Lido 120 ''drop off'' project [jlrens]


Heb net toch even dat uitstroom slangetje eraf gehaald en het normale juwel uitstroom pijpje met verleng bochtstukjes erop gedaan.
Merkte toch direct meer stroming het filter in.
Was toch te eigenwijs om er in het begin geen verschil in te zien, maar het is er dus wel degelijk.
IMG_20190612_214552.jpg
En dat is dus maar mooi ook, want ik heb filtermedia besteld om mijn Juwel Bioflow mee te pimpen.
Er komen lekker veel keramieke pijpjes onderin, dus ideaal dat er nu gemakkelijker meer water de weg door het filter verkiest.
Heb tevens nog een voorzone bodembedekker gekocht dus to be continued....
 
Wat is het geworden?
Micranthemum 'Monte Carlo'
Wat ik las is dat een vrij gemakkelijke soort en dat lijkt me wel, haha.
Moet niet te moeilijk allemaal, merk dat ik alles wat ik ooit wist bij mijn Rio180 niet meer weet en weer begin als leek :D
 
Micranthemum 'Monte Carlo'
Wat ik las is dat een vrij gemakkelijke soort en dat lijkt me wel, haha.
Moet niet te moeilijk allemaal, merk dat ik alles wat ik ooit wist bij mijn Rio180 niet meer weet en weer begin als leek :D
Daar is weinig van te merken hoor.
 
Ok, tot zover heb ik begrepen dat ik met meer plantjes had moeten starten, maargoed dat is niet gebeurd, ik wist dat niet.
Al heb ik wel mijn Monte Carlo binnen, geen tijd gehad om die goed te planten maar heb wel het potje in de bak laten zinken inmiddels. (Wordt morgen verspreid over de voorgrond)
Ik heb de verlichting op 6 uur staan, maar wil graag wat foto's laten zien van wat zich in de bak ontwikkeld.

Is het normaal dat er nu op het hout niet alleen witte waas maar ook een bruinige waas te voorschijn komt?
De witte waas zou weggaan, maar vertoont zich nu ook in de plantjes her en der.
Hoort dit allemaal bij de opstart of gaat er iets mis?

(kon nog editen, misschien is dit nog informatie waar de experts iets mee kunnen:
ik heb een middeltje om kraanwater om te zetten in aquariumwater in de juiste hoeveelheid ml erin gestopt als ook een middeltje met planten voeding.
De bodem van het hoge gedeelte is van jbl soil, ik begreep dat daar ook al voor enkele maanden bepaalde voedingsstoffen inzitten)


Witte waas rondom een plantje:
IMG_20190614_223206.jpg

Bruine waas op het scherpe punt van de foto zegmaar:
IMG_20190614_223246.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je zo niet met je vraag helpen, maar denk wel dat het handig is om te vertellen welke middeltjes je hebt gebruikt
 
Wat ik erin gedaan heb is
-''Jbl Biotopol Watervoorbereider''
-''JBL Ferropol planten voeding''

Nou begreep ik dat er in de soil ook al voeding zat dus dat laatste was wellicht wat overbodig bij nader inzien.
Vanavond nog even flink wat waas van de hardscape geborsteld waar eenvoudig lukte en redelijk war water ververst, wie weet helpt het nog wat.
Nu zit er in het filter ook 1,5 liter (ongeveer inhoud gezien vanaf het pak) keramieke pijpjes om een biologisch filter te krijgen en nieuwe spons filters.

Ik had eigenlijk gehoopt op antwoorden als: dat is allemaal opstart gerelateerd, maar mogelijk ligt het anders.
Daarom mag iedereen die er iets van weet en vind mij lekker bijleren en bijpraten wat ik moet doen :D
 
Nou begreep ik dat er in de soil ook al voeding zat dus dat laatste was wellicht wat overbodig bij nader inzien.

Wanneer je een soil gebruikt is het altijd goed om even naar de gebruiksaanwijzing te kijken. Het aangeraden verversregime tijdens de opstartweken verschilt nogal afhankelijk van het gebruikte merk/type.
ADA amazonia vraagt bvb extreem veel (en grote, tot 80%) waterwissels tijdens de eerste dagen om de waterwaardes onder controle te houden terwijl de bodem stabiliseert.

De bodem van het hoge gedeelte is van jbl soil,

Ik weet niet hoeveel soil je precies hebt gebruikt maar ik dacht dat JBL adviseert om zeker elke 2/3 dagen waterwissels van ongeveer 50% te doen gedurende de eerste 2 (3) weken.
Dat betekent daarom niet dat de symptomen die je nu ziet daardoor veroorzaakt worden hoor, wat witte schimmel op hout is bvb volkomen normaal. Dus ik zou me nog niet teveel zorgen maken.
Maar door nu dit verversregime op te volgen zal je bak sneller stabiel zijn en loop je minder risico op algen (door bvb oplopende NH3).
 
Ok dan gaan we iets vaker verversen.
Ik zie ook dat de plantjes het zwaar hebben, is dit ook opstart gerelateerd misschien?
 
De Monte Carlo is over de voorzone verspreid en tevens heb ik wat Java Mos in de scape verdeeld.
Heb ook een klein drijvertje, ik ga die erg klein houden omdat ik plantjes heb die redelijk wat licht verseisen,
maar aangezien ik niet genoeg plantjes had voor een mooie opstart heb ik ook die mogelijkheid maar even benut, haha.
Ik merk dat ik qua opstarten van een aquarium een beetje lost ben al heb ik de nodige fijn en goeie tips gehad inmiddels.

Nu er meer plantjes inzitten, en nu ik de komende tijd wat meer water ga verversen, wat zijn nou de dingen die ik moet doen?
Elke andere opstart tips zijn meer dan welkom :D

Toch even wat fotootjes:
IMG_20190616_212652.jpg IMG_20190616_212701.jpg IMG_20190616_212713.jpg IMG_20190616_212642.jpg
 
Ziet er goed uit en hoe dik is nu het hoogste punt van de bodem/ondergrond?
 
Prachtig, een mooi stuk (of meerdere stukken?) hout ook.
Dank je, het zijn 2 stukken. Na een half uurtje puzzelen in de winkel, een poos geleden, was dit het resultaat. Heb zelfs gevraagd of ik in een leegstaand Lido120 Showmodel even de stukken kon passen, haha.

Ziet er goed uit en hoe dik is nu het hoogste punt van de bodem/ondergrond?
De boden is nu 6cm dik. Leek me een prima dikte voor enerzijds houvast voor de wortels en anderzijds het risco op bodemvervuiling te beperken.

Ik hoop nu dat de plantjes aanslaan en de waas (zowel bruin en wit) niet meer terug komt waar ik geborsteld heb of liever nog helemeel verder verdwijnt. Bacterietjes doe jullie werk:D
 
Vaak ook een kwestie van geduld hoor en ik zou nu de natuur inderdaad lekker zn werk laten doen.
 
Oh geduld heb ik wel hoor, als ik maar weet dat ik op de goede weg zou zijn, dan heb ik alle geduld haha.
Zo niet, dan zorg ik er graag voor dat ik op de goede weg kom natuurlijk :D

Ik zie namelijk op de achterwand, vlak na de uitstroom van het pompje, een stuk waar zich bruinig harig spul (alg?) begint te vormen.
Juist omdat het zo pal na de uitstroom zit denk ik dat het filter hier een rol bij speelt.
Kan nu nog niet meten want ik heb daar gen spullen voor.
Iemand zei me dat testen in de opstart weinig zin heeft en dat je beter kunt wachten tot je nitraat test, dan weet je ook dat de bactetienhun werk doen ofzo.
(Als ik het nog goed heb begrepen en onthouden dan :rolleyes:)
 
Net nog weer een waterwissel gedaan. Ik zag dat er in m'n Eleocharis Parvula weer wat helder groene sprietjes te zien waren.
Eerst waren ze erg dor geworden maar nu lijkt het groen terug te keren.

Moet ik met een JBL Soil eigenlijk ook plantenvoeding bij geven?

IMG_20190618_203001.jpg
.
IMG_20190618_203102.jpg
 
Ik zie dat er een groene alg aan het ontstaan is. Op de plantjes zag ik al heel klein beetje zweven van de week,
maar nu komt het ook op mn hout. Zijn dit dingen die ik lekker moet laten gebeuren?
Of moet ik het juist zo veel mogelijk weg halen?

IMG_20190620_180527.jpg IMG_20190620_180939.jpg
Nogmaals ik ben best geduldig zolang ik maar weet dat ik iets goeds doe en dus op de goede weg zit,
zodra ik wat verkeerds doe kan ik dat beter zsm aanpakken of herstellen natuurlijk :D
 
Hoelang draait de bak nu want vaak zie je tijdens de opstart wel wat algen ontstaan tgv een tijdelijk hogere nh3/4 en al helemaal met wat meer licht. Dat kan een oorzaak zijn en draadalg is vaak een co2 tekort maar zoals ik al zei is nh3/4 een boost voor algen en kan het daarmee te maken hebben. Wat zijn de waterwaarden momenteel?
 
Prachtige scape heb deze topic met veel plezier gelezen. Juwel verkoopt ook filtercovers zodat het filter een beetje in de achterwand wegvalt misschien iets om naar te kijken .
 
Moet ik met een JBL Soil eigenlijk ook plantenvoeding bij geven?
Jazeker! En dan is het nog de vraag welke JBL soil je hebt. De JBL plantsoil geeft voeding af, maar de JBl shrimpsoil doet dat dus nauwelijks.
Maar in beide gevallen is het wel belangrijk dat je voeding toevoegt.

En wat betreft de alg:
je zit idd nog in de opstartfase, dan zijn algen (niet altijd vanzelfsprekend) wel een vaak voorkomend probleem.
Maar ik moet je er wel bijvertellen dat de plantjes er nu niet echt florisant bijstaan icm alg, dus je kunt ook een voedingstekort hebben. En dan met name CO2.
John vroeg het al: waterwaarden kunnen meer duidelijkheid geven
 
Hoelang draait de bak nu want vaak zie je tijdens de opstart wel wat algen ontstaan tgv een tijdelijk hogere nh3/4 en al helemaal met wat meer licht. Dat kan een oorzaak zijn en draadalg is vaak een co2 tekort maar zoals ik al zei is nh3/4 een boost voor algen en kan het daarmee te maken hebben. Wat zijn de waterwaarden momenteel?

NU 1,5 week met de plantjes ongeveer. En je noemt 'meer licht', moet ik minder licht dat opvatten in tijd of in lichtsterkte? Want ik heb nu 6,5 uur per dan de lampen aan volgens mij.
Waterwaarden heb ik nooit gesnapt, en dus nu ook geen kitje voor om te meten. Wil dat wel gaan doen maar dacht het te gaan bijhouden zodra de bak wat langer draaide.
Maar ik snap eigenlijk nu wel dat jullie beter kunnen adviseren zodra je die nu al weet en meet zegmaar. Dan is dat iets waar ik komende dagen werk van ga maken. :rolleyes:
 
Prachtige scape heb deze topic met veel plezier gelezen. Juwel verkoopt ook filtercovers zodat het filter een beetje in de achterwand wegvalt misschien iets om naar te kijken .
Die zat er eerst ook in, maar aangezien ik de wand toch zwart ging maken heb ik die er af getrokken, heb de bak namelijk 2e hands en het nadeel van die filterbehuizing vind ik dat hij er alsnog niet helemaal netjes omheen zit.
 
Jazeker! En dan is het nog de vraag welke JBL soil je hebt. De JBL plantsoil geeft voeding af, maar de JBl shrimpsoil doet dat dus nauwelijks.
Maar in beide gevallen is het wel belangrijk dat je voeding toevoegt.

En wat betreft de alg:
je zit idd nog in de opstartfase, dan zijn algen (niet altijd vanzelfsprekend) wel een vaak voorkomend probleem.
Maar ik moet je er wel bijvertellen dat de plantjes er nu niet echt florisant bijstaan icm alg, dus je kunt ook een voedingstekort hebben. En dan met name CO2.
John vroeg het al: waterwaarden kunnen meer duidelijkheid geven

Ah kijk ook weer van die fijne reacties dit, daar kunnen we wat mee net als John, fijne input die een amateur als ik helpt!
Ik heb JBL plant soil, maar heb er dus gelijk nog wat planten voeding bij in gedaan vandaag. Zag dat de alg al best wat aandeel had gewonnen in een dag tijd.
Vond de plantjes ook niet echt mooi meer vandaar dat dat de reden was om weer even over de alg een vraag te stellen.

Aangezien ik leuk nano plantjes heb gebruikt snap ik dat het aandeel plant versus het aandeel water niet helemaal in verhouding is misschien, zou ik daarom tijdelijk goedkope (grotere) plantjes erbij kunnen doen, en zo ja welke?
Tevens ga aan de slag zodat ik de waardes kan meten en doorgeven.
 
Welke plantenvoeding? Ik hoop niet dat je een scheut Pokon erin heb gedaan. :D
Gebruik je trouwens CO2?

Ik zou beginnen met veel drijfplantjes, sowieso om het licht te minderen. En vraag bij je LFS naar snelgroeiers
 
Welke plantenvoeding? Ik hoop niet dat je een scheut Pokon erin heb gedaan. :D
Gebruik je trouwens CO2?

Ik zou beginnen met veel drijfplantjes, sowieso om het licht te minderen. En vraag bij je LFS naar snelgroeiers

Nou dat vind ik dus ergens wel gek, want de drijfplantjes vermeerderen zich juist wel best snel en gemakkelijk zo lijkt het.
Wat ik nu gebruik is JBL biotopol water voorbereider in ongeveer de juiste dosis bij de verversing van water.
Als voeding voor de planten JBL feropol. Gister vond ik van mijn Rio180 tijd nog Easycarbo en omdat jullie (en ikzelf ook wel natuurlijk) de plantjes er niet
florisant bij vonden staan ook daarvan maar een scheutje ml's in verhouding tot het aantal liter toegevoegd.
Moet morgen als ik tijd heb nog even een meet setje halen, zal dan zsm de waardes delen, maar hierboven dus al even de info betreffende de voeding wat ik heb.
 
Nou dat vind ik dus ergens wel gek, want de drijfplantjes vermeerderen zich juist wel best snel en gemakkelijk zo lijkt het.
Je moet niet vergeten dat drijfplantjes de maximale toegang hebben tot CO2 en met heel weinig voeding kunnen overleven.
Maar de feitelijk reden voor drijfjplantjes is om je lichtintensteit te verminderen. Je heb nml. alg. En het allereerst wat je doet bij het onstaan van alg is het licht minderen.

Als voeding voor de planten JBL feropol.
Je gebruikt nu alleen ferropol. Sorry, maar dat is vragen om problemen omdat het geen macro voedingstoffen bevat (NPK)
Dus zorg voor een complete bemesting voor je planten! Anders kan het wel eens een zeer teleurstellende hobby worden...



edit:
even off-topic - (en niet persoonlijk bedoeld)
JBL Ferropol is ook weer zo'n typisch voorbeeld van opgepimpte marketing;
Als ik van de website citeer:

* Voor de dagelijkse verzorging van prachtige aquariumplanten: Dagelijkse bemesting voor zoetwateraquaria.
* Optimale, nauwkeurige verzorging met alle belangrijke sporenelementen, die niet op voorraad kunnen worden bemest.
* Vitale plantengroei, geen tekorten: Optimale verzorging met levensbelangrijke sporenelementen.
* Een optimale bevordering van de plantengroei betekent minder algenproblemen. Zonder fosfaat en nitraat

De gemiddelde leek leest dit, koopt dit en verwacht dat ie dan klaar is met het bemestingsregime.
En dan vinden men het vreemd dat de planten het slecht doen, omdat de website (en het produkt) geheel anders doet suggereren.
 
Je gebruikt nu alleen ferropol. Sorry, maar dat is vragen om problemen omdat het geen macro voedingstoffen bevat (NPK)
Dus zorg voor een complete bemesting voor je planten! Anders kan het wel eens een zeer teleurstellende hobby worden...

Ja en dus Easycarbo sinds gister , en de voeding die in de jbl plantsoil zou moeten zitten :rolleyes: Wat kan ik nog meer gebruiken?
En kan ik niet dan tijdelijk 1 ledbuis uitdoen? Of is dat dan weer te weinig licht, haha?
Of minder uur per dag licht inschakelen? Is nu 6,5 dus leek me zeker niet teveel..

Ik verwacht niet snel klaar te zijn hoor, alleen ik weet gewoon niet heel goed wat nou wel en niet goed is.
Vandaar dat ik hier blij ben met elke input die ik krijg..
 
Het is idd allemaal niet eenvoudig. :juggle:

Je hebt een JBL bodem en onvolledige waterkolombemesting. Ik zou dan logischerwijs het volgende gaan gebruiken:
- JBL ProScape NPK
- JBL ProScape Mg
- De Ferropol zou je kunnen blijven gebruiken voor de micro's

Op ten duur gaat dit best in de papieren lopen. Dan is het wellicht slim om te overwegen om je voedingsstoffen zelf samen te stellen
met behulp van bemestingszouten. Scheelt je zomaar 80% in kosten...
Maar stap voor stap :thumbs:
 
Het is idd allemaal niet eenvoudig. :juggle:

Je hebt een JBL bodem en onvolledige waterkolombemesting. Ik zou dan logischerwijs het volgende gaan gebruiken:
- JBL ProScape NPK
- JBL ProScape Mg
- De Ferropol zou je kunnen blijven gebruiken voor de micro's

Op ten duur gaat dit best in de papieren lopen. Dan is het wellicht slim om te overwegen om je voedingsstoffen zelf samen te stellen
met behulp van bemestingszouten. Scheelt je zomaar 80% in kosten...
Maar stap voor stap :thumbs:

Okido toppie, dan gaan we dat aanschaffen :D
Dat Easycabro koolstof niet gebruiken? Is ook al oud hoor, misschien niet eens meer goed na al die tijd.
 
Nou we hebben de spullen in huis, Proscape NPK en Mg.
Oh en de bucephalandra deep purple heeft het niet gehaald, ze waren uit dat in-vitro bakje nog veel te klein.
Er is een ander soort voor in de plaats gekomen, ben de naam alweer vergeten zal morgen even op het kaartje kijken haha.


Maar dan, de test-strips, kom maar op met de adviesen tips truuks enzovoorts meer.
Wat ik van uit onderstaand begrijp is:
NO3 10-25
NO2 0 - 0,5
GH (help me maar wat is dit? 7 ofzo? :help:
KH 6
PH 7,2
CI2 0 - 0,8

Hier de foto van de strip zodat jullie kunnen helpen, want ik vind vooral de GH onduidelijk wat ik nou moet lezen.
IMG_20190624_215228.jpg . IMG_20190624_211321.jpg

Ik heb trouwens na het meten pas de ml's van de voedingstoffen toegevoegd bytheway..
 
Mooi project. Succes ermee.

Teststrips meestal lastig te lezen en niet zo nauwkeurig.
 
Mooi project. Succes ermee.

Teststrips meestal lastig te lezen en niet zo nauwkeurig.

Dank je!
En van die strips, ja snap ik, maar aangezien ik in al die waardes toch al geen ster ben ga ik het niet erg vaak gebruiken zolang de bak stabiel zou draaien.
En de experts hier zullen er ongetwijfeld genoeg informatie uithalen wanneer er wel iets mis is.
Althans zo dacht ik, hoop dat het zo uitpakt, haha :engel::D:rolleyes:
 
Net nog even de waardes gemeten, en volgens mij ziet het er wel goed uit.

No3: 25
No2: 0
GH: >14 (>250ppm)?
KH: 10
PH: 7,2
Ci2: 0

Als ik de strip langs het potje houd kom ik bij alles in het groene O.K. uit dus daarom verwacht ik dat er niet veel aan mankeert.
Toch had ik graag van terugkoppeling van jullie. Ik zie bijvoorbeeld de alg niet echt terugkomen, maar op het hout nog wel een wittige en bruinige waas.
Is dat nog iets wat garnalen gaan opruimen of moet ik dit wel zelf weghalen nu? Als de tijd rijp ik wilde ik graag met een groepje huishoudsters in de vorm van Japonica's beginnen .
 
Als ik de strip langs het potje houd kom ik bij alles in het groene O.K. uit dus daarom verwacht ik dat er niet veel aan mankeert.
Toch had ik graag van terugkoppeling van jullie.

In alle eerlijkheid:
conclusies/uitspraken op basis van meetresultaten met teststrips zijn eigenlijk zinloos omdat strips allesbehalve betrouwbaar (en niet consistent) zijn.
Dan kan je eigenlijk beter niet testen vind ik. Beter "blind" indraaien en de tijd nemen zodat de natuur zijn gang kan gaan ipv je te baseren op resultaten die allesbehalve betrouwbaar zijn. Geeft alleen maar onnodige stress.
Je kan net zo goed nu en dan eens proeven van je water, lijkt me even efficiënt als strips! :D
Dus ja, laat de bak gewoon lang genoeg indraaien voordat je bewoners introduceert en smijt die strips in de vuilbak (zou ik zeggen ;)).

Aangezien je ook soil in de bak hebt zou ik de bak minimaal 4 weken indraaien voordat ik bewoners zou overwegen.
Persoonlijk draai ik altijd langer in, maar ik overdrijf doorgaans in de andere richting en wacht soms een jaar of langer voor ik dieren toevoeg... Dat is nu ook niet echt nodig natuurlijk :juggle::engel:.

Desnoods kan je na 4 weken je water eens laten testen (op NO2/NH3/NH4) door de LFS om zeker te zijn. Met druppeltests welteverstaan.
Het hangt wat af van welke soort garnalen je gaat houden. Japonica's zijn wel een optie na een 4-tal weken. Dat zijn alleszins vrij sterke beestjes.
Voor gevoelige soortjes zou ik echter zeker 6 weken indraaien.

een wittige en bruinige waas.
Is dat nog iets wat garnalen gaan opruimen of moet ik dit wel zelf weghalen nu

Schimmel (het witte) en bruinalg verdwijnen doorgaans vanzelf na een tijdje. Japonica's zullen het vermoedelijk wel opeten maar als je nog wat wacht met de introductie van levende dieren (wat ik zou adviseren, zeker als je niet op nitriet kan testen met druppels) kan je dit voorlopig tijdens de WW makkelijk (los wrijven en) afhevelen als je het storend vindt...
 

Terug
Bovenaan