Levendbarenden en andere vissen buiten: 2021


GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
151
Leeftijd
37
Locatie
Prov. Antwerpen, België
Traditiegetrouw was het Spruitje die dit jaarlijkse topic aanmaakte, dus misschien doorbreek ik nu iets 😜, maar het is een handig topic, dus ik waag me er maar aan 😊

Dit jaar ga ik proberen Chinese danio’s te kweken in ons kleine terrasvijvertje. Vorig jaar was het niet gelukt. Hopelijk dit jaar wel.

949FF71A-9353-420F-932B-1BE41ED5ED15.jpeg
 
'k weet niet of het hier thuishoort maar ik ga proberen om Macropodus ocellatus te kweken in mijn vijvertje.
Die kunnen wel het jaar rond buiten.
(nog geen fotos beschikbaar)
 
Leuk weer zo'n topic!

Bij mij gaat dit jaar niets naar buiten, maar volg dit topic graag.
 
Dit jaar uitgebreid van vorig jaar 1 bak met vietnamese danios, dit jaar 5 bakjes.
1: vietnamese danios
2: viviparus moerasslakken +sakura red garnalen
3: galaxy rasboras
4: vietnamese danios
5: diminitus kreeftjes

benieuwd wat dit jaar gaat brengen en naar wat jullie plannen zijn! :DD
 
Ik ben momenteel bezig met inkrimpen van de hobby, ga dit jaar ook geen vissen buiten houden :) Dus alleen maar mooi dat GeertM het stokje over heeft genomen :D De tobbes zelf heb ik van het winter gewoon laten staan, de planten gaan lekker los.
 
Ik heb nog maar 3 Heterandria formosa mannetjes over, ik ben bang dat als ik ze in de kuip doe ze nooit meer terugzie. :/
 
Dit jaar uitgebreid van vorig jaar 1 bak met vietnamese danios, dit jaar 5 bakjes.
1: vietnamese danios
2: viviparus moerasslakken +sakura red garnalen
3: galaxy rasboras
4: vietnamese danios
5: diminitus kreeftjes

benieuwd wat dit jaar gaat brengen en naar wat jullie plannen zijn! :DD

Ik ben wel benieuwd naar wat foto’s 😊. En welke techniek gebruik je?
 
Ik heb nu 5 bakken buiten:
1. Medaka's. Vandaag de eerste eitjes geoogst.
2. Galaxy Rasbora.
3. Galaxy Rasbora.
4. Vietnamese danio's. Deze zijn gisteren naar buiten gegaan. Kweek in aquarium is al gelukt, dus ik heb back-up.
5. Xiphophorus Montezumae. Deze gaan binnenkort naar buiten.

buiten 1.jpg


buiten 2.jpg
 
Ik breek ook even in

4 bakken van circa 200 liter per bak.
1. Koppel paradijsvissen
2. Trio Dario sp myanmar, garnalen mix
3. Garnalen mix , uitvang levend voer
4. Garnalen mix trio neon tetra
 
Ik heb ook een 10-tal vuurgarnalen in het vijvertje. Weet iemand of die eitjes van de danio’s eten?
 
Dan ga ik ze er met liefde weer uitvissen...
Ik denk dat ik eitjes tussen het javamos zag zitten of hebben Chinese danio’s geen klompje eitjes?
 
Zoals ik altijd tegen mijn studenten zeg: je maakt geen fouten, je hebt alleen leermomenten.
 
Hoe lang duurt het voordat de eerste eitjes komen? Bij mij zie ik nog niks, maar misschien ben ik wat ongeduldig 😉
 
Hier nog geen jongen gezien, wel een grootte zwarte water kever 😐 gelukkig heeft hij niet alle kreeftjes opgevreten!
 
zelf ook nog geen jongen gespot van de vietnamese danio en galaxy rasbora. In de aquariums binnen wel.
Maak jij een afzetbakje voor de vietnamese danio's? Galaxy rasbora's hebben dat wel nodig.
 
Voor beiden niet gedaan, wel een pluk javamos erbij. Met afzet bakje bedoel je neem ik aan een bakje met knikkers?
 
Voor beiden niet gedaan, wel een pluk javamos erbij. Met afzet bakje bedoel je neem ik aan een bakje met knikkers?
Ik heb een bakje met knikkers en mos erin, bij de vietnamese danio's. Ik heb ze in een aquarium pas geleden nog aan de kweek gehad met de volgende opzet: kiezels op de bodem, pluk fijnbladige planten in het midden en wat mos, 23 graden, lagere ph (50% regenwater en 50% kraanwater) en weinig licht. Ze zetten volgens mij af in de ochtend.

Galaxy Rasbora's veel succes gehad vorig jaar in buitenbak met de volgende opzet: 2v 1M, veel waterpest, gele lis en nog wat mandjes /potten met planten. Bakje met mos op de bodem. Daarna was het om de paar dagen de jongen met een zaklamp in de avond vangen (ze zitten aan de oppervlakte). Deze zette ik weer in een opgroeibak.
Ze zetten nu wel af bij mij in het aquarium, maar alleen in een bakje met mos. In het aquarium heb ik een groep zitten van vorig jaar. Ik denk zo'n 25 stuks. verhouding man vrouw niet geteld. Maar zeer veel eieren elke keer. Ook daar zetten ze af zodra de verlichting aan gaat. Ik zet de eitjes hier wel apart.
 
Dit weekend 9x90l kuipjes opgezet.
Wat groen van een bestaande vijver, water van idem. Wat poreuse steentjes op de bodem.
Hier komen enkele Elassoma soortjes in. Gilberti, Okefenokee en hopelijk ook evergladei.
 
Dit weekend 9x90l kuipjes opgezet.
Wat groen van een bestaande vijver, water van idem. Wat poreuse steentjes op de bodem.
Hier komen enkele Elassoma soortjes in. Gilberti, Okefenokee en hopelijk ook evergladei.
Elassoma gilberti, zeer mooie vis. Ik ben daar wel nieuwsgierig naar. Heb je die al aan het kweken gehad?
 
Elassoma gilberti, zeer mooie vis. Ik ben daar wel nieuwsgierig naar. Heb je die al aan het kweken gehad?
Ik heb die nog nooit gehad. Zaterdag ga ik enkele koppels van elk gaan halen. 1koppel per bakje.
 
Vandaag de enige overgebleven en dus winterharde goudkleurige danio laten kennismaken met 7 goudelritsen van dezelfde grootte. Het lijkt wel of ie the leader of the gang is geworden! Zo te zien is hij of zij erg
tevreden met het gezelschap!
 

Bijlagen

  • 54653A36-87A0-48DD-98D6-10587412CF3D.jpeg
    54653A36-87A0-48DD-98D6-10587412CF3D.jpeg
    744.9 KB · Weergaven: 158
Hier nog geen jonge visjes buiten, kreeftjes en slakken wel. Jonge garnalen nog niet kunnen vinden, worden buiten wel mooi rood! (van de 5 ook de enige bak waar ik op de bodem kan kijken, rest is behoorlijk groen.
Binnen wel wat jonge vissen, l201,l340,nomorhamphus liemi en denk binnenkort dermogenys pusilus. Appel en spixi slakken genoeg.
 
Dit jaar is het mijn 37ste keer dat ik levendbarenden en wat eileggers buiten hou tijdens de betere maanden van het jaar.
Dit jaar zijn naar buiten gegaan: Girardinus uninotatus, tuxedo red koi guppen, Heterandria formosa, El tiger endlers, Xiphophorus pygmaeus, mix guppen, Poecilia obscura, blonde red tiger endlerhybriden, Skiffia multipunctata, Xenotoca doadrioi, koraalplaty's, Poecilia latipinna, Ataenionius toweri, Xiphophorus yucatan, Rio tefé wildguppen, Phalloceros caudimaculatus reticulatus, shubinkins, riviergrondels, Xiphophorus milleri en Xiphophorus alvarezi. Doorgaans worden ze geoogst of in oktober of november, afhankelijk van de weersomstandigheden.
 
Wat een leuk topic! Ik begin dit jaar met diverse Oryzias latipes varianten. Heb 3 90 liter bakken in aantocht en eitjes besteld.

Ik zie hier ook soorten voorbij komen waarvan ik niet wist dat je die ook buiten kon houden. Leuk! Ik vraag me wel af: Houden jullie alles ook in de winter buiten? Of leg je er dan een verwarming in?
 
20210820_125356.jpg
Dit jaar nog geen levendbarenden buiten. Wie weet volgend jaar voor het eerst..
In de tussentijd staan er wat weckpotten op tafel. De linker uit een heldere stromende beek in het bos, de rechter uit een boerensloot.
Bloedzuigers zwemmende wormen, bodemwormen, daphnia, springbeestjes larven. Als je er even bij gaat zitten dan zitten die potten propvol leven.
Vooral de boerensloot bevat veel wat je als levend voer aan buitenvissen kan aanbieden maar weet niet of dat gebruikelijk is. Voeren jullie je vissen buiten gewoon met flakes?
 

Terug
Bovenaan