Levende bodem


FlowLong

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2021
Berichten
57
Leeftijd
33
Het bodemleven op land is zeer uitgebreid en divers. Denk aan wormen, pissebedden, slakken, springstaarten, schimmels etc. Ze houden de bodem luchtig en gezond en breken afval af.
Nu vroeg ik mij af hoeveel er bekend is over het bodemleven van wateren. Wat kunnen wij in ons aquarium stoppen voor een gezonde bodem?
Ik weet van torenslakken dat die de boel luchtig zouden houden. Ik weet van tubifex dat ze in de bodem leven. Al vraag ik me af hoe geschikt zand en grind is. Bij mijn weten leven die in de modder.
Zijn er meer dieren bekend die ons aquarium zouden kunnen verrijken?
 
Met de soort corydoras wordt de bovenste laag vd bodem doorwoeld, dat geeft ook verbeterde toegankelijkheid voor schimmels en bacterien evt garnalen kunnen weer met het opdwarrelend sediment aan de gang gaan.
Chicliden soorten kunnen ook veel bodem verplaatsen.😁
 
Met de soort corydoras wordt de bovenste laag vd bodem doorwoeld, dat geeft ook verbeterde toegankelijkheid voor schimmels en bacterien evt garnalen kunnen weer met het opdwarrelend sediment aan de gang gaan.
Chicliden soorten kunnen ook veel bodem verplaatsen.😁
Inderdaad! Ik vindt het altijd fascinerend op Corydora's of Cichliden hun kieuwen te zien spoelen met zand.

Je hebt natuurlijk ook nog modderkruipers zoals de Kuhlii.

Voor "diepere bewoners" zoals wormen verwacht ik dat onze substraat laag niet dik en voedzaam genoeg is. Ben benieuwd of iemand toch wat weet in die richting.
 
Met de soort corydoras wordt de bovenste laag vd bodem doorwoeld
Ik heb jaren een school Panda s gehad en die kwamen niet in de bodem maar grondelden er alleen overheen terwijl dat Aquasand van de Hornbach was.
 
Als ik het goed herinner deden mijn Panda's dat wel, maar misschien waren het vooral de Antennebaarsjes.
Ik had dit zand, waarschijnlijk het net zoiets als dat van Hornbach:

Op het moment heb ik even geen zand dus ben niet meer zeker van de Panda's.
 
Mag ik dan stellen dat het door de pandas is gekomen, vd vele corys zullen ze niet allemaal even oppervlakkig of diep graven. Sommige gaan door alles tot ze de voelspietjes bij de neus verliezen.
 
Misschien dat de ene soort het meer doet dan de andere soort.
 
Waterezeltjes (Asellus Aquaticus) zijn geweldig voor het schoonhouden van het substraat. Er moet dan wel genoeg aan beschutting zijn, want anders vreten je vissen de hele boel in notime op.

Je kan ze in de zomermaanden in vrijwel elk stilstaand waterlichaam in grote getalen uit het bodemslijk vissen.

Springstaarten (Collembola) zijn buiten gebruik in terraria ook voor aquaria geschikte opruimers. Ze vestigen zich in kolonies op je drijfplanten en eten afval van het wateroppervlak.
 
Ja die waterpissebedden lijken erg interessant. Lijkt me dat daar ook (sub)tropische soorten van zijn. Komen vast niet in de handel voor vanwege het te verborgen bestaan van de beestjes.
 
Hoe staat jouw bodem er nu bij?
Kun jij daar iets over omschrijven danwel laten zien, op deze manier valt namelijk niet te bepalen hoe jouw situatie is.
 
Heb jij informatie van bodemleven die alleen geschikt is voor bepaalde situaties? Ik ben in alle geïntereseerd.
Ik ben aan het opstarten de bodem ligt er net in. Het is een bodem van filterzand met aan de achterkant onder de bodem waszakken met lavasplit en aan de voorzijde herbruikbare groentezakjes met aquasoil.
 
California Black Worms zijn trouwens ook perfecte bodembeestjes. Ze beluchten het substraat en ruimen rommel op. En het zijn nog leuke snacks voor je vissen ook.

En bijna alle aquariumspeciaalzaken hebben ze op voorraad als levend visvoer.

Asellus Aquaticus kan je op de Nederlandse markt niet echt kopen, maar ze komen in de Europese natuur vrijwel overal voor.
 
Snap onderhand wel waarom het onderwerp niet zo bekend/populair is. Krijg enorm de kriebels van die klonten friemelende wormpjes :LOL:

De Asellus Aquaticus kan ik beter hebben om te zien.
 
Uit nieuwsgierigheid; mag ik vragen waarvoor je dat hebt gedaan?

Zit er in als een soort van voedingsbodem. Het zit in een zak zodat dit niet vermengd met het zand.

California Black Worms zijn trouwens ook perfecte bodembeestjes. Ze beluchten het substraat en ruimen rommel op. En het zijn nog leuke snacks voor je vissen ook.

En bijna alle aquariumspeciaalzaken hebben ze op voorraad als levend visvoer.

Asellus Aquaticus kan je op de Nederlandse markt niet echt kopen, maar ze komen in de Europese natuur vrijwel overal voor.

Die california black worms lijken net tubifex. Die waterezeltjes heb ik nog niet eerder gezien. Van Vlokreeftjes (Gammarus pulex) weet ik dat ze ook in grote hoeveelheden in lokale wateren voorkomen. Dat zijn in totaal dan al mooi 4 soorten waarvan ik benieuwd ben of ze het zullen doen in een aquarium.
 
Zit er in als een soort van voedingsbodem. Het zit in een zak zodat dit niet vermengd met het zand.
Dat is een logische verklaring. (y)
Maar als de wortels van de plant niet direct met de soil in contact kunnen komen heeft dat niet zoveel nut vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Asellus Aquaticus kan je op de Nederlandse markt niet echt kopen, maar ze komen in de Europese natuur vrijwel overal voor.
Stel je wilt bodemleven uit de natuur in je aquarium introduceren is er dan iets waar je rekening mee moet houden?


Ik vind dit een erg interessant topic ik zou zelf ook wel wat variatie aan bodemleven in mn bakken willen toevoegen 😄
 
Dat is een logische verklaring. (y)
Maar als de wortels van de plant niet direct met de soil in contact kunnen komen heeft dat niet zoveel nut vrees ik. Aquasoil laat namelijk niet tot nauwelijks voedingstoffen los in het water.
De wortels vinden hun weg wel 😄 losmaken word misschien een dingetje
 
Dat is een logische verklaring. (y)
Maar als de wortels van de plant niet direct met de soil in contact kunnen komen heeft dat niet zoveel nut vrees ik. Aquasoil laat namelijk niet tot nauwelijks voedingstoffen los in het water.
Daarom zit het in zo'n groente netje. Dat is een heel fijnmazig netje waar wortels wel doorheen kunnen komen maar de soil zelf niet.

Stel je wilt bodemleven uit de natuur in je aquarium introduceren is er dan iets waar je rekening mee moet houden?


Ik vind dit een erg interessant topic ik zou zelf ook wel wat variatie aan bodemleven in mn bakken willen toevoegen 😄
Je moet natuurlijk erg oppassen met wat je introduceerd in je aquarium. Je kan per ongeluk bootsmannetjes of andere roofkevers in je aquarium stoppen. Ook andere dingen zouden met 'goede soorten' mee kunnen liften met de diertjes, zoals virussen en parasieten.
Ik durf het wel aan aangezien ik geen dure vissen zal aanschaffen. De sterkste zullen wel overleven is dan mijn hoop.
 
Daarom zit het in zo'n groente netje. Dat is een heel fijnmazig netje waar wortels wel doorheen kunnen komen maar de soil zelf niet.


Je moet natuurlijk erg oppassen met wat je introduceerd in je aquarium. Je kan per ongeluk bootsmannetjes of andere roofkevers in je aquarium stoppen. Ook andere dingen zouden met 'goede soorten' mee kunnen liften met de diertjes, zoals virussen en parasieten.
Ik durf het wel aan aangezien ik geen dure vissen zal aanschaffen. De sterkste zullen wel overleven is dan mijn hoop.
Wat gebeurt er als je roofkevers toevoegd dan? Oh nee ik zou dan ook wel echt de beestjes uitfilteren tot ze met enkele individuen in de bak komen. Ik zou in iedergeval nooit zo maar iets in de bak gooien. Ik zie me zelf al met een pipetje en vergrootglas alle beesjes te sorteren 😂 mn bestand is niet perse duur maar wel kostbaar in waarde voor me dus dat is natuurlijk een lastige overweging met die parasieten.

Ik vraag me wel af hoe makkelijk zn parasitaire uitbraakt voor komt als ik alleen de beestjes toevoeg, die ik uitfilter met schoon water. Maarja het risico is altijd aanwezig. Ik zou misschien het waterleven een tijdje op kweek kunnen zetten om de parasieten uit te laten sterven voor ik alles toevoeg? Ik heb een zwembad in mn tuin staan (kraanwater zonder chloor) heb er ooit muggenlarven uitgehaald. Zouden daar ook parasieten uit kunnen komen of is dat meer het geval bij natuur enzo?
 
Heb jij informatie van bodemleven die alleen geschikt is voor bepaalde situaties? Ik ben in alle geïntereseerd.
Ik ben aan het opstarten de bodem ligt er net in. Het is een bodem van filterzand met aan de achterkant onder de bodem waszakken met lavasplit en aan de voorzijde herbruikbare groentezakjes met aquasoil.
In je situatie met zakjes stapelen heb je je aanzicht vd bodem toch al bereikt.
Peinzen of fingeren over bodemleven hier is futiel.
 
Leuk en interessante topic.
Ik heb onlangs een klein bakje van 40x30x30cm boven in de stelling staan. Qua inrichting heb ik alleen maar gebruik gemaakt van grin/kiezels op de bodem en verder wat botanicals zoals pods. Qua beplanting heb ik wat Myriophyllum vanuit de vijver erin gedaan. Er zitten qua toegevoegde dieren, alleen vuurgarnalen in, die ik zelf heb toegevoegd. Het bakje laat ik zijn gang gaan, en zit geen filter in. Alleen een bruissteen om het water in beweging te houden. Als ik kijk in het bakje, dan krioelt het van de kleine diertjes. Natuurlijk heb ik (vanwege planten uit de vijver), wel al een waterjuffer larve gespot en een bloedzuiger. Maar verder is het echt geweldig om te zien dat in zo’n bakje het dan krioelt van de kleine “net zichtbare” diertjes. Ook de bodem zit vol met kleine zwarte “wormpjes”.
 
In je situatie met zakjes stapelen heb je je aanzicht vd bodem toch al bereikt.
Peinzen of fingeren over bodemleven hier is futiel.
Ik denk dat ik je niet begrijp. Wat bedoel je?

Leuk en interessante topic.
Ik heb onlangs een klein bakje van 40x30x30cm boven in de stelling staan. Qua inrichting heb ik alleen maar gebruik gemaakt van grin/kiezels op de bodem en verder wat botanicals zoals pods. Qua beplanting heb ik wat Myriophyllum vanuit de vijver erin gedaan. Er zitten qua toegevoegde dieren, alleen vuurgarnalen in, die ik zelf heb toegevoegd. Het bakje laat ik zijn gang gaan, en zit geen filter in. Alleen een bruissteen om het water in beweging te houden. Als ik kijk in het bakje, dan krioelt het van de kleine diertjes. Natuurlijk heb ik (vanwege planten uit de vijver), wel al een waterjuffer larve gespot en een bloedzuiger. Maar verder is het echt geweldig om te zien dat in zo’n bakje het dan krioelt van de kleine “net zichtbare” diertjes. Ook de bodem zit vol met kleine zwarte “wormpjes”.
Leuk! Ik ben wel benieuwd wat voor soort die kleine zwarte wormpjes zijn. Leven ze in de bodem?
 
Ik bedoelde dat ik het een te kunstmakende bodemopzet vind, het is niet gemengd daar kunnen wel 3 verschillende bodemculturen uit ontstaan.
 
Ok duidelijk. Het gaat niet specifiek om mijn bodem. Ik ben gewoon benieuwd naar meer informatie naar bodemleven in aquaria. Mocht je daar meer over weten dan ben je welkom je kennis te delen.
 
Ok duidelijk. Het gaat niet specifiek om mijn bodem. Ik ben gewoon benieuwd naar meer informatie naar bodemleven in aquaria. Mocht je daar meer over weten dan ben je welkom je kennis te delen.
Er worden hier in nederland geloof ik veel studies over gedaan. Ik deel je interesse hier in ook heel erg, het is wel 1 van de dingen die ik wil gaan onderzoeken want een goeie bodem is de basis 😄 als je iets interessants vind hoor ik het ook graag 😀
 
Ik denk dat ik je niet begrijp. Wat bedoel je?


Leuk! Ik ben wel benieuwd wat voor soort die kleine zwarte wormpjes zijn. Leven ze in de bodem?

De zwarte “wormpjes” lijken op die van de motmug. Zitten vooral in de bodem, maar verder zie ik ook “larfjes” op de ruit en tussen het alg zitten.

Hier een foto van de bak.
 

Bijlagen

  • 29EF7BAD-F25B-4E57-B78F-CB1B5B2B4EFE.jpeg
    29EF7BAD-F25B-4E57-B78F-CB1B5B2B4EFE.jpeg
    241.8 KB · Weergaven: 85
De zwarte “wormpjes” lijken op die van de motmug. Zitten vooral in de bodem, maar verder zie ik ook “larfjes” op de ruit en tussen het alg zitten.

Hier een foto van de bak.
Jeetje ik tel... 1..2..3...4...5... "7.183.330.592" platwormen! Die heb je al even bij elkaar gespaard! 😂
 
bodemleven leeft niet van water alleen, ze hebben ook voedsel en voedingstoffen nodig. In inert zand en grind is dat niet van nature voorhanden.
 
Hier zitten er in 3 bakken vrijlevende platwormen, zeker 1 maar mogelijk meerdere soorten. In de bakken zonder vis wagen deze zich ook op de ruiten, hout, planten,… maar in de rio 125 met rijstvissen zitten ze mooi verborgen in het substraat gedurende de dag. Een vergelijkbaar patroon is overigs ook zichtbaar met Cyclops en Ostracoda. Vanaf er vis in zit zie je ze bijna niet meer, haal de vis er uit en ze komen plots tevoorschijn.
 

Terug
Bovenaan