Lido 120 ''drop off'' project [jlrens]


J

jlrens

Guest
Lido 120 ''drop off'' project [jlrens]

Na enkele weken geleden een mislukte poging te hebben afgesloten met mijn leegstaande Rio180 om een soortgelijk project op te zetten verwacht ik dit keer een heel stuk verder te komen. Ik zal kort uitleggen wat ik van plan ben. Ik kwam per toeval een plaatje tegen van een soort L-vorm zeewater Aquarium, een zogenoemd Drop Off Aquarium, en dit vond ik ontzetten vet om te gaan doen met zoetwater. En na wat zoeken en speuren vond ik uiteindelijk een bak die mij goed zou passen. Echter was hiervan de prijs $740,- Dat gaan we dus niet doen.


Voorbeeld van dat veel te dure model met ongeveer de maten 70*45*50 lxbxh : (side note een lade was optioneel ook nog eens $40, haha)
Bekijk media item 1314


Dat werd dus doorzoeken en tijdens de zoektocht ontdekte ik een YouTube filmpje waarin deze bak was gebruikt voor een zoetwater aquarium. Wat me alleen maar meer hebberig maakte.

Screenshot uit dat filmpje: :iloveyou:
Bekijk media item 1310

Er moest een manier zijn om dit te realiseren voor minder geld en dus besloot dus mijn Rio180 uit de garage eens onder de loep te nemen, maar na een dappere poging viel voor deze bak het doek.
Na nog wat zoeken en denken leek een Lido120 qua formaat best redelijk in de buurt te komen, en dit is ook nog eens een veelgebruikte en betaalbare bak.

Zodoende heb ik een zeer net exemplaar van Marktplaats weten te scoren. Net een jaar oud, zelfs bonnetje er nog bij, prima kleur: wit met bijpassend meubel en het was ook nog eens een LED-versie. Foto marktplaats:


Bekijk media item 1309


Bij thuiskomst gelijk zelf de bak even gevuld om te testen op waterdichtheid :D maar dat zat helemaal goed.

Bekijk media item 1313

Na het schoonmaken kon het meten en afplakken beginnen, om zo een beeld te krijgen van de ruimte die vervalt en de ruimte die zegmaar overblijft als te benutten ruimte. En al snel bleek dit geen verkeerde inschatting te zijn om de Lido hiervoor te gebruiken.

Bekijk media item 1311Bekijk media item 1312


Ik heb al een proef hardscape gemaakt en 2 mooie nieuwe stukken spiderwood gekocht bij de Rifwachter (echt een van mijn favo winkels trouwens), maar die foto's moet ik nog maken en uploaden.

Dus er volgt snel meer....!!
 
Heel apart maar wel gaaf,ben benieuwd hoe het gaat worden!
 
Grappig project, ben benieuwd wat het wordt:daisy:


Ga je het binnenfilter er nog uithalen? Ziet er dan wel wat mooier uit denk ik;)

Hoe ga je die verhoging maken? Piepschuim?
 
Leuk project, dit kan heel bijzonder worden.

Ik zie trouwens dat je rechts achter het filter hebt, heb je er niet aan gedacht om het drop-off gedeelte links onder te gebruiken als filterbehuizing?
 
Wat een mooi project. Zeker volgenswaardig.
 
Leuk project, dit kan heel bijzonder worden.

Ik zie trouwens dat je rechts achter het filter hebt, heb je er niet aan gedacht om het drop-off gedeelte links onder te gebruiken als filterbehuizing?

Euhm ik snap je vraag deels geloof ik. Ik heb overwogen om een ander binnenfilter te gebruiken, maar mijn voorkeur gaat gewoon uit naar een binnenfilter. Ik weet dat het ruimte in neemt, en dat biologisch en bacterieel gezien misschien een externfilter meer kan uitrichten maar ik vind het optisch vaak wel netjes en tegenwoordig heb je van Juwel ook hele mooie bakjes met filtermaterialen voor in dit type interne filter.

Ik heb nog wel overwogen om de (internfilter) Biobox van Aquatlantis te nemen, maar dan kon het plateau niet hoog genoeg worden door de inlaten die vrij laag op het filter ook aanwezig waren.
Heb tevens overwogen om de drop vanaf de andere kant te laten komen en zo deels het Juwel filter weg te werken, maar gezien de waterstroom leek me dit toch het beste.
Het interne filter van Juwel heeft namelijk op een cm of 15 vanaf de onderkant nog wat invoer sleuven aan de zijkant en ik wil geen dead-spots als het gaat om water. En zo krijg je volgens mij een mooie stroming door heel de bak.
Ik hoop dat ik het juist heb anders moet ik er iets anders, de tijd zal het leren :D



Grappig project, ben benieuwd wat het wordt:daisy:


Ga je het binnenfilter er nog uithalen? Ziet er dan wel wat mooier uit denk ik;)

Hoe ga je die verhoging maken? Piepschuim?

Euhm nee filter blijft wel zitten, zie de bovenste quote voor iets meer tekst en uitleg :D
En dat wandje ga ik maken van een plexiglas plaatje, die maak ik nog zwart. Ik heb in de LFS gevraag hoe diep een grindlaag eigenlijk mag zijn, maar hun advies was om die ruimte lekker op te vullen met piepschuim en dan de rest volstorten met grind en soil zegmaar.

Dit lijkt me wel de makkelijkste oplossing, maar misschien maak ik er ook nog wel horizontaal een plaatje plexiglas in zodat de ruimte daadwerkelijk loos wordt en kompleet van water en grind wordt afgesloten.

Zal kijken of of ik straks nog foto's van de hardscape online krijg
 
Het interne filter van Juwel heeft namelijk op een cm of 15 vanaf de onderkant nog wat invoer sleuven aan de zijkant en ik wil geen dead-spots als het gaat om water
Die andere sleuven maken vgm niet zoveel uit, maarja stroming is wel een dingetje met zo'n bak. Je kun ook die verhoging aan de kant van het filter doen, zoals Christian zegt en dan aan de uitlaat van het filter een spraybar maken zodat je toch wat meer stoming krijgt in het diepe gedeelte. Of nog een klein stromingspompje erbij.
Want naar mijn idee/smaak gaat er wel een groot deel van het effect verloren als je het filter op deze plek houdt.;)
 
Hier de foto's van de proefopstelling hardscape.
Ik weet dat de ruimte beperkt is als je het filter laat zitten, maar het hoeft ook niet groot te zijn.
Er komen al helemaal geen grote vissen in, en inmiddels is ook het achterwand materiaal uit de bak.
Dit komt rondom het filter ook niet meer terug dus dat scheelt alweer een 2-3 cm op die plek. :D
Eigenlijk wil ik deze bak gaan opzetten als een wat ''grotere Nano'' dus met enkel wat kleine vis soorten, dus de ruimte is eigenlijk wel prima zo.
Op het laag gelegen gedeelte komt fijn licht zand met bijna geen planten dus en op het plateau zwart grind/soil met daar juist meer beplanting.




Bekijk media item 1315

Bekijk media item 1316
 
Dit belooft wat! Mooie scape! :thumbs:
 
Heel mooi!!! Je hebt hard gewerkt vandaag.
 
Dit lijkt me een heel leuk project, ik heb alleen een grote maar.... Is het niet handiger om de 'inbouw/verhoging' tegen de achterwand te maken, zodat je wel de hele voorruit hebt? Want de foto's die je laat zien zijn gemaakt vanaf de zijkant zodat je de dropoff goed kunt zien. En het lijkt me juist om het effect vanaf de voorkant te gaan, toch? Dat je daar een soort oeverachtig geheel maakt. Zelf zou ik het dus achterin zetten, maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben,
 
Dit lijkt me een heel leuk project, ik heb alleen een grote maar.... Is het niet handiger om de 'inbouw/verhoging' tegen de achterwand te maken, zodat je wel de hele voorruit hebt? Want de foto's die je laat zien zijn gemaakt vanaf de zijkant zodat je de dropoff goed kunt zien. En het lijkt me juist om het effect vanaf de voorkant te gaan, toch? Dat je daar een soort oeverachtig geheel maakt. Zelf zou ik het dus achterin zetten, maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben,

Ik snap wat je bedoeld ja, had ook een mogelijkheid geweest, alleen je kunt ook vanaf de linkerzijkant langs het filter op nog ruim genoeg naar binnen kijken. Ik vind het juist gaaf om vanaf de ''voorkant'' die drop te zien.
Daar komt bij dat dan de Lido niet diep genoeg is met zijn 41 cm buitenmaat.
Het gaat in deze opstelling juist om het hoogte verschil, ik hoop dat ik er op deze manier goed aan doe. De tijd zal het leren (He volgens mij heb ik dat al eerder gezegd :D )
 
Ok, ik snap je, alleen zou ik het zelf tegen de achterkant zetten, maar van mijn mening hoef je je helemaal niets aan te trekken. :D
 
De achterwand er inmiddels toch maar uit gehaald. Lukte mooi in 1 geheel.
Ik kon op deze manier veel makkelijker een ''sleufje'' maken om het plexiglas plaatje door te laten gaan. Rondom het filter komt dat Juwel rots materiaal ook niet meer terug overigens.

full


full



(Ohja is dit een fijnere manier om foto's te tonen trouwens?)
 
Dank je wel.
Morgen nog een kleine update, weer eventjes in de garage bezig geweest vanavond :D
Ja het is nu morgen duszzzzzzzzz....
Ik ben vreselijk ongeduldig aangelegd hihi.
 
Ja het is nu morgen duszzzzzzzzz....
Ik ben vreselijk ongeduldig aangelegd hihi.

Sorry nog even geduld zie dat de foto's niet in goed zijn geüpload naar Google drive:oops:
Nog even geduld ik maak het goed het je, OK?
 
Scheidingswandje is nu zwart gemaakt, en heb er toen het nog nat was wat zand in gestrooid zodat het 1. niet glimt en 2. mogelijk iets natuurlijker oogt.
En ach, toen ik toch bezig was heb ik de Juwel achterwand ook maar meegenomen... :oops::D:D

[Lieg_Modus_aan] Had er op gemorst zullen we maar zeggen [/Lieg_Modus_uit] hahaha



full



full


Kleine update, maar elke stap is er een die dichterbij komt aan het resultaat.:thumbs:
 
Dat scheidingswandje ziet er mooi uit! Goed idee om het mat te maken.
Alleen, ga je iets van een L-nummer houden, die zullen het zand er vanaf schrapen vrees ik?

Weer lekker opgeschoten!
 
Dat scheidingswandje ziet er mooi uit! Goed idee om het mat te maken.
Alleen, ga je iets van een L-nummer houden, die zullen het zand er vanaf schrapen vrees ik?

Weer lekker opgeschoten!

Nee komt nog een laag of 2-3 zonder zand over als dat droog is, mogelijk dus vanavond al :p
 
Nee komt nog een laag of 2-3 zonder zand over als dat droog is, mogelijk dus vanavond al :p
Ah, noeste werker :)

Lagen 'wat' komen er over?
 
Lagen ''zwart'', maar dan zonder e zand in te strooien...
 
Het scheidingswandje is nu eigenlijk wel zoals ik hem graag hebben wilde.
Dus tijd voor een test-fit of alles nog wel past haha.
Had van de week al gezien dat de achterwand wat mij betreft wel iets lager had gemogen.
Aangezien je anders boven te kort komt heb ik er een stukje van de oorspronkelijke filterbehuizing-wand voor gebruikt.
Nu zie je wel een naad, maar straks met wat stenen/hout/plantjes ervoor zie je dat volgens mij haast niet.

Gelijk wordt nu ook wel duidelijk hoeveel ruimte er nou vanaf het wandje overblijft naar rechts toe, richting het filter zegmaar.
Voor mij is deze ruimte meer dan goed en kan ik prima maken wat ik voor ogen heb.

full


full


full



Met het linkse gedeelte waar dus zegmaar even grind komt ben ik nog flexibel in hoogte en kan ik nog wat mee spelen.
Ik zal die ruimte of gaan ophogen met piepschuim (of dergelijk materiaal) en de kiertjes volgooien met grind of ik ga er nog een plexiglas plaatje met horizontaal in maken zodat
er ongeveer 6-7 cm voor bodem materiaal (grind,soil,subtraat ect) overblijft.
De laatste methode is moeilijker, maar ik heb geen diepe hoekjes met grind voor vervuiling en nergens echt kans op stilstaand water.

Ik ga nog even nadenken hoe ik dit het beste opvul en hoe ik het beste een beetje een stevige ophoging kan maken.
Heb nu de ''loze hoek'' even afgeplakt met donker tape voor het idee, uiteindelijk ga ik dit met witte plastidip spuiten zodat het mee 1 geheel wordt met de bak zelf.
Voordeel van dat dip is dat je het er ook heel makkelijk weer aftrekt en door een tape randje strakke lijnen kan spuiten.
 
Van het weekend besloten om de linkerkant niet op te vullen met piepschuim en grind. Ben toch te bang voor bodemrot, stilstaand water, vervuiling enz.
Dus besloten om nog een plexiglas plaat te halen en hiermee een waterdichte ophoging te creëren zowat er ongeveer 6-7cm overblijft voor soil.
Rondom kit ik langs de randen een plaatje plexi wat zorgt voor een dragende riggel voor de dekplaat.
Om te zorgen dat deze niet teveel doorbuigt zal ik in het midden nog zorgen voor wat steunpijlers. (niet op foto te zien nu)

Heb de bak vanmiddag al uit de garage gehaald en naar zolder gebracht, kit vind die kou niet zo leuk denk ik, en de bak beslaat steeds vanbinnen.
Met teveel condens kun je lastig kitten en binnen heb je daar minder last van.
Als het goed is is dadelijk het glas minder koud en kunnen we in principe gaan kitten :D

full
 
Leuk project!

Dank je :D




Gister en vanavond nog wat aan de bak gewerkt.
En de komende tijd zal de progressie niet bestaan uit overweldigende beelden maargoed dat hoort ook beetje bij een project.

Inmiddels is het hout lekker aan het wateren. Iemand een idee na hoeveel tijd spider wood niet meer gaat drijven?

full




En heb dan hier geprobeerd in beeld te brengen wat ik met de plexi plaatjes heb gedaan.
Ze zijn langs 3 kanten van de bak gekit, en een 4e ongeveer in het midden van de bak als middenschotje.
Hierbij krijg je dus een soort van kubus vorm WAAROP straks weer een plateau gekit kan worden.
Heb 2 simpele staanders gemaakt die ervoor zorgen dat het plaatje waar de soil en later dus wat hardscape op komt niet doorbuigt.

full




Lekker kliederen met kit, hoop dat ik dit plateau waterdicht krijg anders is dit hele idee overbodig geweest.
En was piepschuim en volgooien met grind makkelijker geweest, haha...
(dit is het middenschot van bovenaf gezien, lekker veel kit aan de binnenkant want dat zie toch nooit meer terug straks)
full



Overigens, is er een manier om de foto's uit je album minder groot weer te geven of is dit formaat voor jullie niet hinderlijk?
Zijn op mijn 21'' mac soms behoorlijk forum-vullend zegmaar ...:rolleyes:
 
Tof project!

Ga je een enorme luchtbel maken? Die vast is gekit aan je aquarium?

Je kan ook miniaturen van je foto's plaatsen. Ik vind de grote foto's overigens niet storend.
 
Ik vindt de grote foto's wel erg storend. :sorry:
Vertragen de boel enorm, slurpen veel data en neemt onnodig veel serverruimte in beslag. Sommige foto's zijn zelfs zo'n 15Mb groot. (3968x2976) Tijd dat er een quotum word ingesteld.
Je zou ook de foto even kunnen verkleinen naar een schappelijker formaat van bv 900x675 pixels.
 
Tof project!

Ga je een enorme luchtbel maken? Die vast is gekit aan je aquarium?

Je kan ook miniaturen van je foto's plaatsen. Ik vind de grote foto's overigens niet storend.

Kan dat verkleinen via het forum zelf? Heb al gezocht maar vond het niet...
Ja eigenlijk wordt die kubus een grote ''luchtbel''. Iets meer werk, maar uiteindelijk (als ik hem waterdicht krijg haha) wel minder kans op vervuiling, had het anders moeten volgooien met grind namelijk.
 
Ik vindt de grote foto's wel erg storend. :sorry:
Vertragen de boel enorm, slurpen veel data en neemt onnodig veel serverruimte in beslag. Sommige foto's zijn zelfs zo'n 15Mb groot. (3968x2976) Tijd dat er een quotum word ingesteld.
Je zou ook de foto even kunnen verkleinen naar een schappelijker formaat van bv 900x675 pixels.

Die vertraging valt wel mee toch? Ik heb dat nog nooit gemerkt in elk geval. Om m'n mobiel zijn ze niet storend groot in elk geval.
Eigenlijk zou het tijdens het uploaden naar je album al verkleint moeten worden, dat is veel makkelijker :D
 
Als je foto's via de "upload bestand" knop hier plaatst heb je de optie miniatuur of volledige afbeelding..

upload_2018-11-7_10-33-48.png
 
Als je foto's via de "upload bestand" knop hier plaatst heb je de optie miniatuur of volledige afbeelding..

Bekijk bijlage 261797
Die gebruik ik ook, maar volgens mij als je dan op de foto klikt, krijg je alsnog het grote bestand te zien en heb je dus dezelfde vertraging en hetzelfde data-verbruik als je de grote foto gelijk plaatst. Toch?
 
Die gebruik ik ook, maar volgens mij als je dan op de foto klikt, krijg je alsnog het grote bestand te zien en heb je dus dezelfde vertraging en hetzelfde data-verbruik als je de grote foto gelijk plaatst. Toch?
Dat laat ik even aan de kenners over, maar ik bemerk bij miniaturen geen laad probleem.
 
Leuk project!

Maar hoe dik is je plexi precies?
Het zal vermoedelijk aan mij liggen (aangezien niemand anders er iets over zegt) maar ben je niet bang voor de (zijwaartse) druk van het water op die lucht-kubus?
Gaat die plexi-plaat dat houden?
En inderdaad: hopelijk is alles waterdicht en blijft het dat ook...
 

Terug
Bovenaan