lichtbak van rio180 doet het niet meer..

J

Joycie

Guest
Toen ik thuis kwam deed de lichtbak van mijn juwel rio180 het niet meer! Mijn man zei dat er een stop was doorgeslagen en dat er dus op meer plekken in het huis de stroom af is geweest.


Alles doet het nu weer behalve de lichtbak. Had nog een nieuwe lamp liggen dus die geprobeerd maar dat helpt niet. Er staat wel stroom op het stopcontact en de filter enzo doet het gewoon nog.

Mijn man en ik zijn allebei zo technisch als een konijn dus het zou heel fijn zijn als iemand een oplossing voor ons weet en het een beetje in jip en janneke taal kan uitleggen.. ik heb wel wat gegoogled maar kom er niet uit. Wil ook geen domme dingen doen zegmaar...
 
Dan kan er sluiting in de kap zijn, door condens.
Heeft de Evsa een klap gekregen.
Haal de balk? er eens af, en zet hem rechtop, met stroom omhoog. om te drogen.


Of is het een hele kap? met strook achter , waar de Evsa in ligt?
Water bij gekomen misschien.

www.google.com. juwel ichtbak openmaken.
 
Joycie zei:
Mijn man en ik zijn allebei zo technisch als een konijn dus het zou heel fijn zijn als iemand een oplossing voor ons weet en het een beetje in jip en janneke taal kan uitleggen.. ik heb wel wat gegoogled maar kom er niet uit. Wil ook geen domme dingen doen zegmaar...

Konijnen kunnen toch geen Jip & Janneke taal? ;)

Bertus? Wat is een evsa ?
 
www.google.com Evsa. Electr VSA.

Vroeger Vsa.
HOWTO: ombouwen Rio 180 naar T5 + EVSA - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Techniek






Doe het zelf project: Het ombouwen van een Juwel Rio 180 Lichtbalk naar T5.
 
Nu de vraag, is het een smalle balk? met 2 buizen?of een hele kap met 1 buis?
 
Hey lieve Bertus! Ik ga gelijk even kijken..


360.jpg

360.jpg
 
Doe eerst eerst eens een nieuwe buis in.
Links zie ik een zwarte vlek, boven in, aan het eind.

als 1 buis het niet doet, dan allebei niet, tenzij dubbelle schakelaar.


Zijn heel moeilijk open te maken, zijn op kunststof gelast.
Dus potje dicht,,op de lamp aansluiting na, .
 
Hey,

Eerst beide buizen vervangen dan kijken of het werkt, meestal is het dan opgelost.
Zo niet kan het evsa verhaal uitgelegd worden,

Suc6
 
de linkerbuis is kapot en zoals al gezegd als er eentje kapot is werken ze allebij niet, ik heb dezelfde balk als je de witte draaikoppen (die om de tlbuis zit losdraaid en je hebt vocht dan is de dichting kapot en is er door vocht een kortsluiting geweest laat dan de hele boel eerst tegoei drogen en probeer dan de linker lamp te vervangen
 
Ok... nieuwe lamp kopen dus..

Ik heb ze al losgehad en er zat geen vocht bij de aansluiting van de lampen. Dat is toch wat jullie bedoelen? Vocht bij die kleine 'stekkertjes' aan het einde van elke tl-buis? Want dat was er dus niet. Maar kortsluiting in de bak kan het wel geweest zijn want er stond, behalve het aquarium, verder niets aan toen ineens de stop doorsloeg.
 
Nee, die zwarte rand, geeft aan dat het gas op is, althans, heel weinig,daardoor brand het in.

Kan ook zijn dat de Evsa defect is.
Dat is dan een ander verhaal.
 
Kunnen jullie zien wat voor lamp ik nodig heb? Ik zie T5 en T8 staan enzo maar hoe weet ik welke ik nodig heb?

Heb de bak via mp overgenomen (al een hele flinke tijd terug hoor dus heb hem niet kapot gekocht) dus heb geen boekjes van bij de aanschaf.
 
Oh ok... Dus de lamp heeft gewoon zijn beste tijd gehad?
 
Ja, is T5 . dunne buis. Let op wattage. staat erop.
 
Ok thanks!
 
wattage en soort lamp staat erop, wss een 45watt met een lengte van 895mm juwel high daylite lamp.

dit zijn de lampen die er standaard bij geleverd worden.

zijn niet heel goedkoop in de aanschaf, zijn ook mensen die gewone philips tl buizen erin hangen.
 
In de Juwel passen toch de standaard buizen van Philips niet?? Om die reden heb ik de Rio125 mede weggedaan.
 
weet ik niet, is dat zo? kan het fout hebben hoor.
 
Nee, zover ik weet past in de Juwel met T5 niet de buis van Philips.Daarom ben ik dus ook overgestapt op de Ferplast bak van 80cm.
 
Heb nu jbl gekocht.. maar helaas: de lampen gaan niet aan :( heb er wel een beetje aan gedraaid Enzo maar het helpt niet...

Wat nu?
 
Dan ligt het niet aan de buizen maar zoals Bertus al zei dacht ik aan de ESVA.
 
Dan , zou ik voor een nieuwe kijken.

Om hem open te maken,komt wel wat voor kijken.

www.Google.com. Juwel lichtkap openmaken.
 
Dat is balen zeg! Aan de andere kant: als ik toch een nieuwe moet kopen kan ik net zo goed proberen of ik deze zonder slopen toch weer aan de praat krijg. Heb ik niets te verliezen zegmaar. Of moet ik dan ook materiaal kopen voor veel geld?
 
Wat bedoel je trouwens precies met de Google link? Ik heb al best veel gegoogled maar ben daar tot nu toe nog niet veel verder mee gekomen.. het lijkt me ook juist moeilijker wat ik moet doen nadat hij open is. Dat openmaken schijnt met een stanleymes te kunnen.
 
zelfs over het openmaken moet je niet te simpel denken, zitten volledig dicht gegoten die dingen, heb ooit de kap van mijn lido open moet halen.. kon meteen een nieuwe kopen.
 
Voel me wel aardig ontmoedigd nu.. denk dat ik toch maar een nieuwe lichtbalk ga kopen.

Heb er eentje gezien bij Pets Gifts voor 100euro.
Wel een beetje cru want heb het hele aquarium inclusief onderkast gekocht voor 100euro :( dat was wel een tijd geleden en heb en 100euro was natuurlijk wel goedkoop toen.. maar toch... voelt naar!

Kunnen mijn vissen er trouwens wel tegen dat het licht zo lang uit is? Levertijd is overal 3 dagen tot een week!

Heb niet zo'n heel bijzonder bestand aangezien dat nog in ontwikkeling is:

Corydoras, sewellia, kardinaaltetra's en wat Platy's
 
Platys tetras en corydoras kunnen daar tegen. Nog nooit sewellia gehad..
 
Dat is inderdaad behoorlijk naar... dat snap ik wel.

Vissen hebben geen kunstlicht nodig, het gaat om de planten die dat nodig hebben ;)
 
deze firma zit dacht ik in de buurt van jouw locatie
100cm 2x45w �94,99
Hofstede dier en tuin
schrepelpad 6
2491 ee den haag(leidschendam)
070-3860916

groet

jaap
ps oude balk niet weg gooien maar even bij rubriek gevraagd
kijken :D :engel:
 
Kom naar mij toe, ruilen we even met een T8.

Kan ik hem voor je repareren, kost je de helft.

Heb je hem trouwens nu al weer geprobeerd?
 
Bertus dat zou super zijn!
Ik wilde nog even proberen die lampen een slag te draaien maar denk dat het weinig uithaalt..

Ik wilde je een pb sturen en koos e-mail bericht. Maar dan snap ik niet helemaal wat ik allemaal in moet vullen?
 
Als je Bertus een pb wil sturen dan klik je op zijn naam en dan kies je de optie pb.

Tja, zo n lichtbak is bijna net zo duur als een hele bak. dat is bij mijn SF Expert 30 al net zo. Bak kost 79 euro ongeveer en een andere led kost al rond de 60 euro.
 
Dank John! Pb is verstuurd :)
 
Terug
Bovenaan