 75L kuip, ik zorgde ervoor dat ze op de hete dagen bijna de hele dag in de schaduw stonden en dat de bak altijd zo vol mogelijk was met water. Dan warmt ie iets minder snel op en koelt ie minder snel af.

Dit heeft geholpen, want heb de Heterandria's vanochtend binnen gehaald. Heb er 8 in de kuip gedaan en heb er vanochten 28 (!!) uitgehaald :D Dus als je belang hebt, ik woon de in de omgeving van Zuidhorn, Groningen :)
Wow, die hebben zich goed voorgeplant Spruitje. Dankje, fijn om te horen hoe jij dat in de zomer hebt gedaan.
Is het bij jullie ook zo'n 40, bijna 41 graden geweest? Ik kan het me niet meer herinneren.

Hier zal de kuip sowieso altijd in de schaduw staan, hooguit de eerste vroege straaltjes van de ochtend zon maar ik denk dat die de kuip net niet zullen halen.

Lief dat je mij formosa aan biedt! Woon echter een heel eind bij je vandaan, namelijk in Sittard, het smalle stukje Limburg.
Inmiddels heb ik er gevonden in Tilburg, nog een flink eind reizen maar dat heb ik er wel voor over. Er staat een afspraak voor volgende week vrijdag. Moeten nog wat details bespreken maar ik ga er van uit dat het door zal gaan.

Kan ik vrijdag a.s. de huidige bewoners uit vangen en kan het bakje nog een week rustig bij trekken. Wish me luck :)
 
Ik heb vorig jaar een 60L kuip met Heterandria formosa buiten gehad. Ik heb de kuip ingegraven, dat helpt met de temperatuur stabiel en koel te houden. Op zich als het moet, kan ik de kuip leeghalen en uit de grond tillen, dus dat is nog steeds een optie. Dit jaar is het er niet van gekomen om er vissen in te doen.
Dat ingraven is inderdaad een goed idee. Helaas zal dat hier niet gaan, balkon.
Ik denk dat ik een noodscenario in mijn achterhoofd moet houden. Ik wil sowieso niet alles naar buiten doen dus het bakje binnen blijft draaien. Dat kan de backup zijn in geval van nood.
 
Is er een mogelijkheid potten met planten rond de kuip te plaatsen? Tussen planten (of ze nou in pot staan of niet) is het altijd koeler.

En succes :p
 
Is er een mogelijkheid potten met planten rond de kuip te plaatsen? Tussen planten (of ze nou in pot staan of niet) is het altijd koeler.

En succes :p
Hmmmm ja... moest ik even over nadenken. Een goed idee. Wel als ik ze een ander plekje geef dan ik aanvankelijk in gedachten had maar dat mag geen probleem zijn. Veel waterplanten in de kuip zal ook nog helpen.
Voor beide locaties moet ik toch wat fabrieken voor het (spons)filter/luchtpomp. Allemaal zaken om over te brainstormen komende winter maar dat is juist leuk. Het topic van 2015 heb ik nog niet gelezen, wellicht ga ik daar nog leuke ideeën op doen.

Maar eerst nog een paar voorbereidingen treffen en de visjes ophalen. Daarna plannen maken :)
 
Ik heb geen luchtpompen/filters gebruikt. Gewoon genoeg waterplanten en drijfplanten erin gedaan, vooral de drijfplanten zijn de zuiveraars van het water :D
 
Ik heb geen luchtpompen/filters gebruikt. Gewoon genoeg waterplanten en drijfplanten erin gedaan, vooral de drijfplanten zijn de zuiveraars van het water :D
Mooi om te lezen dat zo goed dat ging! :)
ik neem aan dat je wel waterwisseltjes deed?

Is toch weer een vak apart die kuipen.
 
Mooi om te lezen dat zo goed dat ging! :)
ik neem aan dat je wel waterwisseltjes deed?

Is toch weer een vak apart die kuipen.

Nee, als er water verdampt was voegde ik wel kraanwater toe en anders vulde de regen de bak wel aan. Als je genoeg planten hebt en af en toe alg uit de bak haalt, is een waterwissel imo niet nodig. De toegenomen aantal vissen bewijst dat :)
 
Nee, als er water verdampt was voegde ik wel kraanwater toe en anders vulde de regen de bak wel aan. Als je genoeg planten hebt en af en toe alg uit de bak haalt, is een waterwissel imo niet nodig. De toegenomen aantal vissen bewijst dat :)
Dank je @Spruitje. :)
 
Had ik je al verteld dat ze taai zijn? Ik keek vanavond in de kuip waar de H. formosa's uitkomen, hier had ik nog 2 cm water in 'voor het geval dat' (dikke laag drek van afgebroken bladeren en modder uit de plantenmandjes). Zie ik daar een visje zwemmen! Er is hier afgelopen nacht grondvorst geweest en het heeft wat geregend, maar met het visje is niets mis :D Dus de teller komt op 29 visjes uitgevangen.
 
Jeetje, ik had wel gelezen dat ze tot 4-5 graden overleven maar die van jou is echt een taaie zeg.
 
Ja, ze zijn echt heel taai. Ik heb een keer met het oude aquarium leeghalen een jong uitgevangen. Die had ik niet gezien. Ik had dus met de hevel filterzand uit het aquarium gezogen, het water in de tuin gegooid, daarna onder de koude kraan al woelend het filterzand schoongespoeld, weer leeggegooid en toen zag ik ineens een jong visje van een nog geen cm in het kleine laagje water in de emmer zwemmen! Gauw in het nieuwe aquarium gegooid!
 
Ja, ze zijn echt heel taai. Ik heb een keer met het oude aquarium leeghalen een jong uitgevangen. Die had ik niet gezien. Ik had dus met de hevel filterzand uit het aquarium gezogen, het water in de tuin gegooid, daarna onder de koude kraan al woelend het filterzand schoongespoeld, weer leeggegooid en toen zag ik ineens een jong visje van een nog geen cm in het kleine laagje water in de emmer zwemmen! Gauw in het nieuwe aquarium gegooid!
Had jouw gezicht wel willen zien!
 
Ik hou aquariumvissen al sinds jaar en dag buiten van ergens in het voorjaar (afhankelijk van de buitentemperaturen en de soort vissen) tot meestal midden oktober begin november. Gaat elk jaar goed.
Ik hou ze in m.n. kuipen en heb ze ook in glazen cubes gehad (vrij dik glas).



Goedendag!

Ik heb momenteel 5 speciekuipen staan, waarvan twee bewoond. Eén met Tanichthys albonubes en één met Aphanius mento. In de andere speciekuipen komt Heterandria formosa (zit nu nog binnen) en in een andere kuip komen al mijn garnalen.

Ik ben nog op zoek naar Petruichtys sp. 'Rosy', maar ben deze nog niet tegen gekomen. Schijnt ook moeilijk te zijn vrouwtjes te vinden, maar wie weet :D

Meer mensen die al vissen buiten hebben?

Ik heb ergens in het voorjaar nog Petruichtys sp. 'Rosy' gekocht bij een tuincentrum. Ze hadden de aquariumstelling op de schop genomen. En deze werden uitverkocht, simpelweg omdat ze niet wisten wat voor vissen het waren. Heb ze alle 4 gekocht. Ze waren nog erg jong op dat moment. Nu zijn ze ze volgroeid en blijven zoals het de soort betaamd vrij klein van stuk.
59396541_857928174558276_763128981699428352_n.jpg
 
Ik hou aquariumvissen al sinds jaar en dag buiten van ergens in het voorjaar (afhankelijk van de buitentemperaturen en de soort vissen) tot meestal midden oktober begin november. Gaat elk jaar goed.
Ik hou ze in m.n. kuipen en heb ze ook in glazen cubes gehad (vrij dik glas).





Ik heb ergens in het voorjaar nog Petruichtys sp. 'Rosy' gekocht bij een tuincentrum. Ze hadden de aquariumstelling op de schop genomen. En deze werden uitverkocht, simpelweg omdat ze niet wisten wat voor vissen het waren. Heb ze alle 4 gekocht. Ze waren nog erg jong op dat moment. Nu zijn ze ze volgroeid en blijven zoals het de soort betaamd vrij klein van stuk.
Bekijk bijlage 281565

Jammer, de video is niet beschikbaar. Volgens mij door een bug in de forum software.
 
Ik kan de video ook niet afspelen.

Ik heb ondertussen Petruichthys sp. 'Rosy' bemachtigd! Ik vroeg bij onze dierenspeciaalzaak met visafdeling of ze toevallig bij Ruinemans bestelden en zo iets voor mij mee konden bestellen. Dat kon. De mannetjes zijn nu momenteel een 2cm en de vrouwtjes duidelijk groter :) Maar ontzettend leuke visjes om naar te kijken en ik wil een trio van ze volgend jaar in een kuip houden,.
 
Ik kan de video ook niet afspelen.

Ik heb ondertussen Petruichthys sp. 'Rosy' bemachtigd! Ik vroeg bij onze dierenspeciaalzaak met visafdeling of ze toevallig bij Ruinemans bestelden en zo iets voor mij mee konden bestellen. Dat kon. De mannetjes zijn nu momenteel een 2cm en de vrouwtjes duidelijk groter :) Maar ontzettend leuke visjes om naar te kijken en ik wil een trio van ze volgend jaar in een kuip houden,.
Wat leuk! Ik hoop dat ze het goed voor je gaan doen :thumbs:
 
Ik heb ondertussen Petruichthys sp. 'Rosy' bemachtigd! Ik vroeg bij onze dierenspeciaalzaak met visafdeling of ze toevallig bij Ruinemans bestelden en zo iets voor mij mee konden bestellen. Dat kon. De mannetjes zijn nu momenteel een 2cm en de vrouwtjes duidelijk groter :) Maar ontzettend leuke visjes om naar te kijken en ik wil een trio van ze volgend jaar in een kuip houden,.

Leuk om in dit topic te lezen dat het zo goed is gegaan. Toevallig bij Wegman gevraagd? ;) Ik wil volgend jaar proberen meer/andere soorten subtropische vissen buiten te houden (nu uitgeprobeerd met danio rerio) en dankzij dit soort topics kom je erachter dat er veel mogelijk is. Ben benieuwd naar je bevindingen met de Petruichthys!
 
Leuk om in dit topic te lezen dat het zo goed is gegaan. Toevallig bij Wegman gevraagd? ;) Ik wil volgend jaar proberen meer/andere soorten subtropische vissen buiten te houden (nu uitgeprobeerd met danio rerio) en dankzij dit soort topics kom je erachter dat er veel mogelijk is. Ben benieuwd naar je bevindingen met de Petruichthys!


Inderdaad bij Wegman! Mooi vlot contact, laten mij weer weten wanneer ze wat bestellen. Stiekem zit ik bij Ruinemans op de Hara jerdoni's te azen, waren tot vorige week beschikbaar. Moeten volgens Seriously fish vanaf 20 graden te houden zijn, wat mij verteld (gezien de andere visprofielen en ervaringen van anderen) dat ze sub-tropisch zijn. Wellicht dat ik die dan ook naar buiten doe als ik ze heb :D

Hoe is het met de Danio rerio gegaan? Nakweek gekregen?
 
Bij mij zitten de vuurgarnalen nog steeds buiten en tot mijn verbazing zag ik er gister nog eentje met eitjes zwemmen
 
Ik heb net de eerste groep garnalen binnen gehaald, en inderdaad er zwemt er ook 1 met eitjes bij! Ik heb ze er als blauwe garnalen in gedaan maar heb voornamelijk groene terug gevangen :p

Nog 1 tobbe met garnalen, die zullen morgen denk ik aan de beurt zijn.
 
Heeft hier iemand ervaring met het buiten houden van Oliotius oligolepis (voorheen Barbus en Puntius oligolepis)? Ik wil een speciekuip op het terras zetten met een watervalletje, plantjes etc. en dit is een visje dat ik sowieso binnen wil, maar volgens mij kunnen ze in de zomer ook prima buiten.
 

Terug
Bovenaan