Lido 120 ''drop off'' project [jlrens]


In alle eerlijkheid:
conclusies/uitspraken op basis van meetresultaten met teststrips zijn eigenlijk zinloos omdat strips allesbehalve betrouwbaar (en niet consistent) zijn.
Dan kan je eigenlijk beter niet testen vind ik. Beter "blind" indraaien en de tijd nemen zodat de natuur zijn gang kan gaan ipv je te baseren op resultaten die allesbehalve betrouwbaar zijn. Geeft alleen maar onnodige stress.
Je kan net zo goed nu en dan eens proeven van je water, lijkt me even efficiënt als strips! :D
Dus ja, laat de bak gewoon lang genoeg indraaien voordat je bewoners introduceert en smijt die strips in de vuilbak (zou ik zeggen ;)).

Aangezien je ook soil in de bak hebt zou ik de bak minimaal 4 weken indraaien voordat ik bewoners zou overwegen.
Persoonlijk draai ik altijd langer in, maar ik overdrijf doorgaans in de andere richting en wacht soms een jaar of langer voor ik dieren toevoeg... Dat is nu ook niet echt nodig natuurlijk :juggle::engel:.

Desnoods kan je na 4 weken je water eens laten testen (op NO2/NH3/NH4) door de LFS om zeker te zijn. Met druppeltests welteverstaan.
Het hangt wat af van welke soort garnalen je gaat houden. Japonica's zijn wel een optie na een 4-tal weken. Dat zijn alleszins vrij sterke beestjes.
Voor gevoelige soortjes zou ik echter zeker 6 weken indraaien.



Schimmel (het witte) en bruinalg verdwijnen doorgaans vanzelf na een tijdje. Japonica's zullen het vermoedelijk wel opeten maar als je nog wat wacht met de introductie van levende dieren (wat ik zou adviseren, zeker als je niet op nitriet kan testen met druppels) kan je dit voorlopig tijdens de WW makkelijk (los wrijven en) afhevelen als je het storend vindt...

Bedankt Willem voor de uitleg! Heb de strips net en zal waarschijnlijk niet zo'n ''tester'' zijn die vaak controleert.
Ik hoop bij vragen/problemen op jullie te kunnen leunen, haha. Daarom nogmaals dank voor de hulp.
Bak draait nu bijna 3 weken met beplanting. Heb wel na een paar dagen mn actieve filtering in het beneden compartiment vervangen voor biologisch, van die keramieke pijpjes.
Dus ik geef het nog even de tijd, zie dat mn mosjes het best aardig doen en mn rotala lijkt ook geen kick te geven.
Die gaan alleen wat schuin naar het licht hangen lijkt het. Wel vind ik dan mn Anubias nano in de rotspartij het slecht heeft, de bladeren worden bruin en doorzichtig zegmaar.
Zou dit wel een gebrek aan licht zijn? Of zijn het verschijnselen van opstarten met wellicht toch wat vervuiling? Hoop dat iemand daar nog wat over weet uit te leggen.
 
Heb de strips net en zal waarschijnlijk niet zo'n ''tester'' zijn die vaak controleert.

Sorry voor mijn "slecht nieuws" inzake je nieuwe aankoop, hé... :br:
Maar zoals je merkt geloof ik echt niet in strips. Door de dubieuze resultaten (niet consequent en moeilijk objectief te beoordelen kleuren) zorgen ze soms voor verkeerde conclusies met alle gevolgen van dien.
Maar ik moet bekennen dat ik sowieso niet zo'n tester ben. Ik heb wel een setje druppeltests maar ik gebruik ze zelden. Door (overdreven) lang in te draaien ben ik meestal vrij zeker dat mijn bakken biologisch rijp en stabiel zijn.
Nitriet/ammonium/ammoniak tests zijn handig ter controle bij eventuele problemen of om de gevolgen van een grote ingreep (vervanging bodem, medicijngebruik, filterproblemen,...) op te volgen.
Voor zaken zoals fosfaat/nitraat/... baseer ik mij vooral op wat ik toevoeg (al dan niet in combinatie met de gegevens op de wateranalyse van de distributeur, bij gebruik van osmose is dat natuurlijk niet aan de orde) en op de reactie/groei van de planten.
Begrijp me niet verkeerd: waterwaardes hebben zeker hun belang (en hun belang is afhankelijk van je doelstelling of je vissen natuurlijk) maar ik probeer me daar doorgaans niet te druk om te maken.
Want ook de resultaten met druppeltests zijn niet 100% accuraat, ze geven eerder een indicatie imo.

rotala lijkt ook geen kick te geven.
Die gaan alleen wat schuin naar het licht hangen lijkt het
Misschien bedriegt de foto een beetje maar als ik het totaaltje op de vorige pagina bekijk lijkt het eigenlijk alsof de Rotala in een vrij donkere hoek (links achter?) staat?
Ik zou eens je volledige plantenbestand moeten bekijken maar de Rotala lijkt me alvast één van de planten met de grootste lichtbehoefte. Klopt het dat de verlichting iets minder sterk is in de hoek(en) achteraan?
Ik zie het niet zo goed maar de plant lijkt me ook nog in de emerse vorm dus die gaat nog moeten "transformeren" naar de submerse groei, dan kan het wel even duren voordat de plant "in gang schiet".

Wel vind ik dan mn Anubias nano in de rotspartij het slecht heeft, de bladeren worden bruin en doorzichtig zegmaar.
Zou dit wel een gebrek aan licht zijn?
Het zou me verwonderen dat dit door lichtgebrek komt, anubias heeft niet veel licht nodig en kan zelfs op vrij donkere schaduwplekken groeien, het gaat gewoon veel trager dan. Hebben alle stekjes er last van?
En zijn de wortelstokken nog gezond? (De wortelstokken zitten niet in het substraat veronderstel ik?)
Heb je misschien een foto?
De aangetaste blaadjes zou ik alvast afknippen ter hoogte van de wortelstok.
Worden alle blaadjes bruin of slechts een paar (vooral de oude of ook de nieuwe)?
Zie je iets van nieuwe groei ontstaan?
 
De Rotala is volgens mij inderdaad een in-vitro geweest, bedoel je dat met emerge en submerge? Heb hem uit het potje gelijk in het water gedaan.
Ik heb een gemaakt van de Anubias, en van de plek waar die zitten in het aquarium. Heb ze met de wortels tussen de stenen.

Nu zag ik gister ineens allerlei alg plekjes, deze zijn echt in no-time ontstaan. Ik heb het vermoeden dat dit baardalg is.
Als ik zoek komt dat door veel licht maar te weinig voeding waardoor de planten niks met het vele licht aankunnen.
Of een onvoldoende circulatie, dus ik heb de filtersponzen uitgespoeld net. Hoop dat je me aan de hand van foto's nog wat verder op weg kunt helpen :D

Staan van de Anubias:
IMG_20190630_112837.jpg

Locatie van de Anubias:
IMG_20190630_112907.jpg

Plotselinge alg, mogelijk baardalg?
IMG_20190630_113018.jpg

Vrijwel alle stenen zitten eronder zoals deze:
IMG_20190630_113022.jpg


Zou het kunnen dat de LED te sterk is, misschien ook vanwege het feit dat ik de planten dichterbij heb gebracht vanwege het plateau?
Zoja, wat zou dan een oplossing zijn? Terug naar TL? Die stralen meer verspreid waar LED meer recht omlaag richt, hierdoor de hoekjes niet bereikt misschien.
Dit zou tevens de oorzaak kunnen zijn van de Rotala in de hoek, dat er er misschien licht is wat niet overal komt, maar op sommige plekken te krachtig is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw wat een gave bak zo!
Jammer van de algjes.
Mag ik je vragen waarom je de drop off van links naar rechts hebt gedaan? Ik had het denk ik zelf van achter naar voren gedaan... Of is het dan geen drop off meer?
 
Lijkt me inderdaad baardalg en dat is vaak een gebrek aan co2 of slechte circulatie.
 
 
Ik heb het vermoeden dat dit baardalg is.
Vrijwel alle stenen zitten eronder zoals deze:

Ligt het vrij los bovenop de stenen/het hout of zit het echt vastgegroeid?
Ik vind dat het meer lijkt op bruinalg dan op baardalg namelijk. En ik vermoed dat het mede veroorzaakt wordt door (vervuiling van) de smeltende planten.

Persoonlijk zou ik nu een 80% waterwissel doen en zoveel mogelijk van de bruine aanslag en van de smeltende blaadjes/plantjes verwijderen.

Zou het kunnen dat de LED te sterk is, misschien ook vanwege het feit dat ik de planten dichterbij heb gebracht vanwege het plateau?
Zoja, wat zou dan een oplossing zijn?

Je kan drijvers toevoegen. Die helpen door wat te verduisteren maar ook doordat ze veel stoffen uit het water opnemen, doordat ze snel groeien en doordat ze niet afhankelijk zijn van de co2-levels van je water.
Kan je de led dimmen? Kan je de lamp hoger hangen/verplaatsen of is de bak gesloten bovenaan?
Sowieso zou ik (tijdelijk) wat meer planten toevoegen. Bij voorkeur snelgroeiende (zuurstof-) planten.

bedoel je dat met emerge en submerge?

Ik bedoel dat de plant nog in haar bovenwatervorm is. Ze heeft nu vrij ronde blaadjes en in de onderwatervorm (submerse vorm) krijgt deze plant een andere bladvorm.
Langwerpig en smal. Dus de nieuwe groei zal als het goed is andere blaadjes vormen. De overgang kost wat energie (en tijd) van de plant waardoor het "aanslaan" wat langer kan duren.
 
Heb net een wissel gedaan, ik borstel het ''vuil'' danwel alg er zeer gemakkelijk af. Als ik een beetje door de bak rommel dan vliegt er overal wel van dat bruinige spul rond.
Is dat dan allemaal vuil van planten resten? De anubias overigens heb ik niet los gehaald, hoop juist dat hij vaster gaat zitten maar heb wel de los zittende bladeren met wat wiebelen mee afgeheveld.
Moet er na zo'n grote wissel even opnieuw een pompje van de voedingsstoffen toegevoegd? En kan ik met EasyCarbo de vloeibare CO2 licht verhogen?
De drijvers groeien flink, heb die net weer wat meer los van elkaar gehaald en die gaan nu wel redelijk wat oppervlakte bedekken.
Het is een Lido bak dus de LED is een geheel met de afdekplaat. Dimmen weet ik niet goed.
 
Wauw wat een gave bak zo!
Jammer van de algjes.
Mag ik je vragen waarom je de drop off van links naar rechts hebt gedaan? Ik had het denk ik zelf van achter naar voren gedaan... Of is het dan geen drop off meer?
Dank je :D NU nog onder controle krijgen.
Je kunt de dropoff aan elke kant maken die je wilt, alleen met minder dan 40 cm effectieve diepte is van achter naar voor erg lastig om te maken.
Ik heb nu al dingen die ik ''een volgende'' keer anders zou doen, helaas, haha dus wie weet als ik dit niet goed krijg met de circulatie dat er wel een Project 2.0 aankomt. Heb eea geleerd inmiddels :D
 
ik borstel het ''vuil'' danwel alg er zeer gemakkelijk af. Als ik een beetje door de bak rommel dan vliegt er overal wel van dat bruinige spul rond.
Is dat dan allemaal vuil van planten resten?

Het is alvast geen baardalg dan, die hecht zich echt vast aan de stenen/planten.
Het lijkt me inderdaad enerzijds vuil afkomstig van de smeltende planten maar ook wat bruinalg, opstartalg (die ook profiteert van de vervuiling door de smeltende planten).

De anubias overigens heb ik niet los gehaald, hoop juist dat hij vaster gaat zitten maar heb wel de los zittende bladeren met wat wiebelen mee afgeheveld.
:thumbs:
Moet er na zo'n grote wissel even opnieuw een pompje van de voedingsstoffen toegevoegd?
:thumbs:
De drijvers groeien flink, heb die net weer wat meer los van elkaar gehaald en die gaan nu wel redelijk wat oppervlakte bedekken.
:thumbs:
Dimmen weet ik niet goed.
Je zou eens kunnen zoeken op het forum. Vermoedelijk vind je hier wel meer info inzake specificaties en de mogelijkheden van de verlichting die in de Lido zit ingebouwd. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk type LED je precies hebt.
Maar aangezien je drijvers aan het vermeerderen zijn kan je ook je oppervlak meer laten dicht groeien.

En kan ik met EasyCarbo de vloeibare CO2 licht verhogen?

Je gebruikt geen echte co2 in de bak?
Ik weet niet op welke dosis EC je nu zit maar ik zou niet hoger gaan dan geadviseerd in de gebruiksaanwijzing.
 
Ik blijf denk ik vervuiling door de bak heen houden. Althans, ik weet niet goed wat het anders is.
Het is in mindere maten als eerst maar nog altijd wel p de stenen, hout en achterwand te vinden.
Tevens blijft mn hout her en der een gekke waas geven die na wegborstelen toch stiekum weer terug komt, maar waar het eerts bruin was, is het nu meer wittig.
Enige wat ik kan bedenken is dat mijn hout doordat er een winter overheen is gegaan en ik toen niks deed, te lang heeft ingewaterd in de garage.

Dus de vraagjes voor nu:
-Kan het kwaad voor het hout als het zeer lang in een bak koudwater ligt in de garage? (Niet bijzonder geisoleerd dus water is bevroren geweest.)
-Kunnen anders 3 kleine anubias nano's die wat aan het verslijmen zijn zorgen voor een dermate vervuiling in de bak?

Bonusvraag:
-Is er er een manier om in het lage gedeelte vuil meer te laten bewegen danwel door het filter te laten opnemen. Zodra ik nu wat vuil door de bak
losborstel komt het veelal allemaal op de zandbodem terecht. Ik heb eigenlijk geen echte deadspots want ook beneden zie ik het water wel bewegen, maar het vuil
ligt sneller op de bodem stil dan dat het de weg naar het filter verkiest. (Gaan Garnalen en Corydorasjes hier nog verandering in brengen, die doen misschien nog e.e.a. bewegen )
 
Ik denk dat het hout een schimmellaagje laat zien en dat kan verder geen kwaad en dat trekt wel weer weg.
 
Ik zie dat het java mos het ontzettend naar zijn zin heeft, dat groeit zichtbaar lekker.
Ook de laatst toegevoegde Bucephalandra op het hout smelt niet en lijkt zich met de wortels zo zoetjes aan zelf aan het hout vast te houden.

Maar ik heb werkelijk geen idee waar telkens de vervuiling vandaan komt. Hieronder wat foto's van alg, mocht dit schrikbarend zijn tell me, maar heb het gewoon weggeveegd met een tandenborsteltje.
Groener gaat het denk ik niet worden, haha. Maar dan, als ik een beetje door het water 'wapper' en zo al meer het vuil van hout en stenen afborstel, valt pas op hoe vreselijk veel het telkens weer is.
Wat kan ik daar nou eens aan doen, wat gaat er niet goed.
(heb bij mijn Rio 180 destijds lang zoveel info niet gezocht en gelezen, gooide er veel te vroeg vissen in bleek later, maar heb nooit reusachtig last gehad van alle dingen waarmee ik nu kamp, terwijl ik me meer probeer te verdiepen in wat ik wanneer het beste kan doen, nou snap jij het nog) :S:'(


Op de foto's zie je dus goed hoe behoorlijk helder het water is, maar hoeveel vuil er dus stiekem op dwarrelt als je door het water wappert.
Gaat me nu dus metname om het vuil, waar dat in zulke grote getale telkens vandaan komt..
 

Bijlagen

  • IMG_20190708_172801.jpg
    IMG_20190708_172801.jpg
    153.9 KB · Weergaven: 207
  • IMG_20190708_172806.jpg
    IMG_20190708_172806.jpg
    185.7 KB · Weergaven: 217
  • IMG_20190708_173849.jpg
    IMG_20190708_173849.jpg
    208.2 KB · Weergaven: 224
  • IMG_20190708_173909.jpg
    IMG_20190708_173909.jpg
    592.3 KB · Weergaven: 240
Zit er ook een aanzuig in je filter in het laagste gedeelte van de bak? En hoe hard zuigt je filter onderaan?
Want dat het rondzwevend en opwaaiend vuil op het laagste punt van de bak belandt lijkt me logisch. Dus de kracht van de aanzuig onderaan is wel belangrijk in deze bak denk ik.

Maar één en ander heeft ook te maken met het feit dat je bak nog niet stabiel is denk ik. Er is nog wat sprake van opstartlagen, je hebt wat last van plantenafval en het hout geeft nu ook wat vuil af denk ik... Allemaal vuil dat momenteel nog niet echt verwerkt wordt door bacteriën in je filter of je bodem.
In jouw geval zou ik de aanzuig van het filter onderaan eens evalueren en het ook allemaal nog wat in balans laten komen.
Geen paniek maw...

Ter illustratie twee foto's van hetzelfde bakje.
Op de eerste foto is de bak pas een paar weken opgestart en zie je hoeveel vuil er ligt op het hout (en ook doorheen de bak, maar dat is minder zichtbaar op foto).
De tweede foto is een paar maand later, je ziet hetzelfde stuk hout, nooit schoongemaakt en het is nu ook zonder verversen altijd clean.
Geen bruin zweefvuil, houtrestjes of andere vervuiling meer zichtbaar doorheen de bak.
Enige verschil tussen de twee foto's is tijd en meer plantenmassa. Ik heb nooit echt extra onderhoud gedaan tegen het zweefvuil, ineens was het weg.
;)

Je kan natuurlijk ook opteren om het nu middels grote waterverversingen te verwijderen terwijl de bak stabiliseert...

20180824_194608#2.jpg
20181219_235056#1.jpg
 
Laatst bewerkt:
En een paar verstopte opruimers :)

Haha, ik wist het! Well spotted!
Maar ik heb die pas toegevoegd nadat de bak opgeklaard was eigenlijk... :juggle:
Je weet van mijn afwijking inzake eindeloos indraaien zonder bewoners, nee?

Op de tweede foto zie ik trouwens 10 bucephalandra soortjes... :thumbs: (vooral micro-stekjes maar soit)
 
Die zachte groene alg heb ik in mijn scaper's tank gehad, ging weg in de vakantie toen de stoppen eruit waren geslagen omdat de buren aan het klussen waren geweest. Dus verduistering of minder lichturen
helpt daartegen, plantenvoeding en iets van slakken en/of garnalen.
 
Zit er ook een aanzuig in je filter in het laagste gedeelte van de bak? En hoe hard zuigt je filter onderaan?
Want dat het rondzwevend en opwaaiend vuil op het laagste punt van de bak belandt lijkt me logisch. Dus de kracht van de aanzuig onderaan is wel belangrijk in deze bak denk ik.

Maar één en ander heeft ook te maken met het feit dat je bak nog niet stabiel is denk ik. Er is nog wat sprake van opstartlagen, je hebt wat last van plantenafval en het hout geeft nu ook wat vuil af denk ik... Allemaal vuil dat momenteel nog niet echt verwerkt wordt door bacteriën in je filter of je bodem.
In jouw geval zou ik de aanzuig van het filter onderaan eens evalueren en het ook allemaal nog wat in balans laten komen.
Geen paniek maw...

Ter illustratie twee foto's van hetzelfde bakje.
Op de eerste foto is de bak pas een paar weken opgestart en zie je hoeveel vuil er ligt op het hout (en ook doorheen de bak, maar dat is minder zichtbaar op foto).
De tweede foto is een paar maand later, je ziet hetzelfde stuk hout, nooit schoongemaakt en het is nu ook zonder verversen altijd clean.
Geen bruin zweefvuil, houtrestjes of andere vervuiling meer zichtbaar doorheen de bak.
Enige verschil tussen de twee foto's is tijd en meer plantenmassa. Ik heb nooit echt extra onderhoud gedaan tegen het zweefvuil, ineens was het weg.
;)

Je kan natuurlijk ook opteren om het nu middels grote waterverversingen te verwijderen terwijl de bak stabiliseert...

Bekijk bijlage 275883Bekijk bijlage 275884
Er is ook geen paniek hoor haha. En ik prakkiseer me suf over een betere water circulatie in het lage gedeelte zonder allerlei extra pompen te hoeven installeren.
Wie weet schiet het juiste idee er nog wel in ook. Al deed ik het qua water stroom wel hel anders als ik nu met een lege bak overnieuw zou beginnen.
Bedankt voor het delen van je foto's, dat stelt wat gerust :p :p
 
Die zachte groene alg heb ik in mijn scaper's tank gehad, ging weg in de vakantie toen de stoppen eruit waren geslagen omdat de buren aan het klussen waren geweest. Dus verduistering of minder lichturen
helpt daartegen, plantenvoeding en iets van slakken en/of garnalen.
Ga m'n verlichting ook terugbrengen, was juist aan het ophogen, maar ga terug nu juist (advies LFS) , wie weet brengt dat wat.
 
Ben vanmorgen naar de LFS geweest om toch even wat advies in te winnen.
Foto (zie bijlage dit bericht) laten zien van de alg die nu na weghalen vrij vlot terugkomt, en gevraagd voor nog wat meer tips en truuks.

De alg die hij (shit ik zou de naam nog zo onthouden he) noemde betekende eigenlijk altijd dat de waterwaardes wel vrij goed tot goed moesten zijn en
dat er meer moest worden gezocht in de richting van verlichting-tijdsduur, beplanten (icm de voeding) en CO2. Met name dat laatste benadrukte hij herhaaldelijk en vrij behoorlijk
terwijl ik het toch liever probeer zonder, wat volgens vele toch zou moeten kunnen lukken. Toch nog maar een setje vloeibaar CO2 alternatief meegenomen omdat het in de opstart nog wel kon helpen.

Heb tevens een selgroeier mee in de hoop minder groeimedia voor de alg over te laten, en heb een aantal Japonica's mee genomen.
Water is getest en wat hij al dacht was daar eigenlijk niks op aan te merken, al rade hij op basis GH aan om even de komende 2 weken minder tot misschien wel niet te verversen.

Komende tijd zou dus met de kleine aanpassingen de boel meer stabiel moeten gaan worden. To be continued dus...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190711_132229_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20190711_132229_com.android.gallery3d.jpg
    474.6 KB · Weergaven: 216
Draadalg? Het oogt wel minder groen dan ik gewend ben van draadalg.

Nou het was zeker geen onbekende alg soort, vandaar dat ik dacht: Oh, is dat het, ja dat onthoud ik wel.
En thuis dacht ik, shit wat zei hij nou joh....haha
 
Even nog de kleine update van het plantje.
Moet zeggen, dit had ik eerder moeten doen, die groene sprieten geven de achtergrond net dat beetje meer... euhm body, ofzo :rolleyes:

Hier wat foto's, en ja ik ga nu net doen of jullie niet weten wat een Japonica is dmv de foto, haha,
maar de eerste bewoners moeten natuurlijk wel even op beeld vastgelegd worden (zijn er nu 5 maar ga er nog 3 a 4 bij doen)
 

Bijlagen

  • IMG_20190712_084121.jpg
    IMG_20190712_084121.jpg
    63.2 KB · Weergaven: 229
  • IMG_20190711_211701.jpg
    IMG_20190711_211701.jpg
    182.3 KB · Weergaven: 196
  • IMG_20190711_211631.jpg
    IMG_20190711_211631.jpg
    167 KB · Weergaven: 199
  • IMG_20190711_143824.jpg
    IMG_20190711_143824.jpg
    59.6 KB · Weergaven: 194
Laatst bewerkt door een moderator:
Is inderdaad draadalg, vaak een oorzaak van te weinig Co2. Toen ik dat destijds had schroefde ik de sterkte van mijn verlichting naar beneden, tijdsduur bleef nog steeds 8 uur.

Zou dus ook jouw verlichting dimmen als dat mogelijk is en ervoor zorgen dat je macro's en micro's wel voldoende aanwezig zijn in het water.

Vloeibare co2 (hoe ze dat noemen) is goed om te gebruiken, het is niet echt co2 maar er zit een bepaalde stof in waar je alg niet van houd als het goed is waardoor het langzamerhand afsterft.

Plekjes waar het erg is even met een sateprikker weghalen door te draaien en hopen dat het binnenkort weg is.

Co2 is natuurlijk de makkelijkste oplossing maar ook gelijk de duurste.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Is inderdaad draadalg, vaak een oorzaak van te weinig Co2. Toen ik dat destijds had schroefde ik de sterkte van mijn verlichting naar beneden, tijdsduur bleef nog steeds 8 uur.

Zou dus ook jouw verlichting dimmen als dat mogelijk is en ervoor zorgen dat je macro's en micro's wel voldoende aanwezig zijn in het water.

Vloeibare co2 (hoe ze dat noemen) is goed om te gebruiken, het is niet echt co2 maar er zit een bepaalde stof in waar je alg niet van houd als het goed is waardoor het langzamerhand afsterft.

Plekjes waar het erg is even met een sateprikker weghalen door te draaien en hopen dat het binnenkort weg is.

Co2 is natuurlijk de makkelijkste oplossing maar ook gelijk de duurste.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Zeker heb ik er wat aan, had al overmatig draadalg weggehaald, gaat gelukkig redelijk makkelijk inderdaad.
Ga nu de garnalen hun gang laten gaan, zie volgens mij nu al verschil.

Enig nadeel is, denk ik, nu zie ik overal garnalen poepjes liggen. Tenminste op het lagere gedeelte op het zand.
Ruimen ze dit zelf ook op, of moet dat door de bacteriën opgeruimd worden. Kan wel met een zuigertje afhevelen want het is licht spul natuurlijk.


Edit: Zie net 1 garnaal voor pampus op de bodem liggen, slapen zal hij wel niet doen denk ik.
Vanmiddag waren ze allemaal nog hartstikke actief, en de water waardes zijn ook nog altijd prima.
Iemand enig idee wat zo plotseling zijn dood kan betekenen..:engel:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier even een update van de bak. De japonica's hebben alle alg die in de bak was heerlijk opgepeuzeld.
Er onstaat hier en der alleen wat groene aanslag op stenen, maar dat vind ik ergens wel mooi.
Ze zorgen alleen voor ontzettend veel poepjes, en door de indeling van de bak valt dit allemaal op mijn zandstrand zegmaar.

Op aanraden van de LFS had ik even wat minder water ververst ivm de GH, maar er is zoveel garnalen poep dat ik echt regelmatig dit probeer af te hevelen.

Een van de Japonica garnalen, of in elk geval minimaal 2 beter gezegd, hebben schik in de bak.
Ik kan bijna niet anders denken dan dat er eentje veel eitjes heeft. Las dat dit in zoet water niet goed komt, moet ik dan nog wat doen?
Hoef geen jongen dus als ik ze laat zitten lost het zich vanzelf op?

Zwangere garnaal:
IMG_20190812_191146.jpg IMG_20190812_191150.jpg


Gister heb ik trouwens van Corydoras Habrosus gekocht, 5 stuks om te beginnen dus inmiddels zijn de eerste vis-bewoner een feit.

Dan valt pas op hoe groot de Japonica's zijn haha:
IMG_20190812_204731.jpg IMG_20190812_205024.jpg

Nou heeft een Cory het heel slecht, heb hem even apart gezet in zo'n inhang broedbakje, aangezien hij gister al gelijk al liggend aan z'n staart getrokken werd door een Japonica.
Hij lag vanmorgen op z'n zij, beweegt wel wat als ik tik, maar ik denk niet dat hij het redt. Hieronder zo wat foto's.
Maar nu waren dit de laatste 5 Habrosus op het moment in de winkel, maar bij thuiskomt blijkt eentje helemaal geen Corydoras. Had helemaal niet nagekeken wat er gepakt is, stom van me.
Het lijkt het meeste op zoals ik ze van vroeger ken, op een siamese algeneter of een otocinclus ofzo, maar daarvoor lijkt hij wat te bruin.

Ik ben even benieuwd of jullie weten welke vis dit is, want als hij totaal niet in de bak of in het bestand gaat passen moet hij terug.

Vreemde eend in de bijt, wie ziet het merk en type :D
IMG_20190812_195054.jpg IMG_20190812_203129.jpg

En heb even een nieuw totaal overzichtje proberen te maken:
IMG_20190812_205148.jpg IMG_20190812_205155.jpg IMG_20190812_205142.jpg





IMG_20190812_205142.jpg
IMG_20190812_205148.jpg
IMG_20190812_205142.jpg
IMG_20190812_205148.jpg
IMG_20190812_205155.jpg
IMG_20190812_191146.jpg
IMG_20190812_191150.jpg
IMG_20190812_195054.jpg
IMG_20190812_203129.jpg
IMG_20190812_204731.jpg
IMG_20190812_205024.jpg
 
Die vreemde eend in de bijt is een Otocinclus, welke weet ik niet.

Erg mooie bak.
 
Inderdaad Otocynclus. Bak staat er in elk geval mooi bij..
 
Die vreemde eend in de bijt is een Otocinclus, welke weet ik niet.

Erg mooie bak.
Dank je

Ja hoor, hoef je niks mee te doen. Jongen zullen niet overleven, hebben brak water nodig.
Okido, dan wachten we af tot ze weg zijn

Inderdaad Otocynclus. Bak staat er in elk geval mooi bij..
Ja daar lijkt hij inderdaad het meeste op wat Nicole ook al zei.
Worden deze soorten allemaal even groot? Want dan zou hij ongeveer 4 cm moeten worden.
Dat kan prima in de bak en dan hou ik hem, anders als hij huge wordt breng ik hem direct terug namelijk.
 
blijf het een super mooi project vinden. Heb je nog veel dead spots kwa stroming?
 
Worden deze soorten allemaal even groot? Want dan zou hij ongeveer 4 cm moeten worden.
Dat kan prima in de bak en dan hou ik hem, anders als hij huge wordt breng ik hem direct terug namelijk.
Blijven klein. Hebben het alleen moeilijk in een jonge bak en doen het uiteraard veel beter in een schooltje van 6-8
Alleen zou ik ze nu niet aanvullen.
 
blijf het een super mooi project vinden. Heb je nog veel dead spots kwa stroming?
Dat valt heel erg mee, alleen is hij in de laagste hoek niet sterk genoeg om vuil mee te nemen, maar er is overal wel wat stroming.
Moet gewoon wat vaker de poepjes en vuil van de zandbodem afhalen, bovenin ligt namelijk nagenoeg niks.
 
Blijven klein. Hebben het alleen moeilijk in een jonge bak en doen het uiteraard veel beter in een schooltje van 6-8
Alleen zou ik ze nu niet aanvullen.
Wat is jong? :p Inmiddels draait hij een goeie 10 weken.
Maar dan gooi ik hem vandaag bij de rest, zwemt nu nog in het broedbakje in zn uppie.
Ik ga het groepje cory's ook nog aanvullen want eentje heeft het niet gered. Lag al vanaf zowat stil.
 

Terug
Bovenaan