lichtkap juwel rekord 800


Aqua-Leon

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2013
Berichten
79
Locatie
Bourran(Frankrijk)
Ik heb voor mijn rekord 800 led verlichting aangeschaft en wil deze met de kerst gaan inbouwen.
Een vluchtige blik in mijn huidig lichtkap doet mij vermoeden dat je de tl verlichting er niet zomaar uit haalt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien met een dremel langs de randen het hele geval er "uitsnijden"?
Of zou de kap dan te slap worden?
Gr.
Leon
 
Waarom dan geen led vervang buizen?
Kan je er zo in doen.
Oude eruit,nieuwe erin.

Heb je 3 delige klep. of hele kap ineen?

Vaste kappen hebben een (luik) achterop ,vastgelijmd.
 
Heb ik ook naar gekeken maar het zijn strips met controller geworden.

Het is een kap met aan de voorzijde/bovenop 2 lossen klepjes. In die zin 3 delig inderdaad.
 
Dus een balk in het midden.
Ga dan naar Google afbeeldingen.
Juwel lichtkap openmaken.


Kan je vertellen, het is een Kl*r* job.
Heb er nu zelf 5 gedaan , en niet meer.
Die rechtop Tegen de kast staan.
 
Hallo Aqua Leon,


Kijk eens naar de topic, "Ledverlichting voor een Rio 180".

Weliswaar een andere bak dan die jij hebt maar misschien is dit ook een mogelijkheid voor jou of het brengt je op een nieuw idee.

Op mijn bak, een Rio 180, heb ik een zogenaamde APL 3 plaat gebruikt i.p.v. de originele lichtbalk. Deze plaat wordt geleverd door GHL, een Duitse leverancier. Ik heb de Balk(en) middels aluminium profieltjes met elkaar verbonden en deze met hangbeugeltjes, leverbaar door dezelfde leverancier als de APL3 plaat, in deze plaat geschoven. Deze hangbeugeltjes worden bij GHL aan de TL balken middels schroefjes vastgemaakt. Ik heb ze dus voor mijn balken gebruikt.
Onder de bovengenoemde topic staan ook foto's van mijn bak waarop je goed kan zien hoe e.e.a. werkt.

Een voordeel kan zijn dat je de originele balk kunt behouden.
 
Hoi Bertus,

Dat had ik al verwacht dat het niet gemakkelijk gaat worden.
Ik ga er even op googlen.

@Benvo: mooi opgelost, voor mijn kap gaat dit helaas niet op.

Gr.
Leon
 
Dan misschien nog dit;

Als je met een Dremel wilt slijpen, haal dan alleen de onderkant eruit. Anders wordt, zoals je zelf al dacht, het geheel te slap!
Ik vertel dit ook uit eigen ervaring.

Misschien ook nog werkbaar: Als je alles toch weg wilt halen de overblijvende plaat verstevigen met aluminium profiel en daarin of daarop de Led-strips te bevestigen? Denk daarbij wel aan afvoer van mogelijke hitte?
Succes!

Groet,
Ben.
 
Bedankt voor de tips!

Ik ga op mijn gemak met de kap er af de situatie eens bekijken.
Misschien inderdaad alles weghalen en een aluminium frame erin maken met profielen waarop ik de ledstrips kan bevestigen.

nogmaals bedankt,
Leon
 
Inmiddels heb ik mijn set voor de led erlichting binnen.
Het is deze geworden

http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-l ... nced-75cm/

De meegeleverde handleiding is wat sumier en vraag me nu af in welke volgorde (van voor naar achter gezien) de strips geplaatst moeten worden.
De volgende strips zijn geleverd:
2 x helder wit
1x warm wit
1 x rgb
1x blauw

Groet
Leon
 
Zoals mijn schoonvader regelmatig roept "read the f#cking manual"!

Dat nog eens gedaan hebbemde heb ik het inmiddels gevonden!
Nu eerst knutselen aan de kap en dan de strips plaatsen.
De software en programma's zijn inmiddels ge�nstalleerd, dit was een fluitje van een cent!

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Groet,
Leon
 
Voor de strips te installeren eerst maar even alles aangesloten.
Alles werkt en reageert op veranderingen met de software, echter..... De rgb strip geeft geen sjoege...

Alles gecontroleerd en de kanalen voor rgb geven signaal als ik er een andere strip op aansluit. Zie ik iets over het hoofd of zal de rgb strip defect zijn?

Gr.
Leon
 
Het zou kunnen dat je denkt dat de rode LED-draad op V+ ( out ) dient te komen,
maar da's toch niet helemaal waar. Elke kleur heeft z'n eigen kanaal.
 
Nu geef ik het niet zo snel op, dus vandaag toch nog maar even alles aangesloten. De V- kabel van de rgb aansluiting lijkt de boosdoener. Na wat te rommelen aan de kabel deed de complete rgb het ineens.

Ik heb reeds gemaild met de leverancier dus even afwachten wat ze voorstellen.
Het betreft het laatste stukje aansluitkabel naar de controller. Wellicht deze vervangen voor een goed exemplaar.

Ik ga alles nu wel inbouwen, de strip is goed dus dat durf ik wel aan.
 

Terug
Bovenaan