licht voor 2 meter bak

Ik ververs zoveel water omdat dat me aangeraden is hier.

Ik heb nog een filter staan ex700 tetratec (onderdelen kapot en besteld) dit is dus ff afwachten maar dan komt deze in het midden weer terug.

De bleheri zal ik ook verplaatsen en de reuze vallisneria die tussendoor groeien zal ik op de plaatsen zetten waar de 2 planten dan stonden.

Ik heb expres voor zand gekozen (weet dat het geen voeding is) omdat mijn vorige bak na 2 mnd al rottingen waren en dit kosste me mijn gehele bak! Dus losse voedingsbodem komt er bij mij niet meer in.

De plantjes die het niet doen heb ik tot net boven de grond afgeknipt en zal kijken of dit weer gaat aanslaan wat vaak wel gebeurd.

Bedankt voor de tips Bertus !
 
Bertus zei:
Waarom ververs jij zoveel water????

Voor een n2 meter bak,zijn je filters te licht.

De ene filter is e701 cristalprofi greenline (tot 200 liter) de ander is een ex 700 tetratec. ( tot 250 liter)
Als je debiet rekent,bij ingedraait,hou je de helft over.

En dan zou je toch 3-4 x de bak willen hebben.

De Bleheri ,zet die 30 cm uit de kant. Kan uit groeien tot 60 hoog,en 50 cm breed. Stop er wat lateriet bolletjes bij.
In zand zit geen voeding,wat hij juist hoog nodig heeft.

En,plantjes die het niet doen,eruit halen,vind ik.

Nou Bertus je bent me net voor!

Wat Bertus dus zegt sluit ik mij bij aan;
Denk meer richting 2x een JBL e1501 voor dit formaat aquarium.
 
Ik waardeer jullie advies over de filters maar ik heb er nu gewoonweg het geld er niet voor (zit in de ww nu en eerst 2 jaar ziektewet) ik kan dat nu niet betalen en moet me redden met de riemen die ik heb.

Zodra ik weer werk schaf ik ze gelijk aan maar voor nu is dit punt voor mij einde oefening . Hopelijk hebben jullie daar begrip voor en kan ik me concentreren op andere dingen die goed zijn voor mij om te leren en aan te passen.
 
bono zei:
Dank jullie wel !

No3 en po 4 is dat ook een aparte voeding ? Die heb ik namelijk niet dan zou dit het ook kunnen zijn als oorzaak.
Ik zal hierover moeten gaan Googelen .

De CO2 ga ik veranderen naar eerst 5 liter ipv 3 en dan wat later naar 2x 5 liter. Hiervoor ga ik maandag kijken naar nieuwe jerrycans.

Ik kreeg inderdaad wat mist met de voeding !

Vandaag zal ik de echinodorus in open veld zetten ipv het hoekje ( zal even puzzelen worden dan maar dat geeft niet.

Mijn in stromen zitten ieder in de 2 achterhoeken op de achterkant schuin naar beneden richting het midden. (Zuigen goed aan).
De uitstromen komen ieder in een hoek schuin naar voren gericht zodat het water beetje blijft bewegen aan de oppervlakte maar in het midden staat het stil.

Ik zal indd eens de waterwijsten in het donker doen als het licht uit is (wist niet dat dat zoveel verschil kon geven)!

Dank jullie wel voor alle tips ! Ben er heel erg blij mee nu even die plant gaan verplanten.

O ja de reuE vallisneria is wel mooi groen en lang ! Stekt bij de vleet .

NO3 en PO4 zijn idd ook plantenvoeding. Via @Tom kan je dit voor een paar euro kopen. Mocht je dit bestellen, laat dan weten als je het hebt. Dan kan je daar ook mee aan de slag.

Die mist die je waarneemt zijn hoogstwaarschijnlijk de chelaten die uit elkaar vallen. Ben dit nog alleen maar tegen gekomen bij Profito. Daarom is het naar mijn idee een slechte plantenvoeding.

De uitstromen van je filters kan je best anders zetten.
2 Opties:
1. Sluit spraybars aan je uitstromen, zet ze aan de achterruit en laat ze naar de voorruit spuiten. Zo zorg je ervoor dat er stroming op de bodem komt.
2. Zet de beide uitstromen aan dezelfde kant, bv. rechts of links vooraan. ��n links en ��n recht gaat elkaar tegenwerken.

Een groter filter zou beter zijn, maar mits je budget beperkt is zal je het anders moeten oplossen.
Met de filters die je nu hebt, samen met een goedkope stromingspomp moet het ook wel lukken. Zorg er dan wel voor dat je stromingspomp en je filters ook allemaal in dezelfde richting blazen.
Heb je geen budget voor een stromingspomp, haal dan wat filtermateriaal uit je filters als er veel inzit om zo een betere stroming te krijgen

De reden waarom je Vallisneria wel goed groeit is omdat die zijn CO2 makkelijker ergens anders vandaan kan halen. Deze heeft op dit vlak dus een voordeel tegenover de andere planten.
 
Dank je wel backplay !

Ik ga even kijken of ik vast kan bestellen van die 2 producten. Doe ik vandaag nog ff.

De filter uitstromen heb ik op die gaatjes buizen gezet van achterwand naar voren allebei . Ook van ieder een laag filterwatten eruitgehaald nu voor de doorstroming ( is indd al beter).
 
Ik ververs zoveel water omdat dat me aangeraden is hier.??


Heb je dan zo,n zware visbezetting?

Nee?
dan is 1/4 2 x in de maand toch ook voldoende.
 
Blijven verversen zoals je nu doet, dit zorgt er nu voor dat je niet nog meer problemen krijgt.
 
Dit had ik toen ook gekregen (tegenstrijdige berichten) ik blijf nu eerst bij wat ik nu doe om te kijken of dit wel even gaat werken. Als ik te weinig capaciteit van pompen heb lijkt het me ook logisch om meer te verversen ookal heb ik geen hoge bezetting indd. Ik neem de top mee maar wil nu dit eerst uitproberen.
 
backplay zei:
Blijven verversen zoals je nu doet, dit zorgt er nu voor dat je niet nog meer problemen krijgt.

Waarvan,als er weinig vis in zit?

Is er ook geen vervuiling.
En plantvoeding wordt niet opgenomen.
 
Bertus zei:
Waarvan,als er weinig vis in zit?

Is er ook geen vervuiling.
En plantvoeding wordt niet opgenomen.

Er is genoeg vervuiling o.a. van de planten die afsterven.
Vissen en planten hebben graag proper water. Je voegt telkens extra zuurstof en voedingstoffen voor planten, vissen en bacteri�n toe. Alleen maar voordelen dus.
Er is geen enkele reden waarom waterverversingen dus slecht zouden zijn in deze situatie. Tenzij je de mythe van "oud water" geloofd, maar daar zijn we al lang voorbij dacht ik.
Wat heeft de slechte opname van voedingsstoffen met vers water te maken? Zie de link echt niet.
 
Tenzij je de mythe van "oud water" geloofd???
nee,hoor,ik ververs ook water,maar dan niet meer als nodig is.

Lichte bezetting ,25%. 1 m bak.
Zware bezetting 40 %. (1,50 bak)


Je voegt telkens extra zuurstof !! en voedingstoffen voor planten, vissen en ??bacteri�n?? toe?

Maar,is goed,hoor.
 
Kraanwater is meestal gesatureerd met zuurstof, de meeste aquariums niet. je voegt zo dus extra zuurstof toe.
Planten, vissen en bacteri�n hebben allemaal zuurstof nodig, en concurreren dus met elkaar.
Je planten, vissen en bacteri�n gaan dus minder concurreren en gaan het bijgevolg dus ook beter doen.
 
Seabait zei:
Enige wat het super doet is het eendenkroos om eerlijk te zijn! ;)

Tja "harde" bewoordingen maar grotendeels wel waarheid ;)
 
jessicapilon zei:
Seabait zei:
Enige wat het super doet is het eendenkroos om eerlijk te zijn! ;)

Tja "harde" bewoordingen maar grotendeels wel waarheid ;)

Let h� ook niet helemaal op jessicapilon !
Inmiddels is dat kroos al zo goed als weg had ik vermeld en daarbij weet ik dat het niet goed gaat en dat ik hulp vraag. Geloof dat ik ook maar een mens ben en niet alles weet en gelukkig maar want ik hoef geen zeikerd te worden pfff als je dan niks beter weet te antwoorden antwoord dan gewoon niet of help me als je het zo goed weet !

Bertus je bedoelingen zijn goed en ik begrijp het maar heb het maanden op "jouw" manier gedaan en dit dus als resultaat! Het heeft me niet geholpen helaas en nu probeer ik het op een andere manier zoals dit nu.

Tegenstrijdige berichten helpen me niet echt.

Wat ik gedaan heb is een wattenlaag van iedere filter verwijderd en de uitstromen 1 richting van links naar rechts gedaan. Ook vond ik een oud filterpompje en heb ik onder water erbij geplaatst voor tijdelijke stroming onder water tot ik een goede gevonden heb. Helaas woon ik echter niet in de buurt van Son. Dus ik ga er op internet 1 bestellen.

De linker filter vandaag schoongemaakt en er kwam weer veel vuil uit. Omgespoeld met aquarium water en ook ermee gevuld. (Toevallig nog 3 jonge zwaarddragers erin gevonden).

Sommige planten op advies verplaatst en sommige gesnoeid. Nieuwe CO2 aangemaakt 1,5 liter en 2 jerrycans maandag halen. Zal alleen even moeten kijken wat hiervoor het recept moet zijn voor 5 liter.

Ook wil ik maandag kijken voor grind liefst fijn (weet nog niet wat ) ipv zand dit gaat eruit.
Foto s komen later in de avond .
 
Bono,
Het was een reactie op een oude post hoor en ik wilde alleen bevestigen dat ik het daarmee eens was na wat ik op de foto s van destijds zag.
Ik snap wel dat je inmiddels al het nodige dus hebt veranderd.Dat is prima hoor.
Tja soms vind je in de filters jonge visjes. Daar ontkom je niet aan.
Ik hoop dat de veranderingen het nodige resultaat zullen hebben en ik ben benieuwd naar je foto s hoor.
 
Meestal begin je met basis dingen ;) Je zandbodem lijkt op de foto's heel erg fijn. Heb je je stenen wel eens getest op kalk?
 
En wat dat kroos betreft, iK heb het in al mijn bakken.
En ,bij mij blijft het erin.
Het is gelijk het onderkomen van de vuurgarnalen.
Gaan er s,avonds in hangen.

Wordt het teveel,doe ik met het netje even tikken, en schep er wat uit.

Dit !!De linker filter vandaag schoongemaakt en er kwam weer veel vuil uit. Omgespoeld met aquarium water en ook ermee gevuld. (Toevallig nog 3 jonge zwaarddragers erin gevonden).
Helemaal jofel.
 
jessicapilon zei:
Bono,
Het was een reactie op een oude post hoor en ik wilde alleen bevestigen dat ik het daarmee eens was na wat ik op de foto s van destijds zag.
Ik snap wel dat je inmiddels al het nodige dus hebt veranderd.Dat is prima hoor.
Tja soms vind je in de filters jonge visjes. Daar ontkom je niet aan.
Ik hoop dat de veranderingen het nodige resultaat zullen hebben en ik ben benieuwd naar je foto s hoor.

Dank je Jessicapilon. Ik was een beetje ge�rriteerd want je kan het op vele manieren opvatten namelijk . Sorrie hiervoor. Ik snap nu dat je goede bedoelingen hebt.
De 3 visjes waren zo klein dat ze het overleefd hebben dus ben heel benieuwd.
Ik hoop dat ik het nu echt voor elkaar ga krijgen dat de bak gezond wordt !
 
Hoi Arie ( ik heb indd heel klein zand) de stenen zijn getest ja ( die tip kreeg ik al eens van iemand. Dank je wel
 
Haha ja Bertus dat was ook mijn bedoeling maar ik merk doordat het warmer is mijn bak ook warmer word 29 graden maar wil hem rond 25 houden . Dit lukt niet echt blijkbaar. Hoe doen jullie dat ?
 
hIer de foto's van vandaag !

Ik kwam nog van een binnen filter het filtertje tegen ! Ik heb er een schuimband omheen gedaan zodat de vissen niet in de molen kunnen komen en tussen stenen geplaatst. Zo heb ik toch zonder kosten een stroming onderin. (hij bereikt de hele 2 meter zag ik).
261821bono2006_0_82_20140720_23.jpg


hier 2 foto's van de verandering van de uitstromen. deze zit helemaal links
353438bono2006_0_82_20140720_23.jpg

de tweede was even puzzelen maar hij zit nu vast bijna halverwege de bak op dezelfde manier als de andere.
695667bono2006_0_82_20140720_23.jpg


en dan hier de planten die niet goed stonden een andere plek.
139995bono2006_0_82_20140720_23.jpg

567268bono2006_0_82_20140720_23.jpg


hier de andere planten die ik gekort heb (dood blad etc verwijderd)
385214bono2006_0_82_20140720_23.jpg

598969bono2006_0_82_20140720_23.jpg

958855bono2006_0_82_20140720_23.jpg

465412bono2006_0_82_20140720_23.jpg

864127bono2006_0_82_20140720_23.jpg

527319bono2006_0_82_20140720_23.jpg

992917bono2006_0_82_20140720_23.jpg

355658bono2006_0_82_20140720_09.jpg


en dan natuurlijk 3 nieuwe bewoners ( zwaarddragers jonge ) zaten in de filter.
317248bono2006_0_82_20140720_23.jpg
 
Ik heb de no en po besteld . Ben benieuwd wanneer ik weer binnen krijg. Ook de 2 x 5 liter jerrycans besteld.
 
Helaas zijn de po en no nu nog niet binnen. Gebeld maar leverancier was niet geweest kan ik ook vloeibaar toedienen? Die kwam ik namelijk tegen in de winkel .
 
ja vloeibaar kan ook

dat poeder moet je ook eerst oplossen in water
 
Oke dank je roosen ga ik morgen meteen halen dan.
 
Ik voeg het nu al eventjes toe en ik moet zeggen de rode plant wordt steeds beetje roder. Ook heb ik inmiddels meer vissen erin.

5 zwaarddragers
3 ancistrus cf cirrhosus kruising dolichopterus
3 cory dora panda (uitbreiden nog)
2 siamese algeneters
1 bijlzalm (uitbreiden nog)
1 vuurstaart labeo
1 rouw tetra (uitbreiden nog)
4 keizer tetra's
1 goud gourami ( wil nu nog een man erbij zoeken)
1 gibiceps 15 cm
1 grote wit/gele/zwarte maanvis
2 synodontis Petricola

Vanmiddag komt nog iemand vissen brengen die ervanaf wou dus ik kijk of dat er dan ook bij past of niet.

foto's van planten komen nog en de metingen uiteraard ook.
 
Pas nou maar op,met wat je er bij zet.
Je het zo een ziekte in je bak.

Of wil je een ratjetoe van afgedankte vissen?
 
deze vissen zaten al 2 maanden in quarantaine en ik heb niks ontdekt vandaar dat ik ze erbij heb gedaan.
Degene die er 4 komt brengen gaan ook 2 maanden in quarantaine.

Ik ben voorzichtig met ziektes. Heb al veel bestudeerd nu en gelezen en daarom zet ik nieuwe vissen apart.

Ik heb ook niet alle vissen tegelijk erin gedaan voor de belasting van het water. (zie wel dat planten het beter gaan doen. (nog niet jofel maar toch beter).
 
Terug
Bovenaan