Lichtgroene voor/middenzone plantje gezocht


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo mede forumbewoners,

Ik wil even jullie kennis en ervaring aanboren voor een zoektocht naar een nieuw plantje.

Een hoek linksachter (linkerzijkant is aan de woonkamerkant en dus zichtbaar) heb ik sinds kort wat ruimte vrijgespeeld.
ik heb daar recentelijk een rode tijgerlotus geplant, en nu wil ik graag ervoor en rechts ernaast een lichtgroen plantje zetten.
Aan de linksvoor zijde ligt een lage steen met daarop Fissidens Fontanus (vrij donkergroen dus, vandaar mijn wens voor een lichtgroen plantje voor contrast.)

Mijn wens / idee:

  • lichtgroen blad. Geen naalden, maar ook niet te groot / grof.
  • hoogte tussen de 10 en 30 cm.
  • Bossig uiterlijk / compacte groei (om bij voorkeur vanaf de zijkant niet tegen kale stelen / wortels aan te kijken)
  • Bij voorkeur middelmatige groeisnelheid (dus niet supertraag, maar liever ook geen woekeraar)
  • Bij voorkeur geen wortelgroei langs de stelen.
  • Bij voorkeur te snoeien door te toppen.
  • Idealiter zonder uitlopers (makkelijker te onderhouden, ik vermenigvuldig liever zelf door bijv toppen in de grond te steken)

Bak parameters:

Temp 24C
PH 6,8
middel-hoog licht
Co2 injectie
EI voeding
Geen voedingsbodem, maar wel kleibolletjes

Enkele opties die ik al heb overwogen:

Gratiola viscidula - Afgevallen omdat deze te naaldachtige bladeren heeft, ik wil ze wat voller voor het bossige effect.
Lysimachia nummularia "aurea" - Afgevallen omdat deze een stuk hoger groeit dan de gewenste max 30 cm EN schijtn veel last van wortelgroei langs de stengels (luchtwortels) te hebben wat het uiterlijk niet ten goede komt.
Ceratopteris siliquosa / thalictroides - Erg mooi plantje vind ik, maar schijnt zeer hard te groeien en snel veel ruimte in beslag zal nemen. (mocht iemand hier ervaring mee hebben en dit allemaal wel meevallen, laat je vooral horen!)
Bacopa-australis - afgevallen omdat deze veel last van wortelgroei langs de stengels schijnt te hebben wat het uiterlijk niet ten goede komt.

Ik weet het, een hoop eisen en wensen, maar er zijn ook zoveel planten, dat er vast iets moois te vinden moet zijn wat op zijn minst in de buurt komt van mijn lijstje :)

Ik kijk uit naar jullie suggesties!

Ps. ik zal binnenkort nog een foto uploaden om het hoekje te laten zien waar het om gaat.
 
Thnx voor de reactie, was al bang dat er niemand zou reageren :)

Vwb de Hemianthus micranthemoides, qua uiterlijk is dat wel het soort plantje dat ik zoek. Echter lees ik van jou in een ander topic ( https://aquaforum.nl/threads/hemianthus-micranthemoides.9197/) dat ie "HEEL ERG VEEL LICHT" nodig heeft. De plek in mijn bak wordt rondom de rode tijgerlotus (waarvan ik de grootste bladeren wel snoei), en die zal toch wat licht wegnemen, dus ik weet niet of dit plantje dan de juiste keus is.

Van je andere 2 suggesties vind ik de Lindernia parviflora erg mooi, zeker de 'Variegated'. Ik ga kijken of ik die kan bemachtigen. Las alleen wel dat ie weinig wortels maakt en sommige mensen moeite hebben hem in de bodem te hiouden, dus dat wordt mss nog een uitdaging met mijn zandbodem, maar desnoods lijm ik t aan een brokje steen die ik dan in de bodem duw.

De echte uitdaging lijkt alleen, waar koop ik deze. met een vlugge google zie ik em niet zo 1-2-3 voorbij komen, maar ik ga nog wel ff zoeken (maar mocht je weten waar, dan hoor ik t graag)
 
De Hemianthus zal dan wat meer naar het licht trekken, dwz dat hij omhoog gaat groeien ipv in de breedte. Heb deze aal overal in mijn bak gehad staan, ook op de wat "mindere"plekken. Hij groeit onder veel licht heel compact, en onder mindere omstandigheden wordt hij wat losser qua structuur, de internodiën wordenwat langer en de blaadjes wat groter, thats all!
 
Helemaal niet zo moeilijk! Lobelia cardinalis of de veel kleinere bladeren hebbende Lindernia parviflora of de onvolprezen Hemianthus micranthemoides.
Lobelia Cardinalis groeit toch niet als hij volledig onder water staat? Bij ons in de vijver groeide hij uit ondiep water de lucht in, maar dieper gepoot stierf het af.
 
Ik heb de Lobelia ook gehad en dat is toch een echt aquariumplantje als hij goed is aangepast.
 
Ah...na een beetje onderzoek blijkt dat de plant heel anders leeft onderwater. Ziet er niet eens uit als dezelfde plant. Dus zal de jongvolwassen versie van mijzelf de 'afgestorven planten' gemist hebben en zat er gewoon een andere vorm in.
 
Heel veel MOERASplanten hebben zich aangepast, ze kunnen "Emers" leven, dwz gewoon op het land en zien er dan vaak heel anders uit dan wanneer ze "sunmers"leven, De meeste planten voor onze bakken worden emers gekweekt en pas na het inplanten in een submerse omgeving gaan deze submerse bladeren en dergelijke maken.
Je kunt het onderscheid tussen moeras- en echte waterplanten meestal ( NIET altijd) zien aan de structuur.
Echte waterplanten kunnen zich, in tegenstelling tot moerasplanten, NIET overeind houden boven water, ze gaan dan slap naar beneden hangen.....!
Zij gebruiken hun wortels vrijwel uitsluitend voor het verankeren in de bodem, terwijl de moerasplanten, ook submers, nog steeds 40-50 % van hun voeding via de wortels moeten opnemen.
 

Terug
Bovenaan