Lido 120 ''drop off'' project [jlrens]


Jammer van de terugval, hopelijk blijf je doorzetten.

Tec 7 geeft altijd goede resultaten, iets anders schiet me niet te binnen.
 
Ik vindt de grote foto's wel erg storend.
Vertragen de boel enorm, slurpen veel data en neemt onnodig veel serverruimte in beslag. Sommige foto's zijn zelfs zo'n 15Mb groot. (3968x2976) Tijd dat er een quotum word ingesteld.
Je zou ook de foto even kunnen verkleinen naar een schappelijker formaat van bv 900x675 pixels.
Er heeft altijd al een quotum opgestaan, deze stond op 16MB en was inderdaad erg veel, heb dit naar 8MB terug gebracht. Maximale weergave grote op het forum stond reeds op 2048x1536, waarbij ze wel klikbaar zijn naar de originele grote.

@jlrens, leuk project, benieuwd als het af is.
 
Maak het jezelf niet lastiger dan het al is en gebruik gewoon een plaatje op maat van glas,zijn de kosten ook niet en dan weet je zeker dat het goed is en vooral blijft.
Als je voorzichtig een stuk van je stanleymes afbreekt kan je hiermee de kitresten weghalen,blijft oppassen bij de kitnaden maar werkt handiger dan met zo'n houder.
 
Jammer van de terugval, hopelijk blijf je doorzetten.

Tec 7 geeft altijd goede resultaten, iets anders schiet me niet te binnen.

Blijf ik zeker doen, ik vind het sws leuk om ermee te prutsen.
Het zou ook niet leuk zijn als de bak al af was en al kon indraaien toch haha, zo duurt het langer :D


Maak het jezelf niet lastiger dan het al is en gebruik gewoon een plaatje op maat van glas,zijn de kosten ook niet en dan weet je zeker dat het goed is en vooral blijft.
Als je voorzichtig een stuk van je stanleymes afbreekt kan je hiermee de kitresten weghalen,blijft oppassen bij de kitnaden maar werkt handiger dan met zo'n houder.

Ja ik heb al zo'n stuk eruit gehaald, in het mes werkt niet.
Zou het erg zijn als de Den Braven kit niet helemaal van de Juwel kit af is, nee toch?
Kan er met voorzichtig te werk gaan rondom veel af krijgen, maar zit liever niet direct op de Juwel kit te mieren.

En dat glas op maat bestellen ik ga er toch maar eens over denken inderdaad.
Kan alleen niet naderhand bewerkt, en door de bovenrand van de bak heb ik wt speling nodig de glasplaat om de plek te krijgen, en dat zorgt voor een dikkere kitnaad rondom '' de bubbel ''.
 
Na wat langer Google'n en speuren lees ik toch steeds vaker dat siliconen niet goed hecht aan plexi.
Met een soort lijmachtig spul kun je wel plexi aan elkaar verbinden door een soort smelt reactie maar omdat nu binnen de bak te doen lijkt me minder geschikt.
Als je dan een druppeltje op de juwel kit knoeit wil ik niet dat er een soortgelijke smeltreactie plaatsvindt.

Nu wilde ik glas bestellen op internet, en wat schets m'n verbazing. Glas is helemaal niet duur.
Maar de verzendkosten, administratiekosten, instelkosten of opslagkosten voor beperkte afname zijn echt relatief hoog.
Ga eens infmormeren of een spiegel niet eenzelfde werking heeft. Bestaat immers ook voor 99% uit glas.
Tevens koop je die voor een prikkie :juggle::engel:

Ben nu bezig de ''bubbel'' zodanig aan de passen dat alle plexi-onderdelen straks door 2 glasplaatjes en de juiste afdichtings-kit volledig van het water worden afgesloten.
Ik ga de plexi delen verlijmen met een montage kit, welke straks dus op geen enkel punt contact maakt met water.
De plexi bubbel blijft nu slechts een dragende constructie, en niet meer gelijktijdig de water- en soil-drager, zegmaar..
Ja sorry, ik blijf moeilijk doen, haha. Wil echt voorkomen dat ik straks diep weggestopt in rottige hoekjes toch stilstaand water en bodemvervuiling krijg.

Foto's zullen wel even een poosje uitblijven, voor een tweede maal naar nietszeggend plexiglas kijken worden jullie allemaal niet vrolijker van denk ik :rolleyes::foto::D
 
Project staat even op een laag pitje, vanwege de lagere temperaturen kan ik in de garage nu niet lekker met plexiglas aan de slag.
Normaal sneed ik een paar keer een dunne groef in de plaat, legde hem op de hoek van de werkbank en brak het stuk recht af.
Nu met die kou, al snijd ik de plaat al voor bijna 70% door, het wil niet recht breken, ik heb dat dus even on-hold gezet.

Bij vorderingen kom ik zeker weer hier terug, dit moet wel goedkomen verwacht ik :p
 
Dus, Ahum, Kuch, Blaas, Kuch, Blaas, even wat stof van dit topic blazen hoor....
Ik heb in de tussentijd het eea. gedaan natuurlijk :D Zo heb ik, eigenwijs als ik ben, toch weer een plexiglas 'kamer' gebouwd.
Bleef ervan overtuigd dat dit sterk genoeg moest zijn om de boel te dragen en dat de fout vorige keer lag in het feit dat de gebruikte kit niet goed hecht aan plexiglas.

Dus na alle dragende elementen weer in de bak te hebben gekit en gelijmd heb ik er als laatste een spiegel overheen gelegd en deze volledig afgekit.
Waarom een spiegel, haha, die kon ik goedkoop bij de bouwmarkt kopen en bestaat ook voor 99,999% uit glas, elk ander op maat te leveren glas, wat echt niet duur was, werd door de verzendkosten toch abnormaal duur in verhouding tot de bouwmarkt spiegel.
Zowel het vlakke deel als het opstaande deel is van een spiegel voorzien om de boel goed waterdicht te krijgen.
Ook dit ging niet helemaal zonder problemen aangezien de kitnaden uit de Juwel bak dik zijn en dus wat buigzaam waardoor er de 1e keer testen toch druppels naar binnen glipte.
Na voldoende extra kit te hebben aangebracht heb ik het opstaande zwarte plexi schotje weer op de spiegel gekit de boel nogmaals getest,
Gelukkig bleef uiteindelijk na veel gezwoeg wonder boven wonder de luchtruimte vrij van water. Eigenwijs zijn brengt je soms toch waar je wilt zijn.


Even wat stenen aangebracht zodat niet de volledige tank gevuld is met zuiver water wat de druk op de zelf gemaakte kitnaden natuurlijk verhoogd


Het idee waarmee ik dus dit project begon is dus geslaagd, een water- en luchtdichte ruimte om zodoende geen idioot hoge soil-bodem te krijgen.
Daarna heb ik de achterwand erin gekit en ben ik begonnen met de definitieve hardscape. Definitief in die zin, dat ik bepaalde stenen aan elkaar vast kit
om verschuivingen in een later stadium te voorkomen. Ik ben al met al erg tevreden met het resultaat en ben best benieuwd naar jullie meningen.

Bovenin heb ik donkere soil geplaast, ik wil dit gedeelte graag flink begroeid maken, onderin ligt fijn licht zand, hier moet weinig begroeien komen.
Tussen de stenen komen wat kleinere (rots-)plantjes.




 
Vanavond heb ik de bak vol water gezet, heb altijd begrepen dat je na het kitten de bak een paar keer moet spoelen
ook al is er gebruik gemaakt van kit geschikt voor aquaria. Hoevaak moet dit ongeveer?

Heb even gekeken doormiddel van emmers met literaanduiding hoeveel water er nu netto in is gaan zitten.
Ik kom nu uit op 83,5 liter, maar de zandbodem wordt nog iets dikker dus ik verwacht op ongeveer 80 á 82 liter netto aan water uit te komen.

IMG_20190605_203436.jpg IMG_20190605_205505.jpg

Uiteraard wordt de doorzichtige hoek nog afgewerkt met witte verf of plastidip.
(Ben nog even aan het proberen wat ik de fijnste manier van uploaden van de foto's vind, sorry voor de diversiteit :D )
 
Vanavond heb ik de bak vol water gezet, heb altijd begrepen dat je na het kitten de bak een paar keer moet spoelen
ook al is er gebruik gemaakt van kit geschikt voor aquaria. Hoevaak moet dit ongeveer?

Heb even gekeken doormiddel van emmers met literaanduiding hoeveel water er nu netto in is gaan zitten.
Ik kom nu uit op 83,5 liter, maar de zandbodem wordt nog iets dikker dus ik verwacht op ongeveer 80 á 82 liter netto aan water uit te komen.

Bekijk bijlage 274211 Bekijk bijlage 274212

Uiteraard wordt de doorzichtige hoek nog afgewerkt met witte verf of plastidip.
(Ben nog even aan het proberen wat ik de fijnste manier van uploaden van de foto's vind, sorry voor de diversiteit :D )

bij mij is 1keer spoelen altijd voldoende geweest (en ook aangeraden :))
 
bij mij is 1keer spoelen altijd voldoende geweest (en ook aangeraden :))

En hoe lang liet je dat dan draaien alvorens je het er weer uit haalde?
Want dan kan ik al wel plantjes gaan bestellen, haha :D
 
(Ben nog even aan het proberen wat ik de fijnste manier van uploaden van de foto's vind, sorry voor de diversiteit :D )
Vaak is de makelijkste manier via de knop links onder "voeg bestand toe" en dan gelijk vanuit lokaal selecteren, dan krijg je ook de optie om deze in miniatuur of groot formaat te plaatsen.
 
De bak staat momenteel in de garage, ben aan het zoeken welke plantjes ik ga bestellen.
Om te voorkomen dat het hout te droog wordt staat hij vol water en draait de pomp ook.
Nu valt me op dat er veel water niet het filter door te willen. Er gaat veel water pal voor het filter langs.
Eerst had ik het normale uitstroompijpje erop en dacht dat die te veel oppervlakte stroming naar links veroorzaakte,
maar nu heb ik met een slangetje de uitstroom aan de andere kant van de bak gezet en is de stroom die door het filter wil, niet noemenswaardig veranderd.
Verbeeld ik het me maar dat ooit in mijn oude rio180 meer water de weg door het filter verkoos, of is het wel normaal.
Of hoe kan ik checken of mijn pomp nog voldoende werkt?

Verhaal lijkt me niet te moeilijk en dus wel te snappen, maar toch even een schetsje van de situatie hier:
IMG_20190609_125940.jpg
In groen de hoeveelheid water die de route door het filter kiest, in blauw dat wat er liever omheen gaat.
(Zal niet helemaal in verhouding zijn maar gaat om het idee natuurlijk)


(PS. Tevens ik wil van de bak een 'groot' Nano aquarium maken, dus mocht je hele mooie nano-plantjes weten tip me dan graag.
Maakt de zoektocht naar de juiste wellicht iets makkelijker :D )
 
Zit er bij die filter ook niet onder een rooster waardoor het aanzuigt? Ik merk bij mij (volgens mij zelfde BioflowM) dat bijvoorbeeld kleine takjes of blaadjes gewoon langs dat bovenste rooster terug rond ciculeren door de bak terwijl ik zou zeggen dat het makkelijk in de filter gezogen moet worden. Als hij gewoon genoeg uitgifte geeft wat betreft stroming zou het prima moeten zijn. Hij tovert dat water er tenslotte niet bij.
 
Tevens ik wil van de bak een 'groot' Nano aquarium maken, dus mocht je hele mooie nano-plantjes weten tip me dan graag.
Maakt de zoektocht naar de juiste wellicht iets makkelijker
astjeblieft, hoop dat je er wat aan hebt:

nano_poster05.jpg
 
De bucephelandra past mooi in een nanoscape, groeit ook vrij traag
 
Zit er bij die filter ook niet onder een rooster waardoor het aanzuigt? Ik merk bij mij (volgens mij zelfde BioflowM) dat bijvoorbeeld kleine takjes of blaadjes gewoon langs dat bovenste rooster terug rond ciculeren door de bak terwijl ik zou zeggen dat het makkelijk in de filter gezogen moet worden. Als hij gewoon genoeg uitgifte geeft wat betreft stroming zou het prima moeten zijn. Hij tovert dat water er tenslotte niet bij.
Haha gelukkig tovert je pomp er geen water bij, zou de bak in no time overstromen :D
En ja klopt, daar onderaan zitten ook sleuven, al dacht ik dat die enkel langs het verwarmingselement kwam.
Je wilt toch het meeste door je filter media krijgen dacht ik.
Zal zo nog eens kijken, of er van die sleuven ook input naar het filtermateriaal loopt.
Als dat zo zou zijn loopt dus alsnog alles door de media heen, dan zou er niks aan de hand zijn.


astjeblieft, hoop dat je er wat aan hebt:

Bekijk bijlage 274357

Ah top Cornelius, had al wat dingentjes opgeschreven maar dit is wel een fijn overzichtje :D


Maar is er nog een manier om te pomp te testen, heb natuurlijk geen 2e om de uitstroom te vergelijken.
En wat zouden jullie doen? Gewoon het standaard Juwel uitstroompijpje gebruiken,
of zoals ik nu uittest en de uitstroom met een slangetje naar een andere plek brengen?
 
Is de buis niet te lang waardoor er vrij weinig stroming overblijft?
 
Is de buis niet te lang waardoor er vrij weinig stroming overblijft?

Nou nee dat niet, want of ik dat stukje nou wel of niet gebruik, de hoeveelheid water die uit de pomp komt is niet anders in hoeveelheid en druk zover ik kan zien.Ik m'n herinnering is de stroming in mijn oude Rio180 groter, maar die pomp was ook wat sterker denk ik, dit is minder liter.
Kan de pompen niet overklikken want ik heb nog het oude systeem in de Rio180 en een nieuw systeem in m'n Lido120.
 
Als het goed is ga ik vanmiddag wat plantjes halen dus en kan de boel lekker indraaien, en het filter ook het nodige te doen krijgen.
Maar ik heb altijd begrepen dat er ook ''poep'' bacteriën nodig zijn om de bak op bepaalde waardes te krijgen.
Is er een water dier, misschien een garnaal-achtig ding, of een vis die niks om waterwaardes geeft ofzo die je gelijk bij de opstart al kunt gebruiken?

Heb totaal geen haast dus al komen er over en jaar pas dieren, ik heb de tijd, alleen dacht dat het misschien bij de opstart nodig was
om de mix van bacteriën te krijgen. Iemand daar een korte toelichting of gouden tip voor :D ?
 
Een beetje droogvoer in de bak verkruimelen is voldoende om de bacterie cultuur opgang te brengen, laat moedernatuur de rest maar voor je doen.
 
Een beetje droogvoer in de bak verkruimelen is voldoende om de bacterie cultuur opgang te brengen, laat moedernatuur de rest maar voor je doen.
Ah super, ben er best een hele poos uit dus moet alles weer 'overnieuw leren' denk ik haha
 
Het is niet heel veel, maar het is een begin.
Niet elk plantje wat ik zocht was op voorraad.
IMG_20190610_170056.jpg
 
Zo dan, die zitten erin :D

Het bestand is nu:
- Anubias Nano Bonsai
- Crypocoryne Lutea Hobit
- Rotala sp. H'ra
- Bolbitit Heteroclita 'Difformis'
- Bucephalandra 'Deep Purple'
- Eleocharis Parvula

Ik had graag nog een bodembedekker in de vorm van Monte Carlo ofzo, maar dat komt wel.
Eerst even lekker zo laten draaien en hier natuurlijk wat plaatjes posten.

VLNR: Linker aanzicht, Vooraanzicht plantgedeelte, Vooraanzicht rotsgedeelte, Rechter aanzicht:
IMG_20190610_213843.jpg IMG_20190610_213853.jpg IMG_20190610_213900.jpg IMG_20190610_213911.jpg


Totaaltje van de voorkant:
IMG_20190610_213930.jpg
 
Nu lekker laten groeien. Mooi gedaan ook zo met het hout!
 
Leuk ingericht zo. :thumbs:
Lijkt het maar zo; of staat er gewoon veel licht boven?
En een stukje opbouwende kritiek; vind persoonlijk wel dat je erg weinig plantmassa hebt om probleemloos op te starten.
 
Wat een tof project is dit.

Ik lees dat het een Nano wordt.
Heb je al een idee welke bewoners er in gaan wonen?
 
Leuk ingericht zo. :thumbs:
Lijkt het maar zo; of staat er gewoon veel licht boven?
En een stukje opbouwende kritiek; vind persoonlijk wel dat je erg weinig plantmassa hebt om probleemloos op te starten.
Euh, wat is plantmassa precies? Bedoel je dat ze allemaal klein zijn de plantjes?
De hoeveelheid zit namelijk volgens mij wel snor... En ik heb de tijd :D

De lampen zijn verder standaard LED van Juwel, niks bijzonders mee gedaan zover ik weet.
Heb de bak 2e hands gekocht, maar kon er niks geks aan zien dus leek me vrij standaard.
 
Wat een tof project is dit.

Ik lees dat het een Nano wordt.
Heb je al een idee welke bewoners er in gaan wonen?
Nog niet precies, maar ik hoop eigenlijk op 3 waterlagen wat visjes te zoeken. Nu maar hopen dat ze zich er ook aan houden haha
Voor de onderste laag zoek ik een mooi klein Corydoras soort, die houden van fijn zand begreep ik dus die zouden het goed moeten hebben beneden :D
 
Euh, wat is plantmassa precies? Bedoel je dat ze allemaal klein zijn de plantjes?
De hoeveelheid zit namelijk volgens mij wel snor... En ik heb de tijd :D

De lampen zijn verder standaard LED van Juwel, niks bijzonders mee gedaan zover ik weet.
Heb de bak 2e hands gekocht, maar kon er niks geks aan zien dus leek me vrij standaard.
Plantmassa is het totaal bladoppervlak in je bak, en hoe meer plantmassa je hebt des te beter en stabieler (lees: minder opstartproblemen) je bak gaat indraaien.
Je hebt het nu nogal karig beplant vind ikzelf.
 
Plantmassa is het totaal bladoppervlak in je bak, en hoe meer plantmassa je hebt des te beter en stabieler (lees: minder opstartproblemen) je bak gaat indraaien.
Je hebt het nu nogal karig beplant vind ikzelf.

Als je gaat kijken hoeveel procent van de bak nu blad is, ja dan heb je zeker gelijk. Het zijn hoofdzakelijk nano plantjes met kleine blaadjes.
Maar als ik telt hoeveel stekjes ik uit die 9 potjes gehaald heb, had ik zelf niet het idee dat ik de bak onderbeplant had.
Maargoed er moet nog een voorgrond bodembedekker komen, al zullen dat ook een soort zijn met een klein blad.
Ze moeten natuurlijk nog groeien hé, althans ik hoop wel dat ze dat nog gaan doen, hahaha. :eek:
 
@Cornelius ik heb ze net even geteld :D

Heb 36 plantjes / stekjes / deeltjes plant, net hoe je het wilt zien.
Maar jij hebt mer verstand van indraaien begrijp ik? Ik ben er na jaren geen Aqua te hebben gehad, wel een beetje uit.
Is er nog een advies te geven over de duur van de verlichting tijdens de opstart of mag dat gelijk in ''normale'' modus worden geschakeld?
En ik zie nu, sinds er dus gister eind van de middag plantjes in heb gezet, een klein beetje een witte waas op een stukje hout komen.
Ik had hem daarvoor ook 2 3- dagen met water gevuld, en toen kwam het er niet op, lijkt sinds er plantjes in de bak zitten.
Dus elke tip is welkom :D
 
Het gaat 'm niet om het aantal stekjes wat je erin hebt gezet.

Kijk; als je rond de 80% van je bodem het beplant is er in de regel voldoende plantmassa om probleemloos door de opstart te komen.
De kans is groot dat je te maken gaat krijgen met opstartalgen en door het gebruik van mer planten kan je dat risico inperken.
Dat komt omdat planten, en met name degenen die toegang hebben tot de maximale niveaus van CO2 en O2, de belangrijkste factor
bij biologische filtratie zijn. Zeker omdat je filter nu nog moet rijpen met de juiste bacteriekolonies.
Dat is ook de reden dat er vaak snel groeiende planten aan de bak worden toegevoegd. Die hoef je niet in de bodem te zetten, die kan je ook een paar weken laten drijven.

Zo start ikzelf een bak op: ruim 80% bedekt
01.jpg


met dit als resultaat. Goede gezonde planten zonder ooit een spoortje alg te hebben gezien.
02.jpg


Opstarten met weinig planten is wel mogelijk, maar dan had je beter een 'plantless start' kunnen uitvoeren.
Dat is een aantal weken zonder verlichting, zonder voeding en zonder CO2 te laten draaien (met filter en iets warmer water dan normaal; 25C)
om daarna pas te gaan beplanten als er geen NH3 en NO2 meer word gemeten. De reden achter deze strategie is dat de bacteriecultuur goed
in ontwikkeling is gekomen zodat je veel minder last krijgt van 'melting, van je planten. Zeker als je een rijke aquasoil gebruikt.

Belichting zou ik beginnen met een uur of 6 en elke week een half uurtje opvoeren. Drijvers twijfel ik een beetje aan omdat de H'ra veel licht vraagt en de rest van de planten juist niet. :juggle:
Die witte waas op het hout is een bacterie. Die gaat vanzelf weg. Je kunt het ook een beetje voorzichtig afborstelen. Kan voor de rest niet veel kwaad.
 
Whow, ja dan snap ik wel dat ik niet genoeg plantjes heb gebruikt, haha.
Ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen zodat het 'in elk geval tijdelijk' meer wordt.. Fijn die kennis die je zo deelt, heb er nu al veel aan :D
Thnx!
 
Een paar bosjes snelgroeiers zijn niet duur en werken prima.
 

Terug
Bovenaan