Licht dimmen


ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Berichten
340
Locatie
België
Hallo,

Ik heb in mijn tanganyika aquarium nu twee T5 lampen hangen. Deze geven veel licht en ik zou het graag wat dimmen.
Ik zou dit het liefst doen met planten, ofwel drijfplanten ofwel planten die tot het wateroppervlak komen.
Heet iemand een idee welke soorten ik hier voor zou kunnen gebruiken?
Misschien Pistia stratiotes of Limnobium?
Alvast bedankt

Mvg!
 
Moet wel stevig zijn anders zal er niet veel overleven ben ik bang.

paar goeie grote vallisneria´s die over het wateroppervlak hangen is een mogelijkheid.
 
Ok, bedankt voor de snelle reactie :)
 
Wat eventueel ook kan is om stukjes pvc buis om de tl te schuiven. Wel erop letten dat het ruim is ivm de warmte van de buizen.
 
Limnobium zoals je zelf al aangeeft gaat prima werken onder de lampen hoor. Ik had ze zelf ook direct onder twee T5 buizen drijven in een Rio 125, maar het deed ze niets, groeiden als een tierelier en blad verbrandde verder ook niet. Als dat toch al gebeurd kan je oudere planten verwijderen, gezien de snelle groei van nieuwe planten wordt dat ruim gecompenseerd in mijn ervaring.

Nadeel van die drijvers vind ik wel dat ze snel lange wortels ontwikkelen die in je bak naar beneden groeien en betrekkelijk veel ruimte en zicht ontnemen. Je kan zie wortels zonder problemen voor de planten zelf dan wel bijknippen, maar dat vereist dan dus wel regelmatig wat onderhoud.
 
Ik heb ze ook in de meterbak en knip met het onderhoud de wortels meestal bij. Drijfbamboe is ook een leuke en forse drijver die snel groeit.
 
Gek zo lang worden die wortels hier niet.
 

Terug
Bovenaan