licht voor 2 meter bak

B

bono

Guest
Hallo allemaal ik ga binnenkort een kap maken van hout en wil het licht tl8 balken eraan vast maken.

Nu heb ik heel weinig licht voor mijn gevoel maar mijn bak en begroeiing van mijn planten gaan super goed met de co2 erbij en platenbemesting.
Ik heb nu tl8 2x van maar 18 watt. (ik denk dat dit veel te weinig is eigenlijk)

Wie weet hoeveel watt ik nodig heb officieel voor 200x45x50 cm bak ?

foto komt vanavond als het licht brandt.
 
Als je planten het "super goed" doen, waarom zou je dan iets willen veranderen ??? Daar kan ik met mijn petje niet bij
 
Ik wil het ook niet veranderen maar vroeg me alleen af of het dan ook goed blijft gaan. Ze doen het al 8 maanden op deze manier maar kon me gewoon niet voorstellen dat het voldoende licht was. Vandaar de vraag hier eigenlijk AquaVISie.
Wat betreft over indd. super goede planten heb je gelijk (ik moet er met men tengels vanaf blijven hahaha).

Dank je

zal er wat planten foto's erbij doen (momentje)
Dit is de linkerkant :
262676bono2006_0_82_20140526_19.jpg

Het midden linkerkant:
237578bono2006_0_82_20140526_19.jpg

midden bovenaf:
611996bono2006_0_82_20140526_19.jpg

Het midden rechterkant.
138694bono2006_0_82_20140526_19.jpg

Dit is dan de rechterkant:
229671bono2006_0_82_20140526_19.jpg


Ik heb 2 co 2 zelfgemaakt erbij 1 linkerkant en 2de rechterkant ik vul ze om en om met 2 weken zodat het ook redelijk stabiel blijft. Ook gebruik ik natuurlijk planten voeding en hoe ik de plantjes bij dat het niet te weelderig wordt. Deze plantjes gebruik ik in mijn kweekbakken en opgroeibakken straks.
 
je kan er makkelijk 0.5 watt per liter boven hangen
sta je binnen dit en een half jaar hier met de vraag wat je aan je algenprobleem moet doen

weinig licht is ook weinig vraag naar voeding en weinig kans op tekorten

dus als alles goed gaat zou ik er gwn afblijven
 
Zo "super goed" doen je planten het overigens niet. Ik zie bv bij de Rotala groene bladeren verschijnen, en die moeten toch echt rood zijn. Ook de Valisneria staat er redelijk verpieterd bij
 
super dank je roosen dit was mij ook al geadviseerd indd.
Heb wel wat algjes maar he heb ook voeding nodig voor de algeneter natuurlijk. (deze algjes vallen wel mee en zit meer om sommige stenen.
Dank jullie wel.
 
nee nee geen voeding voor je vissen

voeding voor je planten
no3 po4 spoorelementen etc etc

meer licht is meer vraag is sneller een tekort
met als gevolg alg
 
Enige wat het super doet is het eendenkroos om eerlijk te zijn! ;)
 
AquaVISie dat klopt dit is een stekken stukje uit mijn andere bak daar kwam hij rood uit maar mij viel het ook op. (dit houd toch in dat er ijzer tekort is?) Ik wil trouwens ook wel even een opmerking doen. De vallisneria staat er gezond bij alleen de lichtinval staat verkeerd. Dat er wat planten zijn met groene bladeren klopt. elk water heeft andere waardes. dus ook van mijn stekkenbak naar mijn gezelschapsbak. (dit kost een weekje of 2 met voeding inderdaad ook voor de vissen ja voor po4. Dit wordt geregeld al een paar daagjes. ZOals men zegt moet men geduld hebben. mijn waardes zijn als volgt.

PH 7.0
GH 7.0
KH 6,5
Co2 19.3 mg/litr
NH4 0.1
NH3 0.006
NO2 0.3
NO3 0.25
PO4 0.5
FE 0.25
CU 0

Volgens mij zijn deze waarde toch goed.

deze waarde zijn anders dan mijn stekkenbak.

PH 7.5
GH 7.0
KH 6.0
CO2 5.7 mg/litr
NH4 0
NH3 0
NO2 0.2
NO3 0.2
PO4 0.25
FE 0.25
CU 0

Wat doe ik dan verkeerd ? Ik zie het niet echt eigenlijk.

Voer is als volgt.

ma. granulaat
di. zwarte mug
wo. niks
do. cyclops of artemia
vr. vlokvoer.
za. witte mug.
zo. 1x in de maand rode mug. 1x in de maand tubifex anders vlok of granulaat.


zal morgen overdag foto's maken zonder het licht dan zul je zien dat het er veel beter bij staat dan men op deze foto's ziet. Daarom ook de vraag tot het licht. Maar he ik vraag alleen info om er beter van te worden dus knal het maar neer hier hoor.... alle info kritiek of complimenten zijn welkom ik ben er om te leren en om mijn bakken gezond te hebben en te houden. :)
 
bono zei:
AquaVISie dat klopt dit is een stekken stukje uit mijn andere bak daar kwam hij rood uit maar mij viel het ook op. (dit houd toch in dat er ijzer tekort is?)

Nee, dat houdt in dat er te weinig licht aanwezig is. Rotala is nu juist een plant die erg veel licht nodig heeft om rood te blijven
 
en wat was nu mijn vraag ? Super hij is beantwoord dank je wel AquaVISIE ! Ik wist niet dat deze zoveel licht nodig had (hier zal ik eens wat op moeten aanpassen dan. Ben bang dat ik of langer dan 8 uur branduren moet gaan doen dus opbouwend opschroeven tot hij rood gaat worden wat tijd kost.
of toch nog een lamp erbij moet halen.

Wat denken jullie wat het beste is ?
ik heb nu 2 x 18 watt lampen tl 8. voor 8 uur beide branden.

zal ik nu een derde van 18 watt erbij moeten halen ? of is het beter de branduren zachtjes uit te breiden naar beginnend 9 a 10 uur per dag ?

Dank jullie wel voor al het mee denken (ik wordt steeds wijzer hiervan hahaha)
 
bono zei:
en wat was nu mijn vraag ? Super hij is beantwoord dank je wel AquaVISIE ! Ik wist niet dat deze zoveel licht nodig had (hier zal ik eens wat op moeten aanpassen dan. Ben bang dat ik of langer dan 8 uur branduren moet gaan doen dus opbouwend opschroeven tot hij rood gaat worden wat tijd kost.
of toch nog een lamp erbij moet halen.

Wat denken jullie wat het beste is ?
ik heb nu 2 x 18 watt lampen tl 8. voor 8 uur beide branden.

zal ik nu een derde van 18 watt erbij moeten halen ? of is het beter de branduren zachtjes uit te breiden naar beginnend 9 a 10 uur per dag ?

Dank jullie wel voor al het mee denken (ik wordt steeds wijzer hiervan hahaha)

Je kan natuurlijk ook de Rotala er uit halen, en die vervangen door een plant die minder licht nodig heeft. Krijg je waarschijnlijk minder problemen, zie ook de antwoorden die anderen gegeven hebben
 
Dat is dan waarschijnlijk de optie die indd zonder te veel problemen het beste. Maar zo zonde haha ok die gaat terug naar de stekkenbak
 
Die waarde die je meet zijn eigenlijk niet zo heel goed voor planten
Je no3 en po4 mag gerust verhouding 10 op 1 hebben

Als je nu licht bijhangt geraakt dit echt op met gevolg alg
 
Die berekening begrijp ik niet kan je me dat uitleggen?
No3 op 0,25 is toch goed volgens dat boekje
Po4 ook 0,5

Dus raak nu wel in de war
 
Met lampen van 18watt ga je er niet geraken, daarvoor is je aquarium te hoog.
Minstens lampen van 30watt nemen.

Plantjes zien er idd niet goed uit, er schreeuwen er een paar om CO2.
 
CO2 heb ik 2 omkeerbaarbakjes zelf gemaakt eerst had ik er 1 maar sinds 3 dagen 2.
Dat van het licht snap ik nu niet meer
De een zegt juist zo laten de ander zegt meer licht is meer algen.

Confused snap het nu niet meer omdat vele antwoord geven maar andere antwoorden.
Ik wil het plantje erin houden en zou dus i p v 2x 18 wat lampen nu 2 x 30 watt moeten doen. Maar hoe zit het dan met de algen die dan juist groeien zegt men

Ik heb bij de meeste planten een kleibol en grote planten meerdere verder bemest ik 10 ml easy carbo met water verversing 2 x in de week. Doe ik dit ook verkeerd ?
 
Wie zijn aquarium/planten niet goed verzorgt krijgt algen. Zo simpel is het!
Een lamp van 18 watt geraakt niet zo diep, met als gevolg dat planten op de bodem niet genoeg licht krijgen.
Een lamp van b.v. 30watt geraakt dieper, dus is er meer licht op de bodem.
2 x 30 watt vind ik zelf maar weinig. 4 x 30 watt zou mijn minimum zijn.
Mocht je dan algen krijgen ligt het niet aan het licht, maar aan het feit dat je het aquarium/planten niet goed verzorgt.

Dat je veel ververst is positief!
 
Oke dat is nu duidelijk ik zal eens rondneuzen voor minimaal 4x 30 watt voor mijn nieuwe kap . Planten wil ik wel goed verzorgen ! Maar het is lastig als meerdere mensen verschillende antwoorden geven zonder een uitleg. Jij zei het licht raakt de bodem niet dus dat is voor mij nu een logische verklaring.(nu ik het hoor) Verversen doe ik altijd 2 x in de week 10 % ( vis en planten houden ervan)
Geef ik wel genoeg plantenvoeding? Is hier een berekening voor ?

Dank je voor de uitleg trouwens!
 
10% is wel weinig, zo is er teveel ophoping van afvalstoffen. Wat dan weeral ��n van de factoren is die algen veroorzaken, en ziektes bij vissen.
Zou voor minstens 25% gaan. Proper water heeft alleen maar een positieve inpakt op je planten en vissen.

Plantenvoeding is altijd lastig.
Er zijn wel wat richtlijnen, maar dat is geen garantie op goede plantengroei.
de 10mg nitraat en 1mg fosfaat die hier zoveel herhaalt word is echt geen garantie op goede plantengroei. Er zijn meer factoren die meespelen.
Leer vooral je planten te lezen, zij zullen wel aangeven wat genoeg is. De ene plant wil wat meer/anders als de andere.
Als je al wat voeding in de bodem hebt word het al iets makkelijker.
 
2x 10 procent water wissel in de week te weinig ok gesnopen dat wordt vanaf vandaag 2 x 25 procent. Thanx duidelijke uitleg.
Gelukkig nog geen ziekte gehad verder. Wel heuvelde ik de bodum af ook tussen de stenen. Misschien dat dat toch wel wat deed , maar ik ga me aanpassen hiermee. Iedereen wil een mooi en gezonde bak hebben en daar wil ik alles aan doen. Ik ga eerst naar betaalbare lt. lampen zoeken. En de slang om water te verversen is nog bezig naar 25 procent nu .

Ook zal ik elke dag naar mijn plantjes gaan kijken hoe ze groeien kleur etc om indd de planten te leren kennen wat ze nodig hebben . Zal ff tijd kosten want dat zie je niet gelijk natuurlijk .
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg ( ben blij dat ik nu duidelijkheid heb)
 
Drijfplanten zoals je eendenkroos zijn een goede indicator of je genoeg plantenvoeding hebt.
Ze groeien snel en zullen dus goed voedingstekorten (buiten CO2) aangeven.
Er bestaat zoiets als de "duckweed index" om tekorten te herkennen bij eendenkroos.
 
Oke super Thanx ! Zal ik ook eens gaan opzoeken . Heb wel heel lichtjes wat gelige blaadjes soms maar het groeid snel en de rest is groen dus toch wat tekort blijkt. Dank je wel! Weet je ook toevallig goede lampen met een leuk prijsje? Haha
 
Gebruik gewoon Philips TLD 840 lampen. Kosten 4 euro 't stuk.
 
Oke maar dan moet ik weer nieuwe armaturen halen waar ze in moeten. Dat loopt dan weer flink op in de kosten (heb nu maar ww helaas maar dan ben ik genoodzaakt om het in gedeeltes te moeten doen.
 
Ik heb er 4 besteld van 36 watt ieder. Was toevallig in de aanbieding dus over een weekje uiterlijk heb ik ze binnen ! Kon net binnen mijn budget gelukkig. Dank jullie wel voor alles !

Ik zal een foto erbij plaatsen als ik ze heb. :D
 
Ik heb er nu al even 3 van 36 watt erboven staan gedurende 8 uur branden deze allemaal (de andere heb ik nog eventjes als reserve). Nu valt mij wel het een en ander op.
Planten veranderen
Meer algen op de stenen en achter en voorwand.

Hoe krijg ik de algen weg ?

ik voer afwisselend van diepvries mug verschillende artemia cyclops etc en granulaat ( 1ijken dag in de week niets )
Ik heb 2 zelfgemaakte flessen co 2 erop staan (1 de eerste 2 weken tot 1 maand de ander de andere 2 weken tot een maand. Dus eigenlijk in feite constante co2.

De metingen heb ik morgen aangezien ik straks voetbal ga kijken net als de meeste mensen hahaha.

foto's komen er zometeen bij. een momentje aub.
hier met de algen op de stenen. (begint nu op meerdere stenen zichtbaar te worden)
738945bono2006_0_82_20140629_16.jpg


de plant die wat verandert nu zachtjes aan wordt het in de top weer iet wat roder.
556186bono2006_0_82_20140629_16.jpg


382838bono2006_0_82_20140629_16.jpg

973654bono2006_0_82_20140629_16.jpg


wie kan mij verder op weg helpen ?
 
Als ik een lange periode in een donkere kamer heb doorgebracht, en je zet mij dan op een zomerse dag recht in de zon, zullen mijn ogen zich hoeven aan te passen.
Dit is hetgeen er nu met je aquarium gebeurt.
Je kan v��l licht boven een aquarium hangen, op voorwaarde dat alles geleidelijk gaat.

Begin al met 2 lampen gedurende 6h tot alles voor een week goed loopt.
Verhoog dan geleidelijk het aantal uren, en als je algen/slechte groei ziet stop je met verhogen tot alles terug stabiel is.
De volgende lamp laat je dan 's middags een paar uur branden, tot alles stabiel is. Aantal uren terug verhogen...
Zo ga je dan voort met de andere lamp.
Dit proces duurt zolang het nodig is, kan een paar weken of maanden zijn.

Als je al je lampen apart kunt aan laten gaan, zou ik 2 lampen pas een uur of 2 na de andere 2 laten aangaan, en 3h voor alles uitgaat al uitzetten. Eens alles in orde is natuurlijk.

Sommige planten zien er al veel beter uit!
Maar bij een paar is er een duidelijk CO2 tekort.
Als je geen druksysteem wil aanschaffen, zou ik voor jou grootte van aquarium 2 5l bidons gebruiken.
Waarom gebruik je eigenlijk 2 omgekeerde bakjes?
Is er genoeg stroming op de bodem?

Hoe zit het met je eendenkroos, kan je daar eens een foto van nemen?
Dan kunnen we zien of er buiten CO2 nog andere tekorten zijn.
Geef je voor de rest nog iets van plantenvoeding?

Je planten voeding geven dmv voldoende/extra visvoer is niet de beste oplossing. Je kan beter wat vloeibare voeding geven.

Wat voor filter heb je?
Als die vuil is, alle prut er uit halen.
 
Dat met het licht heb ik ook gedaan eerst 1 week 1 balk 6 uur daarna 2 balken 1 6 uur ander 3 uur.
Daarna heb ik 1 balk 6 uur en de ander 5 uur.
Nu heb ik 1 balk 6 uur 2de balk 6 uur en derde balk 3 uur. Over een week wil ik de laatste ook naar 5 uur doen en dan eens 4weken wachten wat er allemaal veranderd. Sorrie ik was ziek geworden en daarom late reactie.

Verder voer ik 1 x per dag de vissen met verschillend voer wat ze op kunnen in 2 minuten en 1 dag in de week vasten.
Ik ben bezig met een stromingspompje voor onder in de bak. (Ben er nog niet helemaal uit welke het wordt).
Ik heb 2 buitenfilters erop staan (zal vanavond als ik thuis ben even kijken welke precies).
Ik heb 2 flessen CO2 1,5 liter zelf gemaakt recept. Dit zal ik zekers onder de loep nemen om dit te veranderen maar een set is voor mij met een ww uitkering nu te duur.

Ik zal vanavond even goede foto s maken en morgen het water (nieuwe poging meten). Hopelijk weet ik dan meer.
Kan mooi voor de water verversing van 50 procent.

De filters worden om de beurt met aquarium water in een emmer schoongemaakt .
Om de twee weken 1 filter zodat de andere altijd de bacteriecultuur behoud.

Ik heb voedingsbollen bij de planten en ik heb vloeibaar voeding (weet alleen de naam niet) zal ik vanavond ook gelijk ff kijken.
 
Denk dat Triple ook bio CO2 gebruikt bij zijn groot aquarium.
Misschien kan je wat tips uit zijn Foto Album halen.
 
Zo alles even opgezocht en ook de waardes gemeten.

PH waarde kwam ik niet helemaal uit hoeveel het was (vindt het een rare kleur. dus ik heb hier foto's van genomen.
244982bono2006_0_82_20140719_20.jpg

428858bono2006_0_82_20140719_20.jpg


GH = 9
KH = 5
NO 3= ZIE FOTO OOK HIER KWAM IK NIET UIT IK DENK NAMELIJK 5 OMDAT IK HET ERTUSSEN VIND ZITTEN MAAR WAT IS JULLIE MENING?
219768bono2006_0_82_20140719_21.jpg

NO 4= moet ik ph waarde hebben en NO 3 waarde om te berekenen en daar ben ik nu niet zeker van.
PO 4= 0.1
CU = 0
FE = 0
NO 2= 0
ammoniak = 0
CO2 = kan ik nog niet berekenen moet de ph waarde weten.


De voeding vloeibaar die ik toen gebruikte was easy carbo en pro fito maar er werden toen vissen ziek nadat ik dat erin deed en was hier dus mee gestopt. ( moet ik dit weer gaan doen om de planten op orde te krijgen en hoeveel dan voor mijn bak 200 x 45 x 50 lxbxh? ik ben bang dat ik dan teveel gebruikt heb al kan ik me dat niet voorstellen. ik deed 1 x in de week na een water verversing 10ml van pro fito op wo erin en de andere na de waterwissel op zo erin.

De ene filter is e701 cristalprofi greenline (tot 200 liter) de ander is een ex 700 tetratec. ( tot 250 liter)

Ik heb na de meting wel nu de stenen schoongemaakt en het water ververst 50 procent. Dit laatste doe ik nu op wo en zo. allebei 50 procent. Maar as zondag weinig tijd dus daarom vandaag nog gedaan op za.

Ik hoop dat ik weer wat verder kom nu nu ik weer wat vraagjes heb kunnen beantwoorden.
Hier de foto's na de verversing van wat planten. (weet de naam ook niet) heb ze overgenomen toen van iemand.
Het kroos is trouwens bijna allemaal verdwenen (vaag want eerst lag het er vol mee tijdje terug).

Ze zien er nog niet top uit maar het lijkt erop dat het ietsje beter gaat.
828236bono2006_0_82_20140719_22.jpg


525923bono2006_0_82_20140719_21.jpg


189588bono2006_0_82_20140719_21.jpg


757544bono2006_0_82_20140719_20.jpg


463816bono2006_0_82_20140719_20.jpg


395938bono2006_0_82_20140719_20.jpg


619946bono2006_0_82_20140719_20.jpg


957514bono2006_0_82_20140719_20.jpg


475569bono2006_0_82_20140719_20.jpg


471951bono2006_0_82_20140719_20.jpg


182793bono2006_0_82_20140719_20.jpg


Ik weet het er zitten er zielige bij maar he ik vraag tenminste wat ik nu verkeerd doe toch ?
 
Je voedingsstoffen zitten nog niet goed, dat is duidelijk.
Met de verlichting die nu brand zouden je planten niet mogen sterven, dus te weinig licht zal het niet zijn.
CO2 moet echt omhoog!
Wat heb je eigenlijk allemaal beschikbaar van voedingsstoffen? NO3 en PO4?

Als het aan de plantenvoeding ligt dat je vissen sterven, zal het eerder de carbo zijn. Krijg je een beetje "mist" als je profito toevoegt?

En verplaats je echinodorus, die vind het niet leuk in dat hoekje. :D

EDIT:
Zie niet goed hoe je in en uitstroom van je filter staan, kan je daar iets over vertellen?
Hoe groeit je Vallisneria?
Met een groot aquarium en bio CO2 duurt het ook wat langer om het CO2 gehalte omhoog te krijgen. Om dit een beetje te compenseren kan je de waterwissels bijvoorbeeld doen als het licht uitgaat. Dan heeft het de rest van de nacht tijd om terug omhoog te gaan
 
PH is 7.5, lijkt het duidelijk
 
Dank jullie wel !

No3 en po 4 is dat ook een aparte voeding ? Die heb ik namelijk niet dan zou dit het ook kunnen zijn als oorzaak.
Ik zal hierover moeten gaan Googelen .

De CO2 ga ik veranderen naar eerst 5 liter ipv 3 en dan wat later naar 2x 5 liter. Hiervoor ga ik maandag kijken naar nieuwe jerrycans.

Ik kreeg inderdaad wat mist met de voeding !

Vandaag zal ik de echinodorus in open veld zetten ipv het hoekje ( zal even puzzelen worden dan maar dat geeft niet.

Mijn in stromen zitten ieder in de 2 achterhoeken op de achterkant schuin naar beneden richting het midden. (Zuigen goed aan).
De uitstromen komen ieder in een hoek schuin naar voren gericht zodat het water beetje blijft bewegen aan de oppervlakte maar in het midden staat het stil.

Ik zal indd eens de waterwijsten in het donker doen als het licht uit is (wist niet dat dat zoveel verschil kon geven)!

Dank jullie wel voor alle tips ! Ben er heel erg blij mee nu even die plant gaan verplanten.

O ja de reuE vallisneria is wel mooi groen en lang ! Stekt bij de vleet .
 
Waarom ververs jij zoveel water????

Voor een n2 meter bak,zijn je filters te licht.

De ene filter is e701 cristalprofi greenline (tot 200 liter) de ander is een ex 700 tetratec. ( tot 250 liter)
Als je debiet rekent,bij ingedraait,hou je de helft over.

En dan zou je toch 3-4 x de bak willen hebben.

De Bleheri ,zet die 30 cm uit de kant. Kan uit groeien tot 60 hoog,en 50 cm breed. Stop er wat lateriet bolletjes bij.
In zand zit geen voeding,wat hij juist hoog nodig heeft.

En,plantjes die het niet doen,eruit halen,vind ik.
 
Terug
Bovenaan