Lichtkap bouwen


rikkertjacob

Well-known member
Lid geworden
6 april 2016
Berichten
87
Goedemorgen allen,

Ik ben van plan een nieuwe lichkap te gaan maken voor mij trofius 1200. Nou vraag ik me echter alleen af welk materiaal ik het beste kan gebruiken. Zelf zat ik te denken aan RVS of Aluminium maar weet niet of deze materialen schadelijk zijn. Hebben jullie toevallig tips of een voorkeur voor materiaal soort uit eigen ervaring bijv.

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Als je kan lassen zijn beide wel een mooie oplossing.
RvS zou niet moeten kunnen roesten en aluminium doet het heel langzaam en afhankelijk van de zuiverheid stopt het vrij snel en ondiep
 
Is het niet zo dat de oxidatie laag van aluminium giftig is voor je vissen?
Hout gaat toch rotten naar verloop van tijd of valt dit wel mee?
 
Ik heb zelf net de ombouw en lichtkap gemaakt van betonplex. 2x primer, 2x lak en nog yacht lak voor boten erop gezet .
 
Het skelet van mijn kap is van vuren, de afwerking met steigerhout.

binnenzijde van deze kap is dan ook met 3-4 lagen jachtlak afgewerkt.
 
Hier de kap gemaakt van triplex 8 mm en hardhouten latten.
Binnenzijde van drie lagen epoxy voorzien buitenkant van hdm folie.
 
Mijn kap wordt net als de bak zelf van muliplex. De binnenkant werk ik af middels 2a3 lagen epoxy. Door de epoxy meng ik 10% witte pigment. Dit geheel wordt keihard en waterdicht. De buitenkant 2x grondverf en 2x hoogglans wit. De kap laat ik scharnieren middels een rvs piano scharnier.

Succes

Mvg Robin
 
Mijn kap wordt net als de bak zelf van muliplex. De binnenkant werk ik af middels 2a3 lagen epoxy. Door de epoxy meng ik 10% witte pigment. Dit geheel wordt keihard en waterdicht. De buitenkant 2x grondverf en 2x hoogglans wit. De kap laat ik scharnieren middels een rvs piano scharnier.

Succes

Mvg Robin
Je kunt het beste alle kanten hetzelfde bewerken, anders heb je weer kans op kromtrekken.
 

Terug
Bovenaan